Gå til innhold

Den store debatten om kosthold, proteiner og karbohydrater


Gjest Vettel

Anbefalte innlegg

Har dessverre blitt en debatt i min og diverse andre sin dagbok om ernæring ved trening og slanking.

Men starter opp denne tråden så ALLE kan være med å diskutere egne, andres erfaringer rundt kosthold under trening, slanking, etc.

Både for sofaslitere i liten aktivitet og de som trener mye og målrettet.

Jeg for min del er overbevist om at ulike kosthold passer for ulike mennsker. Det er stor forskjell på overvektige i moderat aktivitet (som meg) og de som trener utholdenhet for maraton og lignende.

Og har man kroniske sykdomer blir det enda mer komplisert.

Blogger, bøker, linker, forum om diverse sykdomer og helsetilstander, oppskrifter, etc.

http://forum.lavkarbo.no/

Lommelegen og lavkarbo, lettfattelig om kjemien:

http://www.lommelegen.no/330093/slankeproblemer

http://www.lommelegen.no/375619/ketose-og-slanking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siterer fra min egen dagbok:

Mine egne råd, til meg selv, for jeg kjenner, om sider, min kropp, men ikke din!

- lav GI mat er alfa omega, holder blodsukker i sjakk, fører til mindre/ingen cravings, mindre lyst på søtsaker.

- redusere hvittmel, sukker, potet, ris, pasta.(dette trigger cravings hos meg, får lyst på mer og mer mat)

- hvis jeg spiser overnevnte, tar jeg fullkorn og ikke så mye som før. (håndfull)

- masse grønnsaker i alle farger! rik på fiber, vitaminer, mineraler, etc. Få kalorier og metter godt og gir lite svingninger i blodsukkeret.

- sunt fett i moderate mender, jeg spiser dog endel ost.. Forsøker å få inn flere fiskemåltider, avocado, nøtter, etc. Holder blodsukkeret stabilt, metter lenge.

- gårturer holder humøret oppe!

- ikke la seg friste..., for unntakene kommer automatisk av seg selv i form av besøk hos andre, restauranter, sykdom, ferdigprodukter, etc.

- spise når jeg er sulten, stoppe når jeg er mett. Er jeg sulten, så trenger kroppen mat. (merk: sulten, ikke lyst/cravings)

- mat skal være positiv opplevelse, det skal gi næring! (og all mat og drikke er næring, foruten vann - som vi uansett trenger!)

Så kan man kalle dette for høy protein diett, south beach, lav-karbo, fedon, whatever. Ikke så nøye. Viktigste er at det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nevner at høyt inntak av proteiner kan være skadelig for nyrene. Og det kan det for visse personer, men man skal spise temmelig mye proteiner og lite annet over tid.

http://www.trim.no/pub/art.php?id=488:

"Det har vært nevnt ofte at det kan oppstå mulige skader på lever og nyrer som følge av for høyt proteininntak, men i så godt som heldekkende utstrekning så er denne faren kun for mennesker som har nyre/leverskader, sykdommer eller andre unormale forhold gjeldende."

Viktig å drikke vann altså!

Og dessuten, hvis man spiser masse grønnsaker (lav GI) så blir det ikke plass til såå mye proteiner. (iallefall ikke i min mage)

Kanskje jeg heller burde si "lav GI kosthold", siden mange tror at "lav-karbo" betyr at man omtrent bare spiser fett og proteiner?? Det gjør jeg altså ikke, det orker jeg ikke for smaken eller helsa sin skyld.

Blir mange spekulasjoner, men er veldig interessert i dette temaet. Og har altså tidligere forsøk de andre tradisjonelle variantene for å gå ned i vekt -med resultat å gå OPP.

Noen linker til og sverger til Olympiatoppen sine anbefalinger. Jeg leser det dog som at anbefalingene er til folk som skal drive med idrett på høyt nivå. (som noen her på KG faktisk driver med, men ikke størstedelen)

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/...tt/page467.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer fra min egen dagbok:

Mine egne råd, til meg selv, for jeg kjenner, om sider, min kropp, men ikke din!

