Gå til innhold

diskutere med en vegitarianer


Gjest kjøttmann

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er rart at kjøttspisere tror at valget om å spise kjøtt bare angår dem. Det gjør det ikke. Det angår også de som blir spist. Jeg er en høflig person og pleier ikke snakke med folk om veganismen min med mindre de spør, men å respektere andres valg om å skade andre kan jeg dessverre ikke. Det betyr allikevel ikke at jeg ikke respekter og liker personen, bare ikke akkurat denne handlingen.

Respekt betyr ikke å like og anerkjenne, men å se den andres utgangspunkt og at deres valg kan være legitime ut fra deres utgangspunkt.

For meg er det greit at mennesker spiser dyr, på samme måte som mange andre dyrearter spiser dyr. Jeg ser ingen grunn til at dyr skal være fredet fra å være mat for mennesker. Alle dyrene vi spiser i et vanlig norsk kosthold, er potensielle byttedyr for rovdyr. Jeg ser mennesket som en omnivor.

Man kan være uenig i hvordan man kommer frem til hva slags status et levende vesen skal ha. Vel så tydelig kommer definisjonsulikheter fram i vårt syn på egen arts verdi og behov, som ved abort og dødshjelp, respiratoravslutning for mennesker som ikke kan uttrykke vilje osv.

Da er det respektfullt å bidra i diskusjonen i det offentlige rom, men kanskje ikke på folks sykesenger, overfor den ufrivillig gravide som venter på venterommet på kvinneklinikken osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når vegetarianere ser en person spiser kjøtt og koser seg.. reagerer dere ikke? Dere sier jo at dere lar oss spise og gjøre hva vi vil, men når dere er så bevisste på å ikke spise kjøtt, så må dere vel innerst inne tenke et eller annet om oss kjøttetere?

Hvis dere ikke spiser kjøtt fordi dere er imot behandlingen av dyr, så må dere vel tenke at vi burde boikotte det vi også?

Eller hvis dere synes det er ekkelt å spise kjøtt, så kan dere jo tenke at de som spiser kjøtt er ekle?

Får dere ikke dårlig sammvittighet når en kjempe trivelig middelaldrene dame har stelt istand en kjempe gode retter med bare kjøttprodukter over et helt langbord, også må dere takke nei? Isåfall, blir dere trist, kvalm eller sinna pga det som ligger på langbordeet?

..jeg bare lurer.. :)

Tenker ingenting stygt om kjøttspisere jeg iallefall. Har en samboer som er kjøttmann som deg, men jeg har aldri prøvd å "omvende" ham på noen måte. Og jeg lager mye god vegetarmat til middag som han er kjempeglad i. Han sier at han har lært utrolig mye av av meg, og at jeg har knust mange av mytene han trodde var sanne(at man ikke blir mett av vegetarmat, etc.).

Men som sagt, folk må bare spise kjøtt for meg. Tenker ingenting. Jeg har tatt et valg for meg. Det er kverulerende kjøttetere som er irriterende. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simbelmynë
Når vegetarianere ser en person spiser kjøtt og koser seg.. reagerer dere ikke? Dere sier jo at dere lar oss spise og gjøre hva vi vil, men når dere er så bevisste på å ikke spise kjøtt, så må dere vel innerst inne tenke et eller annet om oss kjøttetere?

Hvis dere ikke spiser kjøtt fordi dere er imot behandlingen av dyr, så må dere vel tenke at vi burde boikotte det vi også?

Eller hvis dere synes det er ekkelt å spise kjøtt, så kan dere jo tenke at de som spiser kjøtt er ekle?

Får dere ikke dårlig sammvittighet når en kjempe trivelig middelaldrene dame har stelt istand en kjempe gode retter med bare kjøttprodukter over et helt langbord, også må dere takke nei? Isåfall, blir dere trist, kvalm eller sinna pga det som ligger på langbordeet?

..jeg bare lurer.. :)

Jo jeg reagerer. Jeg synes det er kvalmende og trist. Jeg ser ikke mat, jeg ser lidelse og død. Medfølelsen min er sterkere for de som er skapt til å være objekter for våre lyster, for så å bli utnyttet og drept fordi "det smaker så godt", enn denne damen som har lagd mat jeg ikke vil ha. Men jeg sier ikke det til folk som sitter og spiser. Jeg skjønner at det ikke er en passende situasjon å diskutere slik ting på, og lar folk spise i fred.

Den situasjonen du legger fram skjer uansett meg ytterst sjelden. Jeg passer alltid på å informere om hva jeg ikke spiser og tar med meg mat med mindre verten insisterer på å lage noe. Og som regel er det noe jeg kan spise også. Det er vel rimelig sjelden at folk serverer utelukkende kjøtt (og egg og melkeprodukter i mitt tilfelle) til middag.

