Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Hei:) Vi leier en leilighet av noen i min nære familie. I noen dager nå har samboer filmet til ett skoleprosjekt inne i leiligheten. Dette har han nevnt flere ganger til leietaker, men de har ikke sagt noe til det. I dag fikk jeg plutselig telefon om at de måtte slutte å filme med en gang. Jeg sa det var greit, ringte og de sluttet så fort de kunne(tok ca ti min). Senere på kvelden kom mannen i huset og sjelte ut min samboer og truet med både utkastelse og andre ting. Han hadde MEGET truende oppførsel der han flere ganger ropte: ER DET FORSTÅTT?? og hadde knyttneven i ansiktet på han. Når samboeren spurte hva som egentlig var problemet, om de hadde bråkt, nektet han å svare og sa at alt utstyr måtte være ute innen i morgen. Er dette lov??? Dette er en viktig film(eksamensfilmen)og de kan jo ikke stoppe filminga nå! Har også overhørt samtaler(dvs han har ropt i ganga) om oss nå i dag, der han har kalt oss litt av hvert og sa bl.a at vi "tok oss så godt til rette" i leiligheten. Jeg må også si at vi aldri har fått klage fra de før og har betalt leie på tida hver mnd.
Gjest strykebrett Skrevet 20. oktober 2009 #2 Skrevet 20. oktober 2009 Det er ganske få grunner som gjør at de kan kaste dere ut. Det må være gjentatte klager på bråk eller lignende, hvis ikke kan de ikke kaste dere ut. Dere har også krav på en evt skriftlig advarsel først hvis huseier skal kunne kaste dere ut. Sjekk på forbrukerportalen.no, der har de en del om leieforhold. Ser at innlegget ditt er skrevet ganske sent, kanskje dere kan filme litt tidligere på kvelden?
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #3 Skrevet 20. oktober 2009 Dette har han nevnt flere ganger til leietaker, men de har ikke sagt noe til det. Mener du utleier? For å si det sånn: Utleieren høres ut som en dust. Du kan filme alt du vil i leiligheten, dere kan bedrive gruppesex med fanden og hans oldemor uten at han har noe med det. Drit i ham, og fortsett filmingen med god samvittighet
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 Takk for tips:) Filminga har vært ferdig før ni de to kveldene de holdt på, i dag klagde de åtte, så var ferdig da. De har ingen barn o.l. som gjør at det kan være forstyrrende og det bråker ikke i det hele tatt iom at det må være HELT stille under opptak.
Gjest strykebrett Skrevet 20. oktober 2009 #5 Skrevet 20. oktober 2009 Takk for tips:) Filminga har vært ferdig før ni de to kveldene de holdt på, i dag klagde de åtte, så var ferdig da. De har ingen barn o.l. som gjør at det kan være forstyrrende og det bråker ikke i det hele tatt iom at det må være HELT stille under opptak. I så fall er det bare utleier som er splitter pine gal, og det er jo ikke gyldig oppsigelsesgrunn Litt ekkelt at det er noen i familien da...
Gjest Advokat Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 Det spørs litt hva dette filmprosjektet skal brukes til. Men jeg ville uansett ha innhentet tillatelse før prosjektet startet. Er det snakk om filming til privat bruk har han ikke noe han skulle ha sagt. Men dette kan være litt i grenseland.
Kamikatze Skrevet 20. oktober 2009 #7 Skrevet 20. oktober 2009 Ikke helt enkelt å få grep om hvem som er hvem, og hva det egentlig dreier seg om i denne tråden. Der er jo helt klart nyansefoeskjeller mellom en illsint far fordi samboeren filmer mens datteren har seg med fremmede menn, enn om det dreier seg om en onkel som ikke godtar smulene fra animerte knekkebrød... Leie av nær familie er aldri gunstig, hvis ikke leiesummen er symbolsk. Start boligjakta med det samme. Overskrider utleier/husvert de grenser som loven setter, når det gjelder deres privatliv, er dere ikke bundet av noe oppsigelsestid, ettersom huseier selv er skyld i at dere tvinges til å flytte. Begynn å spare til depositum, eller fiks klarsignal fra banken om lån til et depositum, og begynn jakten på drømmeboligen i ro og mak.