Dette er litt off-topic, men jeg tror grunnen til at det ble diskusjoner rundt i forskjellig dagbøker var at du gav kostholdsråd til flere forskjellige, med helt forskjellige treningsvaner og kosthold, altså ikke bare til deg selv.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden klarer jeg rett og slett ikke å ta seriøst, så lenge du fortsatt helt ukritisk linker til artikler som er basert på synsing av personer som er viden kjent i idrettmiljøet som nærmest kvakksalvere. Du er nødt til å sette deg mer inn i hva som er reell forskning, og hva som er hårreisende påstander uten rot i virkeligheten, før du poster noe mer her. Ellers dummer du deg bare (enda) mer ut.

How to read articles about health and healthcare. (Takk til Pingting for link.)

John Gunnar Oppheim er en farlig fyr. Rådene hans kan være direkte helseskadelige å følge, og slankeopplegget hans PLUSS er rett og slett sykt. Han mener bl.a. at en mann på 182 cm og 70 kg skal redusere matinntaket sitt og dermed gå ned i vekt, og samtidig kunne klare å "bygge opp muskelmasse" med opplegget hans. Les mer her.

Og der ender diskusjonen for min del, for dette blir for dumt. Vettel, den eneste oppfordringen jeg vil gi deg, igjen, er å la være å leke ernæringsekspert for andre. Du sier hele tiden at du følger ditt opplegg, som funker for deg, og det må du gjerne gjøre. Bare ikke dytt på andre dine elendige tips basert på fullstendig kunnskapsløse påstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

For det første, er det sånn at folk responderer annerledes på karbohydrater, fordi vi har en del forskjeller i metabolismen vår. Noen blir pigge, energiske og føler seg vel med et høykarbo kosthold, andre blir slappe, oppblåste, føler seg uvel og mister energi.

Derfor er det en gang ikke slik at EN kostholdsfilosofi passer til alle. Og det har også noe å si hvor mye fett en har på kroppen. Har man høy fettprosent, kan man ofte gå på veldig lavkarbodietter/lavkcal dietter uten å merke det noe særlig, mens når fettprosenten blir lavere merkes det mer.

Det er en del idrettsutøvere som kutter karbohydrater også, men ikke fullstendig. Det de ofte gjør da, er å spise lavkarbo store deler av dagen, men å spise karbohydratrik mat i forbindelse med trening, eller å ha påfylling av glykogenlagrene et par ganger i uka.

Hvor ofte en slik "påfylling" er nødvendig er avhengig av aktivitetsnivået, og hvor lav fettprosent en har. (Det vil si at lavkarbo kan være behagelig og greit uten noe særlig oppkarbing til en person med fettprosent på 20-40 (et eksempel) men når man kommer noe særlig under dette, vil man begynne å føle seg "flat" og uvel på ketogene dietter.

Og Vettel: om du har lyst på en ordentlig kilde til proteininntak og mat generelt, anbefaler jeg å lese "The Protein Book" av Lyle McDonald, der han oppsummerer svært mye av forskningen som er gjort med tanke på proteiner. Ting på trim.no bør leses med en STOR klype salt, der inne finner man også evolusjonsfornektende kreasjonistartikler, slankeopplegget PLUSS (som er noe av det mest idiotiske jeg har sett noensinne) basert på at en fyr følte seg mett dagen etter han hadde spist mye mat (!!) og listen fortsetter.

Forøvrig er det å spise mye fisk, grønnsaker, magert protein og kutte på sukker og linknende faktisk helt i tråd med offentlige anbefalinger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen nevner at høyt inntak av proteiner kan være skadelig for nyrene. Og det kan det for visse personer, men man skal spise temmelig mye proteiner og lite annet over tid.

http://www.trim.no/pub/art.php?id=488:

"Det har vært nevnt ofte at det kan oppstå mulige skader på lever og nyrer som følge av for høyt proteininntak, men i så godt som heldekkende utstrekning så er denne faren kun for mennesker som har nyre/leverskader, sykdommer eller andre unormale forhold gjeldende."

Viktig å drikke vann altså!

