Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #21 Skrevet 4. november 2009 Mitt råd er å la være å ta den diskusjonen. Kan nesten garantere deg at du ikke klarer å komme med argumenter som vegetarianeren ikke har hørt mange ganger før. Alle tror de er så orginale og kommer med nytenkende argumenter - men det gjør de altså ikke, og det blir faktisk bare slitsomt å måtte argumentere for sine valg under hver eneste mmiddag med kjøttspisere. Jeg skjønner virkelig ikke dette behovet for å "ta" vegetarianerene. Hva så om de har dobbeltmoral, og ikke er like konsekvente på alle områder, det kansellerer uansett ikke de tingene de faktisk gjør. Jeg har venninner som ikke tror på gud men likevel gifter seg i kirka, noe jeg synes er både meningsløst og dobbeltmoralistisk og ganske respektløst ovenfor de som faktisk er kristne, men jeg føler likevel ikke noe behov for å sette dem fast på det med mindre de spør om min mening. Du har sikkert dobbeltmoral på noen områder du også!
Gjest kjøttmann Skrevet 4. november 2009 #22 Skrevet 4. november 2009 Hehe.. Jeg har helt sikkert dobbelt moral jeg også. Nå er ikke jeg sånn superkristen akkurat, men jeg er komfirmert, døpt og jeg feirer til og med jul Så klart du har et poeng der. Det er jo mange som boikotter Tineprodukter.. De kjøper Q-melk istedet, men det de aller fleste ikke er klar over er at Q-meieriene kjøper melka fra Tine.. så ja.. dobbeltmoralsk?? hehe
cilipili Skrevet 4. november 2009 #23 Skrevet 4. november 2009 Mitt råd er å la være å ta den diskusjonen. Kan nesten garantere deg at du ikke klarer å komme med argumenter som vegetarianeren ikke har hørt mange ganger før. Alle tror de er så orginale og kommer med nytenkende argumenter - men det gjør de altså ikke, og det blir faktisk bare slitsomt å måtte argumentere for sine valg under hver eneste mmiddag med kjøttspisere. Jeg skjønner virkelig ikke dette behovet for å "ta" vegetarianerene. Hva så om de har dobbeltmoral, og ikke er like konsekvente på alle områder, det kansellerer uansett ikke de tingene de faktisk gjør. Jeg har venninner som ikke tror på gud men likevel gifter seg i kirka, noe jeg synes er både meningsløst og dobbeltmoralistisk og ganske respektløst ovenfor de som faktisk er kristne, men jeg føler likevel ikke noe behov for å sette dem fast på det med mindre de spør om min mening. Du har sikkert dobbeltmoral på noen områder du også! Kan du ikke bare la være å "ta" vegetarianere? Vi får nok mas og tyn fra før Vi vil bare spise maten vår i fred faktisk.
Eplefe Skrevet 4. november 2009 #24 Skrevet 4. november 2009 Kan du ikke bare la være å "ta" vegetarianere? Vi får nok mas og tyn fra før Vi vil bare spise maten vår i fred faktisk.Eneste av mas og tyn jeg fikk da jeg var veggis var fra legen min.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #25 Skrevet 4. november 2009 Kanskje grunnen til at noen vil "ta" vegeterianere er fordi man stadig møter fjortiss-veggiser som handler på Bodyshop og "ikke spiser kjøtt forde atte det er så slemt", og bruker anledningen til å se ned på alle som gjør det? Og jeg vet med meg selv at jeg blir lettere irritert når jeg møter andre vegeterianere/veganere som misjonerer så fint for å ikke spise kjøtt, mens de ikke engang sitter inne med et minimum av kunnskap om kosthold. Hmph.
Vera Vinge Skrevet 4. november 2009 #26 Skrevet 4. november 2009 Selv om jeg i prinsippet er for å diskutere de fleste tema, må jeg si jeg er rimelig lei av å måtte forsvare mitt personlige valg om å ikke spise kjøtt. Etter 15 år som ikke-kjøttspisende, kan du tro jeg har hørt de fleste motargumenter, og det blir rett og slett ikke så interessant. Jeg forstår heller ikke behovet for å skulle "ta" andre for deres personlige valg. Det er dessuten vanskelig å leve fullstendig riktig på alle måter, og da syns jeg det er godt å kunne gjøre en del, og gjerne strekke seg i riktig retning.
