Gå til innhold

Hva lurer DU mest på angående trening og kosthold?

Vektarm

Anbefalte innlegg

Og en ting til. Folk maser hele tiden på at jeg må spise etter styrketrening ( :fnise: ) for at treningen skal ha noe for seg. Er dette bare feil? Kan jeg vente 3-4 timer med å spise hvis jeg vil det?

Ja, man bør absolutt spise etter styrketrening. Du bør lese denne artikkelen fra Olympiatoppen: Mat og drikke etter trening. Men for å sitere det viktigste:

Det anbefales å innta et lite måltid raskt etter treningen, da kroppen er mest mottakelig for karbohydrat på dette tidspunktet. Måltidet bør komme så raskt som mulig etter treningen, og helst innen en halv time.

Måltidet bør inneholde mye karbohydrater og moderat med proteiner, feks. en (godt moden) banan og sjokolademelk. Videre sier de i artikkelen Optimal styrketrening og ernæring for muskelvekst side 7 (denne er svært nyttig, og tar for seg noen av de viktigste elementene i styrketrening):

Det bør videre inntas et måltid som inneholder protein, karbohydrat og fett innen 1-2 timer etter treningsøkten.

Siden dere også diskuterer når og hvor ofte man bør spise, anbefaler jeg samtidig å lese en annen artikkel fra Olympiatoppen; Måltidsmønster. Og hvis dere ikke har fått det med dere enda, det ligger svært mye nyttig informasjon på Olympiatoppens nettsider, og bedre kilder enn dette skal man lete lenge etter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, det kommer selvfølgelig ann på kroppens næringsbehov og selve måltidet. Uansett er dette trenbart.

Må vite hva din målsetting er og hvilken livsstil du har til daglig, som blant annet om du er mest aktiv på dagtid med jobb og trening og så videre. Hvilke matvarer som er mest gunstige er stort sett de samme for folk flest, men for å kunne si noe mer bestemt krever kartlegging gjennom prøving og feiling over tid.

Jeg har ingen spesiell målsetning.

Bakgrunnen for spørsmålet mitt, var påstanden din om at det kan ta opp til 30 timer før kroppen nyttiggjør seg maten vi spiser.

Jeg har en passeringstid på 8-12 timer, og det sier seg selv at dette da ikke gjelder meg.

Spørsmålet mitt blir da hvor ofte du mener at jeg bør spise for optimalt næringsopptak, og eventuelt hva jeg gjør spise av samme grunn.

Du trenger faktisk ikke mer opplysninger for å svare på dette spørsmålet, alt du trenger å vite, er at jeg har en veldig rask passeringstid (og dermed også forbrenning), og så vurdere hvilken måltidshyppighet som er optimal for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen spesiell målsetning.

Bakgrunnen for spørsmålet mitt, var påstanden din om at det kan ta opp til 30 timer før kroppen nyttiggjør seg maten vi spiser.

Jeg har en passeringstid på 8-12 timer, og det sier seg selv at dette da ikke gjelder meg.

Spørsmålet mitt blir da hvor ofte du mener at jeg bør spise for optimalt næringsopptak, og eventuelt hva jeg gjør spise av samme grunn.

Du trenger faktisk ikke mer opplysninger for å svare på dette spørsmålet, alt du trenger å vite, er at jeg har en veldig rask passeringstid (og dermed også forbrenning), og så vurdere hvilken måltidshyppighet som er optimal for meg.

Hvordan vet du hvor rask passeringstid du har da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du hvor rask passeringstid du har da?

Det er veldig enkelt...

Spis mais, tyttebær eller lignende som går gjennom systemet ufordøyd, og se hvor lang tid det tar før det kommer ut igjen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt...

Spis mais, tyttebær eller lignende som går gjennom systemet ufordøyd, og se hvor lang tid det tar før det kommer ut igjen... ;)

Dette har da ingenting med hvorvidt man lagrer blant annet næring i tynntarmen og glykogen i muskler og lever. Mat som ikke blir brukt der og da, eller lagret som underhudsfett (fettlagring er en relative treg prosess) blir lagret i tynntarmen for senere nyttegjøring. Så lenge man spiser dagsbehovet i løpet av en dag, enten 6 måltider eller 1, så vil kroppen ha næringen tilgjengelig i en eller annen form.

Hvis du er mest aktiv på dagen, så vil det være lurt å legge matinntaket omkring kveldstid (skrev om dette lengre opp). Man trenger ikke å spise bare 1 måltid likevel, man kan spise flere måltider utover kvelden. Ellers gjelder de andre retningslinjene for et sunt, variert og balansert kosthold som man finner stort sett overalt.

