Gå til innhold

disputas - diverse spørsmål


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal disputere for doktorgraden om ikke lenge. I den anledning har jeg en hel haug med mer eller mindre nevrotiske bekymringer, og det er ikke så mange her å spørre for tiden. Så da prøver vi oss her:

1. Hvor mange eksemplarer fikk dere trykket opp av avhandlingen? Mitt universitet (UiB) spanderer 30 eksemplarer, hvorav de selv skal ha 13 (så man sitter igjen med 17 til eget bruk). Holder det? Det er jo dumt å trykke for få, men samtidig har jeg ikke lyst til å bruke masse penger og sitte igjen med alt for mange eksemplarer selv.

2. Hva hadde dere på dere på disputasen (kvinner)? Her er det et voldsomt overtall av menn, og jeg har faktisk aldri vært på en disputas med kvinner. Mennene har gått i dress, og en i bunad.

3. Var det mye dere ikke klarte svare på under disputasen? Og hvordan reagerte opponentene på det?

4. Er det vanlig å gi gave/blomst eller noe til veileder (hos UiB?)?

5. Hvordan er det med disputasmiddag? Hvem ble invitert, hvor mange var dere, hvor gikk dere, må man "si noen ord"? Er dette noe man må betale for av egen lomme?

Jeg gruer meg sånn!! Og det at mine foreldre skal se på gjør ikke saken bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har ikke jeg disputert selv, men har en del kjennskap til prosessen så skal prøve å svare allikevel. :)

Jeg skal disputere for doktorgraden om ikke lenge. I den anledning har jeg en hel haug med mer eller mindre nevrotiske bekymringer, og det er ikke så mange her å spørre for tiden. Så da prøver vi oss her:

1. Hvor mange eksemplarer fikk dere trykket opp av avhandlingen? Mitt universitet (UiB) spanderer 30 eksemplarer, hvorav de selv skal ha 13 (så man sitter igjen med 17 til eget bruk). Holder det? Det er jo dumt å trykke for få, men samtidig har jeg ikke lyst til å bruke masse penger og sitte igjen med alt for mange eksemplarer selv.

Det vanlige her (NTNU) er at man gjør en del eksemplar av avhandlingen tilgjengelig på forhånd og så legger ut resten på disputasen så de som er interessert kan plukke med seg (vårt fakultet spanderer litt over 20 avhandlinger til dette formålet). Hvor mange du har behov for varierer mye avhengig av fagområde og tema for avhandlingen. Hvem gir fakultetet de 13 avhandlingene til? Det er noen obligatoriske som må få eksemplar av avhandlingen (institutt,veileder, komitéen). I utgangspunktet vil jeg tro at du kan klare deg med de 17 så sant ikke temaet ditt er et med stor interesse utenfra. Det er alltids mulig å få trykt opp flere eksemplar i ettertid, men pass på å legg til side slik at de aller nærmeste får et eksemplar ihvertfall.

2. Hva hadde dere på dere på disputasen (kvinner)? Her er det et voldsomt overtall av menn, og jeg har faktisk aldri vært på en disputas med kvinner. Mennene har gått i dress, og en i bunad.

Bunad går fint. Normalt pene klær er vanlig, men greit å unngå for dype utringinger og miniskjørt. :fnise: Ta på deg noe du føler deg vel i. Har også sett doktorander i dongeribukse, men det er nok litt vel uformelt. Det er jo en spesiell anledning. Tenk viktig jobbintervju.

