Gå til innhold

Skal du ta svineinfluensavaksinen?


Rime

Anbefalte innlegg

Jeg TROR at jeg og jentungen skal ta den.

Setter imidlertid spørsmålstegn ved at det kun er 2 i Sverige som har dødd av svineinfluensa og ingen i Danmark... Vet vi at de som rapporteres her i landet som har dødd av sykdommen faktisk døde av denne?

Så snodig bare at tallene sier noe annet i andre land (som er høyere befolket). Mediene fuc... med hjernen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fjernet. Pheadra,mod

Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan det er mulig, overhodet, å ikke ha fått med seg hva som er forskjellen på svineinfluensaen og den vanlige influensaen.

-Svineinfluensaen tar livet av folk som ikke er i risikogruppene, noe man ikke ser hos den vanlige influensaen.

-Svineinfluensaen er en relativt ny type influensa som de færreste har et ordentlig forsvar mot, dermed vil mange flere bli syke.

-Svineinfluensaen kommer i tillegg til den vanlige influensaen.

Jeg synes det er kjempeegoistisk å ikke ta vaksinen, ovenfor alle andre som ikke vil bli syke. Syke mennesker koster bedrifter og staten masse penger, noe som kan unngås ved et lite sprøytestikk.

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg TROR at jeg og jentungen skal ta den.

Setter imidlertid spørsmålstegn ved at det kun er 2 i Sverige som har dødd av svineinfluensa og ingen i Danmark... Vet vi at de som rapporteres her i landet som har dødd av sykdommen faktisk døde av denne?

Så snodig bare at tallene sier noe annet i andre land (som er høyere befolket). Mediene fuc... med hjernen min...

Så lenge det er snakk om så få dødsfall som det foreløbig er, så har det ikke så mye å si, for foreløbig er det snakk om enkelttilfeller. Etterhvert som det vil bli flere dødsfall vil disse tallene bli mer korrekte i forhold til folkemengdene. Men kan godt være Norge fortsetter å trone dødsstatistikkene, ettersom vi har såpass mye antivaksinefolk her i landet. Vet ihvertfall at Sverige allerede har satt i gang vaksineringen hos seg, noen som vet hvordan det ligger an med vaksinedekning i disse landene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Synne_*
-Svineinfluensaen tar livet av folk som ikke er i risikogruppene, noe man ikke ser hos den vanlige influensaen.

Har du statistikk på dette?

-Svineinfluensaen er en relativt ny type influensa som de færreste har et ordentlig forsvar mot, dermed vil mange flere bli syke.

De fleste får kun vanlige influensasymptomer. Skal vi begynne vaksinere oss mot vanlig influensa også bare fordi vi nå er flere nordmenn som er risikerer å få vanlige influensasymptomer?

-Svineinfluensaen kommer i tillegg til den vanlige influensaen.

Eventuelt den vanlige influensaen kommer i tillegg til svineinfluensaen. Hvert år dukker det opp nye typer influensasykdommer av type A og B. Skal vi vaksinere oss mot alle av disse bare fordi de er nye og kommer i tillegg til de etablerte influensaene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Svineinfluensaen tar livet av folk som ikke er i risikogruppene, noe man ikke ser hos den vanlige influensaen.

-Svineinfluensaen er en relativt ny type influensa som de færreste har et ordentlig forsvar mot, dermed vil mange flere bli syke.

-Svineinfluensaen kommer i tillegg til den vanlige influensaen.

Dette er riktig. Vi kommer til å vaksinere oss, vi har aldri gjort det tidligere.

For mer informasjon - til deg som etterspurte statistikk på dette over - står alt på pandemi.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann på 44
Jeg TROR at jeg og jentungen skal ta den.

Setter imidlertid spørsmålstegn ved at det kun er 2 i Sverige som har dødd av svineinfluensa og ingen i Danmark... Vet vi at de som rapporteres her i landet som har dødd av sykdommen faktisk døde av denne?

Så snodig bare at tallene sier noe annet i andre land (som er høyere befolket). Mediene fuc... med hjernen min...

Det er da noen som dør i allefall:

http://www.expressen.se/halsa/1.1752110/ba...ts-av-en-spruta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Synne_*
For mer informasjon - til deg som etterspurte statistikk på dette over - står alt på pandemi.no.

Jeg etterspør statistikk over hvor mange som IKKE er i risikosonen for å dø av etablerte influensasykdommer, som likevel dør. Jeg finner ikke noe slik statistikk på pandemi.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 av 3 som bli innlagt på sykehus (dvs er alvorlig syke) uten at de er i risikogruppene.

Det er rapportert 2000 tilfeller av influensa (fastslått), 142 innleggelser, og 10 døde. Det antas at over 100 000 har eller har hatt influensaen. Helsemyndighetene har i dag besluttet å anbefale hele befolkningen å vaksinere seg.

(kilde fhi.no)

I Aftenposten i går sto det at 2 av de døde var utenfor risikogruppen, og 1 av de døde var i risikogruppen "gravid". Det var av 8 dødsfall totalt.

http://www.aftenposten.no/nyheter/article3333298.ece

Bivirkninger

Under et kurs for fastleger ble de nyeste rapportene når det gjelder bivirkninger presentert.

70 000 personer i Skåne i Sverige har rapportert om bivirkninger som feber, svette, frysninger, kvalme, svimmelhet, tretthet, rødme, vondt i rygg og nakke, hodepine og synsforstyrrelse.

– Konklusjonen er at bivirkningene er som ventet, sier Storsæter til Adressa.no.

Endret av Sissan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempeegoistisk å ikke ta vaksinen, ovenfor alle andre som ikke vil bli syke. Syke mennesker koster bedrifter og staten masse penger, noe som kan unngås ved et lite sprøytestikk.

Enig! Som mange haf vært inne på her, og som mange fortsatt ikke har forstått er det altså ikke bare effekt av vaksinen på individnivå, men også på befolkningsnivå. Om man velger å beskytte seg selv og barna sine gjennom vaksine er en privatsak. Men om man velger å ikke vaksinere seg , skal man være klar over at man bidrar til å spre sykdom i befolkningen, valget man tar går dermed utover andre enn seg selv og barna sine.

Jeg synest dermed at det er et svært egoistisk valg ikke å ville vaksinere seg. Man bidrar dermed til å spre smite i befolkningen, og selv om man da kanskje ikke blir alvorlig syk selv, bidrar man til at andre blir syke, det kan gjelde både folk som har vaksinert seg, men blir syke likevel, og det kan gjelde folk som av en eller annen grunn har blitt frarådd å ta vaksinen, som for eksempel kreftsyke barn med supprimert imunforsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Foraktfull Robotkalle
Enig! Som mange haf vært inne på her, og som mange fortsatt ikke har forstått er det altså ikke bare effekt av vaksinen på individnivå, men også på befolkningsnivå. Om man velger å beskytte seg selv og barna sine gjennom vaksine er en privatsak. Men om man velger å ikke vaksinere seg , skal man være klar over at man bidrar til å spre sykdom i befolkningen, valget man tar går dermed utover andre enn seg selv og barna sine.

Jeg synest dermed at det er et svært egoistisk valg ikke å ville vaksinere seg. Man bidrar dermed til å spre smite i befolkningen, og selv om man da kanskje ikke blir alvorlig syk selv, bidrar man til at andre blir syke, det kan gjelde både folk som har vaksinert seg, men blir syke likevel, og det kan gjelde folk som av en eller annen grunn har blitt frarådd å ta vaksinen, som for eksempel kreftsyke barn med supprimert imunforsvar.

Kan like fullt snu på det, og hevde at moralske formaninger til vaksinasjon, skyldes at en selv, rent egoistisk, ser seg tjent med at så mange som mulig vaksinerer seg, kombinert med at en selv har lav angst for bivirkninger, og derfor ikke sympatiserer med de engstelige.

I tillegg er dere som bruker egoisme som argument pro-vaksinasjon ganske så kyniske, ettersom det er klart at alt i verden helt ned til genetisk nivå er egoistisk. Alternativet er bare at dere er for dumme til å titte over randen av sosial kondisjonering. Gratulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg syns nå uansett at det er litt morsomt å stå på sidelinjen å se på.

Media blusser opp dette med svineinfulensa, og dermed löper alle rundt som sauer og fölger gjeteren (les: media) krangler om å komme först i köen for vaksine, dytter hverandre og presser seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..med flere i familien i risikogruppene, også syk nok til å ikke få vaksinen, kan jeg love at det ikke er videre morsomt å se på...

Vi er helt avhengige av at nok folk rundt oss er villige til å ta vaksinen dersom en stor smittebølge kommer. Alternativet er å isolere oss selv i lange tider.

Dersom vi skulle bli smittet, ville jeg likevel ikke peke på noen som ikke har tatt vaksinen for å plassere skyld. Det er et personlig valg, og jeg skjønner skeptikerne. Samtidig er dette ikke en NY vaksine, slik vaksinen mot livmorhalskreft f.eks. Og mange av de fryktede bestanddelene mange er redde for finnes også i vaksinene mot meslinger som de fleste av oss gir barna våre.

Men det ER ikke bare et sprøytestikk. Mange får influensalignende symptomer et par dager, og det kan jo være ille nok, dersom man anser at alternativet er høy sannsynlighet for å gå helt fri.

Det er et personlig valg for hver enkelt. Ingen har skyld om noen blir smittet av et virus, ingen ØNSKER jo å smitte andre. Like fullt håper og tror jeg at vi får en høy nok vaksinasjonsgrad til å begrense sykdommen godt.

Jeg står i allefall langt fremme i køen på mandag, og så snart risikogruppene er ferdige, leier jeg resten av de som kan i familien ned. Så har vi gjort vårt beste for å beskytte oss selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chiffon
Vel, jeg syns nå uansett at det er litt morsomt å stå på sidelinjen å se på.

Media blusser opp dette med svineinfulensa, og dermed löper alle rundt som sauer og fölger gjeteren (les: media) krangler om å komme först i köen for vaksine, dytter hverandre og presser seg inn.

Og min oppfatning er motsatt. Alle er livredd svineinfluensaen, men ingen vil ta vaksinen da det har stått i media at den er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

..med flere i familien i risikogruppene, også syk nok til å ikke få vaksinen, kan jeg love at det ikke er videre morsomt å se på...

Vi er helt avhengige av at nok folk rundt oss er villige til å ta vaksinen dersom en stor smittebølge kommer. Alternativet er å isolere oss selv i lange tider.

Dersom vi skulle bli smittet, ville jeg likevel ikke peke på noen som ikke har tatt vaksinen for å plassere skyld. Det er et personlig valg, og jeg skjønner skeptikerne. Samtidig er dette ikke en NY vaksine, slik vaksinen mot livmorhalskreft f.eks. Og mange av de fryktede bestanddelene mange er redde for finnes også i vaksinene mot meslinger som de fleste av oss gir barna våre.

Men det ER ikke bare et sprøytestikk. Mange får influensalignende symptomer et par dager, og det kan jo være ille nok, dersom man anser at alternativet er høy sannsynlighet for å gå helt fri.

Det er et personlig valg for hver enkelt. Ingen har skyld om noen blir smittet av et virus, ingen ØNSKER jo å smitte andre. Like fullt håper og tror jeg at vi får en høy nok vaksinasjonsgrad til å begrense sykdommen godt.

Jeg står i allefall langt fremme i køen på mandag, og så snart risikogruppene er ferdige, leier jeg resten av de som kan i familien ned. Så har vi gjort vårt beste for å beskytte oss selv.

Jeg er helt enig i mye av det du skriver! Bortsett fra at jeg mener at man ved å velge å ikke vaksinere seg skal være klar over at man bidrar til å spre smitte i befolkningen, og dermed bidrar til å smitte andre, selv om bakgrunnen for valget selvsagt ikke er et ønske om å smitte andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og min oppfatning er motsatt. Alle er livredd svineinfluensaen, men ingen vil ta vaksinen da det har stått i media at den er farlig.

Jeg er ikke livredd infulensaen, vil ei heller ta vaksina.

Jeg bryr meg lite om media skriver om den er farlig eller ei, jeg vil ikke putte unödvendige stoffer i min kropp (har gjort nok av det för, og er ikke akkurat frisk i dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke livredd infulensaen, vil ei heller ta vaksina.

Jeg bryr meg lite om media skriver om den er farlig eller ei, jeg vil ikke putte unödvendige stoffer i min kropp (har gjort nok av det för, og er ikke akkurat frisk i dag)

Og teksten som står nedst i ruta di passar tydelegvis ikkje når det kjem til haldninga di til vaksiner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg vil vaksinere meg så snart jeg får mulighet.

Hvorfor?

Jeg ønsker å ikke bli rammet av svineinfluensaen. Selv om det har vært en del negative ting i media ang. vaksinen, er jeg sikker på at det er en mye mindre risiko ved å ta vaksinen enn å ikke ta den. Det er alltid en risiko ved vaksiner.

Selv om jeg er svært nøye med (hånd)hygienen, så kan jeg ikke hindre andre i å hoste rett ut i luften, slik at jeg puster inn deres smittede dråper. Jeg har ikke hjemmekontor, og jeg møter mange mennesker hver dag og kan ikke isolere meg inne uten kontakt med omverdenen frem til smittefaren er over.

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chiffon
Jeg er ikke livredd infulensaen, vil ei heller ta vaksina.

Jeg bryr meg lite om media skriver om den er farlig eller ei, jeg vil ikke putte unödvendige stoffer i min kropp (har gjort nok av det för, og er ikke akkurat frisk i dag)

Aldri et unntak som bekrefter regelen osv. Noen er selvfølgelig ikke redde for influensaen, men er livredd for vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig bare ett spørsmål..

Hvorfor vaksinerer dere ikke barna deres?

Er det ikke stor fare for at de kan bli smittet av svineinfluensa i foreksempel barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være like naturlig å vaksinere ungene våre som oss selv. Jeg har gjort det(er i helsevesenet) og mann og barn tar det når deres tur kommer. De hadde snakket om det på skolen i dag, så 9-åringen min spurte om jeg kunne bestille vaksine til h*n sånn at ikke h*n ble syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...