Gå til innhold

Spørsmål til dere som går/har gått på PHS


Gjest politeia

Anbefalte innlegg

Gjest politeia

Etter mange år med en utdanning der det fokuseres på selvrealisering og underholdning, har et ønske om en samfunnsnyttig karriere gjort seg mer og mer tydelig. Jeg er snart 30 og vurderer nå å følge hjertet og søke PHS. Kunne tenkt meg jobb innen operativ tjeneste, gjerne innen hundetjenesten (narkotikahund), da jeg fra før driver med brukshund som hobby.

Utfordringen jeg sitter med er at jeg ikke kommer til å få mer støtte fra Lånekassen. Jeg nedbetaler et hus alene. Lar undervisningen seg kombinere med jobb?

Har også et spørmsål i forhold til praksisstedene. Jeg skulle gjerne hatt mulighet til å bo hjemme - jeg har ingen familie, men en rekke husdyr. Det går kanskje ikke under "sosiale grunnlag", men kanskje noen vet om det er mange praksisplasser på Øvre Romerike eller områdene rundt?

Når begynner og avsluttes skoledagene? Det tar meg hhv 30 og 50 minutter å kjøre til Oslo og Kongsvinger, men dersom jeg må kjøre i rushtidstrafikk er det kanskje like lurt å søke seg til Kongsvinger.

Er det noe som tilsier at det er vanskelig å komme inn når man har rundet 30? Jeg har nok ikke så mye relevant utdanning, men jeg vil tro at jeg har personlig egenhet.

På forhånd takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_phs student

Jeg går andreåret på PHS i Oslo.

Først; at du har runde 30 teller ikke negativt. Snarere tvert i mot. Livserfaring teller veldig.

Det er stort sett skole hver dag, men sjeldent fulle dager. 2 - 3 forelesninger er vanlig, altså 4 - 6 timer. Enkelte av forelesningene er obligatoriske, men i de fleste er ikke oppmøteplikt. Men det lønner seg absolutt å få med seg alt. Jeg jobbet på siden uten at det gikk ut over skolen. Ble stor sett helger og av og til hverdager der jeg ofret en forelesning.

Skoledagene kan være ferdig klokken 10 på formiddagen eller 16 på ettermiddagen, varierer veldig. Om du er etablert i området rundt Kongsvinger kan det være lurt å søke der. Sisteåret blir uansett i Oslo, så du får prøvd deg der og :)

I andreåret er det verre. Man jobber 100 % turnus med unntak av ordinære skoleferier (påske, jul, sommer). Her kan det være greit å ha lagt opp litt penger. Men for all del, 100 % turnus betyr ikke jobb hver dag. Selv har jeg noen friperioder i min turnus hvor jeg jobber litt ekstra.

Jeg husker ikke kodene for sosialt grunnlag, men jeg tror du kan ha muligheter for å få praksis i nærhet til hjem. Maks en time reisevei mener jeg det er. I ditt tilfelle må du søke med egen søknad, ikke slik som de med barn eller ektefelle gjør (litt mer automatikk i de tilfellene).

Bare å spørre om det er noe mer du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest politeia

Hei og hjertelig takk for svar! Høres ut som om det kanskje kan la seg gjennomføre allikevel.

Jeg har fra før en temmelig fleksibel kvelds-/nattjobb.

Er skoledagene i tredjeåret omtrent like lange som førsteåret? Hvordan ser forresten dagene dine ut i praksisåret med tanke på innhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tredjeårs-student

Som tidligere svart : alder og erfaring er bare et pluss når du søker :jepp:

Skoledagene i tredje året er ca like lange som første året, men det er mer undervisning som er obligatorisk. Skolen begynte med ny rammeplan f.o.m. kullet som begynte i høst, så det kan bli endringer.

Hvis du ønsker å jobbe ved siden av studiet i praksisåret, må du være oppmerksom på at det er regler for hvilke bierverv som tillates. De som ønsker å jobbe må søke om dette.

Hvis du går inn på phs sine nettsider så skal det finnes link til "bli politi" og "innhold i utdanning". Der ligger studieplaner for alle tre studieår hvor du kan lese mer om innholdet i utdanningen. Studieplanen som ligger ute nå gjelder for årets kull (så igjen, endringer vil nok komme f.o.m. neste studieår pga ny rammeplan).

Jeg synes det er et spennende og variert studie og jeg trives veldig godt på skolen. Anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...