Gå til innhold

Til dere som er ingeniører..


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 i standpunkt, 6 på eksamen.

Jeg har selv gått siv.ing., og der er matten tøff. Den er etter det jeg har hørt, noe mindre tøff på ingeniørstudiene. Men det meste går. Så lenge man har interessen. Men husk at samme hvilken ingeniørretning man velger (kanskje med unntak av bioingeniør?), så er matte et meget viktig fag.

Har man ikke den store interessen for matte, så bør man ikke velge ingeniørfag. Hva med å studere realfag i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeniøren

Er opplagt mange ingeniører som hadde toppkarakter på 3MX, men også en god del som ikke hadde 3MX i det hele tatt og tok forkurs. De som tok forkurset gjorde det generelt også ganske skarpt.

Jeg ville ikke latt lav karakter i 3MX stoppe meg fra å søke, men det er ingen tvil om at ingeniørstudiet, spesielt i begynnelsen, er noe teoretiske greier :) Det du må spørre deg litt om er hvorfor du fikk lav karakter og hvordan du har utviklet deg som person. Folk som ikke liker realfag og synes matte er grusomt har lite å gjøre på ingeniørstudiet, men er du motivert for studiet som helhet så ikke la deg stoppe av fortiden.

Men jeg anbefaler disse forkursene som går på sommeren. Kjipt å bruke sommeren til slikt, men matteundervisningen der er bra. Du trenger den jo egentlig ikke siden du har bestått 3MX, men en oppfriskning er slettes ikke dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke matte, kun språkfag på vgs, men tok forkurs. Der fikk jeg så vidt jeg husker en 5'er i matte. Det var ganske fælt i starten, for selv om jeg alltid har likt matte så var jeg litt ute av trening etter 2 år med bare språk. Måtte også ta fysikk og der kom frustrasjonene på løpende bånd ettersom vi innimellom skulle regne fysikkoppgaver som vi enda ikke hadde lært matematikken til :ler: .

Men med iherdig jobbing så gikk det greit etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg tør å satse på ingeniørstudie (kjemi), pga lav karakter i 3MX..

Pffft... Hvilke kjemikere er så flinke til å regne, da? Du trenger da ikke legge hovedvekt på fysikalsk kjemi eller kvantekjemi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

4 i standpunkt, og 4 på muntlig eksamen. Og da med minimal innsats, og ekstremt dårlige arbeidsvaner. Hadde jeg gjort noe mer enn skippertaklesing kvelden før prøvene, så hadde jeg nok gjort det mye bedre.

Sånn generelt så vil jeg si at karakteren din ikke har så veldig mye å si. Om du klarer matta eller ikke har med med tallforståelsen og innsatsen din. Og ikke minst viljestyrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har en bachelor i bioingeniørfag(så interessen er der) fra før og generelt gode karakterer (både fra vgs og høyskole), men vil heller begynne på siving i stedet for å ta en master, siden dette gir høyere lønn.

NTNU er ikke aktuelt siden jeg har hørt at dette studie er svært krevende, tenker mer på UMB hvor utdanningen er mer praktisk rettet. har hatt noe noe matematikk, statestikk og fysikk på høyskolen, men tror at dette blir bare barnematen i forhold:(

Krever vel bare litt ekstra øving og lesing??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke den store interessen for matte, så bør man ikke velge ingeniørfag. Hva med å studere realfag i stedet?

Njea, der er nok en del uenige med deg, det kommer helt an på retninga. Søstera mi mislikte matte på videregående, og hun synes fortsatt det høres kjempekjedelig ut. Kjemi derimot elsket hun, og hun var ferdigutdannet petroleumsingeniør for flere år siden. Hun elsket ingeniørstudiene selv om hun ikke hadde den store interessa for matte under studiene heller (men hun hadde så klart en grei forståelse for matte, selv om hun ikke var noe mattegeni).

