Gå til innhold

Hater Kaffe så inn i helvete!


Gjest Lunis

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem som begynner å bli litt større enn jeg hadde trodd det kom til å bli.

For å gjøre en lang regle kort, jeg kan virkelig ikke fordra kaffe. Ikke smaken, ikke lukta, ikke liker jeg kontorfolk som må ha kaffe for å holde seg våkne heller, egentlig syns jeg alt som har noe med kaffe å gjøre er noe forbanna tull. Det sier seg at dette ikke er noe jeg driver å vifter i trynet på folk, da svært mange mennesker faktisk heller i seg denne jævlige guffa helt frivillig, ofte med stor glede og vellyst. Er jo noe som heter å velge sine kamper med omhu, og dette er ikke en av dem. Gidder ikke å tirre på meg unødvendig mye folk bare for å få fram mitt standpunkt. Jeg har jo en god del venner som drikker dette også, ikke minst familie.

Men nå har det altså kommet til det punktet at når jeg er sammen med venner og de setter på kanna, også lukter det overalt...grusom, vond kaffelukt som gjør at jeg får lyst å brekke meg på kommando omtrent...jeg syns faktisk det er så sinnsykt ubehagelig at jeg føler for å ta en tur på do. Dette har jeg aldri sagt til noen såklart, men de nærmeste vet at jeg ikke liker kaffe. I det hele tatt. Såklart jeg må finne meg i det også, dette er jo en bagatell liksom. Men jeg blir fysisk dårlig, en gang ble jeg helt bleik og merka en ekstremt uggen følelse i magen i mange timer seinere. Jeg tåler ikke koffein, ikke i små mengder heller så jeg drikker ikke cola. En gang drakk jeg sånn Dark Dog Battery drikk og da holdt jeg på å gå rett i gulvet. Jeg er EKSTREMT ømfintlig for koffein og på det verste kan jeg begynne å gispe etter luft om jeg får i meg altfor mye.

Men det er altså lukta jeg først og fremst reagerer på og jeg vet ikke helt åssen jeg skal få dette fram til venner når det plager meg så mye at jeg nesten ikke klarer å være i rommet engang. Blir for dumt å si at jeg ikke kan se film med de hvis de skal drikke kaffe liksom, hva slags teit unnskyldning er det?!?

Tirrer vel på meg halve KG med dette innlegget men det er jeg forberedt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelper det om de er ferdig å lage kaffen før du kommer? Hvis du faktisk får sterkt, fysisk ubehag bare av lukten, så synes jeg det er helt ok at du sier fra om det. Så kan dere komme til en ordning hvor de f.eks passer på å trakte kaffen og helle den på kanne før du kommer, så er ikke lukten så intens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke det samme problemet som deg, selv om jeg heller ikke drikker kaffe. Men må også si at jeg ikke forstår hvorfor denne drikken er så populær og nesten gjennomsyrer alt sosialt samvær. Det er jo bare noe folk gjør fordi nesten alle andre gjør det. For drikken i seg selv er ikke fantastisk god. Utrolig hvilke ubehageligheter folk venner seg inn bare for å være mest mulig lik andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit å ikke like kaffe. Å sette seg til doms over de som drikker kaffe og tro man vet hvorfor de gjør det, blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal si ifra til dine nermeste hvor mye dette plager deg. De færreste er så avhengige at de ikke kan være uten en kopp i de timene du er på besøk. Det går også ann at de kommer med andre løsninger f.eks lager den på forhånd og har på kanne. Men er det større selskaper så blir det litt vanskeligere.

For å sammenligne litt så reagerer jeg mye på samme måte på røyk. Er jeg på besøk hos noen som røyker, eller de er på besøk hos meg, så lar de være. Men er jeg på fest så ville jeg ikke bedt folk la være fordi jeg vet at for mange så hører røyken med til festingen. Da vurderer jeg heller å bli hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke det samme problemet som deg, selv om jeg heller ikke drikker kaffe. Men må også si at jeg ikke forstår hvorfor denne drikken er så populær og nesten gjennomsyrer alt sosialt samvær. Det er jo bare noe folk gjør fordi nesten alle andre gjør det. For drikken i seg selv er ikke fantastisk god. Utrolig hvilke ubehageligheter folk venner seg inn bare for å være mest mulig lik andre.

