Gå til innhold

Er du vegetarianer? Da er dette spm til deg.


canya

Anbefalte innlegg

hadde jeg hatt fordøyelse til det(eller bodd i et land som hadde utvalg) så kunne jeg gjerne vurdert å bli vegeterianer.

men når vi snakker om etiske begrunnelser, så vil jeg jo gjerne påpeke at det meste av sjokolade stammer fra kakaobønner som har sin bakgrunn i barnearbeid.

det samme gjelder klærne vi går i(dødsfall på bomullsmarkedene), for å ikke snakke om mobiltelefoner(jfr dokumentarserie på nrk) og alt annet vi forbruker til daglig som gjør at både voksne og barn lider og dør.

så om jeg må velge noen onder, så er det mer "naturlig" for meg å la et dyr dø enn en menneske.

jeg har ingenting i imot en vegetarisk livsstil, men når jeg ser vegeterianere som drikker cola(ødelegger grunnvann i bl- a india) og kjører bil(ekstremt forurensende) i hytt og pine, da tenker jeg at det er poengløst.

Helt enig med deg! det er ikke bare dyr som lider. mange barn må jobbe i dårlige arbeidsforhold i flere timer og tjener veldig lite men må gjøre dt for at familien skal tjene penger. og det er vi i vesten som kjøper produktene. så det er ikke bare dyr som lider, mange mange mennesker også. så hvorfor er det så mange som bare er opptatt av dyra og ikke men mennesker? jeg er selv veggis men syns alle burde gjøre mye mer for mennesker og ikke bare dyr. derfor skal jeg begyne å jobbe frivillig. og jeg prøver å tenke litt over om tingene jeg kjøper er fra barn som jobber med barnearbeid. foreksempel så kan man kjøpe juice som det står at det ikke er barn som har jobbet med det og så står det hva de tjener osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan i alle dager kan du være vegetarianer av dyrevernsmessige hensyn? for drikker du melk og spiser egg er ikke det noe dyremessige hensyn akuratt, uansett om det er økologisk eller ikke. og grunnen til det finner du lenger opp i tråden der vi har diskutert det med egg og melk. skal man først ha den begrunnelsen burde man være veganer.

Jada, jeg er fullt klar over hvordan egg og melk produseres. ;)

Selvfølgelig henger melkeproduksjon og kjøttproduksjon veldig tett sammen, og hvis man er vegetarianer primært av hensyn til dyrene så er det veldig logisk å droppe eller minimere bruken av melkeprodukter (og selvfølgelig egg) også. Men det blir jo et valg hver enkelt må ta - å spise vegansk er mer krevende og utfordrende enn å være vegetarianer, og det passer ikke for alle. Jeg mener at alle kutt i kjøtt-, fisk-, egg- og melkeforbruk er bra - de som velger å være vegetarianere gjør allerede mye for å leve dyrevennlig, selv om veganere gjør enda mer.

Det er som sagt mange årsaker til at jeg er vegetarianer - jeg er ikke vegetarianer kun av hensyn til dyrene, selv om det også er en viktig grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg er fullt klar over hvordan egg og melk produseres. ;)

Selvfølgelig henger melkeproduksjon og kjøttproduksjon veldig tett sammen, og hvis man er vegetarianer primært av hensyn til dyrene så er det veldig logisk å droppe eller minimere bruken av melkeprodukter (og selvfølgelig egg) også. Men det blir jo et valg hver enkelt må ta - å spise vegansk er mer krevende og utfordrende enn å være vegetarianer, og det passer ikke for alle. Jeg mener at alle kutt i kjøtt-, fisk-, egg- og melkeforbruk er bra - de som velger å være vegetarianere gjør allerede mye for å leve dyrevennlig, selv om veganere gjør enda mer.

Det er som sagt mange årsaker til at jeg er vegetarianer - jeg er ikke vegetarianer kun av hensyn til dyrene, selv om det også er en viktig grunn.

Dt er sant. dropper man kjøtt og fisk gjør man mye men dropper man melk og egg gjør man mer. men hvis hovedgrunnen er hensyn til dyrene er det lurt å bli veganer syns jeg. men jeg tror ikke det å være veganer er noe spesielt sunt for kroppen. så i forhold til helse tror jeg dt er best å være vegetarianer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det er ikke bare dyr som lider, mange mange mennesker også. så hvorfor er det så mange som bare er opptatt av dyra og ikke men mennesker? jeg er selv veggis men syns alle burde gjøre mye mer for mennesker og ikke bare dyr.

De fleste klarer faktisk å bry seg om flere ting på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg sier industrien bør forandres.

Det er jeg enig med deg i, men jeg tviler på at det noen gang vil bli vanlig å la handyra i en melke- eller eggproduksjon bare leve og bli gamle, da det koster mye ressurser å holde dyra i live (det er jo også et av de gode argumentene for å spise lite eller ikke noe kjøtt, at det er så ressurskrevende). Men altså, jeg tror det er flere som ville valgt å spise litt kjøtt/egg/melk med grei samvittighet dersom produksjonen var mer dyrevennlig og "ren". Jeg kjenner flere vegetarianere i et land hvor matindustrien er mer abnorm enn her (andre tilsetningsstoffer, større driftsenheter/mer fabrikk osv), enkelte av disse sier at de antagelig ville spist kjøtt om de hadde har tilgang på og råd til f eks økologisk produsert kjøtt. Understreker at dette gjelder NOEN, ikke alle veggiser selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...