Så TS, hvis det er noe innen kjemi du skal satse på synes jeg absolutt ikke mattekarakteren skal hindre deg! MEN du må selvfølgelig gjøre en innsats, og kanskje bruke litt ekstra tid på matten hvis du føler du sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njea, der er nok en del uenige med deg, det kommer helt an på retninga. Søstera mi mislikte matte på videregående, og hun synes fortsatt det høres kjempekjedelig ut. Kjemi derimot elsket hun, og hun var ferdigutdannet petroleumsingeniør for flere år siden. Hun elsket ingeniørstudiene selv om hun ikke hadde den store interessa for matte under studiene heller (men hun hadde så klart en grei forståelse for matte, selv om hun ikke var noe mattegeni).

Så TS, hvis det er noe innen kjemi du skal satse på synes jeg absolutt ikke mattekarakteren skal hindre deg! MEN du må selvfølgelig gjøre en innsats, og kanskje bruke litt ekstra tid på matten hvis du føler du sliter.

Tusen takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
har en bachelor i bioingeniørfag(så interessen er der) fra før og generelt gode karakterer (både fra vgs og høyskole), men vil heller begynne på siving i stedet for å ta en master, siden dette gir høyere lønn.

NTNU er ikke aktuelt siden jeg har hørt at dette studie er svært krevende, tenker mer på UMB hvor utdanningen er mer praktisk rettet. har hatt noe noe matematikk, statestikk og fysikk på høyskolen, men tror at dette blir bare barnematen i forhold:(

Krever vel bare litt ekstra øving og lesing??

Ehh... Du vet at master og siving er det samme? Altså at sivilingeniør er det samme som at man har en mastergrad innen ingeniørfag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh... Du vet at master og siving er det samme? Altså at sivilingeniør er det samme som at man har en mastergrad innen ingeniørfag?

Har aldri hørt noen omtale bioingeniører med master som siv.inger...? Noen liker også å hevde at en bioingeniør strengt tatt ikke er en ingeniør heller. Jeg forstår godt at TS ikke vil ha master i bio.ing. da det er ganske vanskelig å få jobb da, man har bedre sjanser med bare bachelor (og får da lønn som i et typisk kvinneyrke).

En annen sak er at tittelen siv.ing ikke brukes lenger, formelt sett...;) Nå heter det bare Master i teknologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt noen omtale bioingeniører med master som siv.inger...? Noen liker også å hevde at en bioingeniør strengt tatt ikke er en ingeniør heller. Jeg forstår godt at TS ikke vil ha master i bio.ing. da det er ganske vanskelig å få jobb da, man har bedre sjanser med bare bachelor (og får da lønn som i et typisk kvinneyrke).

En annen sak er at tittelen siv.ing ikke brukes lenger, formelt sett...;) Nå heter det bare Master i teknologi.

Ja jeg vet at det ikke er det samme, det er akkurat derfor jeg vil begynne på et nytt studiet, et femårig ingeniørstudiet. Vil få noen fritak i kjemien, men må ta matematikken og fysikken. Har snakket med studieveileder og vil kunne gjennomføre dette på en kortere tid enn normalt siden jeg får fritak for noen fag.

Grunnen til at jeg benytter siving i stedet, er fordi det rett og slett er kortere å skrive, og alle vet jo hva det er! Ikke meningen å tråkke på noens tær;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt noen omtale bioingeniører med master som siv.inger...? Noen liker også å hevde at en bioingeniør strengt tatt ikke er en ingeniør heller. Jeg forstår godt at TS ikke vil ha master i bio.ing. da det er ganske vanskelig å få jobb da, man har bedre sjanser med bare bachelor (og får da lønn som i et typisk kvinneyrke).

En annen sak er at tittelen siv.ing ikke brukes lenger, formelt sett...;) Nå heter det bare Master i teknologi.