Lukten av nybrygget kaffe er den beste lukten i verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Du må vel prøve å finne en kombinasjon. Forklare det til de nærmeste slik at de kan ta hensyn (jeg ville gjort det om du var en av mine venner), men i tillegg må du vel finne en måte å venne deg på kaffelukt.

Du kommer jo til å bli utsatt for lukten av kaffe enten du vil eller ikke, det er jo nok å gå forbi et kaffehus for eksempel. Ser for meg på en måte at hvis du skal unngå kaffelukt fullstendig fordi du har så sterke aversjoner vil kanskje reaksjonen din bli enda kraftigere den dagen det tilfeldigvis kommer en kar med en kopp nytrekket kaffe og setter seg ved siden av deg på bussen. Selv om din nærmeste omgangskrets kan ta hensyn så vil aldri hele verden kommme til å gjøre det, så du må nok også se på hva du kan gjøre selv med dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukten av nybrygget kaffe er den beste lukten i verden!

For ikke å snakke om lukten av en nyåpnet pose kaffe :hjerte:

Men det hadde ikke vært noe problem for meg å holde kaffen min unna sensitive sjeler, bare så det er asgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne strukket meg til å drukket kaffe fra kopper med lokk for å minimere lukt, men om jeg skulle være rundt deg lenge kunne det bli vanskelig å holde seg vekke fra kaffe. Jeg vet ærlig talt ikke om jeg hadde klart å være venn med noen som jeg ikke fikk drikke kaffe når jeg var sammen med. Jeg drikker kaffe når vi går på kino, når vi shopper, men kan som sakt drikke fra kopper med lokk.

Og at kaffe ikke smaker godt, og at man bare drikker dette for å passe inn? Kaffe er som mye annen drikke som vin/øl/cognac/wiskey det trenger tilvenning, men når man har vennt seg til smaken smaker det helt himmelsk. Kaffe er også langt mer enn vanlig traktekaffe, kaffe er en kunst, hvor man kan få spesialbønner som smaker søtt, noen bittert, noen sjokolade etc. på denne måten er kaffe nesten akkurat som te, noe man kan spesialisere seg i og dyrke som en hobby. Hadde alle ment at kaffe var like ekkelt som det som dere som ikke liker det mener hadde jo selvsagt ingen drukket kaffe.

Jeg tror problemet ditt med lukten av kaffe har mye å gjøre med at du missliker kaffe og den plassen kaffe har i det sosiale livet. Ut i fra det du skriver virker det som om dette med lukt er noe som har kommet og blitt sterkere og sterkere, og du var kanskje ikke slik før? Dette viser at det kan være noe med dine tanker om kaffe som ligger bak. Når du har en slik avsmak mot kaffe er det ikke rart at kroppen din begynner å knytte seg heller. Kroppen gjør slikt for å beskytte seg mot det den opplever som truende.

Kanskje du kan være villig til å jobbe med din holdning mot kaffe og de rundt deg kan kanskje være villig til å drikke kaffe av kopper med lokk for å skjerme deg mest mulig for lukten?

Hva med å gå innom en skikkelig baristaplass om det er noen i nærheten. Her jobber det mennesker som lever for kaffe, se hvordan menneskene her nyter kaffe og hvordan kaffe beriker liver deres. Kaffe er ikke bare en svart gue som folk drikker påtvunget for å holde seg vokne, det kan også og me heller være noe godt og smakfullt som folk nyter på samme måte som konfekt og en god vin. Kanskje vil dette forandre det negative synet du har på kaffe og du kan begynne å møte det med et åpnere sinn slik at kroppen din slipper å beskytte deg fra det?

