Gå til innhold

Hva tjener folk sånn ca etter 3 års høyere utdanning?


Marcia

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en laaang utdannelse og egentlig en god jobb med relativt høy lønn. Problemet er bare at jeg er lut lei hele fagområdet og har lyst til å finne på noe helt annet. Har egentlig lyst til å bli førskolelærer, men er litt skeptisk pga den lave lønna. Er jo vant til så mye mer, liksom...

Men så tenker jeg, er lønna egentlig så ille i forhold til andre yrker som bare krever 3-årig utdannelse (bachelor)? Hva tjener man i andre yrker med like lang utdannelse sånn ca? Tenker da på grunnlønn uten nattetillegg etc.

Noen som har noen eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har en laaang utdannelse og egentlig en god jobb med relativt høy lønn. Problemet er bare at jeg er lut lei hele fagområdet og har lyst til å finne på noe helt annet. Har egentlig lyst til å bli førskolelærer, men er litt skeptisk pga den lave lønna. Er jo vant til så mye mer, liksom...

Men så tenker jeg, er lønna egentlig så ille i forhold til andre yrker som bare krever 3-årig utdannelse (bachelor)? Hva tjener man i andre yrker med like lang utdannelse sånn ca? Tenker da på grunnlønn uten nattetillegg etc.

Noen som har noen eksempler?

Jeg har bachelor innen administasjon/ledelse. Tjener ca 320 000 i året- ikke inkl overtid etc. Jobber i det offentlige da, og det er jo langt dårligere betalt enn det det ofte er i privat. Har også nettopp begynt i jobben(nyutdannet),så regner med lønna vil stige litt(sikkert ikke så mye) med årene. er fornøyd jeg. Hadde muligens kunne forlange endel mer i lønn dersom jeg hadde mastergrad.

Aner faktisk ikke hvor mye en førskolelærer tjener, men jeg har hørt at lønna ikke er kjempehøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse kjentfolk med bachelor elektro-/dataingeniør har de siste årene begynt på 350-400,000, men det tar seg fort opp når de har vist at de duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyutdannet førskolelærer tjener vel litt i overkant av 300 000 kan jeg tenke meg. Omtrent samme grunnlønn som nyutdannede vernepleiere og sykepleiere (uten tillegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykepleiere har begynnerlønn på 310 000 ca. Mens en ingeniør kan har begynnerlønn på 375 000. Så det varierer litt. Men sykepleierne kommer nok laveste nede på listen.. (av en eller annen grunn..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sara_*
Sykepleiere har begynnerlønn på 310 000 ca. Mens en ingeniør kan har begynnerlønn på 375 000. Så det varierer litt. Men sykepleierne kommer nok laveste nede på listen.. (av en eller annen grunn..)

Men spl har jo muligheter til å påvirke sin egen inntekt ved å f.eks.ta ekstra- og nattevakter. I mange yrker er jo ikke det mulig, så spl har en stor fordel sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Student_*

Hei :)

Bare en liten innvending som er litt på kanten; dette er faktisk ikke dårlige lønninger i forhold til at det er en 3årig utdannelse! Tenk på de underbetalte stipendiatene som ikke tjener 300 000 engang, og disse har hvertfall 5, om ikke 8 (doktorgrad) årig høyere utdannelse.. Vet ikke om det er et dårlig eksempel, men håper poenget ble tatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I staten tjener man like mye som de med profesjonsutdanninger på universitetsnivå. Begynnerlønn ca 350.000. Men der trenger man vel ikke 3 årig høyskoleutdanning engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drittlei klaginga om lønn

SYTEpleierne har ingenting å klage over lønnsmessig!Og hvis alt er så jævlig så sørg for å velg et annet yrke da vel!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle sykepleiere skal bare skifte yrke? lurer på hvordan det hadde gått..... Var ikke akkurat meningen å syte, bare skriver at det er sånn det er. Og det at man kan tjene inn penger på senvakter og helgevakter er vel ikke noe pluss da det ikke er så kjekt å jobbe på disse tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle sykepleiere skal bare skifte yrke? lurer på hvordan det hadde gått..... Var ikke akkurat meningen å syte, bare skriver at det er sånn det er. Og det at man kan tjene inn penger på senvakter og helgevakter er vel ikke noe pluss da det ikke er så kjekt å jobbe på disse tidene.

De fleste sykepleiere jeg kjenner er fornøyd med lønnen. De som klager så mye synes jeg bør vurdere å bli noe annet ja. Det finnes svært mange yrker hvor man har slike vakter men det er som regel spl som klager, ingen andre. Hvis man absolutt ikke liker å jobbe kvelder,netter,helger og helligdager så bør man finne et yrke der man unngår dette eller ta videreutdannig som helsesøster eller lign. slik at man får en 9-16 jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Frøken_*
Så alle sykepleiere skal bare skifte yrke? lurer på hvordan det hadde gått..... Var ikke akkurat meningen å syte, bare skriver at det er sånn det er. Og det at man kan tjene inn penger på senvakter og helgevakter er vel ikke noe pluss da det ikke er så kjekt å jobbe på disse tidene.

Det er vel ikke akkurat sånn at sykepleierne ikke vet hvilken lønn de utdanner seg til, og at de fleste jobbene innebærer turnusarbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

jeg er barnevernpedagog, men jobber i barnehage. helt genialt med den utdannelsen, da har man flere valgmuligheter!!

jeg har en inntekt op ca 320 000.

ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...