Tabris Skrevet 4. november 2009 #27 Skrevet 4. november 2009 Kanskje grunnen til at noen vil "ta" vegeterianere er fordi man stadig møter fjortiss-veggiser som handler på Bodyshop og "ikke spiser kjøtt forde atte det er så slemt", og bruker anledningen til å se ned på alle som gjør det? Og jeg vet med meg selv at jeg blir lettere irritert når jeg møter andre vegeterianere/veganere som misjonerer så fint for å ikke spise kjøtt, mens de ikke engang sitter inne med et minimum av kunnskap om kosthold. Hmph. Dette kan jeg være enig i kan være en årsak. Noen ganger tror jeg også årsaken kan være at hvis man klarer å finne noe å "ta" en vegetarianer på, så kan man avfeie alt vedkommende sier og står for som dobbeltmoral eller hyklerisk, og man trenger dermed ikke tenke over problematikken selv og ta et standpunkt.
cilipili Skrevet 4. november 2009 #28 Skrevet 4. november 2009 Kanskje grunnen til at noen vil "ta" vegeterianere er fordi man stadig møter fjortiss-veggiser som handler på Bodyshop og "ikke spiser kjøtt forde atte det er så slemt", og bruker anledningen til å se ned på alle som gjør det? Og jeg vet med meg selv at jeg blir lettere irritert når jeg møter andre vegeterianere/veganere som misjonerer så fint for å ikke spise kjøtt, mens de ikke engang sitter inne med et minimum av kunnskap om kosthold. Hmph. Forstår veldig godt dette er irriterende. Men hvorfor "angripe" en vegetarianer som ikke sier noe, bare sitter og spiser i fred? Dette har hendt meg en titalls ganger. Jeg har aldri misjonert, og til og med mennesker som kjenner meg ganske godt synes det er ok å fortelle meg at jeg er en tulling som ikke spiser kjøtt. Jeg er rett og slett drittlei det. La meg ikke spise kjøtt ifred!
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #29 Skrevet 4. november 2009 Jeg skjønner ikke poenget med å "ta" vegetarianere for å sette dem fast, liksom, men jeg synes det er interessant å høre HVORFOR folk velger det ene eller andre - blir det det samme..? Og jeg tror jeg har venner som også er interessert i å diskutere rundt ulike holdninger. Jeg er ganske lett å "ta" selv, når det er sagt Også har jeg nok vært mere aggressiv i diskusjonsmåten da jeg var yngre, men da gjaldt det garantert ikke bare vegetarianere altså! Jeg synes forøvrig også det er interessant når veganerbekjente bruker ull, silke og skinnsko, men da er det vel primært av kostholdsgrunner de er veganere, de er ikke veganere på alle områder i livet. Greit det vel.
Suzy Skrevet 4. november 2009 #30 Skrevet 4. november 2009 Det eneste som slår meg er at det kanskje kunne vært sunt for både vegetarianere og kjøtt-etere (i mangel av et bedre ord) å respektere hverandres valg. Det er jo helt ok å diskutere, men det blir for meg litt merkelig med påstander som chilpili kommer med lenger opp her som var noe a la: Du bør ikke diskutere med oss for vi har rett og dermad kan du aldri ha det... :klø: Det må være lov å lufte uenighet, men kanskje i samme slengen åpne for at man bare må nøye seg med å være uenige? Eller..?
Gjest Spinell Skrevet 4. november 2009 #31 Skrevet 4. november 2009 Dette kan jeg være enig i kan være en årsak. Noen ganger tror jeg også årsaken kan være at hvis man klarer å finne noe å "ta" en vegetarianer på, så kan man avfeie alt vedkommende sier og står for som dobbeltmoral eller hyklerisk, og man trenger dermed ikke tenke over problematikken selv og ta et standpunkt. Jeg tror nok også det. I tillegg tenker jeg at noen føler en blanding av dårlig samvittighet og at de blir utsatt for "moralisme" (fant ikke bedre ord), bare av å oppleve noen som har tatt et bevisst valg. De vet kanskje innerst inne at de selv er litt dobbeltmoralistiske, men vil gjerne angripe andre før de selv blir utsatt for det samme. "Kom ikke her og tro du er noe bedre enn meg", liksom.
