Gå til innhold

diskutere med en vegitarianer


Gjest kjøttmann

Anbefalte innlegg

Gjest kjøttmann

hvis man skal diskutere med en vegetarianer, og vil vinne diskusjonen.. Hva sier man da?

De som er vegetarianere har veldig mange bra argumenter, men det må jo være noe som dem ikke kan svare på?

Feks. Hva slags dyne ligger du i? -for sovner man i dundyner så sklir man kanskje litt ut fra vegetarianerskikken.

Og feks om man har pelskåpe på seg...

Eller har dette ikke noe som helt å gjøre med det å ikke spise kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er motivasjonen for å "vinne" en diskusjon med en vegetarianer? Kan man ikke bare akseptere at alle har forskjellige meninger? Vegetarianere som ikke spiser kjøtt av etiske grunner gjør jo dette for andre (miljø, dyr, mennesker), mens de som spiser kjøtt gjør jo bare dette for seg selv ("fordi det smaker godt"). Hvorfor er dine meninger så mye mer normale enn en vegetarianers?

Tviler dessuten på at det finnes vegetarianere som bruker pels. Kjennetegnet på de fleste seriøse vegetarianere er jo at de tenker litt lengre enn sin egen nesetipp. :)

Men så er det jo vegetarianere som ikke spiser kjøtt av helsemessige grunner. Ønsker du å vinne en diskusjon med dem? I så fall, hvorfor? Hva er det som er så galt med å la være å spise kjøtt? Så vidt jeg vet er det ingen som tvinger deg til å la være å spise din daglige biff. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjøttmann

Klart man skal få lov til å ha sine egene meninger og egene måter å gjøre ting på, men det må jo være lov til å komme med positive eller negative argumenter om en sak. Ifølge deg, virker det som om ingen får lov å diskutere lengre..

Jeg prøver bare å forstå hvorfor noen er vegetarianere. Vet det er et følsomt tema, men jeg mener argumentene til en vegitarianer ikke alltid holder mål. Jeg mener at alle vegitarianere ikke er konsekvente.

Nå forstår jeg at det er mange forskjellige grunner til at noen lar vær å spise kjøtt. Moral, religion, kultur, etikk, samfunn, miljø, økonomi, politikk, smak eller helse for eksempel. Men ikke alle klarer å være konsekvente i argumentasjonen sin.

Mange forteller meg at de er imot hvordan man behandler dyrene, så derfor spiser jeg ikke kjøtt for jeg vil boikotte de som behandler dyrene dårlig. Andre forteller meg at det er ekkelt å spise noe som kanskje har hatt et navn, eller har rulla seg i søla.

Fortell meg argumentene deres ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Diskusjoner kan være morsomt, men ikke forvent at du skal få noen til å forandre mening, samme hvor gode argumentene din er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjøttmann
Diskusjoner kan være morsomt, men ikke forvent at du skal få noen til å forandre mening, samme hvor gode argumentene din er.

Hehe.. neida, forventer ikke det:) Hadde bare vært litt morro og komme med argumenter som ikke vegitarianeren har tenkt noe over. Jeg synes det ikke holder å si at man boikotter behandlingen av dyr, når man sover i dundyne, eller putter penga sine i skinnlommebøker, uten å være klar over dette.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjesten_*
Hehe.. neida, forventer ikke det:) Hadde bare vært litt morro og komme med argumenter som ikke vegitarianeren har tenkt noe over. Jeg synes det ikke holder å si at man boikotter behandlingen av dyr, når man sover i dundyne, eller putter penga sine i skinnlommebøker, uten å være klar over dette.. :P

Tror nok de fleste har tenkt over akkurat det der. Man spiser jo ikke akkurat dynene sine og skinnjakkene sine, og for mange er det en vesensforskjell der. Igjen kommer det jo helt an på hva som er bakgrunnen for vegetarianismen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Hvorfor kan ikke vegetarianere bruke dundyner? Skal de ikke kunne kle seg i ull, heller? En tar vel ikke nødvendigvis liv for å få tak i dun (eller ull)?

Hvorfor vil du på død og liv "ta rotta på" de som har valgt å leve annerledes enn deg? At noen er vegetarianere går vel sjelden ut over noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slitsomt med mennesker som går inn for å forsøke å "ta" vegetarinare og går gjennom hele regla med dundyner, ull og det meste for å lete med lys og lupe etter noe de kan plukke på. Av to grunner:

1. Ikke alle vegetarianere er det pga dyrevelferd. En som ikke spiser kjøtt fordi han ikke liker smaken/konsistensen eller av helsemsesige årsaker vil ikke bry seg så mye om ull og dun.