Det du beskriver grenser opp i mot fobi mot kaffe, og kan være noe som kan skape store problemer for deg. Når avsmak mot noe gjør det vanskelig å delta i det normale sosiale livet betyr dette at det er noe du burde jobbe med. Hvordan du jobber med akkurat dette er opp til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Skjønner Lunis veldig godt, jeg. Ikke at jeg reagerer sånn på lukt eller smak av kaffe, men jeg liker ikke kaffe. Unngår å drikke det så fremt det er mulig.

Men når man er 41 år, blir invitert i selskap hvor det er obligatorisk med kaffe, så kan det bli ganske irriterende. Da må man nemlig forklare hvorfor man ikke drikker kaffe, med påfølgende vittigheter som "å, er du ikke voksen enda du da.....hahahaha". Å nei, den hadde jeg aldri hørt før...

Og man må ikke forklare det bare en gang, men helst til hver enkelt i selskapet som ikke kjenner en særlig godt.

Jaja, det finnes større problemer i livet ;)

Men hvis jeg var deg, Lunis, ville jeg sagt i fra hvor mye dette plager deg. De fleste er flinke til å ta hensyn, bare de vet om problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjokkert.

Hadde ikke regna med å bli møtt med forståelse. Ikke litt, engang.

Helt til nå har jeg jo klart å holde dette for meg selv, bare merka det når jeg var sammen med kameraten min og broren hans på Onsdag at jeg fikk lukta så til de grader opp i fjeset. Sleit med å holde maska. Begynte å tenke "Har de ikke drukket opp snart...? Tror jeg må på do og rense ganen her..."

Men det den ene gjesten sier over her, at det grenser til fobi mot kaffe - jeg har aldri tenkt på det sånn før men han har faktisk et veldig godt poeng. Det gjør det. En ting er de fysiske plagene, men jeg liker faktisk ikke folk som "gjør seg selv" avhengige av kaffe også og prater om det som en slags forherligende løsning på alt. Kaffekultur på kontoret er noe jeg ser ned på og det hadde jeg jo ikke trengt, for det har jo ikke noe med kaffen å gjøre. Så det er nok litt psykisk også. Jeg skal prøve å snakke med dem, men neimen om jeg vet åssen jeg skal ta det opp...ser for meg at folk ikke tror sine egne ører. At jeg tar opp noe så "tåpelig" liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes kaffe er skikkelig godt, det er ikke mye som slår en nytraktet kopp kaffe om morgenen. Og det er lukten/aromaen av kaffe som er halvparten av "opplevelsen". Jeg kunne nok strukket meg til å kun drikke av sånne termokopper med lokk på - da siver det jo ikke mye aroma ut :)

Den påstått "gode" lukta jeg ikke kan fordra kommer fra snus, desverre er mange av kollegaene mine snusere. Fysj!

Endret av Inx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunis: Jeg skjønner deg! Selv elsker jeg kaffe, men blir kvalm bare av lukten av egg. Kanskje ikke like plagsomt da man ikke støter på det like ofte, men i bunn og grunn går det ut på det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det den ene gjesten sier over her, at det grenser til fobi mot kaffe - jeg har aldri tenkt på det sånn før men han har faktisk et veldig godt poeng. Det gjør det. En ting er de fysiske plagene, men jeg liker faktisk ikke folk som "gjør seg selv" avhengige av kaffe også og prater om det som en slags forherligende løsning på alt. Kaffekultur på kontoret er noe jeg ser ned på og det hadde jeg jo ikke trengt, for det har jo ikke noe med kaffen å gjøre. Så det er nok litt psykisk også. Jeg skal prøve å snakke med dem, men neimen om jeg vet åssen jeg skal ta det opp...ser for meg at folk ikke tror sine egne ører. At jeg tar opp noe så "tåpelig" liksom.

Med mindre det er veldig nære venner som du stole helt på ville jeg bare tatt opp de fysiske plagene. Folk har mye mer respekt for "Jeg blir desverre kvalm av lukten av kaffe" enn "Jeg synes alt som har med kaffe å gjøre er skikkelig teit og vil helst ikke vær i nærheten av kaffedrikkende mennesker" (satt litt på spissen). Dersom du lar det komme fre at dette kanskje er psykisk så er det nok mange som kommer til å prøve å kurere deg.

