Gå til innhold

Dines hverdag med to små


Dine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Riktig god tirsdag ettermiddag alle sammen!!

Her er alt kjempe bra.. Foreløpig ikke så veldig sterke symptomer, kun oppblåst mage og økt sult og forresten endel brekninger på morgenen når jeg pusser tennene.. :sjenert:

Måtte ta en test igjen nettopp og den var klart positiv.. Ville bare være sikker på at vi ikke blingsa sist :fnise: Tok forøvrig EL test også og NÅ skjønner jeg hva positivt utslag der er..hehe

Det har vært endel sekret i dag også, så da har jeg løpt på toalettet og sjekket om det er blod. Er ikke kjempe nervøs for at det ikke skal gå bra, for man kan jo ikke tenke sånn, men man blir jo klart litt engstelig. Er jo førstemann, så man slapper nok mer av i svangerskap nummer 2.

Har forresten ikke fått tidlig UL enda. Har ikke helt funnet ut hvor jeg skal og kan gjøre det. Jobber hele dagen også + er så trøtt når jeg kommer hjem, så orker ikke skru på pc'en og sjekke rundt. Jeg bør ha noe i Oslo, da vi ikke har bil. Men finner vel ut av det ganske snart håper jeg :)

Håper dere har det bra i snøværet alle sammen :)

PS. Helt utrolig! 4.mai og det snør i hovedstaden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig god tirsdag ettermiddag alle sammen!!

Her er alt kjempe bra.. Foreløpig ikke så veldig sterke symptomer, kun oppblåst mage og økt sult og forresten endel brekninger på morgenen når jeg pusser tennene.. :sjenert:

Måtte ta en test igjen nettopp og den var klart positiv.. Ville bare være sikker på at vi ikke blingsa sist :fnise: Tok forøvrig EL test også og NÅ skjønner jeg hva positivt utslag der er..hehe

Det har vært endel sekret i dag også, så da har jeg løpt på toalettet og sjekket om det er blod. Er ikke kjempe nervøs for at det ikke skal gå bra, for man kan jo ikke tenke sånn, men man blir jo klart litt engstelig. Er jo førstemann, så man slapper nok mer av i svangerskap nummer 2.

Har forresten ikke fått tidlig UL enda. Har ikke helt funnet ut hvor jeg skal og kan gjøre det. Jobber hele dagen også + er så trøtt når jeg kommer hjem, så orker ikke skru på pc'en og sjekke rundt. Jeg bør ha noe i Oslo, da vi ikke har bil. Men finner vel ut av det ganske snart håper jeg :)

Håper dere har det bra i snøværet alle sammen :)

PS. Helt utrolig! 4.mai og det snør i hovedstaden....

:hallo:

Godt å høre at du ikke har blitt kvalm eller noe sånn enda :)

Jeg har bestilt tidlig UL på Oslo City Legesenter, har hørt endel bra om det. Om det virkelig er bra, det aner jeg ikke, men tar nå sjansen jeg da ;) Og siden det ligger så veldig greit til så valgte jeg det (vi har heller ikke bil). De har flere gynekologer, så man kunne velge ganske fritt når man ville ha time fikk jeg inntrykk av :)

Ha en fin kveld Dine! :klemmer:

(Og ja, snø i mai!!?!? Hva er det for noe tull :kjefte: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å lese at alt går bra med dere :) Jeg måtte også teste noen ganger i starten bare for å være heeelt sikker :fnise:

Du ser mest på UL om du klarer å vente noen uker, men det er jo ikke så lett ;) Det er mange som driver med det i Oslo, så du finner nok noen :)

I dag er det kjempefin sol hos meg, rart at været kan skifte sånn fra en dag til en annen! :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iril

Jeg måtte ta fire vanlige og en digital, jeg.. Har fremdeles lyst å teste, men tror ikke jeg tør å si det til mannen min.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi på (veldig) tidlig UL. Gynekologen var svært lite sympatisk og hun fikk oss til å føle oss dumme for at vi tok oss bryet med å ta UL såpass tidlig.