2. Det er så og si ingen av oss som lever 100 % opp til det vi sier at vi mener, og de verdier vi sier at vi har. Det gjør ikke dobbeltmoral hos vegetarianere noe "bedre" enn hos andre, overhodet ikke. Og hvis avstanden mellom det noen sier og det de gjør blir for stor, så er det selvsagt lov å stusse litt. (Jeg reagerer f.eks selv på mennesker som aktivt går ut og sier at de boikotter pelsdyr, men som selv spiser kylling). Men hvis du skal lete med lys og lupe etter noe som ikke samsvarer, om så bare en liten detalj, så kan jeg love deg at du vil finne det hos så og si alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du skal lete med lys og lupe etter noe som ikke samsvarer, om så bare en liten detalj, så kan jeg love deg at du vil finne det hos så og si alle.

Enig.

Og du TS, er du hyperkonsekvent selv? Eller kan det hende du er dobbeltmoralsk selv noen ganger? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simbelmynë

Jeg har heller aldri skjønt behovet for å "ta" vegetarianere, og synes det er pussig. Folk er vegetarianere av mange ulike grunner så der noen er inkonsekvente er andre kanskje ikke det. Er man veggis for helsa, er det ikke så rart at man ikke bryr seg om dun.

Men jeg synes det er rart å være vegetarianer for dyrenes skyld og så spise egg og melk, gå med ull og dun og bruke sminke o.l. som er testet på dyr. Derfor er jeg veganer. Er det eneste konsekvente fra et dyrerettighetsstandpunkt slik jeg ser det.

Men når det er sagt, så synes jeg kjøttspisere som hyler hver gang noen f.eks. tar livet av kjæledyr uten god grunn også er rimelig inkonsekvente. De færreste er vel velsignet med å være konsekvente i alle aspekter i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke-veggis
hvis man skal diskutere med en vegetarianer, og vil vinne diskusjonen.. Hva sier man da?

Akkurat det er så tåpelig at jeg ikke hadde giddet å diskutere med deg en gang. Hvem går vel inn for å "vinne" en diskusjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig kan du ikke vinne en diskusjon med en vegetarianer som etter din oppfatning er "konsekvent". Og det er bare fordi at det ikke finnes noen grunner, og da særlig helsemessige, til at en trenger kjøtt.

Har selv diskutert med mennesker som elsker kjøtt over alt på jord, og mener det ikke er mulig å leve uten. En vegetarianer vinner disse diskusjonene lett. Eneste grunnen er at vegetarianeren vet veldig godt hva han/hun snakker om, og i tillegg har de rett :lur:

Litt bastant her kanskje, men, men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære da. Meningsløst mord kan ikke forsvares, derfor kan du, som betaler for fullstendig meningløse mord, heller aldri vinne en diskusjon om dette.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Simbelmynë
Ull er en helt annen sak en gåsedun. Dunen rives av fullt bevisste dyr. RIVES.

Det er ganske vanlig at sauer kuttes opp bak ved full bevissthet, også kalt mulesing. Helt vanlig i verdens mest ullproduserende land, Australia.

Endret av Simbelmynë
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg er fullstendig klar over mulesing, men det er i hvert fall ikke absolutt all ull som kommer av nettopp disse sauene. All gåsedun i verden kommer fra dyr som får revet av seg fjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... En vegetarianer vinner disse diskusjonene lett. Eneste grunnen er at vegetarianeren vet veldig godt hva han/hun snakker om, og i tillegg har de rett :lur:

:fnise: Nettopp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simbelmynë
Jo, jeg er fullstendig klar over mulesing, men det er i hvert fall ikke absolutt all ull som kommer av nettopp disse sauene. All gåsedun i verden kommer fra dyr som får revet av seg fjær.

Poenget mitt var at det ikke er uproblematisk å gå med ull om man er glad i dyr. I tillegg til mulesing kommer det faktum at all ull kommer fra sau som er avlet opp utelukkende som nytteobjekter og at de ikke akkurat lever på grønne enger til de dør av alderdom. Men beklager at jeg sporer av, klarte ikke la være ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...