Gå til innhold

singer - symaskin


Gjest syglad

Anbefalte innlegg

Ser i en brosjyre at de har Singer symaskin på tilbud til ca 1300kr.....det må vel være en ok maskin? Jeg skal kjøpe min første symaskin,men har erfaring med sying. Noen som vet om denne maskinen er bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser i en brosjyre at de har Singer symaskin på tilbud til ca 1300kr.....det må vel være en ok maskin? Jeg skal kjøpe min første symaskin,men har erfaring med sying. Noen som vet om denne maskinen er bra?

har sett på den samme, og lurer på det samme =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett på den samme, og lurer på det samme =)

Jeg ville styrt unna de billigste maskinene. Mens Singer før i tiden var å regne som de fremste på symaskin-markedet, har de nå billigmaskiner som ikke holder mål. Mitt forslag er å spytte i litt mer penger (trenger ikke bli veldig dyrt) og kjøpe enten en brukt maskin hos en forhandler eller en billig ny en - for eksempel har www.sysiden.no både brother og Janome-maskiner som ikke er så dyre men som er god kvalitet. Det er alltid lurt å kjøpe symaskin hos noen som har peiling- så har man noen å kontakte dersom man trenger reparasjoner eller ekstrautstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest quilterush

Hei

Jeg har ikke de aller beste erfaringer med Janome. De får mye skryt og har gjort det bra i forbrukertester. De har ofte mange finesser og sømmer å velge mellom, men når jeg sammeligner med Husqvarna-maskinene i noen lunde samme prisklasse ser jeg kvalitetsforskjell. Man merker det når man syr på dem, de er ikke en gang så glatt og stødig som de gamle Bernina maskinene fra 60 tallet.

Det er neppe en ny maskin til under 3-4 tusen som er verd å satse på. Med en maskin til 1500 koner vil man vil oppleve problemer med sømmen, undertråden, de vil ikke takle å sy dongeri eller litt tykkere stoffer som canvas eller flere lag standard bomullsstoffer. Helt ordinær lappeteknikk blir rett og slett vanskelig. Disse maskinene tåler kun lette tynne stoffer som skjorter og små dagligdagse reparasjoner. Til litt større går de bare ikke. De kan ikke brukes til å legge opp dongeribukser, og hva er da poenget? (De går i stykker) Service på en maskin koster 650 kr pluss deler, og da er man fort opp i en ny billigmaskin.

De rimeligste Singer maskinene er faktisk riktig ille, og det har gått utover deres rykte i lang tid. Går man litt opp i prisklasse er ikke Singer maskinene så ille lenger, men konkuransen fra andre som Bernina, Husqvarna, Pfaff og andre merker er sterk.

Hvis man vil ha en rimelig men god maskin er det vel verd å se etter de beste modellene fra 50-60 tallet og fremover. 700 og 800 seriene til Bernina er super-bra og er man heldig å komme over dem syr disse ring rundt de ny rimelige maskinene, faktisk mange av de litt dyrere også. Jeg lover!

Ofte er man vant med disse maskinene hos foreldre og besteforeldre, og da er man godt vant. Norge er Husqvarna-land og de har produsert mange gode maskiner opp gjennom årene.

Disse maskinen har alle rett søm og sikksakk, mange av dem har et utall applikasjonssømmer. De har ekstra utstyr for knapphull og toppmodellene hadde dette innebygget i maskinen når man nærmet seg 1960 tallet. De syr gode feilfrie sømmer på de fleste allminnelige stoffer, noe man ikke kan si om alle maskiner.

Det de mangler er funksjoner som automatisk tredig av tråden, valg av nål opp/ned når man stopper, og stretch sømmer. I praksis har jeg aldri vært mer fornøy stretch sømmene på en vanlig symaskin enn de vanlige sikksakksømmene som de fleste maskiner har. Skal man sy en del stretch og tricot trenger man en overlocks-maskin i tillegg, men man kommer unna med vanlig sikksakksømmer ganske bra.

På bruktmarkedet er Bernina, Husqvarna og Pfaff gode maskiner å se etter. Etter at Singer fabrikken i Skotland ble lagt ned i 1964 sank kvaliteten betraktelig, alle modeller fra den tiden er av god kvalitet. 301 modellene, Roqueteer modellene er vel verd å skaffe seg som en basic maskin. Senere på 60 og 70 tallet produserte Singer mye rart som ikke holdt mål.

Innlegget ble fælt langt :ler:, men jeg snakker egentlig bare om standard funskjoner som:

1. kunne sy en feilfri rett søm.

2. kunne sy en pålitelig sikksakk, og andre aplikasjonssømmer

3. takle ulike typer soffer fra fine til litt grovere.

4. kunne takle dagligdagse reparasjoner av klær, legge opp bukser, sy gardiner.

5. kanskje ett og annet prosjekt som quilting, sy barneklær, og andre klesplagg.

Det er mye fint å få tak i både brukt og nytt, men de rimeligste maskinene er ikke verd å prøve en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...