Men prøv å utsette deg selv litt for kaffelukten gradvis, slik at du etterhvert klarer å være i et selskap ute å brekke deg. For du kommer til å måtte lukte på kaffen støtt og stadig dersom du ikke skal låse deg helt inne. Og jobb videre med holdningen din til kaffe. Det tror jeg du kommer til å ha veldig godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest milkyway

jeg elsker kaffi, nå ble jeg sur på deg! :O

men før var det forferdelig. Begynte å henge med en gjeng folk som ALLTID satt på café, og da tvang jeg meg selv til å like det. Trenger ikke tvinge meg selv nå lengre, namnam, men husker åssen det var før, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke kaffe, er nå 50 år og har ikke tenkt å begynne. Men dette vet alle vi er sammen med. Derimot liker jeg lukten akaffe og spiser også diverse med mokka smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjokkert.

Hadde ikke regna med å bli møtt med forståelse. Ikke litt, engang.

Helt til nå har jeg jo klart å holde dette for meg selv, bare merka det når jeg var sammen med kameraten min og broren hans på Onsdag at jeg fikk lukta så til de grader opp i fjeset. Sleit med å holde maska. Begynte å tenke "Har de ikke drukket opp snart...? Tror jeg må på do og rense ganen her..."

Men det den ene gjesten sier over her, at det grenser til fobi mot kaffe - jeg har aldri tenkt på det sånn før men han har faktisk et veldig godt poeng. Det gjør det. En ting er de fysiske plagene, men jeg liker faktisk ikke folk som "gjør seg selv" avhengige av kaffe også og prater om det som en slags forherligende løsning på alt. Kaffekultur på kontoret er noe jeg ser ned på og det hadde jeg jo ikke trengt, for det har jo ikke noe med kaffen å gjøre. Så det er nok litt psykisk også. Jeg skal prøve å snakke med dem, men neimen om jeg vet åssen jeg skal ta det opp...ser for meg at folk ikke tror sine egne ører. At jeg tar opp noe så "tåpelig" liksom.

Hvis noen fortalte meg at de reagerte så sterkt på kaffelukt ville jeg jo prøvd å ta hensyn, i hvert fall hjemme. Og jeg ville tenkt over hvordan det kunne løses på jobb, f eks at man hadde kaffen over i kanner, skylte trakteren og kanskje hadde kopper med lokk. Å kutte den ut helt tror jeg ville blitt for mye :)

Det er også fint at du tar det den andre gjesten sier alvorlig. Jeg ser også at du på en måte forsterker din egen avsky ovenfor kaffe ved å kritisere kaffekultur, tenke mer enn nødvendig på hvor forferdelig kaffelukt er osv. Jeg tror at du forverrer din egen reaksjon på den måten. For å sammenlikne kan jeg ta gjødsellukt - noen hater jo det. Men hvis man som meg bor på landet eller jobber i landbruket må man jo venne seg til det. Jeg har faktisk fått mange positive assosiasjoner knyttet til gjødsellukt etter hvert! Det samme kan du antagelig få til med kaffe - i hvert fall kan du nøytralisere de unødvendige tankene og følelsene. Kanskje verdt å tenke på at kaffekultur tildels stiller i samme klasse som mat- og vinkultur, det er en viktig del av vår identitet (selv om alle har forskjellige preferanser både for det ene og det andre og det ikke er noe galt i å ikke like kaffe heller), både "folkelig" og "snobbete". Så det å bruke energi på å synes det er tåpelig og hensynsløst å drikke kaffe vil nok bare slå ut på deg selv, ingen andre bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal kvinne

Kjipt problem du har. Ville latt være å si det til noen bortsett fra de aller nærmeste (dvs. de du eventuelt bor sammen med).

For jeg tror nok de fleste vil være lite forståelsesfulle, dessverre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...