Endret av Vektarm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har da ingenting med hvorvidt man lagrer blant annet næring i tynntarmen og glykogen i muskler og lever. Mat som ikke blir brukt der og da, eller lagret som underhudsfett (fettlagring er en relative treg prosess) blir lagret i tynntarmen for senere nyttegjøring. Så lenge man spiser dagsbehovet i løpet av en dag, enten 6 måltider eller 1, så vil kroppen ha næringen tilgjengelig i en eller annen form.

Jeg skal ikke fortsette dette lenger...

Jeg er veldig urettferdig mot deg i denne tråden, fordi jeg har veldig god kunnskap om kosthold og fordøyelse, og jeg ble lite imponert over åpningsinnlegget ditt, og ikke minst de svarene du har kommet med tidlig i tråden.

Jeg ser du har en grei basiskunnskap om kosthold, men det du har skrevet vitner om veldig lite kunnskap om fordøyelsen.

For eksempel kan jeg påpeke: Med så rask fordøyelse som jeg har, fører det også ofte med redusert næringsopptak.

Det er derfor nødvendig med næringstett mat, hyppige små måltider, lite fiber, lite krydret mat, og lite fett.

Når du sier du har så god kunnskap om kosthold at du starter en egen tråd der du tilbyr deg å gi råd og veiledning, så fordrer det at du har god kunnskap utover normalen om kroppens funskjoner og hvordan kostholdet virker inn på kroppen.

Det har jeg ennå ikke sett at du har!

,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mat som ikke blir brukt der og da, eller lagret som underhudsfett (fettlagring er en relative treg prosess) blir lagret i tynntarmen for senere nyttegjøring.

Jeg må også påpeke at ingenting blir lagret i tynntarmen (eller andre tarmer for den saks skyld). En tarm har ingen lagringsplass, og dermed ingen lagringskapasitet.

Næringen blir tatt opp etter hvert som maten passerer i tarmene, og dess tregere fordøyelse, dess mer tid har tarmen på å nyttiggjøre seg næringen som passerer.

Men mat blir aldri lagret i tynntarmen som en reserve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenner man mer kalorier om man går med tung ryggsekk? Finnes det noen prosentoversikt på dette?

Ja det gjør du. :)

Da må du bruke kraft på å bære, i tillegg til å gå.

Hvor mye mer du forbrenner, kommer an på sekkens tyngde.

Du vet at en person på 150 kg forbrenner mer ved å gå, enn en person på 60 kg gjør... det blir det samme regnestykket som om du bærer en sekk på ryggen... økt vekt gir økt energiforbruk.

Jeg har ikke sett noe regnestykke som kan vise hvor mange prosent du øker forbrenningen, så det kan jeg dessverre ikke svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: Selv jeg som kun har basis kunnskap, og er i stor del selvlært bortsett fra litt korstholdslære og sånt på helse- og sosialfag, ser at det ikke er så godt hold i det du skriver. Kan ikke tenke meg til på noen måte at kroppen din trives med den livsstilen der. Dessuten kan jeg ikke fatte og begripe at dette er en livsstil du ønsker. Jeg vet i alle fall for meg selv at det ikke er behagelig å overspise sånn at man ligger flatt ut med vondt i magesekken. Og forresten, årsaken til at du blir så trøtt og dermed får sove bedre, er jo fordi at et såpass stort måltid er for stort for kroppen å fordøye til at man klarer å fungere opptimalt (er vel kanskje derfor du spiser om kvelden, og ikke på f.eks. formiddagen når du skal prestere med ulike gjøremå).

Spiser ca. fire måltider pr. dag, noen ganger mer, og en sjelden gang mindre. Det anser jeg som mye mer sundt og bra for kroppen enn det du driver på med. Skippertak for kroppen kan ikke være noe særlig. Men jevne påfylninger gjør at kroppen jobber jevnt og trutt. :)

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lina_*

Jeg lurer på om jeg kan trene meg ned i vekt, stramme opp og få vekk alle de stygge cellulittene mine overalt ved hjelp av en elipsemaskin/crosstrainer?'

Noen som kan svare på DET tro? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man bør absolutt spise etter styrketrening. Du bør lese denne artikkelen fra Olympiatoppen: Mat og drikke etter trening. Men for å sitere det viktigste:

Måltidet bør inneholde mye karbohydrater og moderat med proteiner, feks. en (godt moden) banan og sjokolademelk. Videre sier de i artikkelen Optimal styrketrening og ernæring for muskelvekst side 7 (denne er svært nyttig, og tar for seg noen av de viktigste elementene i styrketrening):

Siden dere også diskuterer når og hvor ofte man bør spise, anbefaler jeg samtidig å lese en annen artikkel fra Olympiatoppen; Måltidsmønster. Og hvis dere ikke har fått det med dere enda, det ligger svært mye nyttig informasjon på Olympiatoppens nettsider, og bedre kilder enn dette skal man lete lenge etter. ;)

Takk :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :tommelopp:

Bare hyggelig. :) De faktaarkene er som sagt gull verdt, har lært mye nyttig der. Så når jeg gir råd til noen oppgir jeg alltid mine kilder, tror også det er et godt tips til trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på om jeg kan trene meg ned i vekt, stramme opp og få vekk alle de stygge cellulittene mine overalt ved hjelp av en elipsemaskin/crosstrainer?'

