Gå til innhold

Spesialpedagogikk i Bergen, erfaringer med NLA


Frøken Frigg

Anbefalte innlegg

Jeg er utdanna som faglærer i formgiving, kunst og håndverk, en utdanning som sidestilles med allmennlærerutdanning i forhold til pedagogikk. Nå vil jeg utdanne meg videre til å bli spesialpedagog, men er usikker på hvilke muligheter det finnes for dette i Bergen. Om mulig vil jeg gjerne studere på heltid.

Er det noen her som har tatt spesped i Bergen eller av andre grunner veit hvilke tilbud som er her?

Endret av Frøken Frigg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg søkt og søkt på nettet, og komt fram til at det ikke finnes noe skikkelig tilbud om utdanning innenfor spesialpedagogikk i Bergen. Det nærmeste blir NLA-høgskolen sin toårige mastergrad i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk.

Mitt nye spørsmål blir da om noen har erfaring med det studiet og hvordan det blir sett på i forhold til en rein spesialpedagogisk utdanning?

Dessuten er jeg veldig usikker på om en utdanning gjennom NLA-høgskolen er "like mye verdt" som en utdanning gjennom en av de vanlige høgskolene eller universitetene. Jeg blir også litt betenkt i og med at skolen er kristen, noe jeg på ingen måte er. Jeg har selvfølgelig ingen ting imot å ha en kristen lærer, men jeg har ikke lyst på en lærer som bruker kristendom aktivt i undervisningen.

Noen her som veit hvor mye den kristne troa gjennomsyrer undervisningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg søkt og søkt på nettet, og komt fram til at det ikke finnes noe skikkelig tilbud om utdanning innenfor spesialpedagogikk i Bergen. Det nærmeste blir NLA-høgskolen sin toårige mastergrad i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk.

Mitt nye spørsmål blir da om noen har erfaring med det studiet og hvordan det blir sett på i forhold til en rein spesialpedagogisk utdanning?

Dessuten er jeg veldig usikker på om en utdanning gjennom NLA-høgskolen er "like mye verdt" som en utdanning gjennom en av de vanlige høgskolene eller universitetene. Jeg blir også litt betenkt i og med at skolen er kristen, noe jeg på ingen måte er. Jeg har selvfølgelig ingen ting imot å ha en kristen lærer, men jeg har ikke lyst på en lærer som bruker kristendom aktivt i undervisningen.

Noen her som veit hvor mye den kristne troa gjennomsyrer undervisningen?

Har bare tatt førskolelærer men vil svare.

Har bare godt å si om NLA, har aldri opplevd mer kompetente og empatiske lærere, de følger deg opp på en slik rettferdig og skikkelig måte at det er beundringsverdig. De har godt rykte og alle jeg har snakket med er veldig fornøyde.

Nei, den kristne troen gjennomsyrer ikke undervisningen- det er valgfritt og de har respekt for at mennesker er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig kjekt å høre!

Er du ferdig med utdanninga? For i såfall lurer jeg på om skolevalget ditt har vært et tema på jobbintervjuer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok allmennlærerutdanning med fordypning i spes. ped. på Høgskolen i Bergen, avd Landås. Jeg syens pedagogikkundervisningen og spes. ped. der ikke var tilfredsstillende (forelesere som ikke dukket opp, ikke spesielt gode forelesninger o.l.)Det ble i hovedsak til at jeg leste hjemme og konsentrerte meg rundt oppgaveskriving.

Har nå såvidt begynt på videreutdanning i pedagogikk, og valgte Nla. Dette fordi jeg er "ferdig" med Landås, samt at det for meg var lettere å kombinere full jobb og studier der.

Når det er sagt, så har jeg følt meg mye mer velkommen på nla. Det er gode forelesere, og det er så lite og oversiktelig der. De har også god oppfølging, og er flink til å legge ut forelesningsnotater i god tid før forelesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Foreløbig har jeg virkelig fått et positivt inntrykk av NLA, noe jeg er veldig glad for. Tror nok jeg kommer til å sende en søknad dit, jeg. Må bare finne ut hvordan udanninga blir sett på hos arbeidsgivere først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreløbig har jeg virkelig fått et positivt inntrykk av NLA, noe jeg er veldig glad for. Tror nok jeg kommer til å sende en søknad dit, jeg. Må bare finne ut hvordan udanninga blir sett på hos arbeidsgivere først.

Er vel samme hvor du tar utdanningen- har ikke fått inntrykk av at den skolen er negativ for arb givere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel samme hvor du tar utdanningen- har ikke fått inntrykk av at den skolen er negativ for arb givere.

Ikke alle privatskoler stiller skikkelige krav til at lærerene oppdaterer seg faglig, og du kan dermed oppleve å få forelesere som presenterer utdatert stoff. Jeg sier på ingen måte at det gjelder denne skolen, og det er ikke det inntrykket jeg heller har fått, men jeg vil være helt sikker før jeg begynner der.

Takk for tipsene om skoler andre steder, men det er nok uaktuelt for meg å flytte fra Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle privatskoler stiller skikkelige krav til at lærerene oppdaterer seg faglig, og du kan dermed oppleve å få forelesere som presenterer utdatert stoff. Jeg sier på ingen måte at det gjelder denne skolen, og det er ikke det inntrykket jeg heller har fått, men jeg vil være helt sikker før jeg begynner der.

Takk for tipsene om skoler andre steder, men det er nok uaktuelt for meg å flytte fra Bergen.

Vet du hva, det har jeg ikke tenkt på før. Det er utrolig viktig med nytt fagstoff- ikke minst det som kan bidra til holdningsendringer.

Det er for mange barn med bokstavdiagnoser ( tenker spesiellt på dem som er under autisme spekteret ) som ikke blir forstått og regelrett feilbehandlet til de grader at det skremmer meg.

Skal selv bli spesialpedagog en gang og kommer til å undersøke på samme måte som deg- mine erfaringer med NLA er veldig bra- men faglig vet jeg ikke om de er oppdatert- eller om de er det i det hele tatt- når en sitter inne på mer kunnskap enn bup så begynner jeg å lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...