Gå til innhold

Skal du ta svineinfluensavaksinen?


Rime

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvordan sjekket dere data? Hvor fikk dere tallmateriale fra, hvilke registre, og hva slags statistikk ble benyttet til å gjøre analysen? Hva sammenlignet dere med? Hva er baseline for spontanaborter, hvor mye anslår du at det har øket med som konsekvens av vaksinasjon, og hvor signifikant er det?

Mann42: Jeg har - etter å ha lest litt rundt på dette forumet - forstått det slik at du er en engasjert mann med klare meninger. Godt er det - verden trenger slike!!

Fordi du også synes å være en klartenkt mann, vil du selvsagt kunne forstå at jeg slettes ikke kan gå ut med slik detaljert info - simpelthen fordi det vil muligens kunne sette meg i en vanskelig situasjon karrieremessig. Vi er flere som holder på med dette - men ikke mange nok til å " forsvinne i mengden ". Det vil derfor være dumdristig av meg å gå innpå de spørsmål du kommer med ( selv om jeg helt klart anser det som svært naturlige spørsmål å stille ). Det er flere av oss som innstendig har bedt Norske media om å skrive om HELE caset " H1N1 og alt som omfatter dette ". Vi har fremskaffet dokumentasjon, sendt dem til " de rette kanaler " osv... heldigvis har vi vært smarte nok til å gjøre dette helt anonymt, via nøytrale kanaler - men har kun blitt møtt med øredøvende stillhet. Kun en journalist ga oss feedback; hu ønsket helhjertet å skrive om det, men kom til å miste jobben sin i så tilfelle, videre karriere kunne hun da se langt etter. MedianNorge har klare retningslinjer om hva som skal omtales og i hvilken form. Punktum. Hun samler alt materiale, og håpet at hun fikk skrive om dette i ettertid - " når alt dette er ferdig, og det er litt på avstand".

Jeg forstår henne. Jeg fortviler - men jeg forstår henne.

- Kort og basic svar vedr. spontanabort økning vs vaksinen: Helt klar en voldsom endring og økning i unaturlig oppståtte spontanaborter. Graviditeter som har vært helt problemfrie, godt med liv i magen og en frisk mamma, endres hos svært mange på dramatisk vis etter få timer. Livet i magen avtar, blødninger og kramper oppstår. Mamma kjenner fysisk endring. Graviditeter som er første trimester vil man selvsagt kunne peke på utallige årsaker til spontanaborter, men 2. og 3. trimester derimot, er helt klart svært målbare. Det hører f.eks. til sjeldenheten at barnet dør i magen - helt plutselig uten noe som helst forvarsel eller oppståtte komplikasjoner / sykdommer/placentarelaterte komplikasjoner, navlestreng for kort/lang, ikke nok blodgjennomstrømming ( næring til barnet ) osv.... Likhetene i prosessen for disse spontanabortene/dødfødslene er svært like både i oppstart,utvikling og varighet. Jeg kan jo også kort spørre om hvorfor man ikke har lov til å publisere resultat av obduksjonsresultater.....? Jeg stiller kritiske spørsmål - det er ikke populært nå for tiden. Få -om noen- ønsker å svare på disse. Noen av disse kvinnene vil ikke kunne føde annet barn i fremtiden fordi fertiliteten også har blitt ødelagt av dette. Det er triste saker dette her, og jeg kan bare gjøre det lille jeg har anledning til. Vi er mange innen helsevesenet som har større tilgang til infp enn hva andre kanskje har. Det er mange av oss med utvidet tilgang som samler opp info og gjør så godt vi kan for å informere andre og gjemme dokumentasjon til en senere anledning. - For den anledning vil by seg, når de ansvarlige - både nasjonalt og internasjonalt -skal straffes for den forbrytelsen de akkurat nå begår mot sine medmennesker. Jeg kan ihvertfall se mine barn i øynene når jeg sier god natt til dem om kvelden - nå for tiden, er det dessverre ikke alle som kan si det samme om seg selv.

Alt godt til deg og dine. :)

Så Mann42 - jeg håper du har meg tilgitt, men kan forsikre deg om at i det øyeblikk jeg føler meg sikker på ikke å bli gjenkjent på noensomhelst måte - skal jeg besvare alle disse spørsmålene med største glede. Inntil da, ber jeg deg stole på egen magefølelse og klokskap - og uansett hva som skjer og hva man blir informert om via media ; ikke glem å tenke og vurdere selv! :)

Akkurat nå lever vi i en situasjon som jeg kun trodde fantes i dårlig B og C-filmer - det føles totalt uvirkelig at vi alle akkurat nå sitter midt i en slik film - som deltakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann42: Jeg har - etter å ha lest litt rundt på dette forumet - forstått det slik at du er en engasjert mann med klare meninger. Godt er det - verden trenger slike!!

Fordi du også synes å være en klartenkt mann, vil du selvsagt kunne forstå at jeg slettes ikke kan gå ut med slik detaljert info - simpelthen fordi det vil muligens kunne sette meg i en vanskelig situasjon karrieremessig. Vi er flere som holder på med dette - men ikke mange nok til å " forsvinne i mengden ". Det vil derfor være dumdristig av meg å gå innpå de spørsmål du kommer med ( selv om jeg helt klart anser det som svært naturlige spørsmål å stille ). Det er flere av oss som innstendig har bedt Norske media om å skrive om HELE caset " H1N1 og alt som omfatter dette ". Vi har fremskaffet dokumentasjon, sendt dem til " de rette kanaler " osv... heldigvis har vi vært smarte nok til å gjøre dette helt anonymt, via nøytrale kanaler - men har kun blitt møtt med øredøvende stillhet. Kun en journalist ga oss feedback; hu ønsket helhjertet å skrive om det, men kom til å miste jobben sin i så tilfelle, videre karriere kunne hun da se langt etter. MedianNorge har klare retningslinjer om hva som skal omtales og i hvilken form. Punktum. Hun samler alt materiale, og håpet at hun fikk skrive om dette i ettertid - " når alt dette er ferdig, og det er litt på avstand".

Jeg forstår henne. Jeg fortviler - men jeg forstår henne.

- Kort og basic svar vedr. spontanabort økning vs vaksinen: Helt klar en voldsom endring og økning i unaturlig oppståtte spontanaborter. Graviditeter som har vært helt problemfrie, godt med liv i magen og en frisk mamma, endres hos svært mange på dramatisk vis etter få timer. Livet i magen avtar, blødninger og kramper oppstår. Mamma kjenner fysisk endring. Graviditeter som er første trimester vil man selvsagt kunne peke på utallige årsaker til spontanaborter, men 2. og 3. trimester derimot, er helt klart svært målbare. Det hører f.eks. til sjeldenheten at barnet dør i magen - helt plutselig uten noe som helst forvarsel eller oppståtte komplikasjoner / sykdommer/placentarelaterte komplikasjoner, navlestreng for kort/lang, ikke nok blodgjennomstrømming ( næring til barnet ) osv.... Likhetene i prosessen for disse spontanabortene/dødfødslene er svært like både i oppstart,utvikling og varighet. Jeg kan jo også kort spørre om hvorfor man ikke har lov til å publisere resultat av obduksjonsresultater.....? Jeg stiller kritiske spørsmål - det er ikke populært nå for tiden. Få -om noen- ønsker å svare på disse. Noen av disse kvinnene vil ikke kunne føde annet barn i fremtiden fordi fertiliteten også har blitt ødelagt av dette. Det er triste saker dette her, og jeg kan bare gjøre det lille jeg har anledning til. Vi er mange innen helsevesenet som har større tilgang til infp enn hva andre kanskje har. Det er mange av oss med utvidet tilgang som samler opp info og gjør så godt vi kan for å informere andre og gjemme dokumentasjon til en senere anledning. - For den anledning vil by seg, når de ansvarlige - både nasjonalt og internasjonalt -skal straffes for den forbrytelsen de akkurat nå begår mot sine medmennesker. Jeg kan ihvertfall se mine barn i øynene når jeg sier god natt til dem om kvelden - nå for tiden, er det dessverre ikke alle som kan si det samme om seg selv.

Alt godt til deg og dine. :)

Så Mann42 - jeg håper du har meg tilgitt, men kan forsikre deg om at i det øyeblikk jeg føler meg sikker på ikke å bli gjenkjent på noensomhelst måte - skal jeg besvare alle disse spørsmålene med største glede. Inntil da, ber jeg deg stole på egen magefølelse og klokskap - og uansett hva som skjer og hva man blir informert om via media ; ikke glem å tenke og vurdere selv! :)

Akkurat nå lever vi i en situasjon som jeg kun trodde fantes i dårlig B og C-filmer - det føles totalt uvirkelig at vi alle akkurat nå sitter midt i en slik film - som deltakere.

Du får ha meg tilgitt, du også, for at jeg tror du lyver.

Du kan kanskje ikke gi detaljerte informasjoner om hvor du har dine data fra, men konklusjonene og analysemetodene, baseline for spontanabort, antall aborter assosiert tidsmessig med influensavaksine, og den eventruelle endringen i forekomst av spontanaborter, det kunne du oppgitt, om du hadde den ringeste peiling på hva du snakker om. Men det gjør du ikke, og konklusjonen min må bli at du rett og slett ikke vet noe hverken om tallene, eller hvordan de kan analyseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du er klokere enn hva kommentaren din tilsier. Det er rapportert tusenvis av bivirkninger fra vaksinen - til og med fra USA - ikke all info kommer fra mainstream media, men jeg jobber innen helsevesenet ( jobber som barnelege ), og føler meg informert og kompetent nok til å bare lett nevne at vi i de medisinske miljøene faktisk utveksler erfaringer både nasjonalt og internasjonalt. Mange av mine kollegaer her til lands inklusiv megselv, har fryktelig my feedback på innrapporterte bivirkninger fra samtlige land - uansett hvilke type vaksine de har benyttet seg av.

At de nevnte spontanaborter ikke har noen sammenheng med vaksinen, synes jeg er en svært modig påstand i det heller bastante svaret til Teskje. Jeg er faktisk svært uenig i dette, og kan bekrefte at det ikke er de eneste spontanabortene som har funnet sted direkte etter injeksjon av H1N1 vaksine. Vi kan alle bortforklare dette til vi er blå - men det er et trist og urovekkende faktum at det er såpass mange dette gjelder, at bortforklaringer rett og slett vil være respektløst - bedre da heller at WHO,produsenter og stat anerkjenner problemtaikken, og faktisk søker bedre alternativer. Er det tegn til dette hos ovenfornevnte nasjonalt/internasjonal+ ?? Nei.Dessverre. Nettsider for gravide i USa var inntil for få dager siden fylt av rystende og triste historier om hendelser av denne sort. Vi sammenlignet data med historiene, og konklusjonen er at bildet er ikke hyggelig. Da vi igår skulle sjekke nye tilfeller på disse nettsidene, var disse borte.Forsvunnet.Helt tydelig sensurert.

Du får ha meg tilgitt, men du lyver. Jeg skal ikke en gang si at jeg trordu gjør det. Dette med at det kan bli vanskelig for deg karrieremessig er tull og tøys, din taushetsplikt er ikke relatert til forskning og tall rundt alvorlige og mindre alvorlige bivirkninger, den er kun relatert til dine pasienter.

For å bevise hvordan jeg vet dette kan jeg sikkert kopiere litt fra intranettet til et større helseforetak, hvor jeg garantert finner en del om bivirkninger og mulige bakenforliggende årsaker. Om jeg fremdeles har jobb i neste uke kan vi jo anta at du lyver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen av oss (meg, mannen og ett år gammel sønn) skal ta vaksinen. Selv er jeg i risikogruppen, men ønsker den ikke likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Da har jeg tatt vaksinen (endelig) og er veldig fornøyd. Fikk riktignok ganske vondt i armen et par dager, men synes i grunn det er verdt det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forstå at jeg slettes ikke kan gå ut med slik detaljert info - simpelthen fordi det vil muligens kunne sette meg i en vanskelig situasjon karrieremessig.

- Kort og basic svar vedr. spontanabort økning vs vaksinen: Helt klar en voldsom endring og økning i unaturlig oppståtte spontanaborter. Graviditeter som har vært helt problemfrie, godt med liv i magen og en frisk mamma, endres hos svært mange på dramatisk vis etter få timer. Livet i magen avtar, blødninger og kramper oppstår. Mamma kjenner fysisk endring. Graviditeter som er første trimester vil man selvsagt kunne peke på utallige årsaker til spontanaborter, men 2. og 3. trimester derimot, er helt klart svært målbare. Det hører f.eks. til sjeldenheten at barnet dør i magen - helt plutselig uten noe som helst forvarsel eller oppståtte komplikasjoner / sykdommer/placentarelaterte komplikasjoner, navlestreng for kort/lang, ikke nok blodgjennomstrømming ( næring til barnet ) osv.... Likhetene i prosessen for disse spontanabortene/dødfødslene er svært like både i oppstart,utvikling og varighet. Jeg kan jo også kort spørre om hvorfor man ikke har lov til å publisere resultat av obduksjonsresultater.....? Jeg stiller kritiske spørsmål - det er ikke populært nå for tiden. Få -om noen- ønsker å svare på disse. Noen av disse kvinnene vil ikke kunne føde annet barn i fremtiden fordi fertiliteten også har blitt ødelagt av dette.

Dette er ikke den første legen, jeg hører avsløre sine tanker omkring!

Det pussige er jo at de som har betenkeligheter, stort sett blir imøtegått av de 2-3 SAMME brukerne hele tiden. Er det bare meg, eller aner jeg et mønster her?

Hvorfor blir leger og journalister holdt som gissler opp mot sin egen karriere og stilling?

Hvorfor blir en som er lege og forteller om fortielser, kalt løgner?

Hvorfor i alle dager skulle h*n lyve om noe slikt?

Vi ser nå et MASSIVT påtrykk verden over, med de samme påstandene som barba kommer med. Men de samme som før fortsetter og benekte og imøtegå, helt ukritisk til systemet de forsvarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Tok i dag. Er det vanlig at man får vondt og problemer med å løfte opp armen? :-o

Ja, det er vanlig, men det er vanlig ved alle vaksiner. Kanskje man bare er mer fokusert på det nå fordi det snakkes så mye om "skumle og farlige" bivirkninger.

Jeg har tatt svineinfluensavaksinen for tre uker siden (er i risikogruppe). Armen var i noen dager vond å løfte, skrive touch på tastaturet gikk ikke så bra, satt og jobbet med to fingre på høyrehånd,og var litt sår rundt stikkstedet. Men når jeg tenker tilbake, hadde jeg mer vondt da jeg revaksinerte meg mot polio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke den første legen, jeg hører avsløre sine tanker omkring!

Det pussige er jo at de som har betenkeligheter, stort sett blir imøtegått av de 2-3 SAMME brukerne hele tiden. Er det bare meg, eller aner jeg et mønster her?

Hvorfor blir leger og journalister holdt som gissler opp mot sin egen karriere og stilling?

Hvorfor blir en som er lege og forteller om fortielser, kalt løgner?

Hvorfor i alle dager skulle h*n lyve om noe slikt?

Vi ser nå et MASSIVT påtrykk verden over, med de samme påstandene som barba kommer med. Men de samme som før fortsetter og benekte og imøtegå, helt ukritisk til systemet de forsvarer?

Det skal jeg si deg, du. Vedkommende kunne ikke svare på elementære spørsmål om behandlingen av tallmaterialet, og min konklusjon er at det dreier seg ikke om en person som har gjort noen analyse av noe materiale i det hele tatt. Jeg kan være med på at en lege som ikke ønsket å bli gjenkjent, ikke kunne si hvor han eller hun hadde sine informasjoner fra, men en del bakgrunnsinfo kunne vedk ha gitt, dersom han/hun hadde tilgang til reelt materiale. Og som sagt, analysemetoden kunne vært oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige er at spøærsmålene blir stilt, ikke hvor mange og hvem som faktisk stiller dem.