Noen som kan svare på DET tro? :-)

Ja og nei. Du kan trene deg ned i vekt og stramme opp og redusere cellulittene ihvertfall, men det forutsetter at du også har et godt kosthold og nok væsketilførsel. Og det at de aller fleste damern, tom. supermodellene, har cellulitter sier kanskje noe om at det bare skal være sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lina_*

Takk for tilbakemelding.

Vet du forresten hvordan jeg bør legge opp treningen på elipsemaskinen for å forbrenne fett og stramme opp mest mulig effektivt?

Jeg synes ikke det er så lett å ”løpe” på den, men jeg forsøker å gå så fort jeg kan.

- Hvor ofte og lenge burde jeg trene på denne måten for å få noe effekt? (lenge tenker jeg enten på hvor lang tid eller hvor mange km jeg burde gå)

- Burde jeg gå med en del motstand eller burde jeg heller gå lenger og fortere med lavere motstand?

- Hvor mye vann bør jeg drikke i løpet av en dag (ca)

- Jeg må også bli flinkere med kostholdet mitt, da jeg nå stort sett bare spiser 2 ganger om dagen.

- Jeg reiser til syden om 1 mnd og om jeg følger dine tips og råd som du kommer med til spørsmålene mine her lurer jeg på om du tror jeg kan se forskjell på en mnd?

Takker så mye for svar, det hjelper meg så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er mest aktiv på dagen, så vil det være lurt å legge matinntaket omkring kveldstid (skrev om dette lengre opp). Man trenger ikke å spise bare 1 måltid likevel, man kan spise flere måltider utover kvelden. Ellers gjelder de andre retningslinjene for et sunt, variert og balansert kosthold som man finner stort sett overalt.

Hei TS, har du noen kilder som kan underbygge at det du sier stemmer? Jeg er nemlig litt usikker på om det er så mye hold i rådene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man klarer å lese det trådstarter skriver uten å lese alt med en negativ vinkling, så kan noe av det trådstarter sier ha en viss sannhet i seg. Det stemmer at det ikke er slik at alle må spise mange små måltider gjennom hele dagen for å være sunn, man kan godt holde seg til færre, større måltider; for kroppen er det viktig hva man spiser av næringsstoffer og i forhold til vekttap/vektoppgang handler det om det totale kaloriinntak versus hva man forbrenner (som igjen har lite å gjøre med når man spiser).

Jeg syns det er veldig flott at noen kan si at man ikke trenger å presse i seg frokost om man ikke er et frokostmenneske for å være sunn, fordi det handler mer om det totale inntak og ikke akkurat den frokosten. Selvfølgelig, spiser man dårligere mat gjennom resten av dagen og flere kalorier enn man trenger hvis man ikke spiser frokost så bør man vurdere å få i seg frokost, men dette gjelder strengt tatt ikke alle. Husker en artikkel i Dagbladet for et halvår siden hvor en ernæringsekspert uttalte at mennesker som ikke hadde lyst på frokost ikke skulle presse den i seg, da var det helt greit å vente til man hadde lyst på mat og at man da satte seg ned og spiste et godt, næringsrikt måltid.

Poenget er at man er forskjellige, vi har forskjellige behov, ønsker, lyster og kosthold er derfor en ting som kan tilpasses den enkeltes behov uten at det gjør en usunn på noen måte. Om noen liker å legge måltidene til andre halvdel av dagen fremfor å fordele det utover hele dagen, så er det helt ok, og andre som liker flere og mindre måltider fra de står opp til noen timer før de legger seg; dette er også helt ok. Får man lavt blodsukker og blir svimmel om man ikke får i seg mat de første timene av en dag så spiser en selvfølgelig.

Når det gjelder argumentasjonen på hvor fort ting går gjennom tarmen osv så vet ikke jeg nok til å si noe som helst, poenget mitt var heller å trekke frem at ikke alt er svada, og at ikke alltid denne vanlige tankegangen om bittesmå måltider mange ganger er riktig for personen det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det en mellomting mellom det å spise et lite måltid annenhver time og det å spise et gigantisk måltid hver 24 time da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det en mellomting mellom det å spise et lite måltid annenhver time og det å spise et gigantisk måltid hver 24 time da.

Selvsagt, det sier jeg ingenting på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...