Gå til innhold

Tortilla chips vs potetgull, hjelp meg å forstå


stjernekyss

Anbefalte innlegg

Jeg har en stund hatt tortilla chips med hjemmelaget guacamole som "sunn snacks", helt til jeg la merke til i en tråd her på kg (husker ikke hvilken), hvor det ble påstått at tortilla chips var like ille som potetgull.

Synes jo det var litt kjipt da.. :sjenert:

Uansett, bestemte meg for å finne ut av det, og sant som det er sagt, virker ikke som det er store forskjellen:

Næringsinnhold tortilla chips

Næringsinnhold potetgull

Men hva er det som er så ille her egentlig? :klø:

Hvorfor er tortilla chips usunt? Det er jo ikke i nærheten av å være så klissete som potetgull, og føles ikke like tung og jævlig i magen etterpå.

Kan dere som har peiling på dette, hjelpe meg å forstå? :)

Jeg ikke er ute etter noen vektnedgang, jeg spiser ikke kjøtt, men derimot fisk og godt variert, og jeg trener regelmessig (både styrke og utholdenhet) dersom det skulle være relevant info.

Endret av stjernekyss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser dilemmaet ditt ... Det er ihvertfall ett bedre alternativ med tortillachips, det er det ikke tvil på :popcorn:

Har du spist det en stund og ikke merka noe til det på vekten så ser jeg ingen gunn til å stoppe nå, if it ain`t broken, why fix it??

Synes du skal kose deg med dette om det er noe du er glad i!

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både tortillachips og potetchips er fritert i olje, derfor ligger det tilnærmet likt på kaloriskalaen. Forskjellen er bare at tortillachips er av mais og potetchips av potet. Føles kanskje ikke slik, men det er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dilemmaet ditt ... Det er ihvertfall ett bedre alternativ med tortillachips, det er det ikke tvil på :popcorn:

Har du spist det en stund og ikke merka noe til det på vekten så ser jeg ingen gunn til å stoppe nå, if it ain`t broken, why fix it??

Synes du skal kose deg med dette om det er noe du er glad i!

Jeg går ikke opp i vekt uansett hva eller hvor mye jeg spiser. Men det betyr jo ikke at jeg vil bruke kroppen min som søppelbøtte :)

Kommer helt sikkert til å spise det fra tid til annen, men det er ikke like gøy når det ikke lenger er sunn snacks ;) Er det i det minste noen tortilla chips som er bedre tro?

Fant oppskrift på nett, men synes det blir litt dyrt å kjøpe mais tortilla for så å bake disse. Og det blir kanskje vel mye styr å bake tortillas, for så å bake tortilla chips av de nybakte tortilla'ene :bond:

Noen som vet om en mexikansk matvarebutikk i byen (Oslo) hvor man kan få tak i masa de harina (den type maismel man skal bruke)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i det minste noen tortilla chips som er bedre tro?

Alle man får tak i her i Norge er fritert, man må nok til utlandet for å få tak i bakte tortillachips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du skal slappe av, jeg. Hvis du spiser sunt ellers og koser deg med dette på lørdager, så kan det umulig gjøre noe. Av og til tenker jeg at det må være mer skadelig for helsa å bekymre seg om denlags stadig vekk enn å spise litt usunt innimellom. Ah, nå fikk jeg lyst på tortillachips, altså! Det er supergodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal slappe av, jeg. Hvis du spiser sunt ellers og koser deg med dette på lørdager, så kan det umulig gjøre noe. Av og til tenker jeg at det må være mer skadelig for helsa å bekymre seg om denlags stadig vekk enn å spise litt usunt innimellom. Ah, nå fikk jeg lyst på tortillachips, altså! Det er supergodt!

Ja, det har du egentlig rett i. Og Lotte27 også. Og guacamole er jo nam-nam, og helt klart best med tortilla chips.

Spørs om ikke det blir litt av det der i dag :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få si at jeg synes det er fascinerende at du har trodd dette. :) det har aldri falt meg inn at tortillachips er sunnere enn chips, bare litt kjipere kalorier siden det ikke smaker noe. Det er jo mange chipstyper som ikke er 'fettete', men jeg synes tortillachips er det. Det lyser jo fritert lang vei, mens f.eks superchips ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få si at jeg synes det er fascinerende at du har trodd dette. :) det har aldri falt meg inn at tortillachips er sunnere enn chips, bare litt kjipere kalorier siden det ikke smaker noe. Det er jo mange chipstyper som ikke er 'fettete', men jeg synes tortillachips er det. Det lyser jo fritert lang vei, mens f.eks superchips ikke gjør det.

Hehe, på samme måte som det aldri har falt deg inn å tenke at tortilla chips er sunnere, har det aldri falt meg inn å tenke at det ikke er det :)

Superchips synes jeg smaker som pringles, og det synes jeg er vondt. Smaker for mye stekt potetmos :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Superchips synes jeg smaker som pringles, og det synes jeg er vondt. Smaker for mye stekt potetmos :eeeh:

Nemlig! Endelig noen som er enige med meg :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At superchips og pringles smaker stekt potetmos (jeg har alltid kalt det kaldpresset potetpulver) er det ganske mange som mener, jeg bare brukte det for å illustere at kaloriinnhold lett kan være høyt selv om det ikke glinser fett av chipsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At superchips og pringles smaker stekt potetmos (jeg har alltid kalt det kaldpresset potetpulver) er det ganske mange som mener, jeg bare brukte det for å illustere at kaloriinnhold lett kan være høyt selv om det ikke glinser fett av chipsen. :)

Tror de fleste forstod hva du mente, men litt ærlighet om superchipsen er vel lov å komme med! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten glinser ikke tortilla chipsene. Derfor jeg har trodd at de var sunnere :jepp:

Edit:

Åja.. Jeg gikk glipp av poenget :bond::fnise:

Edit2:

Betyr det at superchips er like ille også? :klø:

Endret av stjernekyss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...