Jeg sa vi var førstegangsfødende og at vi ønsket å få høre barnets hjertebank, men hun var svært negativ fra start av og hun fant ingen lyd såpass tidlig.

Det som irriterte oss var at hun ikke "roet oss ned" og sa at det var svært vanlig å ikke høre hjertelyden såpass tidlig og at det sikkert ikke var noe i veien.

Da jeg spurte om det var mulig for henne å søke om fødeplass for meg på et sykehus man må søke om plass før uke 8, så sa hun at hun ikke ønsket å sende inn søknad uten å ha hørt hjertelyd. Det kan jeg godt forstå i grunn, men det var måten hun sa det på.

"Dersom barnet er dødt er det ingen grunn til å søke om fødeplass" - omtrent slik formulerte hun seg.

Jo, tusen takk skal du ha. Ingen forsikring om at dette helt sikkert kommer til å gå bra, men at hun dessverre ikke kan søke om fødeplass uten å ha hørt hjertelyd.

Det eneste positive som kom ut av de 1300 kr var et lite UL bilde av den lille og den viten om at h*n faktisk ligger i livmoren, sånn at plasseringen er riktig.

Så nå vet jeg ikke helt hva vi skal gjøre.. Jeg har ingen mulighet til å få fri fra jobb for å dra på UL i arbeidstiden og ikke vet jeg om jeg rekker det før uke 8 heller.

Så akkurat nå føler jeg meg littegrann rådvill her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Iril

Så hun ikke hjertet heller? Eller var det bare det at man ikke hørte den? (Aner ikke om det er noen forskjell på det, jeg..) Hvor mange mm ble den lille målt til å være?

Vi var like langt som deg da vi var på UL, så nå ble jeg lettet over at ikke hun vi var hos var like usympatisk. Trist at du hadde en sånn dum opplevelse! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da :klemmer: For en kjedelig opplevelse!!

Jeg tror du kan søke om fødeplass selv. Var inne på siden til sykehuset mitt en dag og da mener jeg det stod at du kunne sende mail til dem og søke. Min lege søkte forresten for meg uten å ha hverken sett eller hørt hjertelyd...

Hjertet begynner å slå rundt uke 6, så det kan jo hende at det er for tidlig for deg. Noen embryo går i dvale i opptil en uke etter befruktningen.

Jeg vet forresten ALT om helsepersonell som bare får deg til å føle deg dum og dårlig :sukk: Veldig dårlig at hun ikke beroliget deg! Jeg syntes det er en viktig del av jobben deres jeg altså! :sur:

Prøv å tenke på det positive: :sol:

- Du vet at det er ett barn og ikke flere

- Du vet at det ikke er svangerskap utenfor livmoren

- Du fikk bilde av den lille babyen deres :rødme:

- Du vet at du er gravid, at testene ikke var feil :fnise:

- Det er ca 15 % sjanse for spontanabort. Dvs at 85 % ikke mister! Veldig gode odds det altså.

- De fleste er redde for å miste, men så går det som regel bra allikevel

Få deg en doppler, og prøv å finne hjertelyden selv om ca 3-4 uker. Og ta en ny ul i uke 13, det er det beste tidspunktet for å se etter downs. Hvis du ønsker det da :) Da ser man mye mer, og er et veldig fint tidspunkt å ta ul :)

Endret av Pupsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, at du også skulle bli offer for en monster-gynekolog da :sur: Det virker som om det er så alt for mange av dem :sukk:

Håper du kan søke på egen hånd, som Pupsi sier. Hvis ikke går det kanskje å få fastlegen din til å søke, eller? :klø:

Godt tips med dopler, så kan dere få roet dere ned uten å måtte stresse til nok en UL med en (potensielt) sur gynekolog.