3. Var det mye dere ikke klarte svare på under disputasen? Og hvordan reagerte opponentene på det?

Nå har jeg som sagt ikke disputert selv, men har vært borte i både snille og slemme opponenter. Husk at de har godkjent avhandlingen din så den er bra nok, men jobben deres under disputasen er å pirke litt. Det er ganske vanlig å ikke klare å svare på alle spørsmål så prøv å ikke la det stresse deg så går det bra. Om du er heldig så får du sånne opponenter som elsker sin egen stemme så står du bare og nikker og smiler. Var vitne til en disputas der førsteopponenten holdt tale i over en time før kandidaten fikk sagt et ord. :skratte:

4. Er det vanlig å gi gave/blomst eller noe til veileder (hos UiB?)?

5. Hvordan er det med disputasmiddag? Hvem ble invitert, hvor mange var dere, hvor gikk dere, må man "si noen ord"? Er dette noe man må betale for av egen lomme?

Jeg gruer meg sånn!! Og det at mine foreldre skal se på gjør ikke saken bedre...

Jeg vet ikke hvordan det gjøres ved UiB så kan ikke svare på spørsmål 4, men er nok greit med en oppmerksomhet til veilederen i ettertid ihvertfall. Når det gjelder disputasmiddagen så varierer praksis fra institutt til institutt både når det gjelder hvem som inviteres og hvor mye pengestøtte man får. Hør med kontorsjefen. Når det gjelder lokale så varierer det like mye som ved bryllup (uten sammenligning forøvrig :gjeiper: ).

Du må nok regne med å si noen ord og så er det vanlig at man inviterer den som leder disputasen, komitéen, veileder og instituttleder. Noen steder inviterer man i tillegg hele fagmiljøet, andre steder kun venner og familie. Det kommer an på økonomi og preferanse.

Lykke til med disputasen! Dette går så fint så. De fleste sier at det går veldig greit når du først kommer i gang, dette er jo et tema du kan svært godt. Og så må du huske å feire ordentlig etterpå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal disputere for doktorgraden om ikke lenge. I den anledning har jeg en hel haug med mer eller mindre nevrotiske bekymringer, og det er ikke så mange her å spørre for tiden. Så da prøver vi oss her:

1. Hvor mange eksemplarer fikk dere trykket opp av avhandlingen? Mitt universitet (UiB) spanderer 30 eksemplarer, hvorav de selv skal ha 13 (så man sitter igjen med 17 til eget bruk). Holder det? Det er jo dumt å trykke for få, men samtidig har jeg ikke lyst til å bruke masse penger og sitte igjen med alt for mange eksemplarer selv.

Ved UiO får vi trykt opp 60 eksemplarer gratis. 12 av disse skal distribueres til forskjellige arkiver og biblioteker, mens resten legges ut på selve disputasen. Antallet som blir igjen etter at tilhørerne har forsynt seg på disputasen kan du beholde selv. Du kan også be om å få trykt opp flere enn dette for egen regning. Tror det var snakk om rundt 1000 kr per ti eksemplarer.

2. Hva hadde dere på dere på disputasen (kvinner)? Her er det et voldsomt overtall av menn, og jeg har faktisk aldri vært på en disputas med kvinner. Mennene har gått i dress, og en i bunad.

Jeg er mann så jeg hadde på meg dress. I tillegg til min egen disputas har jeg vært på en god del andre som tilhører. Jeg kan ikke huske at noen har hatt på seg bunad i noen av disse. Mennene har på seg nesten utelukkende dress, mens jentene gjerne har på seg finere, diskré kjoler. Det skal sies at i en av disputasene jeg var på så hadde doktoranden på seg jeans og t-skjorte. Det ble snakket om godt og lenge i ettertid :)

3. Var det mye dere ikke klarte svare på under disputasen? Og hvordan reagerte opponentene på det?

Det er viktig å ha klart for seg at opponentene stort sett stiller spørsmål om ting de har lyst til vite fordi du sannsynligvis er den som kan akkurat det best. De er ikke først og fremst interessert i å se hva du kan eller prøve å drite deg ut. Man kan nesten alltid svare noe på ethvert spørsmål. Det mange gjør er å prøve å vri spørsmålet over i noe som de har litt mer greie på. Det er nok ikke så dumt, for jeg har sjelden sett at opponentene stopper vedkommende eller sier at det ikke var det de var ute etter. Dersom du får spørsmål om noe du absolutt ikke har mulighet til å svare på (selv ved å vri litt på spørsmålet), så er nok det beste å si rett ut at det kan du dessverre ikke svare på. Du kan gjerne moderere dette ved å si at du ikke har tenkt på akkurat den problemstillingen før og at det derfor er vanskelig å komme opp med et vettugt svar sånn på sparket. Ved å si rett ut at du ikke kan svare på spørsmålet så tvinger du opponenten til å gå videre. Da slipper du å havne i en situasjon der opponenten fortsetter å grave og grave rundt problemstillingen til du nesten får lyst til å løpe ut.

Noe jeg også vil poengtere her, og som du helt sikkert er klar over, så er disputasen kun en formalitet. Det er ikke disputasen som avgjør om du kreeres som doktor eller ikke. Faktisk så er denne avgjørelsen så godt som tatt i det øyeblikket du får tilbakemelding om at avhandlingen din er vurdert som god nok til å forsvares. Denne tilbakemeldingen går jeg ut i fra at du allerede har fått, da det vanligvis skjer i god tid før selve disputasen. Sånn sett så burde du egentlig bare lene deg tilbake under selve disputasen og prøve å nyte denne i den grad det er mulig :)

4. Er det vanlig å gi gave/blomst eller noe til veileder (hos UiB?)?

Jeg vet om folk som har gjort det, men jeg vil ikke si at det er vanlig. Jeg gjorde ikke det. Det motsatte, derimot, er veldig vanlig. Veileder gir deg ofte en gave. Slik er det i alle fall ved Fysisk institutt/Astrofysisk institutt ved UiO. Jeg går ut i fra at det er tilsvarende ved UiB.

5. Hvordan er det med disputasmiddag? Hvem ble invitert, hvor mange var dere, hvor gikk dere, må man "si noen ord"? Er dette noe man må betale for av egen lomme?

Det er vanlig å invitere alle i den oppnevnte doktorgradskomiteen (opponentene + lokal komitekoordinator), alle veiledere, alle medforfattere i vitenskapelige publikasjoner som er inkludert i avhandlingen, nærmeste familie og et knippe av de nærmeste vennene. Hvor mange det totalt er varierer selfølgelig fra doktorand til doktorand. I mitt tilfelle tror jeg det var i rundt 20 personer. Det er forventet at du betaler for alt av egen lomme. Men husk at du kan trekke fra deler av regningen på skatten (mener at du kan trekke fra for alle i komiteen og din førsteveileder opp til en makssum)

Jeg gruer meg sånn!! Og det at mine foreldre skal se på gjør ikke saken bedre...

Jeg tror nok jeg kan si med ganske stor sikkerhet at alle som har vært i samme situasjon har gruet seg. Det går alltid bra! Når disputasen først har begynt tenker du ikke lenger på det og tiden flyr fort. Plutselig står du der med en skriftelig bekreftelse på at du er doktor.

Hva er det verste som kan skje egentlig? Du må ikke glemme at du sannsynligvis kan mer om temaet du disputere om enn alle som er til stede, inkludert opponentene. Du må heller ikke glemme at disputasen kun er en formalitet. Så lenge du ikke faller om så vil du være doktor ved disputasens slutt.

Lykke til på disputasen. Det går nok bra, skal du se. Jeg har i alle fall aldri hørt om en disputas der utfallet ikke har vært bra.

Endret av ilcrappo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skremme noen, MEN det hender jo at det ikke går bra.

Det er riktig at disputasen i utgangspunktet er en formalitet, men kan du ikke svare for deg eller roter deg bort under utspørringen har det hendt at kandidaten er blitt underkjent. Dette har skjedd opptil flere ganger (ikke veldig ofte, men gjennom lang tidsperiode) ved institusjonene jeg referer til. Anerkjent undervisnings-/forskningsmiljø i Norge.

