Gå til innhold

Mastergrad ved universitet vs. førskolelærer?


Gjest Førsteårsstudent

Anbefalte innlegg

Gjest Førsteårsstudent

Hei :)

Jeg har nettopp startet opp på universitet, hvor jeg i år tar sosialantropologi. Jeg kommer rett fra videregående, og har aldri vært spesielt ekstremt skolelei. Jeg har alltid vært flink til å jobbe jevnt og trutt, og fått karakterer over gjennomsnittet. Men etter at jeg startet opp på universitet nå i høst, klarer jeg virkelig ikke å se for meg at jeg vil stay the race på skolebenken i 5 år til.. Det er så ekstemt mye å lese, og jeg føler at motivasjonen er litt dalene..

En annen veldig viktig faktor som spiller inn er at jobbmarkedet for "oss" samfunnsvitere er jo så utrolig vanskelig, hvertfall etter hva jeg har sett og hørt. Jeg føler at dette vil bli veldig anstrengende, og at jeg i bunn og grunn vil sitte igjen med en kompetanse ingen har noe spesiell nytte av.

Jeg har lyst å gjøre noe mer praktisk, og jeg tror jeg ikke er helt "universitstypen", når alt kommer til alt. Jeg er utrolig glad i barn, og kunne gjerne tenke meg å jobbe med dem! Ser for meg at dette vil være et fargerikt yrke, med mye glede. Jeg har en tante som er styrer i barnehage, så hvis det er dette jeg bestemmer meg for, vil jeg ha mulighet for å utforske litt hvordan hverdagen vil kunne se ut! Dessuten vil jobbmarkedet være ekstremt mye bedre enn hva det vil være om jeg fortsetter på universitet. Jeg har også lederinnstinkt, og kunne tenke meg en jobb hvor jeg må ta litt ekstra ansvar :)

Dette ble langt! Men er det noen som har noen innspill som kan hjelpe meg med å bli litt klokere? Jeg kommer uansett til å gå ferdig dette året, så har god tid på å bestemme meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg føler med deg! Jeg er førsteårsstudent på juss ved universitetet, og føler jeg kan bli litt matt av all den lesinga.

Hvis du føler at dette ikke er noe for deg, bør du jo legge inn en søknad på en eller annen pedagogikk-linje når søketiden nærmer seg. Jeg vet ikke om noe annet jeg vil studere. I tillegg så tror jeg demotivasjonen kommer av at jeg er litt lei av det fagområdet vi jobber med nå. Derfor er det bra at vi bytter nå straks! Men du vet at universitetsgrader kan benyttes til det meste? det er ikke sånn at du sitter igjen med en snever kompetanse, om du holder ut til målstreken. Jobb er du egentlig garantert etter studiet, bare du benytter fantasien;) Kanskje du kan benytte kompetansen til utviklingarbeid med barn, der pedagogisk innsikt blir et nødvendig verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk et år på folkehøgskole etter videreågende, og deretter et år på universitetet. På vårparten på universitetet fikk jeg en real smell, jeg klarte virkelig ikke fagene. Hadde samme underviser i de to fagene jeg tok, han tok all min motivasjon og jeg strøk med glans. Likevel, jeg hadde bestemt meg for å slutte, var klar over at dette nok kom til å skje, men "fullførte" året. Lite motivasjon hadde jeg, men jeg fant et studie jeg søkte på, og startet på nytt igjen på høsten. Treårig bachelorgrad med yrkestittel til slutt. Akkurat perfekt, så jeg for meg. Tenkte ikke at jeg orket en femårig grad, der og da. Nå er jeg på siste året på bachelorgraden min, trives som bare det med faget og har VELDIG lyst på å ta en master. Motivasjonen min kom med interesse for faget. Ikke vær redd for at du skal miste motivasjonen, finner du et fag du liker vil jeg tro at det går uten problemer. Likevel, start på en bachelorgrad først, vurder deretter om du vil ta en master. Finner du noe som er absolutt noe for deg, som førskolelærer eller spesped, stiger motivajsonen og leselysten samtidig som du leser.

Det er absolutt ikke feil å bytte i en alder av 20 år. Det er tøft å gjøre det, men du skal ikke utdanne deg til noe du ikke liker i det hele tatt.

Samtidig om du søker til opptak på pedagogikkbachelor for du nok året med sosialantropologi godkjent i bachelorgraden din, og trenger dermed nok ikke å da ta tre år. Tror nok dette kan bli vanskelig om du starter på førskolelærer, men tenk at faget du tar nå vil aldri bli unyttig i en jobb. Alt man lærer tar man nytte av!

Lykke til og beklager for et langt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i det du skriver om samfunnsvitere - selvfølgelig sitter du igjen med kompetanse du har nytte av og du sitter igjen med en haug kunnskap som andre som ikke studerer ditt felt ikke har!

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv deg som vikar i barnehage noen uker (skoleferie for eksempel) Da får du prøvd litt i praksis og sett om dette er noe for deg. Liker du det da, er det jo ganske "safe" å ta førskolelærerutdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Pia_*

Jeg er heller ikke enig i jobbmarkedet fordi det er så utrolig mange arbeidsmuligheter for samfunnsvitere, men jeg synes definitivt ikke du bør fortsette hvis du vil gjøre noe mer praktisk eller utvide lederevnene dine. Du har nemlig fire og et halvt år med teori, metode og analyse foran deg, samt at du må dilte etter medstudenter, forelesere og veiledere. :)

Synes førskolelærer/pedagogikk høres bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv deg som vikar i barnehage noen uker (skoleferie for eksempel) Da får du prøvd litt i praksis og sett om dette er noe for deg. Liker du det da, er det jo ganske "safe" å ta førskolelærerutdanning.

Dette vil jeg foreslå også; meld deg som ringevikar i en barnehage så får du fort funnet ut av om det er noe du kunne tenke deg å jobbe med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Førsteårsstudent

Tusen takk for svar alle sammen!:) Mange gode tips her!

Vil bare klargjøre at jeg absolutt ikke ser for meg at det skal være mindre å gjøre på førskolelærerstudiet med tanke på pensum, men jeg jeg vil kombinere teori og praksis.

Jeg mente heller ikke å rakke ned på samfunnsvitenskapen hvis dere oppfattet det slik. Det var jo en grunn til at jeg begynte på dette studiet i utgangspunktet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...