Gjest TS Skrevet 21. oktober 2009 #8 Skrevet 21. oktober 2009 Takk for flere rakse og gode svar Det er en film som kun skal vises i skolesammenheng og er jo også derfor veldig sømmelig også Vi betaler veldig lite i leie, er vel derfor vi har holdt ut så lenge. Jeg vet at de snakker drit om oss til venner om at vi er verdens verste leieboere, men vi har jo aldri hørt noe fra dem-hvordan kan vi være det da? Vi har heller aldri hatt fester o.l. og er ALLTID stille etter elleve. Vi hjelper til rundt huset og tilbyr oss å hjelpe hvis det er noe. Men hva skal vi gjøre ved en konfontrasjon? Vi vil jo helst virke rolige og ha litt peiling, men det er vanskelig!! PS, dere kan bare spørre om det er noe uklart/noe dere lurer på Setter utrolig stor pris på hjelp!
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #9 Skrevet 21. oktober 2009 Det spørs litt hva dette filmprosjektet skal brukes til. Men jeg ville uansett ha innhentet tillatelse før prosjektet startet. Hvorfor er det relevant hva prosjektet skal brukes til? Og hvorfor mener du man bør innhente tillatelse før man filmer i sin egen bolig? Er det snakk om filming til privat bruk har han ikke noe han skulle ha sagt. Men dette kan være litt i grenseland. I grenseland - hvordan da?
Gjest Advokat Skrevet 21. oktober 2009 #10 Skrevet 21. oktober 2009 Hvorfor er det relevant hva prosjektet skal brukes til? Og hvorfor mener du man bør innhente tillatelse før man filmer i sin egen bolig? I grenseland - hvordan da? Si at dette er noe som skal selges eller vises på TV. Eieren av leiligheten bør informeres, fordi det kan være forhold som gjør at at ikke ønsker publisitet. Som leietager er det ikke "din egen bolig", det er annenmanns private eiendom.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #11 Skrevet 21. oktober 2009 Si at dette er noe som skal selges eller vises på TV. Eieren av leiligheten bør informeres, fordi det kan være forhold som gjør at at ikke ønsker publisitet. Som leietager er det ikke "din egen bolig", det er annenmanns private eiendom. har du linker å vise til? Joda, selvfølgelig er det huseier som eier boligen, men han har begrenset adgang til og råderett over leiligheten når han leier den ut. Og et filmprosjekt gjør ikke skade på husrommet. De hadde dessuten sagt fra til leietaker gjentatte ganger (jeg går ut fra at TS her mener utleier) uten at han sa noe på det.
