Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 27. oktober 2009 #21 Del Skrevet 27. oktober 2009 Lukten av nybrygget kaffe er den beste lukten i verden! Ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anaconda Skrevet 27. oktober 2009 #22 Del Skrevet 27. oktober 2009 Du må vel prøve å finne en kombinasjon. Forklare det til de nærmeste slik at de kan ta hensyn (jeg ville gjort det om du var en av mine venner), men i tillegg må du vel finne en måte å venne deg på kaffelukt. Du kommer jo til å bli utsatt for lukten av kaffe enten du vil eller ikke, det er jo nok å gå forbi et kaffehus for eksempel. Ser for meg på en måte at hvis du skal unngå kaffelukt fullstendig fordi du har så sterke aversjoner vil kanskje reaksjonen din bli enda kraftigere den dagen det tilfeldigvis kommer en kar med en kopp nytrekket kaffe og setter seg ved siden av deg på bussen. Selv om din nærmeste omgangskrets kan ta hensyn så vil aldri hele verden kommme til å gjøre det, så du må nok også se på hva du kan gjøre selv med dette her. Jepp. Noe utrydningskampanje på kaffe er vel for mye å håpe på. Med andre ord kan man ikke skjerme seg fullstendig for verken kaffelukt eller kaffeånde, whatever! Men TS; det er ikke en mulighet for at du har blitt litt besatt av dette? At det nesten blir en selvoppfyllende profeti. Jeg synes det høres litt..ehm.. sykelig ut egentlig. Kanksje du kan jobbe med det Angående at du nesten blir irritert på kaffedrikkende mennesker; kan det være at du føler du sosial havner på "utsiden" og at det egentlig handler litt om misunnelse på det de har som du ikke kan ta del i grunnet kaffe-fobien..? Veldig spesielt dette. Kjipt for deg. Håper du kan finne en løsning du kan leve med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anaconda Skrevet 27. oktober 2009 #23 Del Skrevet 27. oktober 2009 Skjønner Lunis veldig godt, jeg. Ikke at jeg reagerer sånn på lukt eller smak av kaffe, men jeg liker ikke kaffe. Unngår å drikke det så fremt det er mulig. Men når man er 41 år, blir invitert i selskap hvor det er obligatorisk med kaffe, så kan det bli ganske irriterende. Da må man nemlig forklare hvorfor man ikke drikker kaffe, med påfølgende vittigheter som "å, er du ikke voksen enda du da.....hahahaha". Å nei, den hadde jeg aldri hørt før... Og man må ikke forklare det bare en gang, men helst til hver enkelt i selskapet som ikke kjenner en særlig godt. Jaja, det finnes større problemer i livet Men hvis jeg var deg, Lunis, ville jeg sagt i fra hvor mye dette plager deg. De fleste er flinke til å ta hensyn, bare de vet om problemet. ....men hvis farmor Olga setter frem en kopp, så trekker du pusten dypt, holder deg for nesen, tar en slurk og lar det stå til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Purple Haze Skrevet 27. oktober 2009 #24 Del Skrevet 27. oktober 2009 Ja, det hender jeg gjør det Men som regel ender det med at jeg ligger og stirrer i taket halve natta etterpå da. Umulig å få sove om man drikker den guffa der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #25 Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg liker heller ikke kaffe, og jeg drikker ikke kaffe. Jeg synes ikke nytraktet kaffe er det verste. Lukten av kaffe som har stått og blitt kald er eklere. Ellers har jeg fått nesten forstoppelse hver gang jeg har drukket kaffe, så jeg ser ingen grunn til å begynne å vende meg til det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lunis Skrevet 27. oktober 2009 #26 Del Skrevet 27. oktober 2009 For å være helt ærlig. De som kjenner meg godt veit at, og dere kan sitere meg på dette, jeg pleier å kalle kaffe for "Satans gallesyre" og personlig er det akkurat det jeg mener om dette. Det stinker. Det ser ikke noe godt ut. Jeg blir uvel av å se på at noen heller i seg noe som ser ut som en suppe av sølevann og bakterier. Man blir jævlig avhengig. Man får ikke sove av det. Personlig får jeg magekramper og begynner