Gjest Badabing Skrevet 4. november 2009 #32 Skrevet 4. november 2009 hvis man skal diskutere med en vegetarianer, og vil vinne diskusjonen.. Hva sier man da? De som er vegetarianere har veldig mange bra argumenter, men det må jo være noe som dem ikke kan svare på? Feks. Hva slags dyne ligger du i? -for sovner man i dundyner så sklir man kanskje litt ut fra vegetarianerskikken. Og feks om man har pelskåpe på seg... Eller har dette ikke noe som helt å gjøre med det å ikke spise kjøtt? Det finnes mange grunner til å være vegetarianer. Det finnes egentlig flere gode grunner for å være vegetarianer enn å ikke være det, så jeg skulle gjerne vært det selv, hadde jeg ikke vært et svakt menneske som var så altfor glad i kjøtt Tror altså ikke det er en diskusjon man kan vinne.
Troilltøva Skrevet 4. november 2009 #33 Skrevet 4. november 2009 jeg har diskutert dette tema noen ganger, og jeg respekterer at de ikke spiser kjøtt, selv om det går imot naturens gang i mine øyne! jeg pleier og argumentere med at de slutter ikke og drepe dyrene fordi om man er vegetarianer, når kjøttet ligger i butikken så er det allerede for sent uansett
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #34 Skrevet 4. november 2009 Jeg prøver bare å forstå hvorfor noen er vegetarianere. Det går ikke an å si at en "bare prøver å forstå", i samme tråd som en spør andre etter argumenter for å felle vegetarianere Enhver grunn til å ikke spise kjøtt er god nok for meg, så lenge det er dem selv de velger for. Jeg velger å spise kjøtt, og anerkjenner mange gode grunner for å begrense mengde produkter fra dyr vi forbruker og forbedre dyrenes levekår, men jeg har aldri møtt på et argument som tilsier at det er å være et godt menneske bare spise potetmos når bestemor serverer viltgryte i bursdagen sin. Når ingen kjøttprodukter kan komme over ens lepper, blir det en form for fanatisme i mine øyne. Og det må de gjerne drive med for min del, så lenge de respekterer andres syn og ikke kaller andre likspisere og dyremishandlere. Dersom de går til det skrittet å fremheve sine valg på andres bekostning, er det latterlig om de samtidig bruker skinn, ull og andre produkter fra det samme dyreholdet, men slike personer pleier jeg ikke ha i min omgangskrets. Vegetarianere jeg kjenner har folkeskikken i orden og jeg har ingen problemer med at de velger hva de vil spise.
Gjest Catwoman Skrevet 4. november 2009 #35 Skrevet 4. november 2009 Det eneste som slår meg er at det kanskje kunne vært sunt for både vegetarianere og kjøtt-etere (i mangel av et bedre ord) å respektere hverandres valg. enig. Jeg har opplevd mange diskusjoner med kjøttetere hvor de skal ta meg, og helst vil fritte meg ut med spørsmål til det kommer et jeg ikke kan svare på. Jeg synes det er barnslig, og lurer på hvorfor? Jeg er ikke interesset i å prøve å omvende dere, og driver heller ingen msjonering over middagsbordet om alt dere gjør galt og hvor grusomme dere er som spiser kjøtt. Jeg lar kjøttetere spise kjøttet sitt i fred, og forventer også å få spise min mat i fred.