Gikk dere forresten privat og (pisen), og enda fikk dere slik behandling? Merkelig... De må ha får mye kunder da, siden de kan behandle folk slik :vetikke:

Håper du får en fin helg, tross alt :klemmer:

Endret av Zia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det var ikke noe gøy å høre :klem: Men som Pupsi sier, det kan hende det er for tidlig til at hjertet har begynt å slå i det hele tatt..

Hvor var du hen? (Håper ikke det var der jeg foreslo, for da blir jeg litt skeptisk til å dra dit på mandag :klø:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere :klem:

Det varmer!

Gynekologen målte absolutt ingenting og indikerte ikke at barnet vokste riktig heller. Det ble innvendig, så hun bare stakk UL-instrumentet rett inn uten å si fra og gravde rundt. Så sa hun at dette ikke var vits og at det var bedre om vi kom tilbake om noen uker. That's it. Føler vi ble skikkelig lurt og det kostet tross alt 1300 kroner...!!!

Når det er sagt føler jeg en veldig trang til å si at dette var Volvat i Oslo, uten å nevne navnet til hun jeg var hos. Hun var som sagt svært lite sympatisk og vi er et ungt, førstegangsfødende (og dette oppga vi) par som er veldig spent på å få høre hjertelyden til barnet, så da kan du kanskje være litt mer imøtekommende. Det er jo ikke hennes feil at hjertelyden ikke kom frem, men ja.. Blir helt oppgitt her..

Takk for tipset om å prøve å søke selv. Det skal jeg prøve etter middag - hjemmelaget pizza :) Mmmmm

Skal forsøke å kose meg i helgen - det tror jeg vi skal få til. Vi må jo bare tenke positivt :)

Ps. Pupsi: Hun sa ingenting om det var en eller to.. Da jeg spurte avfeide hun spørsmålet og sa det var for tidlig å se.. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iril

Hæ?

Hun der må være det mest inkomptente jeg noensinne har hørt. Dere MÅ klage til Volvat, for det der går ikke an.

Da jeg bestilte time til UL sa jeg at jordmoren måtte finne en dag der jeg var garantert å se et bankende hjerte såfremt ingenting var galt, og hun sa at ved 6+4 skal man se det. Det forutsetter jo at man er temmelig sikker på eggløsningsdatoen, for hvis ikke kan du jo være kortere på vei enn du tror.

Om det er 1 eller 2 ser man garantert 6+4, det ser man en hel uke tidligere. Om det hadde vært 2 hadde du sett det på UL-bildet ditt. Står det ingenting på det? På mitt står det lengden. ant. hjerteslag i minuttet og lengden på fostersekken.

Dessuten burde hun i det minste ha målt hvor lang den er i mm, det er en god indikasjon på hvor langt du er på vei og om den vokser riktig.

Betalte dere på forhånd? Jeg hadde ALDRI betalt 1300,- for det der, håper virkelig virkelig du klager, for det der går ikke an. Kjenner jeg blir seriøst hissig her jeg sitter! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iril

Blir så hissig at jeg gjentar meg selv her til og med.. :fnise:

Visste de forresten hvor langt du var på vei når du bestilte? Hva skulle være vitsen med tidlig UL om man ikke kan se noe? :kjefte:

Endret av Iril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det var på Volvat i tillegg? :hakeslepp:

Ser jo at de får mye positive tilbakemeldinger på forumer, men har aldri hatt noe spesielt godt inntrykk av de likevel :vetikke:

Høres ut som dere kom til en snerpete høyt-på-strå-lege som har så mye pasienter at hun ikke orker å prøve å være hyggelig en gang.

Enig med Iril, dere burde klage. Det er rett og slett ALT for dårlig å ta 1300 for en sur gynekolog-dame som behandler dere sånn. Hun kunne vært hyggeligere og sagt ting på en HELT annen måte.

Fatter de ikke at folk (SÆRLIG førstegangsfødende) synes det er fryktelig stort og gjerne vil vite og se ting så fort som mulig?

Jeg blir bare sjokkert :riste:

Stakkars dere :troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har så langt vært helt forferdelig...

