Gå til innhold

Er du vegetarianer? Da er dette spm til deg.


canya

Anbefalte innlegg

Tull. Egg blir kun kyllinger hvis de er befruktet. Enig at mange dyr i dag lider pga egg- og melkeindustrien, og dette mener jeg bør endres. Men det er ingen kalver som dør pga melkemangel.

og får å endre det burde du slutte med egg og melk hvis du virkelig har så sympati for dyr. Ingen kalver dør pågrunnav melkenmangel nei, men siden moren blir melket må de kvitte seg med kalven og dreper den (noe som altså er kalvekjøtt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

og får å endre det burde du slutte med egg og melk hvis du virkelig har så sympati for dyr. Ingen kalver dør pågrunnav melkenmangel nei, men siden moren blir melket må de kvitte seg med kalven og dreper den (noe som altså er kalvekjøtt)

Jeg mener heller at forholdene dyrene lever under bør endres radikalt. Dessuten er det nok av fe som ikke slaktes, men som blir voksne kuer og okser. Så jeg aksepterer ikke argumentasjonen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener heller at forholdene dyrene lever under bør endres radikalt. Dessuten er det nok av fe som ikke slaktes, men som blir voksne kuer og okser. Så jeg aksepterer ikke argumentasjonen din.

gjør som du vil.Men jeg syns dt ialfall er bedre å spise fisksom ikke er tatt i sånne garn (og kanskje vilkjøtt) istedenfor å drikke melk og spise egg. så egentlig er de som spiser viltkjøtt og boikotter melk og egg produksjonen bedre enn vegetarianere. For da har iallfall dyra fått levd i frihet hele livet. Og jeg har egentlig ikke noe imot å spise dyr men klarer det bare ikke. men jeg vurder å boikotte egg og melk industrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Den teiteste grunnen jeg hører for at folk er veggiser er at "det er ikke riktig å spise dyr". Himmel heller. Dyr er til for å spises! Fordøyelsessystemet vårter lagt opp til å fordøye disse deilige småkrypene. Sånn sett er jeg drit lei veggiser som ikke er i stand til å respektere oss kjøttspisere. Kjøtt er deilig, kjøtt er sunt og kjøtt gir liv. Dyr spiser dyr, vi er også i bunn og grunn dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den teiteste grunnen jeg hører for at folk er veggiser er at "det er ikke riktig å spise dyr". Himmel heller. Dyr er til for å spises! Fordøyelsessystemet vårter lagt opp til å fordøye disse deilige småkrypene. Sånn sett er jeg drit lei veggiser som ikke er i stand til å respektere oss kjøttspisere. Kjøtt er deilig, kjøtt er sunt og kjøtt gir liv. Dyr spiser dyr, vi er også i bunn og grunn dyr.

Vi skal egentlig spise dyr ja. men kjøttindustrien er jo forferdelig. de har de innestengt hele livet å så slakter dem. egentlig skal man jo jakte for å få mat, det er det som er naturlig. defor syns jeg de som spiser vilt kjøtt og boikotter egg og melk er mye bedre en vegetarianere selvom jeg er en selv. og jeg er ikke veggis fordi jeg syns det er galt å spise kjøtt men fordi jeg ikke orker å spise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Egg blir kun kyllinger hvis de er befruktet. Enig at mange dyr i dag lider pga egg- og melkeindustrien, og dette mener jeg bør endres. Men det er ingen kalver som dør pga melkemangel. Kalver som slaktes dør fordi folk vil ha kalvekjøtt.