å hikste hysteriskt om jeg får i meg koffein. Jeg ser ikke poenget i å gjøre seg selv avhengig av kaffe når man kan holde seg våken på bedre måter. Drikk vann, liksom, hva skjedde med det? Folk som klager om morgenen hvis de ikke får kaffen sin irriterer meg. Det er noe med den uansvarligheten for egen helse som gjør at jeg tenner på alle plugger. Mulig jeg høres ut som jeg er helt på tuppa, det er kanskje ikke så ille, men det er en holdning jeg har og har hatt lenge. Jeg tror jeg må ha sett noe på tv eller noe da jeg var barn som gjorde at kaffe ble veldig turn-off i en tidlig alder. Eller så kan det være fordi jeg assosierer det med røyk og brune tenner. Røyk er det ABSOLUTT verste jeg vet så (mer enn kaffe) så det hadde ikke overraska meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_jen_* Skrevet 27. oktober 2009 #27 Del Skrevet 27. oktober 2009 Beklager, men jeg synes det høres litt vel overdrevent ut. Det er som med de som sier at de er allergiske mot røyk og hoster teatralsk. Jeg tviler på det er noe som heter sigarett-allergi engang. I tillegg så er det de folka som jager alle ut som senere kommer bort og slår seg ned allikevel og plutselig ikke er allergiske lengre. Forøvrig har jeg også hatt ting jeg ikke har likt, men jeg ble voksen og lærte meg å spise det i stedet for å brekke meg eller skyve det bort på tallerkenen. Det går an å lære seg opp til å tåle alt, men man trenger litt bedre innstilling enn du har. Jeg ville respektert det hvis noen hadde sagt de ble kvalm av lukta, kaffe er ikke så avhengighetsskapende at jeg ikke kan lage en kanne te heller når jeg får besøk. Men jeg hadde jo tenkt inni meg at du var litt vel snerpete. Hadde jeg vært deg så hadde jeg satt meg ned med en kanne kaffe og inhalert og prøvd å styre psyken litt. Det er vanvittig hva man kan gjøre med mental kraft hvis man bare vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 28. oktober 2009 #28 Del Skrevet 28. oktober 2009 Kanskje du bør jobbe med holdningene dine? Du høres ikke spesielt hyggelig ut, og om en venn hadde formidlet den der nedlatende holdningen til meg på grunn av noe så bagatellmessig som hvilken drikk jeg liker om morgenen hadde vi ikke vært venner særlig lenge. Du har jo et helt vrengt syn på mennesker som har annerledese preferanser enn deg selv. Kaffen forsvinner jo ikke, så om du skal fortsette å sitte å ergre deg over at folk drikker kaffe kommer du til å bli et bittert menneske etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MooCow Skrevet 28. oktober 2009 #29 Del Skrevet 28. oktober 2009 Passelige mengder kaffe kan faktisk vaere positivt for helsa. Saa kaffe er ikke noedvendigvis djevelens verk. Du kan jo selvsagt be folk om aa ta litt hensyn, men det hadde sikkert ikke skadet om du jobbet litt med deg selv og holdningene dine. Saann som du beskriver det hoeres det jo nesten ut som en slags fobi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 28. oktober 2009 #30 Del Skrevet 28. oktober 2009 Dette problemet løser du enkelt. Dytt gammelost i nesa! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #31 Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) For å være helt ærlig. De som kjenner meg godt veit at, og dere kan sitere meg på dette, jeg pleier å kalle kaffe for "Satans gallesyre" og personlig er det akkurat det jeg mener om dette. Det stinker. Det ser ikke noe godt ut. Jeg blir uvel av å se på at noen heller i seg noe som ser ut som en suppe av sølevann og bakterier. Man blir jævlig avhengig. Man får ikke sove av det. Personlig får jeg magekramper og begynner å hikste hysteriskt om jeg får i meg koffein. Jeg ser ikke poenget i å gjøre seg selv avhengig av kaffe når man kan holde seg våken på bedre måter. Drikk vann, liksom, hva skjedde med det? Folk som klager om morgenen hvis de ikke får kaffen sin irriterer meg. Det er noe med den uansvarligheten for egen helse som gjør at jeg tenner på alle