Så jeg anbefaler deg å ta jobben seriøst når du står der. Ikke la deg provosere eller "få piggene ut", det taper du bare på. Ellers har du fått gode og riktige råd ovenfor synes jeg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå disputerte jeg i utlandet, men har også vært på mange disputaser i Norge.

1. Hvor mange eksemplarer fikk dere trykket opp av avhandlingen? Mitt universitet (UiB) spanderer 30 eksemplarer, hvorav de selv skal ha 13 (så man sitter igjen med 17 til eget bruk). Holder det? Det er jo dumt å trykke for få, men samtidig har jeg ikke lyst til å bruke masse penger og sitte igjen med alt for mange eksemplarer selv.

Om det holder? Det kommer jo an på hva du skal bruke dem til. Fakultetet mitt sørget selv for eksemplarer til bibilioteker, utlån og kommisjonen. Av de jeg selv fikk, gav jeg bort til dem som ba, og de fleste har bedt om digitale kopier. Jeg ville ikke vurdert å trykke opp flere enn de 17 du har fra før.

2. Hva hadde dere på dere på disputasen (kvinner)? Her er det et voldsomt overtall av menn, og jeg har faktisk aldri vært på en disputas med kvinner. Mennene har gått i dress, og en i bunad.

Som noen andre her sa, kle deg som til et viktig jobbintervju. Jeg hadde pen svart bukse og hvit skjorte under min disputas. Bunad burde også være greit.

3. Var det mye dere ikke klarte svare på under disputasen? Og hvordan reagerte opponentene på det?

Nå er det vanlig at man får kommisjonens uttalelse på forhånd, og der får man innsikt i hva de synes var styrker og svakheter ved avhandlingen. Jeg forberedte meg på bakgrunn av hva som stod i denne.

Jeg ville vært mer nervøs for prøveforelesningen; dette var heldigvis en del av seansen jeg unngikk i utlandet.

4. Er det vanlig å gi gave/blomst eller noe til veileder (hos UiB?)?

Tja. Jeg har hørt begge deler, men mener personlig at man bør gi noe dersom man har vært fornøyd med samarbeidet. For meg var det utenkelig å ikke gi noe, både til veileder på hovedfag og doktorgrad. Nå skal det imidlertid sies at doktorgradsveilederen min sa at det var første gang han hadde fått en gave etter å ha veiledet noen ;)

5. Hvordan er det med disputasmiddag? Hvem ble invitert, hvor mange var dere, hvor gikk dere, må man "si noen ord"? Er dette noe man må betale for av egen lomme?

Dette er noe som vanligvis betales av egen lomme, og mitt inntrykk er at kun institutter med god økonomi har mulighet til å betale for dette. I følge mine kolleger som har disputert i Norge, kan man dog få fratrekk på skatten for dette. Noen jeg kjenner har rik familie/foreldre som har betalt for dem.

Jeg gruer meg sånn!! Og det at mine foreldre skal se på gjør ikke saken bedre...

Slapp av, det går nok bra! Foreldrene dine kommer til å være kjempestolte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg ville vært mer nervøs for prøveforelesningen; dette var heldigvis en del av seansen jeg unngikk i utlandet.

Innen fagfeltet mitt får man gjerne et tema for prøveforelesningen som er et stykke unna det man selv har jobbet med. Det forventes derfor heller ikke at man skal ha detaljkunnskaper innen dette temaet. Jeg vil påstå at det faglige nivået ofte ligger på et populærvitenskapelig (kanskje bittelitt høyere). Man sier gjerne at prøveforelesningen har tilhørerne som målgruppe (og blant disse er det jo mange som ikke har relevant bakgrunn). Det er i alle fall slik det har blitt etter at man gikk over til å få tildelt emne framfor å velge et selv. Men, som sagt, så snakker jeg av erfaring fra mitt eget fagfelt. Det er mulig at det praktiseres annerledes innen andre fagfelt og/eller institusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...