Kamikatze Skrevet 21. oktober 2009 #12 Skrevet 21. oktober 2009 Men hva skal vi gjøre ved en konfontrasjon? Vi vil jo helst virke rolige og ha litt peiling, men det er vanskelig!! Rolig er bra. Kanskje politiets tilstedeværelse vil dempe gemyttet litt på huseier? Kikk innom sidene til leieboerforeningen. Der står også endel. Men glem gjester med gjestenick "Advokat" som ikke er i nærheten av å treffe med jussen, engang... Når noen tar betalt for å leie ut bolig, også om den er skitbillig, har dere lovfestede rettigheter. I mange tilfeller kan en leiekontrakt forbedre de kravene loven setter, men bare i noen få tilfeller gjøre dem verre. Uten kontrakt er det bestemmelsene i loven som gjelder. Uten kontrakt kan altså ikke verten komme med nye regler, som tvinger dere til å godta dårligere kår enn loven setter. Får dere ikke fred til deres privatliv, noe som slike innesysler faktisk er, så bør dere enten be om politiassistanse eller et møte i konfliktrådet. Men å se etter noe der dere ikke må forholde dere til uklare skiller mellom slektsting og leieforholdsting i en salig lapskaus, er kanskje ikke så dumt. Lykke til med filmingen. Såfremt det ikke filmes på "annenmanns eiendom" har dere helt frie tøyler. Hei, vent! Er ikke deres leilighet, som "Advokatgjest" sier huseiers eiendom? Nope. Han tar betalt for at dere skal disponere den, derfor er han en kommersiell aktør, og må forholde seg til reglene som andre næringsdrivende. Du har like mye reklamasjonsrett på en mobil du kjøper i fatterns mobilbutikk som i en hvilkensomhelst annen. Og med unntakene loven setter (ikke lov å ta dere til rette å bygge om leiligheten uten tillatelse og sånn) kjøper dere bruksrett til leiligheten, som om den er deres eiendom. Har dere i ettertid funnet ut hva som egentlig var problemet? Er det slekt, har de kanskje beklagd seg til andre slektninger? Nei, begynn boligjakta nå, så er det null stress, siden dere ikke er i akutt bolignød, og kan bruke tid på å velge og vrake på pris og kvalitet. Det må være utrolig hemmende å bo så nær slektninger uten folkeskikk.
Gjest Glør Skrevet 21. oktober 2009 #13 Skrevet 21. oktober 2009 Som leietager er det ikke "din egen bolig", det er annenmanns private eiendom. Som leietaker har man rett til å bruke leiligheten som sin egen, så lenge det ikke er noe endrer leiligheten permanent, eller som plager andre, feks ved at man bråker. Film i vei, men anbefaler at dere begynner å kikke etter noe annet, siden situasjonen høres lite holdbar ut.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #14 Skrevet 22. oktober 2009 Det spørs jo litt HVA han filmer da? Er det en handling med personer som tilfeldigvis foregår i leiligheten, så betyr det vel ikke så mye. Men om det f.eks. (for å sette det litt på spissen) en film og interiør/snekkerarbeid, som viser "norges styggeste rom", "snekkertabber" eller "vannskader og råte", så er det jo helt forståelig at han ikke vil ha det på film. Dette kan også forstås selv i det første nevnte tilfellet, dersom leiligheten skulle være ekstremt stygg eller dårlig vedlikeholdt.
Gjest TS Skrevet 23. oktober 2009 #15 Skrevet 23. oktober 2009 Føler jeg har sagt mange nok ganger nå at det er en skolefilm som kun blir vist på skolen. Uansett hvilken film vi skulle lage har de ikke lov til å nekte oss å filme inne i leiligheten ifølge loven Så har funnet ut av dette, det jeg lurer på nå er hvordan gå fram under samtale? Jeg hadde tenkt å la de begynne å så si noe som om (regner med at de begynner med å si noe om at vi ikke får lov til å filme): Ja, det er helt greit og når dere sa ifra så sluttet de med en gang. Men det er langt ifra greit måten ... kom ned til oss senere på kvelden. Han har ingen rett til å snakke til oss på den måten og jeg finner meg ikke i å bli behandlet på den måten. Fra nå av vil vi kun forholde oss til deg i leiesammenheng, som vi har lov til i slike situasjoner. Vi leter etter ny leilghet, og håper å være ute innen denne uka, for slik som han snakket til oss er så langt over streken som det er mulig å komme! Kamikatze: Takk for gode svar:) Kommer ikke til å trekke inn politi eller noe, siden det blir litt ekstremt når vi ikke aner hvordan de er på mandag. Men kommer ikke til å ha noe med de å gjøre mer i familiesammenheng heller! Og nei, vi fant aldri ut hva som var problemet, vi hadde ikke bråkt og forstyrret ikke, han var bare sur for at vi tok oss så til rette inne i leiligheten(var det vi overhørte når de snakket/gapte sammen). Har også dukket opp noe nytt siden sist, fikk melding av damen i huset på onsdag der det stod "Hei. Jeg banket på til dere i dag og siden ingen svarte kikket jeg inn, men det så forlatt ut. Jeg skulle ha pratet med deg. Blablabla, ha en fin helg hjemme, hils alle, klem:)" De visste veldig godt at vi skulle reise bort, siden vi har snakket med de om søppel og post og diverse. Uansett tenker jeg at når folk ikke svarer går man da ikke rett inn? Eller er dette bare meg? Og hva skjer med at HUN skal prate med MEG når det egentlig er mellom samboeren min og hennes mann??