plugger. Mulig jeg høres ut som jeg er helt på tuppa, det er kanskje ikke så ille, men det er en holdning jeg har og har hatt lenge. Jeg tror jeg må ha sett noe på tv eller noe da jeg var barn som gjorde at kaffe ble veldig turn-off i en tidlig alder. Eller så kan det være fordi jeg assosierer det med røyk og brune tenner. Røyk er det ABSOLUTT verste jeg vet så (mer enn kaffe) så det hadde ikke overraska meg. Fant dette: Det er usikkert om kaffe er skadelig for helsen. Forskerne er stort sett enige om at et moderat inntak av kaffe ikke er skadelig, men kan ha en effekt mot kreft [22]. Moderat inntak er normalt å se på som rundt 500-600 mg koffein per dag, noe som tilsvarer omtrent 6-7 kopper. Det har blitt påvist at kaffe kan føre til høyt kolesterol. Det er de kjemiske stoffene cafestol og kaweol som er grunnen til det. Ved kaffe som er tilberedt med kaffetrakter eller håndfiltrert er ikke dette noe problem, siden stoffene blir liggende igjen i filteret [23]. Av positive helsemessige faktorer er bl.a. et høyt innhold av antioksidanter.[24] Det har blitt forsket en del på kaffe og helse, siden det er et felt man vet heller lite om og som varierer mye fra person til person. Det man har funnet ut er at kaffe kan ha både positive og negative effekter på helsen, men man vet lite om hvor mye det har å si eller om det gjelder for alle. Det har blitt påvist at et jevnt kaffeinntak over en lengre periode motvirker diabetes 2, og da i større grad hos menn enn hos kvinner [25]. I 2003 påviste en dansk studie av 18 478 kvinner at et unormalt høyt inntak av kaffe under graviditet øker sjansen for dødfødthet [26]. Og dette ved å google: Du kan slurpe i deg inntil fem kaffekopper om dagen med meget god samvittighet. Den sorte drikken bidrar til å holde mannen med ljåen på avstand, antyder en norsk studie. Dermed er det mye som peker mot at kaffe faktisk kurerer gruff. Arbeidet er signert forskere ved Avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo, og tar for seg dødelighet og kaffedrikking. Link Innlegg redigert, se reglene om kopibeskyttet materiale. vimse-mod. Endret 29. oktober 2009 av vimse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #32 Del Skrevet 28. oktober 2009 For å være helt ærlig. De som kjenner meg godt veit at, og dere kan sitere meg på dette, jeg pleier å kalle kaffe for "Satans gallesyre" og personlig er det akkurat det jeg mener om dette. Det stinker. Det ser ikke noe godt ut. Jeg blir uvel av å se på at noen heller i seg noe som ser ut som en suppe av sølevann og bakterier. Man blir jævlig avhengig. Man får ikke sove av det. Personlig får jeg magekramper og begynner å hikste hysteriskt om jeg får i meg koffein. Jeg ser ikke poenget i å gjøre seg selv avhengig av kaffe når man kan holde seg våken på bedre måter. Drikk vann, liksom, hva skjedde med det? Folk som klager om morgenen hvis de ikke får kaffen sin irriterer meg. Det er noe med den uansvarligheten for egen helse som gjør at jeg tenner på alle plugger. Dersom du blir uvel av å se at noen andre drikker noe så har du et problem som du bør gjøre noe med. Din aversjon mot kaffe høres absoludt ut som en fobi, og du har mange automatiske negative tanker mot dette. Har du testet ut tankene dine for å se om de er korrekte? Du sier det ser ut som sølevann med bakterier og at det er skadelig for helsen. Vel, her er en del linker du kan se fra en ok forskningsside http://www.forskning.no/index_search_html?...rchString=kaffe Her kan du se at en del av de tankene du har om kaffe faktisk ikke har rot i virkeligheten. Da er vi inne på dette med fobi, fobi er når man er "redd" for noe som i grunn ikke er farlig, og innebærer flere kroppslige reaksjoner som ikke har opphav i at det er farlig men som har opphav i dine tanker. Du tenker nok at det at du blir fysisk dårlig av dette viser at det er "satans verk" men det er tankene dine, og ikke kaffe, som gjør at du blir fysisk dårlig