Morgenen startet med at jeg ikke hadde matlyst og bare kastet opp og var kvalm. Så jeg ringte sjefen og sa fra (hun vet jeg er gravid og var veldig glad jeg sa fra såpass tidlig for på den måten var det mye lettere for henne å tilrettelegge for meg).

Hun skulle være hjemme med sykt barn i dag og ble ganske sint fordi nå måtte jo hun finne barnevakt og dra på jobb allikevel. Avsluttet med å si f*en og hadet og bare la på. Jeg begynte å storgråte og ringte mannen.

Som om ikke det er nok, så har jeg problemer med paret som filmet i bryllupet vårt. De var bekjente av familien og absolutt ingen profesjonelle. Mannen og jeg skulle passe datteren på 5 år mot at de skulle lage DVD. De lagde DVD og det ble en helt OK film, ingenting å hoppe i taket for.

Vi passet datteren deres for noen måneder siden og det var ikke et eneste takk å få. Helt ufyselig unge var det også!

Nå har vi sagt fra at vi ønsker å betale for de resterende timene av barnevakten og nå oppgir de at vi opprinnelig skulle betale 9000kr for bryllupsfilmen - så derfor gjenstår det nesten 7000kr etter en helg vi allerede har nedbetalt.

Herregud - hadde jeg visst at den dårlige DVD'en skulle koste oss 9000 kr, så hadde jeg invistert et par tusen til og betalt en profesjonell!!!!

Blir helt oppgitt her jeg sitter og bare gråter og gråter.

- Er det bare meg eller er det helt urimelig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette hørtes jo kjempe-urimelig ut! :nei:

Har dere skrevet noen skriftlig avtale der pris fremkommer?

Dersom dette ikke er nære venner av dere tror jeg at jeg glatt hadde ofret bekjentskapet for å få ned prisen.

9000 for an amatør-film er jo galskap :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, sjefen din kan virkelig ikke si sånt når man har syke ansatte på telefonen! :hakeslepp: Det er utrolig uproffesjonelt, selv om det passet dårlig for henne der og da. Men sånn er det å være sjef, og det er derfor hun får lederlønn.

Så dere skal passe ungen for en verdi av 7000? Eller skulle dere betale det? Også helt urimelig! Lurer på hvor mange timer de har brukt sammenlagt på å filme og redigere.

Skjønner godt at du gråter :klemmer: Det er helt urimelig alt sammen! :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så var vi dumme nok til å ikke inngå en bestemt pris på forhånd, da fotografene sa de ikke visste hvor mange timer som kom til å gå bort til å gå til redigering.

Men herlighet - 9000kr for en amatørvideo er jo helt bak mål ja. Det finnes erfarne, dyktige fotografer som tar mindre. Hadde vi vært villige til å betale såpass, så hadde vi selvfølgelig benyttet oss av et profesjonelt studio.

Så nå legger jeg meg ikke flat lenger og er snill pike. Nå setter jeg foten ned og sier fra. Det bekjentskapet er virkelig ikke verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere ikke har noen skriftlig avtale er det like mye deres problem som ditt og mannen sitt. Ingen kan jo bevise noe som helst i forhold til pris. Og om en mer løslig skal stikke finger'n i lufta og finne en rimelig pris for jobben de har gjort, så er jeg rimelig sikker på at de kommer fryktelig dårlig ut i forhold til prisen krevd.

Her har dere alle muligheter til å stå på deres - foreslå hva deres synes er en rimelig løsning, og se hvordan de reagerer. Om bekjentskapet ikke betyr mye hadde jeg glatt redusert "lønna" deres for jobben kraftig. Det går rett og slett ikke ann :nei:

Og så sjefen din og da! Enig med Pupsi - sjefer får lederlønn for en grunn, og det er at slike ulemper blir deres problem! :troest:

Skjønner at dagen din ikke er helt ok, men tenk at det er iallfall alle andre som er idioter, og ikke du :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...