Gå til innhold

Norge - Sverige - konge/dronning


LaToya

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er veldig usikker på om dette er korrekt oppfattet, men slik jeg har forstått det så vil Mette Marit bli vår neste dronning. ( hva vil skje om Haakon dør, vil MM sitte på tronen alene ? )

Mens i Sverige så er det Victoria som blir dronning. Leste at hennes kjæreste ikke vil bli konge. Hvorfor ? MM blir jo dronning hos oss.

Er jeg på jordet nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Du har oppfattet det riktig, men hvorfor det er slik vet jeg ikke. I Danmark er jo mannen til dronning Margrethe prins, ikke konge, for der var det hun som arvet tronen.

Dersom Haakon sør før Mette-Marit vil det ufødte barnet deres (som da forhåpentligvis har blitt voksen) overta tronen. Mette-Marit blir da "pensjonist", for hun er ikke tronarving.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongen bestemmer vel titler? I England har man jo også den lystige prins phillip som er dronninggemal. Hvis H strøk med, ville kanskje MM fått dronningmor som tittel? Enkedronning MM?

I følge det rådende prinsippet i en stat som praktiserer full likestilling, burde kanskje MM forblitt prinsesse etter at H tar over som konge? Løsningen kommer vel med den nye tronfølgeren. Hvis det er en jente - hun blir dronning - ektefelle blir da ifølge norsk tradisjon KONGE.

Hvis ikke så antar man at kvinnen er mindre opphøyet (i mangel på bedre ord) enn mannen, så dette må understrekes ved titlene. Ergo, en kongetittel henger alltid høyere enn en dronningtittel, derav har kvinnelige tronfølgere prinsegemaler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Victorias kommende mann blir Prinsgemal ikke prins. Prinsgemal er over prins igjen. Men det er vel fra gammelt av at mann ble født konge. Og inngiftet dronning. Når vi ser på England og Danmark har Kronprinsene mer innflytelse og større oppgaver enn Prinsgemalen etter at de fylte 18 år. Men Prinsgemalen er over prinsene. Altså Joachim i Danmark og Andrew og Edward i England.

Dersom Håkon dør for Mette Marit vil vil hun ble "degradert".

Dør han etter at hans tronarving er blitt myndig blir hun konge/dronningmor og hennes sønn/datter blir Konge/dronning.

Dersom Håkon dør før hans barn/tronarving blir atten går Martha inn som familiens overhode, frem til håkons barn blir atten og blir da fungerende Dronning fram til Håkons tronarving er gammel nok til å overta.

Alt dette foutsetter jo selvfølgelig at Harald er død og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som hovedregel er det slik: for å bli konge må du arve tronen (f eks som kong Harald) . Din kone blir da dronning (som Sonja), men hun kan ikke regjere. Det er barn av kongen som har arveretten (Haakon og Märtha). Dersom kongen dør, vil Haakon bli konge og Mette-Marit dronning. Dronning Sonja vil vel fortsatt være dronning (jfr dronningmoren i England som var dronning før Elizabeth tok over)

Før har det vært sånn at sønn går før datter i arverekkefølgen uansett, men dette har blitt endret i vår generasjon slik at den førstefødte blir regjerende monark uansett.

I Sverige og Danmark har man gjort dette for lenge siden, derfor har de, samt England og Nederland regjerende dronninger. De har arvet tronen. Deres menn blir da ikke konge men prins (litt mannsdiskriminerende, men dog). Han har da, på samme måte som en ikke-regjerende dronning, ikke arverett til tronen. Den må han overlate til sin sønn/datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom kongen dør' date=' vil Haakon bli konge og Mette-Marit dronning. Dronning Sonja vil vel fortsatt være dronning (jfr dronningmoren i England som var dronning før Elizabeth tok over).[/quote']

I dette tilfellet vil vel Sonja bli kongemor (hørtes rart ut... :roll: ) - og MM dronning - vi kan ikke ha to dronninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge det rådende prinsippet i en stat som praktiserer full likestilling, burde kanskje MM forblitt prinsesse etter at H tar over som konge?

En slik stat kalles republikk....

Monarki er i seg selv stikk i strid med likestilling. Og her snakker vi ikke om kjønn, men om det at et menneske har andre muligheter enn andre fordi de er født inn i en rolle. Å hoppe opp på barrikadene for å få likestilling blant de kongelige, ville være som at Bellona skulle aksjonere mot båteiere som tisser over ripa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adina Madeleine

I dette tilfellet vil vel Sonja bli kongemor (hørtes rart ut... :roll: ) - og MM dronning - vi kan ikke ha to dronninger.

Danmark og England har regjerende dronninger fordi det ikke fantes noen kronprins. Vet ikke hvordan det er i Danmark nå, men i England tror jeg fortsatt at mannlige arvinger går foran kvinnelige.

Begrepet dronningmor/queen mother betyr ikke at hun er moren til dronningen, og vil derfor ikke skifte. Det kommer derimot av at bærere av en slik tittel er mor til regjerende monark og var/er dronning. Det henviser til tittelen hennes (at hun var gift med kongen, altså er hun dronning).

Ble det forståelig? Det er sent og jeg har drukket vin.... :ler:

Adina M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde de jo i årevis i Danmark - dronning Margrethes mor ble fortsatt benevnt dronning Ingrid selv om datteren hadde tatt tronen etter at faren hennes døde. Alternativ benevnelse er enkedronning.

(Og i farten husker jeg ikke engang sikkert om dronning Ingrid er død eller ikke... for alt jeg vet lever gamla fortsatt... og da er hun fortsatt dronning.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering: Dronning Ingrid er død. Et par-tre år siden tenker jeg!

Men det er riktig at hun beholdt tittelen Dronning helt til sin død.

Det var akkurat det samme i Nederland også: Dronning Julianna og Dronning Beatrix (Dronning Julianna er død, men beholdt også sin tittel hele livet).

At England, Danmark og Nederland har regjernede Dronninger har vel også med at de har ingen brødre de damene her.......... så disse landene har vel vært "tvunget" til å endre sine grunnlover. Vil vel ikke tro at et såpass konservativt land som England hadde gjort dette hadde det ikke vært nødvenidg.

Kom på en ting til: I England så er jo Prinsesse Ann førstefødt - men Prins Charles er arving........ (har nok ikke endret noe lov der nei........)

I Nederland og Danmark er det jo bare prinser.........kanskje det også der ikke er endret noen lov?

Sverige endret vel denne loven FØR Carl Gustav og Silvia fikk barn........derfor er det den førstefødte som arver tronen der.......... og slik er det i Norge også nå.

Uansett - jeg er rojalist jeg! (tør jo nesten ikke å si det høyt lenger........)

Hilsen fra

Usikker :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og slik er det fordi det er "Kongen i statsråd" som har den øverste makt i landet.

Noen som gidder å forandre det til

"Dronning (Tex) i statsråd" ?? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konge er aller høyeste tittel. Derfor får ikke en inngiftet mann konge-tittel, selv om han gifter seg med en dronning.

Hadde han gjort det, hadde han regjert over sin hustru..noe som hadde blitt helt feil...

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har virkelig Norge endret det til at det er den førstefødt som arver tronen? Det trodde nemlig ikke jeg. At Sverige gjorde det mente jeg var fordi der fikk de jo først to prinsesser, og de var redd at de ikke skulle få noen gutt. Er det jeg som er helt på jordet her eller? Je trodde det var sånn nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Victoria i Sverige ble ikke født som kronprinsesse, hun var prinsesse i et par år først. Så endret de loven til at førstefødt er tronarving uavhengig av kjønn, og det fikk konsekvenser for nåværende kull. Jeg er usikker på om dette skiftet før eller etter Carl Philip ble født (de fikk ikke to jenter først, carl philip er i midten og madeleine er yngst, CP er vel bare et par år yngre enn V?)

I England er Charles eldste barn (Charles, Anne, Andrew, Edward) så det kan ikke tolkes ut ifra det om de har endret loven. England har jo en lang tradisjon med dronninger, så selv om de er erkekonservative så kanskje ikke akkurat her? Victoria var jo dronning i kanskje "storhetstiden" i England, i rundt 50 år i den verste imperialismen. Vi får håpe William smeller til med en jente først, og så gutt, og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet dronningmor/queen mother betyr ikke at hun er moren til dronningen, og vil derfor ikke skifte. Det kommer derimot av at bærere av en slik tittel er mor til regjerende monark og var/er dronning. Det henviser til tittelen hennes (at hun var gift med kongen, altså er hun dronning).

Okei :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Seriøst? Queen Mother kan være kongens mor? Det var en veldig misvisende tittel. Jeg håper de går for Enkedronning her, eller Kongsmor eller noe... Synes også det bare skal være én dronning av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Kongens Mor har høyre rang en Kongens Kone altså

Enke Dronningen eller har høyere rang en Dronningen som er gift med kongen det var i verfall sån i det Keiserlgie Russland.

Hvor moren til tsaren altså Dogwar Keiserrinen eller Enke Keiserrine sto over Kona til Tsaren altså Tsarinaen.

så tar vi en rekke følge hvordan rangen er i Kogne Husene eller de Keiserhusene...så

er KongenKeiseren Høverst

Så Dronnig MoreneNKE kEISERRINEN

Trone Arvingen men den Keiserlgie Arving går over Konge Huset arving

altså en Stor-Fyrst eller Stor-Fyrsrinne står over Kron Prinser og Kron Prinsesser. akurat son en prins og prinsesse står under det

en fyrst eller fyrsterrine står over prinser og prinsesser men under kron prinsen og kron prinsesser.

Altså Dronnigen er under Dronning MorenEnke Dronning

men nå har ikke norge en skikkelig droning det har vi ikke hat siden Dronning Maud...Kongen er høverst men under en Keiser akurat som Keiserrine står over Dronnigen og Dronning Moren står under Enke Keiserrine. bare er under en Keiser og høyre rang en kongen

dette er veldig innviklet

altså alle i en Keiser Familie står i høyere rang en en Konge Familie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige ble loven forandret før Prins Carl Philip ble født tror jeg. Så der gjelder det at førstefødte blir tronarving. Og når Victoria gifter seg blir hennes mann prinsegemal.

I Norge er HH tronarving og MM blir dronning. Skulle de og deres barn dø (forutsatt at kongen er død) er det Märtha som blir dronning og da regner jeg med at Ari får tittelen prinsgemal? Da er det Maud Angelica som er tronarving.

Får MM og HH en datter som sin førstefødte blir hun med tiden kronprinsesse og så dronning, men hennes framtidige mann kommer aldri til å få tittelen Konge. Konge er en tittel man er født til - ikke som man gifter seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...