Når man avler fram hønsene som skal produsere egg, så klekkes det omtrent like mange hanekyllinger som hønekyllinger. hanekyllingene er unyttige og slaktes straks man vet kjønnet på dem. Og når høna er ferdig som eggprodusent slaktes jo hun også. Når det gjelder melkeproduksjon så slakter man de ALLER fleste oksekalver når de er i passe slaktevekt/alder. Bare noen svært få blir avlsokser (man har noen avlsstasjoner hvor det produseres sæd fra - jeg vet ikke tallet akkurat, men det er ikke mer enn noen hundre individer). Kua slaktes jo også og blir mat til slutt. Hvis man tenker på "økologien"/helheten i produksjonssystemet synes jeg det er mer logisk å være veganer enn vegetarianer utfra etiske hensyn, evt vegetarianer som stiller store krav til hvor melkeprodukter og egg kommer fra. Jeg spiser kjøtt selv, så dette er ikke for å heve meg over noen, jeg bare påpeker noen paradokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man avler fram hønsene som skal produsere egg, så klekkes det omtrent like mange hanekyllinger som hønekyllinger. hanekyllingene er unyttige og slaktes straks man vet kjønnet på dem. Og når høna er ferdig som eggprodusent slaktes jo hun også. Når det gjelder melkeproduksjon så slakter man de ALLER fleste oksekalver når de er i passe slaktevekt/alder. Bare noen svært få blir avlsokser (man har noen avlsstasjoner hvor det produseres sæd fra - jeg vet ikke tallet akkurat, men det er ikke mer enn noen hundre individer). Kua slaktes jo også og blir mat til slutt. Hvis man tenker på "økologien"/helheten i produksjonssystemet synes jeg det er mer logisk å være veganer enn vegetarianer utfra etiske hensyn, evt vegetarianer som stiller store krav til hvor melkeprodukter og egg kommer fra. Jeg spiser kjøtt selv, så dette er ikke for å heve meg over noen, jeg bare påpeker noen paradokser.

Det er derfor jeg sier industrien bør forandres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den teiteste grunnen jeg hører for at folk er veggiser er at "det er ikke riktig å spise dyr". Himmel heller. Dyr er til for å spises! Fordøyelsessystemet vårter lagt opp til å fordøye disse deilige småkrypene. Sånn sett er jeg drit lei veggiser som ikke er i stand til å respektere oss kjøttspisere. Kjøtt er deilig, kjøtt er sunt og kjøtt gir liv. Dyr spiser dyr, vi er også i bunn og grunn dyr.

Tull. Vi trenger ikke spise dyr, ernæringsmessig sett. Folk som ikke spiser kjøtt er vel levende bevis på det. Men jeg har aldri sagt at jeg ikke respekterer kjøttspisere. Og skal vi akseptere all slags oppførsel bare fordi vi er dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Tull. Vi trenger ikke spise dyr, ernæringsmessig sett. Folk som ikke spiser kjøtt er vel levende bevis på det. Men jeg har aldri sagt at jeg ikke respekterer kjøttspisere. Og skal vi akseptere all slags oppførsel bare fordi vi er dyr?

Veggiser jeg har møtt har tilkjennegitt seg selv ved å nærmeste æreskjelle meg for å nyte min hamburger. Nok om det. Dyr skal respekteres og behandles fint mens de avles. Avlivingen skal også å selvfølgelig skje så skånsomt som mulig. Men kjøtt er noe som er helt naturlig, og riktig, å spise. Et kosthold uten kjøtt og jeg hadde følt meg veldig veldig fattig. Jeg hadde faktisk vært troende til å rappe et dyr for å få kjøtt i kosten.

De gangene jeg har vert ekstremt sulten og det har vert veldig uvisst når neste måltid kunne spises har jeg utelukkende fantasert om kjøttretter. Så selv om en kan overleve uten kjøtt så vil ikke jeg kalle det å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjøtt er noe som er helt naturlig, og riktig, å spise. Et kosthold uten kjøtt og jeg hadde følt meg veldig veldig fattig. Jeg hadde faktisk vært troende til å rappe et dyr for å få kjøtt i kosten.

De gangene jeg har vert ekstremt sulten og det har vert veldig uvisst når neste måltid kunne spises har jeg utelukkende fantasert om kjøttretter. Så selv om en kan overleve uten kjøtt så vil ikke jeg kalle det å leve.

Tull. Det er kun en fiks idé som er et resultat av vane.

Dessuten er det min erfaring at det er kjøttspisere som har mest vansker med å akseptere at noen tar andre etiske valg enn de selv, og blir da sykt fornærmet og nedlatende.

Endret av Sheherasade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Tull. Det er kun en fiks idé som er et resultat av vane.

Dessuten er det min erfaring at det er kjøttspisere som har mest vansker med å akseptere at noen tar andre etiske valg enn de selv, og blir da sykt fornærmet og nedlatende.