Her får du et litt mer nyansert bilde av denne problematikken.

Alle som spiser for mye proteiner stresser sine nyrer, MEN friske tolererer stresset bedre...

Dersom du får i deg mer proteiner enn du har behov for, er det så langt ingenting som tyder på at dette skal være farlig. Unntaket er for dem som er disponert for lever eller nyreproblemer.

- Er du frisk, så tolererer du det. Men et høyt proteininntak fører til økt stress på nyrene. Problemet er at vi ikke har fulgt kroppsbyggere med et høyt proteininntak i mer enn ett år, så vi vet ikke om det kan ha andre effekter over lengre tid, sier Raastad, men påpeker at det da er snakk om mengder som tilsvarer 3-4 gram protein per kilo kroppsvekt per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare meg som er SÅ lei alle disse evig lange diskusjonene ang. dette ..?? Det finnes ikke noe fasitsvar da alle mennesker er forskjellige mener jeg, en må finne ett kosthold som fungerer for ens egen kropp og ikke følge alle andre sitt :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare meg som er SÅ lei alle disse evig lange diskusjonene ang. dette ..?? Det finnes ikke noe fasitsvar da alle mennesker er forskjellige mener jeg, en må finne ett kosthold som fungerer for ens egen kropp og ikke følge alle andre sitt :sjenert:

Du trenger ikke følge med. :) Jeg er enig i at det ikke er et fasitsvar, det er som jeg skriver over (eller var det i den andre tråden, mon tro... :klø:), alle er forskjellige med ulike behov. Men det er noe som ikke er individuelt, som feks forskningen jeg viser til her og der. Det er ikke individuelt at noen inntar 5 g proteiner per kg kroppsvekt og klarer å bygge mer muskelmasse, for å ta ett eksempel. Å spise færre karbohydrater enn andre, og respondere positivt, er imidlertid en individuell opplevelse. Der er det en ganske vesentlig forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig linkene jeg gir ikke er så gode alltid. Men folk gjør forskjellig, og som jeg har sagt uendelig mange ganger: man må finne sin egen måte for sin egen kropp.

Jeg kan da virkelig ikke forstå at den greia å spise en gang om dagen skal være sunn! (PSMF) Mulig dette funker for noen muskelbyggere (som linken en bruker la ved i en annen tråd)

http://www.myorevolution.net/forums/showthread.php?t=1038

Men funker det for noen, så flott!

Det bolledeig skriver, var mye bedre skrevet enn det jeg forklarer...

Forøvrig vil jeg atter en gang presisere: Jeg for for et LAV GI kosthold, altså ikke karbohydratfritt som Atkins og lignende ekstreme dietter. (som faktisk også funker om du kun vil ned i vekt, og ikke bryr deg døyten om hjertesjukdommer)

Virker som at "noen" nekter å lese hva jeg skriver at jeg faktisk spiser og gjør.

Tar gjerne imot råd og ideer om forbedringer, og det uten å bli fornærma drittunge. :)

Icere: "Og der ender diskusjonen for min del, for dette blir for dumt. Vettel, den eneste oppfordringen jeg vil gi deg, igjen, er å la være å leke ernæringsekspert for andre." Konstruktiv debatt? Hvor mange ganger skal du skrive dette ulike steder? Etter din påpekning (som ikke var i din dagbok eller tråd) så har jeg faktisk ikke postet en eneste tips i andre sin dagbok. Guuud forby at andre kunne komme med tips!

Og ja: atter en gang, Icere: jeg har lært med å lese hele dagboka før jeg skriver. (var en smule ivrig hehe, men man blir jo litt "gæren" når en selv endelig får ting til å funke?!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kilder, noe jeg har tenkt på. Er jo veldig vanskelig hvis man ikke kjenner folk personlig, å vite hvor seriøse de er? De linkene jeg hadde viser par kilder, de Icere linket til viser andre kilder. (PSFM)

Og alle påstår at SIN metode og kilder er rette! Er jaggu ikke lett dette her... For oss som forsøker å lære litt mer om kosthold og ernæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillemor Meg
Noen nevner at høyt inntak av proteiner kan være skadelig for nyrene. Og det kan det for visse personer, men man skal spise temmelig mye proteiner og lite annet over tid.

