Gå til innhold

Er du villig til å donere bort organene dine etter din død??


tettra

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvor mange av dere som i det hele tatt har tatt ett standpunkt til dette.

Jegvil gi bort mine organer, når jeg ikke har mer bruk for dem, slik at andre som er i en fortvilet situasjon kan få dem,og leve vidre med organene "mine".

Jeg har ordnet meg med ett donorkort som jeg tok på apoteket.

Synes dette er en viktig sak og ta opp her...... Slik at folk vet hva det innebærer, for organer blir ubrukbare etter noen timer i en livløs kropp, og folk bruker lang tid på å finne ut hva vedkommende (Den døde/bevistløse)ville ha gjort med tanke på donasjon.

_________________

Lev livet...Tenk på hvor lenge en ligger i grava!!!

Ikke let etter den rette...

VÆR den rette!!!!

kjempesinna.gif som går fort over tilkys_2.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: tettra den 2002-04-24 14:47 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det vil jeg også! Jeg har ikke noe kort, men alle mine pårørende vet det, så hvis de - gud forby - en gang blir spurt, så vet de svaret uten å måtte tenke på det.

Jeg gir også blod i levende live, og er registrert benmargsgiver.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke donorkort, men alle i familien vet hva jeg mener om det. Det er kjempe viktig at folk tar et standpunkt til dette, for det er sikkert vanskelig for etterlatte å vite hva de skal gjøre dersom de ikke vet hva den avdøde syntes om donering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vil donere bort det som kan brukes.

Men jeg har ikke satt meg så veldig inn i det! Hvordan får jeg et sånt kort og hvordan ordnes det?

Vet at min kjære samboer er vettskremt av sånne ting og muligens ville nektet hvis han ble spurt om noe sånt (hvis noe skjedde med meg).

Jeg trenger jo ikke organene mine lenger når jeg er død, så hvorfor skulle jeg ikke gi dem bort til noen som kanskje ville dødd uten en donor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel egentlig ikke tatt noe standpunkt til saken ordentlig enda. Fikk noe å gruble over.

Men jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke skulle ville det! Når jeg ikke selv har bruk for dem lenger, ser jeg ingen grunn til at de ikke skal kunne hjelpe andre til ett bedre liv, dersom det er noe noen kan bruke.

Får man informasjon og slikt også på apoteket?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil at mine organer skal brukes etter min død, dersom dette er mulig. Har fortalt dette til min samboer og mine foreldre. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil også veldig gjerne at jeg kan bli "brukt for" etter min død. Men er det ikke slik at kun de som har dødd av hodeskade kan brukes som donorer. Det har jeg hørt. Men allikevel er familien klar over mitt ønske. Det skulle bare mangle, dette er den ultimate hjelp for dem som trenger det!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en brosjyre der på aboteket som lå fremme. Det er bare å ta den med seg, og fylle ut kortet hjemme, så putte det i pengeboka.

Det er kun 7 organer man kan donere bort til nå, vet jeg:

Hjertet

2 lunger

2 nyrer

Lever

Bukspyttkjertel

les mer på http://www.organdonasjon.no

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger ikke donorkort for å donere organer etter din død, det viktige er at du opplyser dine pårørende om ønsket ditt. det er de som i praksis tar valget, og de kan også motsette seg ditt ønske. men det kan likevel være greit å ha et slikt kort i lommeboka, der oppgir du navn og tlf. nr til dine pårørende så de raskt kan kontaktes, pluss at de får en beskjed om hva ditt ønske er hvis dere aldri har diskutet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig bevisst på dette, og har nærmest innprentet det i mine nærmeste i mange år nå at jeg vil "doneres bort" hvis jeg skulle dø plutselig og mine organer skulle være brukbare til noe. Derimot har jeg ikke skaffa meg et slikt donorkort enda, men det skal jeg sannelig gjøre, slik at det ikke vil være nødvendig å få tak i mine nærmeste før organene mine kan nyttiggjøres.

Og så får vi håpe at det ikke blir aktuelt noen gang... icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å bearbeider meg selv. Jeg vet at dette er det eneste riktige å gjøre, MEN har ikke enda helt klart å forsone meg med tankegangen. Men som sagt jeg har et mål om å omstille meg selv. icon_smile.gif 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje lettere å bli overbevist dersom man tenker på det motsatte. Visst du er død uansett og dine organer redder livet til flere unge mennesker, da er det vel egentlig ikke noe å tenke over? Er i alle fall slik jeg tenker...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på apoteket og hentet donorkort jeg! Ikke noe vanskelig i det heletatt. Nå skal jeg hjem og overtale samboeren også.

Oppfordrer herved ALLE om å løpe på apoteket og hente seg et kort, samt å gi det andre til en venn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vært mye i media den senere tid. Jeg har faktisk ikke tatt stilling til det.

Alle her inne virker så positive til det her inne. Full oppslutning. Det er da ikke det som er virkeligheten ? Sykehus sliter med å få donorer. Folk dør i køen.

Om ditt barn døde og du ble stilt overfor dette spørsmål, var alle like positiv da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehus sliter med å få donore fordi folk ikke vet eller ikke har tenkt over problemstillingen. Det er derfor vi oppfordres til å tenke gjennom det på forhånd i stede for når det eventuelt blir aktuelt for noen av våre nærmeste.

En annen årsak til at det er vanskelig å få tak i donororganer er at det faktisk er veldig få av de som dør som passer til å være donor. En rekke kriterier skal godkjennes før en kan bruke organer fra en død person, og dødsårsaken er veldig viktig i denne sammen hengen. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg er det et innlysende valg. hva i granskauen skal jeg med nyrer etter min død? da er det bedre å få en sjanse til å redde livet til en fremmed jeg aldri vil møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har gitt beskjed til nærmeste familie og venner for sikkerhets skyld at alt som kan doneres bort skal det.

Må vel få meg et donorkort jeg også da icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for! Fikk brosjyre med donorkort i Det Nye. Det er fylt ut og ligger i lommeboka mi. Jeg har snakket med samboer og foreldrene mine om dette. Er kanskje litt ekstra opptatt av dette da en i nær familie har behov for å få nye organer...

Som flere har sagt: Har jo ikke noe bruk for organene mine selv hvis jeg dør i trafikkulykke el. lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for å donere!!

Min nærmeste familie er klar over dette, men burde vel kanskje fylle ut et slikt kort også.

Kanskje jeg skal stikke innom apoteket etter jobb i morgen??

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg skal så absolutt donere bort mine organer etter min død. Tenker på de som allerede står i kø, og som kan få hjelp av andre. Tenk så forferdelig å sitte der og vite at døden ligger der om man ikke får hjelp. Så forferdelig!

Har fylt ut donorkort. Mamma har ett, jeg har ett. Først ville ikke mamma ha det. Hun syns det var for tidlig for meg å tenke på det. Men man kan aldri vite hva som kan skje! Og jeg vil gjerne være der for de som trenger det. Jeg er tross alt død, så mine organer trenger i hvert fall ikke jeg lenger.

Vurderer også å bli blodgiver. Må bare komme over sprøyteskrekken først! icon_smile.gif

Bli donor, det hjelper ikke bare andre, men også deg selv. Man gjør noe nyttig!!! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...