Gå til innhold

Fravær tidlig i ny jobb


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Jeg var heldig å fikk en knalljobb i blandt av mange sterke kanditater i august. Etter 3 mnd døde en av mine besteforeldre, jeg var borte halve den dagen hun døde(også fordi jeg hadde en legetime da jeg trengte en resept på sovemedisin som jeg kunne ha i nød da jeg vet selv at jeg takler dødsfall i familie tungt) (dro på jobb 4 timer etter dødsfallet)og jeg var litt uttafor uken som var mot begravelsen og jeg var under opplæring da og jeg tok ting tregt. Begravelsen kom og jeg var på jobben 2 timer før begravelsen og tok fri resten. De på arbeidsplassen min hadde selvfølgelig forståelse for min situasjon oppi alt dette her.

ca 3 uker etterpå så blir så og si alle på avdelingen her syke, og alle er borte 1-2 dager (gjevnt fordelt på en 2 ukers periode ca)

Og jeg var selv borte 1,5 dag.

Jeg har også vært borte en halv dag pga samlivsbrudd og 2 timer en dag pga møte med noen entrepenører.

1,5 time hos en tannlege også. Og 1 time hos en gynekolog...

Og nå må jeg egentlig til en lege/hudspesialist, og jeg tør virkelig ikke å få spørre om fri til dette. Jeg har legen min like ved jobben min, men jeg må nok få en henvisning der til en hudspesialist, men det gir de jo ikke etter en kontroll hos legen først.

Jeg vet at jeg gjør det bra på min arbeidsplass og at de er godt fornøyde med meg her og jeg er alltid puntlig og presis på jobben.

Men syns likevel dette er ubehagelig å være så mye borte på under 3 måneder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår deg godt, det er ikke artig. Er selv plaget av ting som gjør at jeg går til sjekk til lege dann og vann , men har prøvd å time det med jobben etc.

Siden du sier at legen din er like i nærheten, kan du ikke prøve å få time i lunchen din ? si at du har 30-45 min lunch, så rekker du det kanskje hvis det er på tiden. Du kan spørre sjefen om det er greit at du kanskje blir 15 minutter forsinket fra lunch ?

Hvis ikke du absolutt MÅ til legen nå så hadde jeg venta litt tror jeg. Jeg mener ikke at man skal drite i helsa pga jobb, men jeg tar det litt på hvor viktig det er at det skjer akkurat NÅ, hvis man føler det er litt kinkig på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt - og har vært litt i samme situasjon selv.

Det er ikke morsomt å bli syk i ny jobb - men jeg tror de ser om du er pliktoppfyllende og prøver å være der og det teller i din favør. Det synes fort om man er en som "tar alle de tredagers" man har mulighet til.

Føler du det er vanskelig - ta det opp med sjefen din og si at du synes det er leit at du har vært borte såpass mye.

Så lenge det er såpass alvorlige ting som dødsfall og samlivsbrudd - og fraværet i disse sammenhengene har vært såpass korte, ville jeg absolutt tro at de ser at du virkelig står på for jobben, og så lenge du jobber full tid - må du nødvendigvis få legetime/tannlege etc. på dagtid. Det tror jeg de aller fleste seriøse arbeidsgivere ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente at min besteforelder døde etter 3 uker i ny jobb.

Men dere har rett, jeg har vært mye borte.

Noenganger er det vanskelig å få tannlege/gynekolog/legebesøk da jeg jobber 8-16 og da er det meste stengt når jeg er ferdig for dagen..

Men jeg har en prøvetid her, og det er viktig at jeg yter maksimalt tiden fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ du til tannlege, lege og gynekolog akkurat nå? Om det bare er vanlig rutinesjekk, så hadde jeg utsatt dette et halvt års tid ihvertfall. Det gir et ganske dårlig førsteinntrykk om du er veldig mye til leger og slikt hele tiden.

Og om du MÅ, så kan du jo sjekke om det er utvidet åpningstid hos legen/tannlegen en dag i uken. Min fastlege har en dag han har åpent lenger. Og tannleger kan du jo velge fritt blant, og om du bor i en by burde det gå an å finne en med ettermiddagsåpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel nesten si at de tilfellene jeg var borte mht tannlege (operasjon av visdomstann hvor kinnet og halsen min hadde blitt blåp grunnet betennelse) Og gynekologen pga jeg hadde blitt smittet av en litt ubehagelig og skremmende kjønnsykdom.

Grunnen til at jeg må til legen nå er av diverse ting som jeg har samlet opp litt bare.. Jeg må bytte medisin som er for GAD, og få en henvisning pga har fått noen vorter som har kommet litt brått..

men jeg kvier meg sterkt for dette.

Og jeg vil jo heller ikke akkurat drive å gå i detaljer til min arbeidsgiver om sånne ting heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke krav på betaling dersom du blir borte og må benytte egenmelding i løpet av dine 2 første måneder hos ny arbeidsgiver. Det betyr at du må skaffe legeerklæring fra første fraværsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha prøvd å legge dette til en lunchpause. Det burde jo være mulig i og med at legen er like i nærheten.

Du har veldig mye fravær på en så kort periode, og er du fortsatt i prøvetid så ville jeg helt klart å prøvd å holde fraværet til et minimum frem til du få jobben fast.

Jeg skjønner at det meste av fraværet ditt har vært noe du ikke kommer unna, men for arbeidsgiver så er du like mye borte fra jobben uansett hvor grunn du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo mange legesentre som har lengre åpningstider enn hva du jobber (8-16) - hva med å dra dit etter endt arbeidsdag!?

Jeg hadde kviet meg for å være så mye borte fra jobben, uansett hvor lenge jeg hadde vært i den. (Har lunsj nå, bare så ingen luringer kommenterer at jeg sitter her i arbeidstiden :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at jeg ikke får betaling for de dagene jeg er borte de første 2 månedene, men er ikke akkurat det jeg tenkte på når jeg sto i min bestemors begravelse heller...

Det sier seg selv at det ikke går å ta det i lunsjen da det tar 5 min med bil (selve kjøringen) og 1-2 min å gå til bilen og 1 minutt å gå fra bilen til senteret, og sikkert mellom 2-10 minutter i venteværelset. Og når jeg skal snakke om bytte om medisiner i forbindelse med gen. angstlidelse, så er det mer enn 5 min prat og en ny resept det tar..

Dette er den legen som er nærmest, og har ikke timer etter kl 15:00 på hverdager.

Men jeg må bare holde ut rett og slett. Tar ingen sjanser med denne jobben her sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har en 8-16 jobb så er det jo lett å jobbe inn disse timene igjen :) Jeg vet selvsagt at ikke alle har disse mulighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som nevnt en 8-16 jobb.. Har dessverre ingen mulighet til dette. Men jeg vet at flere får en såkalt "fleksitid" på å komme 15 min før og dra 15 min/ komme 15 etter og dra 15 senere etter et års arbeid. Jobber til seg goder.

Men nå utgjør ikke det store forskjellen her for meg uansett.

Jeg vet at de aldri ville ha nektet meg et legebesøk, og jeg er den som faktisk er blitt den beste selgeren med best resultater og de er glade for å ha meg her. Men det er prinsippet det går på. Samme hva jeg skal, om jeg så skal i min mors begravelse, så er jeg faktisk ikke på jobben...

Samboeren min maser på meg at jeg må dra til legen pga må ta en prat om medisinene, og føler jeg blir dratt i så mange ender her noe som er mer fortvilende.

Hadde jeg forklart for min arbeidsgiver at jeg faktisk har en generalistert angstlidelse, så ville hun mer enn forstått det, men jeg vil da ikke at noen på jobben min skal vite dette. Og det er ikke noe som merkes i mitt arbeid eller som person heller så lenge medisineringen min er i sjakk. Men dessverre, så må jeg prate om legen min om bytte da det er endel bivirkninger jeg sliter med rett og slett...

Uff... Dere har ikke noe med dette her, men dagens utømming rett og slett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg litt igjen, jeg har små barn og det er alltid ett eller annet. Lite sykdom, men en tannlegetime her og en foreldresamtale der, og mye er det vanskelig å få lagt utenom arbeidstiden.

Min løsning har vært å ta en eller to "flytende feriedager" som jeg bruker til å dekke opp for fraværet i forbindelse med disse tingene. Trekker fra dagen(e) i den ordentlige ferien min, og bruker en time eller to når jeg trenger det med god samvittighet. Kan det være et tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du over er kjempeflink, og arbeidsgiver forstår da at det følger noe fravær med det å ha barn.

Slettes ikke aller er slik som du. Kjenner til en som ofte er borte og tar det som en selvfølge at arbeidsgiver synes det er ok og at de får betalt for det, enten det gjelder å levere avfall i en times tid, eller møter med barn i hist og pist.

Er jo også de som utnytter veldig ordningen med "Hjemme med sykt barn": Et barn som fint kan være hjemme en hel uke alene i høstferien trenger ikke tilsyn når det 11 år gammelt nekter å dra på skolen fordi det har vond skulder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink og flink... :ler: Men jeg synes det er veldig greit å ha ryggen fri på en måte, og kunne gjøre ærender uten å føle at jeg sniker meg unna. Generelt er det ganske stor takhøyde på jobben og folk kommer og går litt som de vil (vi jobber antagelig mer enn det vi skal likevel :ler: ). Men det er klart man legger merke til de som utnytter alt til max, om det er egenmeldinger eller sykt barn-dager, eller bare "må ditt og må datt".

Til TS, så bil jeg bare anbefale en sånn løsning, for da kan du gjøre det du er nødt til uten å ha dårlig samvittighet. Og om noen kolleger skulle hviske i buskene har du et streit svar på lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...