Gå til innhold

Orddelingsfeil på matvarer og andre ting man kan kjøpe I butikken


ecathari

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har en kamerat som er mer enn gjennomsnittlig opptatt av orddelingsfeil og andre gramatiske finurligheter...

Så jeg og noen andre venner har bestemt oss for å lage en liten "matkurv" til han, med en del av disse varene med orddelingsfeil.

Problemet er at jeg trenger flere varer, og derfor spør jeg om deres hjelp...

Så langt har vi:

Krabbe klør

Ananas ringer

Sukker biter

Sjoko ringer

Men jeg trenger fler.

Alle forslag mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Spinell

Jeg tror det er hermetikkboksene fra Eldorado som har

"Asparges topper og biter".

Det gjør nok skikkelig vondt ;) Først blir man toppet og deretter bitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere sikker på at der er ordelingsfeil da?

På ettiketter uthever man jo det viktigste ordet. F.eks:

Ananas

biter

Eh ja, for Ananas som er skjært opp i biter heter ananasbiter, det er ikke en boks med ananas som biter deg når du åpner den ;)

Samme som ananas ringer, men de har vel fått til ananas-ringer nå, etter at det var på det Typisk Norsk :ler:

TS; dere får glo igjennom en hel matbutikk :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Eh ja, for Ananas som er skjært opp i biter heter ananasbiter, det er ikke en boks med ananas som biter deg når du åpner den ;)

Samme som ananas ringer, men de har vel fått til ananas-ringer nå, etter at det var på det Typisk Norsk :ler:

TS; dere får glo igjennom en hel matbutikk :ler:

Det viktigste er vel at man fort kan finne frem til riktig matvare slik at man ikke kjøper feil.

Jeg må le av dere.

Når du kjøper f.eks maling så står det ikke grønnmaling, rødmaling osv på boksen. Det står

Maling

rød

Maling

eggehvit

Maling

sort

osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dere sikker på at der er ordelingsfeil da?

På ettiketter uthever man jo det viktigste ordet. F.eks:

Ananas

biter

Ananas

I biter

...

Ville vært mer riktig da.

Jeg ser poenget med å få fram et budskap, men det betyr ikke at vi ikke kan le litt av utilsiktede betydninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Eh ja, for Ananas som er skjært opp i biter heter ananasbiter, det er ikke en boks med ananas som biter deg når du åpner den ;)

Samme som ananas ringer, men de har vel fått til ananas-ringer nå, etter at det var på det Typisk Norsk :ler:

TS; dere får glo igjennom en hel matbutikk :ler:

Dessuten kan du ikke lese på etikketter som om de skulle vært en novelle med setningsoppbygging osv. Etikketter er kategoriske og informative, de består ikke av setninger. Så det er nok heller dere som leser de feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Ananas

I biter

...

Ville vært mer riktig da.

Jeg ser poenget med å få fram et budskap, men det betyr ikke at vi ikke kan le litt av utilsiktede betydninger.

Det er klart det er lov å le av ordspillet, men jeg er ganske sikker på at dette er gjennomtenkt fra produsentens side og ikke noen trykkfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for gode svar.

Jeg tror også produsentene har sett igjennom og godkjent navnene, men jeg syns det er morsomt likevel.

Og kameraten min er opptatt av det :)

Forstår at jeg ikke kan lese hermetikketiketter som noveller :P

Men takk for alle svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er lov å le av ordspillet, men jeg er ganske sikker på at dette er gjennomtenkt fra produsentens side og ikke noen trykkfeil.

Jeg vet ikke om jeg er så enig. Landlord klarer det der helt fint, nemlig. De er de eneste som produserer "salat- og grytebønner", mens en eller annen importør selger "sallat erter" (sic!). Hvilken er gjennomtenkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg er så enig. Landlord klarer det der helt fint, nemlig. De er de eneste som produserer "salat- og grytebønner", mens en eller annen importør selger "sallat erter" (sic!). Hvilken er gjennomtenkt?

Du må jo skille mellom når ettikken er delt på to linjer og med forskjellig skriftstørrelse. Dette er en for for kategorisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...