Det er ingen fiks ide, det er et reelt behov. Uten kjøtt blir jeg rastløs og stresset. En av ungene mine spiser jo ikke mat som ikke har en stor andel kjøtt i seg heller! Og, skal en bygge muskler så kan en ikke gjøre det som veggis. Med andre ord, du kan ikke drive med idrett i verdenseliten og være veggis.

Jeg er nedlatende mot veggiser fordi jeg er lei av å bli foralt hvilken hjerteløs jævel jeg er som spiser dyr. Om du er veggis rett og slett fordi du ikke liker smaken av kjøtt, helt greit. Men om det er fordi vi skal være snille med dyra, vel, da er du ute og seiler. Mennesker først, alltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nedlatende mot veggiser fordi jeg er lei av å bli foralt hvilken hjerteløs jævel jeg er som spiser dyr. Om du er veggis rett og slett fordi du ikke liker smaken av kjøtt, helt greit. Men om det er fordi vi skal være snille med dyra, vel, da er du ute og seiler. Mennesker først, alltid!

Å sette mennesker som i en egen kategori for seg er jo egentlig utrolig etnosentrisk. Relativt sett, filosofisk, synes jeg alle levende vesener er like mye verdt. I realiteten vil jeg jo heller redde et menneske enn en hund, hvis jeg måtte velge. Men jeg vet logisk sett med meg selv at dette kun er artsbetinget, kulturelt innprentet i meg. På samme måte som at man i Vesten vil spise gris, men ikke hund. Mens i andre deler av verden er det det samme fordi dyr er dyr uanssett. Og mennesker er bare en av mange dyrearter. Det er greit å kunne ha to tanker i hodet samtidig.

Endret av Sheherasade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann
Å sette mennesker som i en egen kategori for seg er jo egentlig utrolig etnosentrisk. Relativt sett, filosofisk, synes jeg alle levende vesener er like mye verdt. I realiteten vil jeg jo heller redde et menneske enn en hund, hvis jeg måtte velge. Men jeg vet logisk sett med meg selv at dette kun er artsbetinget, kulturelt innprentet i meg. På samme måte som at man i Vesten vil spise gris, men ikke hund. Mens i andre deler av verden er det det samme fordi dyr er dyr uanssett. Og mennesker er bare en av mange dyrearter. Det er greit å kunne ha to tanker i hodet samtidig.

Det er det, og det er riktig å gjøre det. Alle liv er ikke like mye verdt, men mennesker som gruppe går alltid fremfor dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det, og det er riktig å gjøre det. Alle liv er ikke like mye verdt, men mennesker som gruppe går alltid fremfor dyr.

Der motsier du deg selv.

På meg virker det som om du ikke er villig til å endre holdningene dine fordi du nekter å endre vanene dine, uansett hvor etisk/miljømessig gale de er.

Endret av Sheherasade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ingen fiks ide, det er et reelt behov. Uten kjøtt blir jeg rastløs og stresset. En av ungene mine spiser jo ikke mat som ikke har en stor andel kjøtt i seg heller! Og, skal en bygge muskler så kan en ikke gjøre det som veggis. Med andre ord, du kan ikke drive med idrett i verdenseliten og være veggis.

For noe tull. Kjøtt er ikke den eneste kilden til protein vi har, vi som ikke spiser kjøtt sørger for å sikre oss nok proteiner og annen næring via annen mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Der motsier du deg selv.

På meg virker det som om du ikke er villig til å endre holdningene dine fordi du nekter å endre vanene dine, uansett hvor etisk/miljømessig gale de er.

Så lenge dyrene ikke pines er det ikke noe uetisk med å spise dem. Miljømessige hensyn er ikke relevante. Jeg endrer ikke mitt kosthold bare fordi noen har fikse ideer. Der den tristeste ideen er at dyr er like mye verdt som mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
For noe tull. Kjøtt er ikke den eneste kilden til protein vi har, vi som ikke spiser kjøtt sørger for å sikre oss nok proteiner og annen næring via annen mat.

Men vi andre koser oss med vårt kjøtt og vil gjerne ha det i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi andre koser oss med vårt kjøtt og vil gjerne ha det i fred.

Det er da ingen som sier at dere ikke skal få ha det i fred? Jeg sier bare at det er tull at vi mennesker må ha kjøtt for å overleve, tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...