Som en av dem som du refererer til her, har jeg lyst til å komme med en særdeles subjektiv erfaring som viser hvor feil dette jeg har utevet kan være!

Jeg hadde ingen problemer med nyrene før jeg begynte på lavkarbo kosthold, men jeg fikk det som en direkte konsekvens av økt inntak av proteiner og redusert inntak av karbohydrater.

Og jeg spiste ikke mye proteiner over lengre tid heller… det var absolutt ikke nødvendig.

Min historie i korte trekk:

Jeg fikk redusert glukosetoleranse på grunn av kortisonbruk, blodsukkeret var høyt, og jeg la på meg mye vann.

I samråd med klinisk ernæringsfysiolog ble det satt opp en lavkarbodiett for meg, for å se om det kunne hjelpe på den ekstreme vektøkningen, og for å få stabilisert blodsukkeret.

Jeg spiste ca 2 g proteiner pr kg kroppsvekt (altså innenfor den rammen som anses for å være akseptabel for alle).

Den gangen utgjorde det ca 130 g protein ( 520 kcal), og med et daglig inntak på ca 1600 kcal, utgjorde det ca 32 % av kostholdet mitt.

Karbohydrater utgjorde ca 15-17 % (under 70 g karbo pr dag), og de resterende % var sunt fett…

Det gikk ikke mer enn 2-3 uker før jeg måtte oppsøke lege.

Jeg hadde lagt på meg kraftig disse ukene, hvis jeg trykket på kroppen satt det igjen dype søkk, så det var tydelig av vektøkningen kom av vann… jeg hadde problemer med pusten (væske i brysthulen), og prøver viste redusert nyrefunksjon.

To dager etter at jeg økte karboinntaket, og reduserte proteininntaket begynte hevelsene å forsvinne, og etter et par uker var nyrefunksjonen normal igjen.

Etter dette har det vært mye prøving og feiling med tanke på sammensetningen av kostholdet mitt, og det viser seg det var ikke bare det økte proteininntaket som var problemet, men også det reduserte karbohydratinntaket.

Minst 50% av kostholdet mitt må være karbohydrater, jeg fungerer mye bedre med 60 % enn 40 %.... og jeg må ikke overstige 30% proteiner.

Det trenger ikke være mer enn en dag eller to med for lite karbohydrater eller for mye proteiner, før nyrene krangler, og jeg får ødemer i ansikt, hender, ankler, og får problemer med å puste på grunn av vannansamlingene.

Jeg er absolutt enig i at hvilket kosthold som passer et menneske er veldig individuelt, men jeg ville bare fortelle min historie for å vise at lavkarbo (uansett om det er høyprotein eller høyfett) ikke alltid er like ukomplisert, og det er ikke alltid en må spise mye protein over lang tid før det blir problemer.

Og selv om det er underliggende årsaker som gir slike reaksjoner som jeg fikk, er ikke de årsakene alltid til stede før kostholdsomlegging… de kan faktisk bli utløst av omleggingen.

Endret av Lillemor Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt og finne seriøs dokumentasjon og forskning rundt de "nye kostholdsrådene".

De avviker jo ikke såå mye fra de gamle, men inkluderer litt mer fett (30%) og litt mer proteiner på bekostning av karbohydrater. Og da særlig de såkalte raske. (hvitt mel, etc) Men slike som Fedon, som de fleste kjenner ,setter altså lista lavere på hva som ansees som raske karbohydrater.

Linker til ett forum med henvisning til forskning. (obs! jeg går ikke god for dette, andre og tredjehånds informasjon.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6823

Leser litt rundt og det finnes faktisk ikke enda så mange forsøk på dette temaet! Og da særlig ikke på de langsiktige virkningene på hjerte og blodomløp og nyrer og slikt. (spurte gubben som er lege, men han mente det skal mye til før nyrene får problemer - jeg hadde nemlig litt vondt i ryggen og lurte på om jeg burde endre kosthold..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...