Gå til innhold

Hissig samboer


Liisemor

Anbefalte innlegg

Hei,

så fint at dere har fått snakket litt sammen :)

Jeg har også en samboer som til tider har et enormt sinneproblem. Han kan bli kjempesint for bagateller som f.eks. at han ikke finner lommeboken sin - og det går gjerne utover meg i retning av kjefting fordi jeg ikke rydder nok eller lignende.

Det nytter aldri å ta det opp med ham når han er sint - da må jeg bare la det gå over.

Vi snakker imidlertid mye om det når han er rolig. Han er fullt ut klar over at han har problemer med å kontrollere sinnet sitt, og han jobber mye med det. Det har blitt mye bedre. Når det en sjelden gang skjer nå, går jeg bare inn i et annet rom, og lar han "bli ferdig". Det har ingenting med meg å gjøre, noen ganger virker det bare som om det koker over for ham.

Vi jobber oss gjennom det. Det har tatt tid, og kanskje det aldri går over, men så lenge vi kommuniserer får vi det til å gå. Trøsten er at faren hans visstnok var helt lik da han var ung, men det gikk over da han kom i 30-årene.

Det finnes sinnemestringskurs, kanskje det kan være noe for kjæresten din? Det finnes metoder han kan bruke slik at dette ikke går ut over deg :)

Det jeg vil frem til er at det er mulig å jobbe seg gjennom ting - men først og fremst må dere greie å kommunisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

så fint at dere har fått snakket litt sammen :)

Jeg har også en samboer som til tider har et enormt sinneproblem. Han kan bli kjempesint for bagateller som f.eks. at han ikke finner lommeboken sin - og det går gjerne utover meg i retning av kjefting fordi jeg ikke rydder nok eller lignende.

Det nytter aldri å ta det opp med ham når han er sint - da må jeg bare la det gå over.

Vi snakker imidlertid mye om det når han er rolig. Han er fullt ut klar over at han har problemer med å kontrollere sinnet sitt, og han jobber mye med det. Det har blitt mye bedre. Når det en sjelden gang skjer nå, går jeg bare inn i et annet rom, og lar han "bli ferdig". Det har ingenting med meg å gjøre, noen ganger virker det bare som om det koker over for ham.

Vi jobber oss gjennom det. Det har tatt tid, og kanskje det aldri går over, men så lenge vi kommuniserer får vi det til å gå. Trøsten er at faren hans visstnok var helt lik da han var ung, men det gikk over da han kom i 30-årene.

Det finnes sinnemestringskurs, kanskje det kan være noe for kjæresten din? Det finnes metoder han kan bruke slik at dette ikke går ut over deg :)

Det jeg vil frem til er at det er mulig å jobbe seg gjennom ting - men først og fremst må dere greie å kommunisere.

Høres litt rart ut, men er litt glad jeg ikke er den eneste som har en samboer med sinneproblemer. Og takk for alle tips, de er nyttige. Vi vurderer å få han inn på et sinnemestringskurs, eller hos psykolog. Jeg er kanskje litt for flink til å ta det opp med han når han er sint, og burde bli flinkere til å ta det opp når han roer seg ned. Som sagt, jeg er ikke perfekt og har mine feil jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway

Både meg og min samboer har en samboer med sinneproblemer! :ler:

Tror ikke mange forhold hadde vart om en skulle ta tips fra dump-han-ligaen på KG. tenk om min samboer skulle ha dumpet meg fordi jeg sa "BRØL" og stakk i dag, bare fordi jeg hadde gått halvannen km og kjøpt alle ingrediensene til tortillas, men glemte rømme, og den skulle jeg så faen meg ha, om jeg måtte gå 3 km til!

Tror at det kommer til å smelle en dag, i de hjemmene alt er på rosa skyer hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at det kommer til å smelle en dag, i de hjemmene alt er på rosa skyer hele tiden!

Det er ikke snakk om vanlige hverdagsfrustrasjoner, som at man har glemt rømme (er forresten helt enig, meningsløst å spise taco uten rømme!). Her er det snakk om en helt annen dimensjon, som entydig er langt utenfor normalen.

Ingen rosa skyer.

På et tidspunkt er det så mye farlig drama at man har fått nok. For et liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cynthia
Jeg har et problem med en hissig samboer. Han er hissig når han ikke greier ting, og blir mye bråk og skriking fra han. Dette er en voksen mann i 20-årene med konsentrasjonsvansker. Jeg prøver så godt som jeg kan å være en snill liten samboer, men det begynner å tære på meg, og jeg blir selv sur og gretten. Jeg prøver selvsagt å ignorere det så ofte som mulig, men når tiden er kommet for å sove, og han f.eks. sitter og spiller tv-spill, kan det bli drøyt. Dette fører til at vi skriker og kjefter på hverandre, noe jeg ikke synes om i det hele tatt.

Jeg sier at jeg ikke liker det, at jeg ikke føler meg trygg når han blir så hissig, men da hyler han og forteller meg at jeg skal prøve det selv og se hvor vanskelig det er (noe jeg gjør, og jeg holder meg jo rolig når jeg selv ikke greier det). Humøret hans svinger kraftig og det finnes kvelder hvor jeg er redd for at han bare skal ta brødkniven og stikke'n i meg.

Nå begynner det å bli så ille at jeg har lyst til å gråte enkelte dager. Trenger litt hjelp... :(

Jepp, det blir verre. Exen min gikk så langt at han droppet all kontakt med den virkelige verden. At jeg ble værende så lenge som jeg gjorde, forundrer meg den dag i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det blir verre. Exen min gikk så langt at han droppet all kontakt med den virkelige verden. At jeg ble værende så lenge som jeg gjorde, forundrer meg den dag i dag...

Min og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De 2 siste dagene har han ikke en gang sitti foran xboxen, men heller vært med å lage pannekaker og sånt, og snakker om å gjøre ting sammen. Kan også hende jeg er litt avvisende til tider, som sagt, ingen er perfekte.

Er fullstendig klar over at det kan være kortvarig, men det er deilig å se at han hører etter og forstår frustrasjonen... Og jeg prøver ikke redde forholdet hvis det ikke går.

Endret av Liisemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_carpe diem_*
Jeg prøver så godt som jeg kan å være en snill liten samboer

WTF??

Han er villig til å få hjelp for sinneutbruddene sine. Forhåpentligvis årnær det seg.

Eh..

Jeg er kanskje litt for flink til å ta det opp med han når han er sint, og burde bli flinkere til å ta det opp når han roer seg ned.

Ja, for all del. Du må ikke glemme at raserianfallene hans er ditt ansvar..

Kan også hende jeg er litt avvisende til tider, som sagt, ingen er perfekte.

Nei, for all del. Mye av dette er jo din skyld...

Få opp øynene, jente! :rope:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det er lenge siden jeg skrev denne, men jeg dumpa grisen.. Har nå en fantastisk flott forlovede (L)

Takk til alle sammen egentlig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...