Jeg har for øvrig tatt vaksinen og jeg har enda vondt i armen. Tre dager etterpå. Jaja, ingen krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktige er at spøærsmålene blir stilt, ikke hvor mange og hvem som faktisk stiller dem.

Jeg har for øvrig tatt vaksinen og jeg har enda vondt i armen. Tre dager etterpå. Jaja, ingen krise.

Jeg tok den tirsdag, og fredag var armen fin igjen (forrige uke, altså).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Veronica_*

Jeg tok vaksinen for ca. fire uker siden, har astma så tok den pga det.Hadde utrolig vondt iarmen i to dager, ellers merket jeg ingenting. Vet ikke hvordan det er i andre byer, men i Bergen er det nå åpent for at alle kan ta vaksinen, og jeg kjenner mange som har tatt den, synes det er fint at endelig folk utenfor risikogruppen får muligheter til å ta vaksinen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tok vaksinen for ca. fire uker siden, har astma så tok den pga det.Hadde utrolig vondt iarmen i to dager, ellers merket jeg ingenting. Vet ikke hvordan det er i andre byer, men i Bergen er det nå åpent for at alle kan ta vaksinen, og jeg kjenner mange som har tatt den, synes det er fint at endelig folk utenfor risikogruppen får muligheter til å ta vaksinen. :)

tok den i dag kl 14:15, merker ingen ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg si deg, du. Vedkommende kunne ikke svare på elementære spørsmål om behandlingen av tallmaterialet, og min konklusjon er at det dreier seg ikke om en person som har gjort noen analyse av noe materiale i det hele tatt. Jeg kan være med på at en lege som ikke ønsket å bli gjenkjent, ikke kunne si hvor han eller hun hadde sine informasjoner fra, men en del bakgrunnsinfo kunne vedk ha gitt, dersom han/hun hadde tilgang til reelt materiale. Og som sagt, analysemetoden kunne vært oppgitt.

Jeg er enig i at det godt kunne vært litt mer "kjøtt på beinet". Dessuten er det jo alltids mulig og legge ut sine tallmatrialer anonymt på nyhetsspeilet, tuben eller twitter, via pseudonym. Men da synker samtidig troverdigheten, og det er ikke de døde barna og de sterile mødrene deres tjent med? (hvis det er tilfelle da)

Mer enn 50 millioner mennesker er døde av sykdom, mens influensaen herjer. 25 av disse er døde i norge av A(H1N1) Det er meg fortsatt en gåte hvorfor FHI vil tvinge oss til å vaksinere en hel befolkning, på grunnlag av noe så harmløst!

Samtidig med at det HAGGLER med påstander om bivirkninger og at man forbyr offentliggjøring av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det godt kunne vært litt mer "kjøtt på beinet". Dessuten er det jo alltids mulig og legge ut sine tallmatrialer anonymt på nyhetsspeilet, tuben eller twitter, via pseudonym. Men da synker samtidig troverdigheten, og det er ikke de døde barna og de sterile mødrene deres tjent med? (hvis det er tilfelle da)

Mer enn 50 millioner mennesker er døde av sykdom, mens influensaen herjer. 25 av disse er døde i norge av A(H1N1) Det er meg fortsatt en gåte hvorfor FHI vil tvinge oss til å vaksinere en hel befolkning, på grunnlag av noe så harmløst!

Samtidig med at det HAGGLER med påstander om bivirkninger og at man forbyr offentliggjøring av dem?

Noen gang tenkt over at nettopp vaksinen kan være grunnen til at det faktisk er så få dødsfall? Og siden folk blir vaksinert, vil viruset dø ut, og kan ikke mutere til noe sterker?

Man forbyr ikke offentliggjøring av bivirkninger, men man gidder ikke registrere de man allerede er klar over. Om man skulle få bivirkninger utover de som står på arket man får når man tar vaksinen, skal disse meldes til lege og legen melder det videre.

Går jo an å sette seg litt inn i saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...