av det. Dine personlige reaksjoner på kaffe har med deg å gjøre, og vi som liker kaffe har selvsagt ikke slike reaksjoner. Dersom vi hadde slike reaksjoner på kaffe hadde vi selvsagt ikke drukket kaffe. Så til dette med avhengighet og dem av oss som må ha kaffe om morgenen. Dette har mer med vane å gjøre enn avhengighet. Det er deilig med den varme koppen med noe godt og drikke om morgenen. Jeg har ofte ersdtattet den med te, og det har for meg samme effekt. Det har veldig mye med kosen å gjøre, ikke bare koffeinen for å bli våken. Når man liker noe godt er det koselig å gå å glede seg til den koppen, den koppen illustrerer liksom starten på dagen og stiller oss mentalt klar til å starte dagen. Andre har andre ting som gjør at de blir klar, men er min kaffekopp egentlig i seg selv noe annet enn dem som må ha en dusj hver morgen for å føle at de våkner og er klar for en ny dag? Og ikke minst, hvem er egentlig du til å si at min måte å starte dagen på er noe forbanna herk? Det skader ikke meg, det skader ingen andre så hvorfor kan du sette deg til doms omver meg? Og jeg gjenntar. Kaffe er en kultur og en kunst som hr blitt studert i mange herrens år. Det finnes VM i kaffe og mange går på intensive kurs for å bli kaffemestere. Kaffe er noe langt mer enn svart gugge mange må ha om morgenen for å våkne. Jeg nyter når jeg går i byen og går innom den lokale barristaplassen for å teste ut den nye herligheten de har laget. Det er som god konfekt eller kake, det smaker fantastisk godt. Ja, du liker det ikke, men kan du ikke tro at andre kan syntes at det er fantastisk godt? Jeg har en skikkelig kaffemaskin hjemme, som maler bønner og lager fersk kaffe. Jeg syntes det er spenende og se hvilke nye bønner denne baristaen har fått inn, og får lukte på dem og velger ut den som passer best for meg. Det hele er en opplevelse, som ikke har noe med avhengighet eller behov for å holde seg våken å gjøre. Det er noe jeg liker og som gir livet mitt glede. Denne gleden er ikke annerledes enn dem som setter pris på god vin. Men i bunn og grunn lurer jeg litt på hvorfor du lar dette med kaffe irritere deg så mye? Det er en vane en del mennesker har, men hvorfor lar du andres vaner få lov til å ta en så stor del av din hverdag? Du ser at det er dine tanker som er problemet her og at dette ikke har noe med kaffe å gjøre i det hele tatt sannt? Så hva er du villig til å gjøre med det? Det første steget du kan gjøre er å tenke over disse automatiske negative tankene du har. Hvor stor plass er du villig til at de skal få lov til å ta? Hvor mye er du villig til å lytte til dem, når du etter hvert kan begynne å se at de ikke har rot i virkeligheten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anaconda Skrevet 28. oktober 2009 #33 Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg liker heller ikke kaffe, og jeg drikker ikke kaffe. Jeg synes ikke nytraktet kaffe er det verste. Lukten av kaffe som har stått og blitt kald er eklere. Ellers har jeg fått nesten forstoppelse hver gang jeg har drukket kaffe, så jeg ser ingen grunn til å begynne å vende meg til det Forstoppelse? Den var ny! Er vel mer vanlig at det motsatte forekommer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Étaín Skrevet 28. oktober 2009 #34 Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg skal ikke si så mye annet enn at du er den første jeg hører om som ikke liker lukten av kaffe. Jeg vet om mange som synes det smaker høgg, men som allikevel liker lukten.