Men jeg må si synes der veldig pussig med veggiser (som er det av hensyn til dyrene) som ikke plages en smule av ofrene på bordet. Det er da grenser for hvor respektfull overfor andre mennesker man skal være, slik at man helt glemmer respekten for de ikkemenneskelige dyrene.

Respekt betyr ikke å like og anerkjenne, men å se den andres utgangspunkt og at deres valg kan være legitime ut fra deres utgangspunkt.

Jeg synes ikke smaksopplevelser og/eller vaner (eller det at mennesker fysiologisk sett kan spise kjøtt) er legitime grunner til å drepe og utnytte andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke poenget med at man absolutt skal vinne en diskusjon med noen som har tatt et bevisst standpunkt. De aller fleste har vært bevisst, håper jeg. Arrangerte et selskap en gang der det var ei som ikke kunne spise kjøtt fordi hun var vegetarianer. Dette synes jeg er helt greit å opplyse om, problemet var bare at hun ikke hadde noen problemer med å spise kylling. Akkurat der falt jeg litt av. :klø:

Litt OT, men spør likevel ettersom det er en del vegetarianere som følger med i tråden.

Jeg har noen ganger tenkt at jeg av helsemessige grunner burde leve som vegetarianer, i alle fall i perioder. I kjøtt er det proteiner, noe man trenger, hva spiser dere for å få i dere nok proteiner? Vet det er mye proteiner i belgfrukter, men dette tåler jeg ikke, så lurer på om det er mange andre gode alternativer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke poenget med at man absolutt skal vinne en diskusjon med noen som har tatt et bevisst standpunkt. De aller fleste har vært bevisst, håper jeg. Arrangerte et selskap en gang der det var ei som ikke kunne spise kjøtt fordi hun var vegetarianer. Dette synes jeg er helt greit å opplyse om, problemet var bare at hun ikke hadde noen problemer med å spise kylling. Akkurat der falt jeg litt av. :klø:

Litt OT, men spør likevel ettersom det er en del vegetarianere som følger med i tråden.

Jeg har noen ganger tenkt at jeg av helsemessige grunner burde leve som vegetarianer, i alle fall i perioder. I kjøtt er det proteiner, noe man trenger, hva spiser dere for å få i dere nok proteiner? Vet det er mye proteiner i belgfrukter, men dette tåler jeg ikke, så lurer på om det er mange andre gode alternativer...

Du har også noen glimrende produkter som heter Quorn. Her finnes "kyllingbiter", "kyllingfileeter" og kjøttdeigerstatning. Disse er kjempegode og utrolig sunne. Er faktisk laget av sopp.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vegetarianere ser en person spiser kjøtt og koser seg.. reagerer dere ikke? Dere sier jo at dere lar oss spise og gjøre hva vi vil, men når dere er så bevisste på å ikke spise kjøtt, så må dere vel innerst inne tenke et eller annet om oss kjøttetere?

Hvis dere ikke spiser kjøtt fordi dere er imot behandlingen av dyr, så må dere vel tenke at vi burde boikotte det vi også?

Eller hvis dere synes det er ekkelt å spise kjøtt, så kan dere jo tenke at de som spiser kjøtt er ekle?

Får dere ikke dårlig sammvittighet når en kjempe trivelig middelaldrene dame har stelt istand en kjempe gode retter med bare kjøttprodukter over et helt langbord, også må dere takke nei? Isåfall, blir dere trist, kvalm eller sinna pga det som ligger på langbordeet?

..jeg bare lurer.. :)

Jeg reagerer ikke høyt, men synes ikke det er noe særlig. Jeg sier aldri noe til de som spiser kjøtt, men jeg synes det er direkte vemmelig å spise lik. Spør de meg derimot så svarer jeg ærlig.

Havner heller sjelden i situasjoner som beskrevet over. Men om jeg hadde hvanet i en hadde jeg absolutt ikke fått dårlig samvittighet. Hvis jeg visste jeg skulle dit og var så dum at jeg ikke sa fra at jeg er vegetarianer så er det min egen feil. Havner jeg der litt tilfeldig så spiser jeg det det finnes av tilbehør uten dyr, og er veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke smaksopplevelser og/eller vaner (eller det at mennesker fysiologisk sett kan spise kjøtt) er legitime grunner til å drepe og utnytte andre.

Og jeg synes det er legitimt for oss som art å ta til oss flott næring. For ikke så lenge siden, før global transport av mat, har det også vært helsemessig nødvendig for å få i seg alle næringsemnene en trenger.

Naboene mine holder høns i hagen, og har nylig slaktet et knippe hanekyllinger før det blir for mye rivalisering i hønsegården. I naturen hadde kanskje hele flokken forlengst vært drept og spist av rovdyr. De brukes som nyttedyr, for eggproduksjon og fordi eierne ønsker å ha dyr, men de har gode inne- og utearealer, og jeg tror ikke fuglene opplever noen lidelse.

Jeg tror også det er mindre lidelse for en hjort å bli truffet av et rent skudd, enn å sulte ihjel eller dø sakte av sykdom og svekkelse. Ikke for å bagatellisere at det finnes mye grusomt dyrehold og mye dårlig jakt, men ved å velge hvilket kjøtt en kjøper, velger en også hva slags produksjon og dyrebehandling en støtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing
men ved å velge hvilket kjøtt en kjøper, velger en også hva slags produksjon og dyrebehandling en støtter.

Godt poeng!

Etter dagens Dagsrevyen kommer jeg i alle fall ikke til å støtte Norsk Kylling/Solvinge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simbelmynë
Og jeg synes det er legitimt for oss som art å ta til oss flott næring. For ikke så lenge siden, før global transport av mat, har det også vært helsemessig nødvendig for å få i seg alle næringsemnene en trenger.

Siden det nå ikke er nødvendig så er det legitimt? Den antroposentrismen, egoismen og kynismen som ligger bak husdyrhold og jakt kommer jeg aldri til å respektere eller akseptere. Det kan ingen kreve av meg, og det var poenget mitt med kommentaren du siterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simbelmynë
Litt OT, men spør likevel ettersom det er en del vegetarianere som følger med i tråden.

Jeg har noen ganger tenkt at jeg av helsemessige grunner burde leve som vegetarianer, i alle fall i perioder. I kjøtt er det proteiner, noe man trenger, hva spiser dere for å få i dere nok proteiner? Vet det er mye proteiner i belgfrukter, men dette tåler jeg ikke, så lurer på om det er mange andre gode alternativer...

Soya (f.eks. tofu) inneholder mye protein. Quinoa er også en fin proteinkilde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt ok å diskutere valget mitt, men altfor ofte er blir det en diskusjon basert på at kjøtteterer vil sette meg fast. Men det stemmer at det ikke finnes et eneste godt argument som en kjøtteter kan bruke for å vinne diskusjonen, og da særlig helsemessig. Jeg er veldig glad i å diskutere, og gjør det gjerne med mennesker som er genuint opptatt av å ha en god diskusjon.Men som sagt før så er det meningsløst å diskutere med de resterende som bare vil "ta" oss. Det er utrolig slitsomt i lengden. Disse pleier heller aldri annerkjenne et godt argument for vegetarismen. Da blir diskusjonene veldig endimensjonale, ofte høres det ut som de beskylder oss for å sette sprøyter med heroin rett foran ungene våre. Altså det at vi velger å ikke spise noe er totalt sinnsykt!

Jeg driter i om naboen eller vennene mine spiser kjøtt. Jeg respekterer valget deres, men de har ingen mulighet til å vinne en diskusjon med meg fordet :fnise:

:ler:

OK jeg skjønner det, men jeg mener vel gjerne at valget mellom å spise og ikke spise kjøtt kan være litt mer nynsert enn bare ja elelr nei - jeg velger for eksempel rimelig bevisst hva slags kjøtt jeg spiser og da mener jeg at jeg i allefall gjør noe bra...

Men som deg setter jeg pris på en god debatt, så for all del altså :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må si synes der veldig pussig med veggiser (som er det av hensyn til dyrene) som ikke plages en smule av ofrene på bordet. Det er da grenser for hvor respektfull overfor andre mennesker man skal være, slik at man helt glemmer respekten for de ikkemenneskelige dyrene.

Jeg synes ikke smaksopplevelser og/eller vaner (eller det at mennesker fysiologisk sett kan spise kjøtt) er legitime grunner til å drepe og utnytte andre.

Nå er det flere grunner til at jeg ikke spiser kjøtt, men en av dem er av dyrevelferdsmessige årsaker, da at jeg ikke ønsker å støtte kjøttindustrien slik den hovedsaklig drives. Jeg har samtidig en mann, venner og familie som spiser kjøtt. Om jeg skulle vemmes hver gang jeg ser noen spise kjøtt, blir det noen slitsomme måltider. Jeg syns det uproblematisk at jeg spiser min egen mat, samtidig som jeg ikke i en hver situasjon hvor noen spiser kjøtt, skal sitte og reflektere og vemmes over kjøttspisingen.

Men nå mener jeg jo at det er ok å spise viltkjøtt og økologisk kjøtt f.eks., så vi har nok et litt ulikt utgangspunkt for å avstå fra kjøttspising. Så lenge dyret har et ok liv og avlives på en rask og human måte, ser jeg ikke problemet med å spise (litt) kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...