Jeg går master i ingeniørfag på NTNU og her brukes tittelen stadig. (En avsporing, sorry)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går ingeniør nå, og hadde 2 i forkursmatte

(tilsvarer 2og 3mx) da jeg startet. Jeg jobbet veldig mye (altså med jobben min) utenom skolen, så var ikke så mye tid jeg hadde på å arbeide med fag. Mattekarakteren har bare blitt bedre med tiden, men det har vel med at jeg sluttet å jobbe utenfor studiene, og fikk tiden til å jobbe med skolen. Så om du synes matte er vanskelig nå, altså at du ikke forstår det noe særlig, så vil jeg tro at et ingeniørstudie kan bli tøft. Men hvis du slik som meg ikke har jobbet nokk med faget, men liker det, så vil det gå greit:)

Tror logistikkingeniør har lite matte i tilegg til bioingeniør. Men husk at iallefall bioingeniørene ligger gjennomsnittelig 100000 under andre ingeniører i lønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ingeniør nå, og hadde 2 i forkursmatte

(tilsvarer 2og 3mx) da jeg startet. Jeg jobbet veldig mye (altså med jobben min) utenom skolen, så var ikke så mye tid jeg hadde på å arbeide med fag. Mattekarakteren har bare blitt bedre med tiden, men det har vel med at jeg sluttet å jobbe utenfor studiene, og fikk tiden til å jobbe med skolen. Så om du synes matte er vanskelig nå, altså at du ikke forstår det noe særlig, så vil jeg tro at et ingeniørstudie kan bli tøft. Men hvis du slik som meg ikke har jobbet nokk med faget, men liker det, så vil det gå greit:)

Tror logistikkingeniør har lite matte i tilegg til bioingeniør. Men husk at iallefall bioingeniørene ligger gjennomsnittelig 100000 under andre ingeniører i lønn...

Ja det er nettopp det, at de tjener så dårlig at jeg ikke vil jobbe som bioingeniør. Er ikke så mange år ekstra så tjener man kanskje 200 000 kr mer, og syntes at det er verdt blodslit. Jeg jobbet en god del ved siden av studiet og tok tre mattefag(1mx,2mx,3mx) på et år i tillegg til 2 og 3 KJ, 2 BI, 2Fy og andre samfunnsfag, så det er kanskje ikke så rart det gikk dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg går ingeniør nå, og hadde 2 i forkursmatte

(tilsvarer 2og 3mx) da jeg startet. Jeg jobbet veldig mye (altså med jobben min) utenom skolen, så var ikke så mye tid jeg hadde på å arbeide med fag. Mattekarakteren har bare blitt bedre med tiden, men det har vel med at jeg sluttet å jobbe utenfor studiene, og fikk tiden til å jobbe med skolen. Så om du synes matte er vanskelig nå, altså at du ikke forstår det noe særlig, så vil jeg tro at et ingeniørstudie kan bli tøft. Men hvis du slik som meg ikke har jobbet nokk med faget, men liker det, så vil det gå greit:)

Tror logistikkingeniør har lite matte i tilegg til bioingeniør. Men husk at iallefall bioingeniørene ligger gjennomsnittelig 100000 under andre ingeniører i lønn...

Hva slags type forkurs gikk du? (Ettårig, 1/2 årig, tresemester..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nettopp det, at de tjener så dårlig at jeg ikke vil jobbe som bioingeniør. Er ikke så mange år ekstra så tjener man kanskje 200 000 kr mer, og syntes at det er verdt blodslit. Jeg jobbet en god del ved siden av studiet og tok tre mattefag(1mx,2mx,3mx) på et år i tillegg til 2 og 3 KJ, 2 BI, 2Fy og andre samfunnsfag, så det er kanskje ikke så rart det gikk dårlig...

Nei, er vel ikke det;)

Jeg har hatt ingeniørmatte 1,2 og 3 på et år (nå jobbet jeg dog endel første året, men mindre en forkurs) og har en karakter på C i matte, og ellers omtrent bare regngefag på mitt studium, og det har gått bra:)

Nå er jeg såpass voksen at studier går foran festing (men sier ikke neitakk til en en gang i blant;)). Legger merke til at de som er litt for opptatt av det sliter litt mere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...