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lunis Skrevet 29. oktober 2009 #35 Del Skrevet 29. oktober 2009 Nå postet jeg dette på skråblikk og generaliseringer for en grunn, og ikke på "generell debatt" eller noe slikt. Jeg sitter jo ikke akkurat aktivt og irriterer meg over kaffe til alle døgnets tider. Ei heller bryr deg meg om folk drikker kaffe om morgenen om de liker det. Men folk som går inn for å bli pottesure og nekter å være noe særlig å ha med å gjøre hvis de ikke får kaffen sin, det syns jeg er bare teit. Jeg gidder ikke å kaste mer bensin på bålet nå, jeg syns selv at det ikke er så ille som det blir fremstilt. Dere overdriver noe voldsomt. Mulig jeg har gitt et galt inntrykk av problemets omfang, og da beklager jeg det. Men det stemmer at jeg syns det ser ekkelt ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miam Skrevet 29. oktober 2009 #36 Del Skrevet 29. oktober 2009 Hør hør! Jeg liker IKKE kaffi jeg heller, og får av og til noen rare blikk. Skjønner ikke hvorfor man i allverden skal "starte" med å drikke kaffi!? Jajo, det kan være sunt i små mengder, men når enkelte får i seg opp til to kanner kaffi om dagen synes jeg det går litt over stokk og stein. Man er jo klart avhengig av brunsuppa. Æsj og fy, skal aldri begynne å drikke kaffi. Jeg liker det jo ikke, så skjønner virkelig ikke at man må lære seg til å drikke det. Merkelig i grunn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 30. oktober 2009 #37 Del Skrevet 30. oktober 2009 [..] Jeg sitter jo ikke akkurat aktivt og irriterer meg over kaffe til alle døgnets tider. Ei heller bryr deg meg om folk drikker kaffe om morgenen om de liker det. Men folk som går inn for å bli pottesure og nekter å være noe særlig å ha med å gjøre hvis de ikke får kaffen sin, det syns jeg er bare teit. [...] Er vel ikke at vi går inn for å være potta morrasur. Det er kaffemangelen som gjør det, ikke viljen. Det er ikke et problem for meg at du mener det du mener. Men ytret du dette før jeg fikk morrakaffen i trynet, måtte du mene det i flere, geografisk spredte deler. Dette er ikke noe jeg går inn for. Vi snakker naturlov. Newtons tyngdekraft trekker ned, kaffen trekker opp. Materie vs antimaterie. Kaffe er som atonal musikk og nonfigurativ kunst. Du må lære å nyte den, i en gradvis tilvenningsprossess. Innen du så er skolert smaker det møkk utrørt i piss. Akkurat som beskrivelsen av et Nordheim-verk. - Vel, enn så lenge har jeg kun greid å venne meg til kaffen. Du er sikkert en grei fyr, ts - selv om du unnlater å vise det her i forumet. Men kritiser aldri en kaffedranker før morrakaffen for noe, hvis ikke du er suisidal. Veldig enkel regel å forholde seg til. Skål! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #38 Del Skrevet 31. oktober 2009 Jeg gidder ikke å kaste mer bensin på bålet nå, jeg syns selv at det ikke er så ille som det blir fremstilt. Dere overdriver noe voldsomt. Mulig jeg har gitt et galt inntrykk av problemets omfang, og da beklager jeg det. Men det stemmer at jeg syns det ser ekkelt ut! Om du synes svarene du får er overdrevne, tror jeg kanskje du skal ta en titt på hvordan du selv har presentert problemet ja... Du fremstiller det som et voldsomt problem. Bare tittelen på denne tråden sier vel sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest farge Skrevet 2. november 2009 #39 Del Skrevet 2. november 2009 Forstoppelse? Den var ny! Er vel mer vanlig at det motsatte forekommer! Er det noe å le av da? Mulig det motsatte er mer vanlig, men hos meg fikk det den virkningen. Det har skjedd to ganger, de eneste to gangene jeg har drukket kaffe, og etter det har jeg ikke turt å røre kaffe. Mulig det er fordi jeg ikke er vandt til å drikke kaffe. Det har ikke vært noe problem med andre koffeinholdige drikker, bare kaffe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anaconda Skrevet 3. november 2009 #40 Del Skrevet 3. november 2009 Er det noe å le av da? Mulig det motsatte er mer vanlig, men hos meg fikk det den virkningen. Det har skjedd to ganger, de eneste to gangene jeg har drukket kaffe, og etter det har jeg ikke turt å røre kaffe. Mulig det er fordi jeg ikke er vandt til å drikke kaffe. Det har ikke vært noe problem med andre koffeinholdige drikker, bare kaffe. Sorry, det var dumt av meg å uttrykke meg på den måten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå