Gå til innhold

Storhandel en gang i måneden............penger spart!


majan

Anbefalte innlegg

Hmm pratet med ei venninne i går som fortalte at hun handler inn alt hun trenger for en måned da hun får lønn, dette høres jo egentlig veldgi smart ut.

Veit selv hvordan jeg er da jeg må ofte til butikken, det er veldig fort gjort at det blir litt ekstra :-? .

Hun skriver opp liste over middager for en måned, og kjøper inn kjøtt, fisk, tørrvarer etc.

Også kjøper hun inn dusjsåper, shampoo, toalettpapir etc.

MAn må jo spare en del penger på slikt?

Noen med erfaringer?

Jeg må nevne at hun er i butikken ca en gang i uken for og kjøpe melk, grønnsaker og andre ferskvarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

Vi er fem personer og vi vile fylt en handlevogn bare med toalettpapieret som går med hver måned.

Deretter hadde vi fylt en vogn med bleier.

En vogn med vaskemidler og hygieneartikler.

To vogner med middag.

Osv osv

Måtte jo børt ut i bilen mange ganger for å få handler inn.

Nå handler vi en gang i uken, det er en handlevogn med topp på.

Vet ikke om vi sparer så masse penger på det, men vi sparer tid og krefter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke handle middager for en uke i slengen en gang vi.......

Mamma gjorde alltid det.

Sparer jo de "å det så kjekt ut" varene når man handler sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøveprosjekt på gang nå. Skrive "meny" for en og en uke, og dra og handle det du trenger for hele den kommende uken. Om det funker er en heeeelt annen sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver også nå med ukeshandling og menyer for en uke om gangen. Selv om vi bare er to, ville jeg aldri klart å planlegge for en måned om gangen. Og jeg ser ingen grunn til at man skal spare noe mer på det, enn om man planlegger per uke?

Men da jeg var liten bodde vi i Longyearbyen i noen år, og der måtte du bestille alle tørrvarer for en måned av gangen - og gikk du tom for noe, var du tom til neste bestilling. Min mor bommet endel de første månedene på hvor mye en familie på fire egentlig bruker på en måned, men så gikk det greiere etterhvert. Så det lar seg vel gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da vi begge var studenter skrev vi opp meny for en uke ad gangen og handlet inn det vi manglet hver fredag. Kjøtt og middagsmat handlet vi på tilbud og fyllte fryseren. Og tørrvarer handlet vi kanskje en gang i måneden. Nå som vi har litt bedre råd har dette sklidd ut og vi er i butikken flere ganger i uken, noe som medfører at vi bruker MYE mer penger på mat!

Så for oss har det i allefall vært billigere når vi var flinke og planla :blunke: Får se om vi ikke klarer å snu trenden tilbake! Er jo mye bedre å bestemme middager for en uke i løpet av en time eller to på torsdag kveld enn å prøve å finne på noe på vei hjem fra jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver også å handle inn for en måned av gangen. Vi er to, men får ikke spist ordentlig middag hver dag pga trening og jobbing til ulike tider. Dermed blir det ikke så fryktelig mye å handle for oss. Men handler da ordentlig en gang i måneden, tørrvarer og boksemat og frysevarer så vi har til middag og alt annet i en måned. Og dette bruker vi opp så det ikke blir liggende. Må selvfølgelig handle litt innimellom, som melk og brød (og kanskje litt øl til helga...). Jeg tror det blir mindre "impulskjøp" av dette. Og at vi sparer penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi er bare to og skal prøve å gå over til å handle en gang i uken.

Tror vi vil spare endel. Vi handler sikkert 5 ganger pr uke nå.

Før røykte vi begge, min 1 x 20 sig pr dag pr snute...

I tillegg til at det er svindyrt å røyke, ble det gjerne flere daglige handleturer der vi putta "kjekt -å-ha/-nei-guuud-så-billig-varer" i handlekurven.