Gjest strykebrett Skrevet 23. oktober 2009 #16 Skrevet 23. oktober 2009 Det virker ikke som om utleierne dine skjønner hvordan et leieforhold fungerer. Så lenge dere har en leiekontrakt er leiligheten deres hjem. Dere kan da ta dere til rette så mye dere vil så lenge dere ikke skader leiligheten eller plager naboer. Huseier kan ikke gå inn i leiligheten uten å ha en god grunn og å avtale det først med dere. Det virker nesten som utleier betrakter dere mer som gjester eller noe..
Gjest Advokatspire Skrevet 23. oktober 2009 #17 Skrevet 23. oktober 2009 Husleieloven regulerer dette. § 5-1. Leierens bruk m.v. Husleieloven gjelder såvel boliger som forretningslokaler og andre lokaler, jfr. husll. § 1-1, 1. ledd Loven sier: " Leieren kan ikke bruke husrommet til annet formål enn avtalt." Dette er en veldig vanlig ordlyd: "Det er ikke tillatt å drive noen form for næringsvirksomhet fra de leide lokaler. Boligen må heller ikke uten skriftlig tillatelse brukes på annen måte enn fastsatt eller forutsatt i avtalen, reglement og husordens regler." Leier man lokale for næringsvirksomhet, så sier loven også at man ikke uten videre kan endre fra en næringsvirksomhet til en annen. Kun hvis det er en beslektet virksomhet. Har du lov til å filme hjemme ? Til vanlig privatbruk, helt klart ja. Men å bruke leiligheten som foto/filmstudio for næringsvirksomhet krever normalt utleiers samtykke. Med mindre kontrakten ikke begrenser bruksretten. Et studentprosjekt vil ikke være noe problem slik jeg ser det, så lenge man ellers ikke bryter med § 5-2 (ro og orden), og andre husordensregler som måtte gjelde. Og til slutt, husk at slike saker alltid har to sider.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #18 Skrevet 24. oktober 2009 Han tar betalt for at dere skal disponere den, derfor er han en kommersiell aktør, og må forholde seg til reglene som andre næringsdrivende. Eier blir ikke automatisk næringsdrivende selv om h*n leier ut en leilighet. Du uttaler deg så skråsikkert bestandig. Kan du ikke heller gjøre det i de tilfellene du vet hva du uttaler deg om, og heller droppe ut når du er på gyngende grunn?
Kamikatze Skrevet 24. oktober 2009 #19 Skrevet 24. oktober 2009 Eier blir ikke automatisk næringsdrivende selv om h*n leier ut en leilighet. Du uttaler deg så skråsikkert bestandig. Kan du ikke heller gjøre det i de tilfellene du vet hva du uttaler deg om, og heller droppe ut når du er på gyngende grunn? Utleier er den profesjonelle part, enten du liker meg eller ei. :gjeiper:
Tante Skrevet 24. oktober 2009 #20 Skrevet 24. oktober 2009 Det er DERE som er leietakere, men jeg regner med du mener utleier? Vi holder på med bacehlor, og da må vi søke om å få filme intervjuer, selv om de går ordentlig for seg og bare skal brukes av oss selv til å få all info riktig i ettertid. Det handler om folks rettighet til privatliv. Dette er utleiers eiendom, så du skal ikke bli så sjokkert om dere trenger tillatelse for å få filme der. Når det er sagt, kunne har ihvertfall ha forklart hvorfor han var så sint. Virka ikke helt god.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå