Gå til innhold

Komma foran "også" når det står sist i en setning?


Marcia

Anbefalte innlegg

Skal det være komma foran ordet også når det står sist i en setning? Som f.eks. i setningene

Jeg vil være med på kino (jeg) også

I går ble jeg frastjålet sykkelen min, og i dag har noen stjålet vesken min også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S
Skal det være komma foran ordet også når det står sist i en setning? Som f.eks. i setningene

Jeg vil være med på kino (jeg) også

I går ble jeg frastjålet sykkelen min, og i dag har noen stjålet vesken min også.

Tja. Det er to setninger og da kan man skille dem av med komma mellom. Setningene er dårlige i seg selv. I kinosetningen skal kommaet være etter "kino". Ellers heter det; "Jeg vil også være med på kino."

Endret av Hilde K S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig at setningene kunne vært bedre :) Jeg sliter med en tekst som består av mye dialog, og vil beholde det muntlige preget i dialogen. Men skulle gjerne hatt den så grammatikalsk korrekt som mulig.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at det skal være komma fordi det er to setninger? Tenker du da på setningen "Jeg vil være med på kino, også", er det to setninger der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig at setningene kunne vært bedre :) Jeg sliter med en tekst som består av mye dialog, og vil beholde det muntlige preget i dialogen. Men skulle gjerne hatt den så grammatikalsk korrekt som mulig.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at det skal være komma fordi det er to setninger? Tenker du da på setningen "Jeg vil være med på kino, også", er det to setninger der?

"Jeg vil være med på kino også" betyr at man vil være med både på noe annet og også på kino. Hvis man mener (og vil si) at man vil være med på kino akkurat som alle andre, heter det "Jeg vil også være med på kino" eller "Jeg vil være med på kino, jeg også". Komma foran "jeg også", ikke komma foran "også" inni setninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, nå tror jeg det begynner å demre! Blir det riktig slik?

"Å, skal dere på kino? Jeg vil være med, jeg også!"

"Jeg vet ikke hva jeg skal velge, jeg har lyst til å bli med A på stranda, men jeg har lyst til å bli med B på kino også."

(Den siste setningen ble dårlig, men jeg fant ikke på noe bedre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, nå tror jeg det begynner å demre! Blir det riktig slik?

"Å, skal dere på kino? Jeg vil være med, jeg også!"

"Jeg vet ikke hva jeg skal velge, jeg har lyst til å bli med A på stranda, men jeg har lyst til å bli med B på kino også."

(Den siste setningen ble dårlig, men jeg fant ikke på noe bedre)

I den siste setningen er "også" feil plassert. Det skal være "men jeg har også lyst til å bli med B på kino".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I den siste setningen er "også" feil plassert. Det skal være "men jeg har også lyst til å bli med B på kino".

Ikke helt enig. Hvis det man har lyst til, ikke er et infinitivsuttrykk, kan man jo plassere "også" sånn: "Jeg har lyst på kaffe, men jeg har lyst på te også." Så jeg tipper at det er ganske vanlig i muntlig språk med varianter av eksempelsetningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...