Ser at vi handler mye mindre allerede etter at vi begge sluttet å røyke ifjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å unngå alt for mange butikkturer i uken jeg... Det blir alltid så mye ekstra som vi egentlig ikke trenger. (og kjekt å ha på lur greier...)

Kjøper stort sett inn bokser - tørrmat (som spagetti/ris/sauser/grytretter etc), mel/bakevarer, vaskemidler etc. - 2-3 ganger i året. Kjøper også ost i store stykker. (Har god lagringsplass).

Toalettpapir og tørkeruller og lyspærer blir også billigere når jeg kjøper større mengder.

Drar gjerne på "harrytur" til Sverige 2-4 ganger pr. år og kjøper alltid større mengder kjøtt, kylling etc.

Det eneste jeg "trenger" å handle hver uke er melk/brød/frukt og grønnsaker og evt. litt pålegg.

Jeg er sikker på at jeg sparer ganske mye på dette .. både prismessig pr. vare - men ikke minst ved å unngå alt som "bare havner i kurven".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi er bare to og skal prøve å gå over til å handle en gang i uken.

Tror vi vil spare endel. Vi handler sikkert 5 ganger pr uke nå.

Før røykte vi begge, min 1 x 20 sig pr dag pr snute...

I tillegg til at det er svindyrt å røyke, ble det gjerne flere daglige handleturer der vi putta "kjekt -å-ha/-nei-guuud-så-billig-varer" i handlekurven.

Ser at vi handler mye mindre allerede etter at vi begge sluttet å røyke ifjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hadde jeg aldri klart, for jeg vet ikke hva jeg ivl ha til middag hver dag i en hel mnd. handler inn en gang i uken, men har jeg lyst på noe annet enn det vi har i huset bærer det rett til butikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk holder seg jo ikke så lenge av gangen. Så hvordan får hun til å kun handle en gang i mnd? Bruker ikke noe som har holdbarhet på mindre enn en mnd? Eller kan hun velge og vrake i varer de første ukene, og så går det på varer med lang holdbarhet?

Uansett, handler en gang i uken vi og føler vi sparer en del på det.

Kjøleskapet vårt blir jo stappfullt for en ukes handling, hvordan skulle det kunne takle mat for en hel mnd? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes å handle for en måned blir litt vel drøyt. Kjedelig å planlegge hva man skal spise om 4 uker! Tror ikke du sparer særlig mye penger om du handler en gang i uken i steden for en gang i måneden. Der pengene fortest renner ut er alle impulskjøpene som litt kjeks i tillegg til middagsmaten, et blad her og kanskje litt dyrere varer enn det du ellers ville kjøpt hvis man handler for mye penger av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi handler i hvert fall masse når vi får lønn. Frysevarer, tørrmat etc. Og alltid har vi da mat i huset - selv om vi selvsagt må supplere med melk, pålegg, salat og sånn. Men knekkebrød og makrell i tomat, tannkrem, hårspray og sånn det handler vi i mengder når vi først handler.

Og det er klart det er mye å spare på det - færre ganger i butikken er færre impulskjøp og "kosesegidag-kjøpenoekestragodt" kjøp etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar på storshopping omlag en gang i måneden, og "hamstrer" alt av tørrvarer, hygieneartikler, frysevarer, brus etc. Ikke nødvendigvis for å spare penger, men fordi det er så greit å ha alt dette i huset til enhver tid så man slipper å tenke på det til daglig. Så er vi innom RIMI eller lignende og kjøper melk og ferskvarer når vi trenger det.

Planlegger på ingen måte meny for dagene fremover, men har da allikevel stort sett alt i fryser og kjøkkenskap, så vi lager det vi får lyst på der og da. Funker supert for oss, er det jeg er vant til hjemmefra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På søndag var vi 3 g i butikken.....

Handler hver dag sånn omtrent, men har også et lite lager hjemme. Er også flinke til å spise rester fra fryseren.

Med den mannen jeg bor med, handles det må-ha-noe-godt-mat hver dag, om middagen er i hus eller ei. Det er ufordelen med å bo midt i byen 50m unna butikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...