Gjest Simbelmynë Skrevet 4. november 2009 #36 Skrevet 4. november 2009 Jeg synes forøvrig også det er interessant når veganerbekjente bruker ull, silke og skinnsko, men da er det vel primært av kostholdsgrunner de er veganere, de er ikke veganere på alle områder i livet. Greit det vel. Godt mulig de har et vegansk kosthold, men veganere er de ikke. Veganisme dreier seg om mye mer enn kosthold. Når ingen kjøttprodukter kan komme over ens lepper, blir det en form for fanatisme i mine øyne. Og det må de gjerne drive med for min del, så lenge de respekterer andres syn og ikke kaller andre likspisere og dyremishandlere. Jeg synes det er rart at kjøttspisere tror at valget om å spise kjøtt bare angår dem. Det gjør det ikke. Det angår også de som blir spist. Jeg er en høflig person og pleier ikke snakke med folk om veganismen min med mindre de spør, men å respektere andres valg om å skade andre kan jeg dessverre ikke. Det betyr allikevel ikke at jeg ikke respekter og liker personen, bare ikke akkurat denne handlingen.
cilipili Skrevet 4. november 2009 #37 Skrevet 4. november 2009 (endret) Det eneste som slår meg er at det kanskje kunne vært sunt for både vegetarianere og kjøtt-etere (i mangel av et bedre ord) å respektere hverandres valg. Det er jo helt ok å diskutere, men det blir for meg litt merkelig med påstander som chilpili kommer med lenger opp her som var noe a la: Du bør ikke diskutere med oss for vi har rett og dermad kan du aldri ha det... :klø: Det må være lov å lufte uenighet, men kanskje i samme slengen åpne for at man bare må nøye seg med å være uenige? Eller..? Jeg synes det er helt ok å diskutere valget mitt, men altfor ofte er blir det en diskusjon basert på at kjøtteterer vil sette meg fast. Men det stemmer at det ikke finnes et eneste godt argument som en kjøtteter kan bruke for å vinne diskusjonen, og da særlig helsemessig. Jeg er veldig glad i å diskutere, og gjør det gjerne med mennesker som er genuint opptatt av å ha en god diskusjon.Men som sagt før så er det meningsløst å diskutere med de resterende som bare vil "ta" oss. Det er utrolig slitsomt i lengden. Disse pleier heller aldri annerkjenne et godt argument for vegetarismen. Da blir diskusjonene veldig endimensjonale, ofte høres det ut som de beskylder oss for å sette sprøyter med heroin rett foran ungene våre. Altså det at vi velger å ikke spise noe er totalt sinnsykt! Jeg driter i om naboen eller vennene mine spiser kjøtt. Jeg respekterer valget deres, men de har ingen mulighet til å vinne en diskusjon med meg fordet Endret 4. november 2009 av cilipili
cilipili Skrevet 4. november 2009 #38 Skrevet 4. november 2009 Diskusjonene handler oftest om ikke hva som er best og sunnest heller, men om det er mulig å unngå mangelsykdommer og sinnsykdom av å være vegetarianer.
Gjest Frosk Skrevet 4. november 2009 #39 Skrevet 4. november 2009 jeg pleier og argumentere med at de slutter ikke og drepe dyrene fordi om man er vegetarianer, når kjøttet ligger i butikken så er det allerede for sent uansett :klø: Når folk spiser mindre kjøtt går etterspørselen etter produktet ned (kjøttet blir liggende på Rema og råtne, og butikken tar inn mindre kjøtt), og etterhvert blir det produsert mindre
Gjest kjøttmann Skrevet 4. november 2009 #40 Skrevet 4. november 2009 Når vegetarianere ser en person spiser kjøtt og koser seg.. reagerer dere ikke? Dere sier jo at dere lar oss spise og gjøre hva vi vil, men når dere er så bevisste på å ikke spise kjøtt, så må dere vel innerst inne tenke et eller annet om oss kjøttetere? Hvis dere ikke spiser kjøtt fordi dere er imot behandlingen av dyr, så må dere vel tenke at vi burde boikotte det vi også? Eller hvis dere synes det er ekkelt å spise kjøtt, så kan dere jo tenke at de som spiser kjøtt er ekle? Får dere ikke dårlig sammvittighet når en kjempe trivelig middelaldrene dame har stelt istand en kjempe gode retter med bare kjøttprodukter over et helt langbord, også må dere takke nei? Isåfall, blir dere trist, kvalm eller sinna pga det som ligger på langbordeet? ..jeg bare lurer..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå