Gå til innhold

Er jeg for dårlig i matte til å kunne studere det?


Gjest Gjest_Tigerjenten_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tigerjenten_*

Hei på dere !

Jeg er en jente som går tredje og siste året på videregående. Jeg er veldig glad i matte, og har lyst å studere det videre. Har R2, altså den vanskeligste matten. Men jeg har bare karakteren 4. Er dette for lav karakter til at jeg kan/ bør studere matte på universitetet?

Blir veldig glad for svar! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på dere !

Jeg er en jente som går tredje og siste året på videregående. Jeg er veldig glad i matte, og har lyst å studere det videre. Har R2, altså den vanskeligste matten. Men jeg har bare karakteren 4. Er dette for lav karakter til at jeg kan/ bør studere matte på universitetet?

Blir veldig glad for svar! : )

Hei,

Nei du er absolutt ikke for dårlig til å studere matematikk! Men det er noe spesielt å "Bare" ha en 4er hvis du trives veldig godt med matematikk. Forstår du stoffet? Er det så å forstå at du tabber deg litt ut på prøver o.l. som gjør at du har denne karakteren? Det er også lettere på universitet om du spør meg, slipper å konsentrere om 10 fag på samme tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv hadde jeg samme karakter i 3MX og gjorde det så bra i mattefagene jeg tok på universitetet (ikke minst ble jeg veldig komfortabel med faget) at jeg jobbet som gruppelærer i flere av dem. Hvis interessen er der må du bare prøve deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere !

Jeg er en jente som går tredje og siste året på videregående. Jeg er veldig glad i matte, og har lyst å studere det videre. Har R2, altså den vanskeligste matten. Men jeg har bare karakteren 4. Er dette for lav karakter til at jeg kan/ bør studere matte på universitetet?

Blir veldig glad for svar! : )

Absolutt ikke.Så lenge interessen er der går det nok helt fint. Dessuten er 4 en bra karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tanja_*

Jeg har nettoppp fullført en bachelorgrad med mye matte i på universitetet, og jeg vil si at det kan bli hardt for deg, men da er du ikke den eneste. Har sett folk med karakter 6 fra vgs slite, samtidig som andre med karakter 3/4 har klart seg. Det jeg prøver å si er at du ikke kan vite hvordan det vil gå. Du har gode muligheter for å klare det, men jeg ville ikke hatt det som eneste fremtidsplan. Men du er god i matte og de gir deg mange muligheter selv om du finner ut at teoretisk matematikk kanskje ikke er tingen. (noe jeg selv har funnet ut...)

Men jeg ville ha begynt, matematikkfag fra universitetet tror jeg du alltids kan ha bruk for også om du velger noe annet senere.

Lykke til

Hvor har du planer om å studere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tigerjenten_*

Takker hjertligst for svar!

jeg vurderer matematikk og økonomi ved uio!

Jeg forstår stoffet i matten ja, det er vel slik som mann 23 sier, at det er 10 andre fag samtidig, og da får jeg ikke den mengde-treningen jeg trenger.hihi

Det er vel egentlig bare tall jeg er interessert i , så jeg får vel bare prøve det til høsten og se hvordan det går ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker hjertligst for svar!

jeg vurderer matematikk og økonomi ved uio!

Jeg forstår stoffet i matten ja, det er vel slik som mann 23 sier, at det er 10 andre fag samtidig, og da får jeg ikke den mengde-treningen jeg trenger.hihi

Det er vel egentlig bare tall jeg er interessert i , så jeg får vel bare prøve det til høsten og se hvordan det går ; )

Vil anbefale deg å prøve det hvis det er det du har lyst til.

Jeg går på et studie som har tilsvarende førsteår som matte og økonomi. Jeg hadde 4 på privatiskeksamen i 3mx. Det er litt vanskelig og mye å gjøre, men veldig gøy. Jobber du jevnt og godt så går det nok kjempebra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tigerjenten_*
Vil anbefale deg å prøve det hvis det er det du har lyst til.

Jeg går på et studie som har tilsvarende førsteår som matte og økonomi. Jeg hadde 4 på privatiskeksamen i 3mx. Det er litt vanskelig og mye å gjøre, men veldig gøy. Jobber du jevnt og godt så går det nok kjempebra :)

åå . det høres bra ut ! håper jeg vil få det til ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
åå . det høres bra ut ! håper jeg vil få det til ; )

Jeg har studert matte endel år nå, og er ganske sikker på at du kommer til å klare deg fint på matematikk og økonomi. Du kommer absolutt ikke til å være den eneste med 4 i matte fra vgs. Interesse og arbeidvaner er minst like viktig, om ikke viktigere enn vgs-karakteren din !Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går kjempebra skal du se! Så lenge du liker det.

Jeg studerer matte nå, og hadde 3 i 3MX da jeg gikk på vgs! Og nå får jeg kun A'er og B'er :) Jeg var egentlig flink på videregående også, men siste året ble jeg skikkelig lat, og i tillegg hadde jeg en fantastisk russetid som ødela snittet helt vanvittig :fnise:

Men jeg elsker virkelig realfag, og stortrives med studiene!

Og hvis det skulle gå dårlig, så er det bare til å ta en prat med rådgiverne og trikse og mikse litt på fagkombinasjonen. Vi er heldige her til lands som ikke er så låst i studiene, er ingen som ser ned på deg om du begynner på et annet studie etter ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mie_*

Stå på med matten du! Så heldig du er!

Jeg skulle ønske jeg var geni i matte. På videregående strøyk jeg flere ganger før jeg endelig fikk en 5`er. Det er mange basis-saker jeg ikke har lært, vi har byttet mattelærere utallige ganger i løpet av skolegangen og aldri hatt struktur.

Nå går jeg på universitetet og matten er så interessant, jeg skulle ønske jeg hadde stått på skikkelig og blitt ordentlig god tidligere. Matte er jo så artig =) Spesielt når man får det til!

Du må tenke hvor du ser deg selv om 10 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...