canya Skrevet 1. oktober 2009 #1 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg lurer på hvorfor folk velger å bli vegetarianere, er det pga at de vil spise mer sunt? Eller er det for å redde dyra? Begge 2 kombinert? For jeg ser ikke generelt på vegetarianere som noe mer sunne folk enn de som spiser vanlig, fordi det virker som at de spiser all den vanlige maten, bare uten kjøtt. Og da kan det ikke handle om sunnhet på en måte? Eller..? Ja, selvsagt er det individuelt hvem som spiser hva, men de aller fleste jeg vet om, er ikke sunne i det hele tatt.
Gjest WendyClear Skrevet 27. desember 2009 #2 Skrevet 27. desember 2009 Høres ut som du tenker på vegetarianere som en gruppe mennesker som deler hjerne, haha. Alle har jo forskjellig grunn til at de er vegetarianer. Enten det er miljø, helse, smak, dyrevern +++ Og jeg kjenner kun noen få vegetarianere som spiser helt "vanlig" bare kutter ut kjøttet (pudding-veggiser). Disse tenker vel først og fremst på dyrevern, eller er for late til å spise ordentlig og variert(noe man burde gjøre uansett om man spiser kjøtt eller ikke). For meg handler det om helse og miljø. Jeg får i meg masse vitaminer og næringsstoffer og har fått mer energi til overs etter å ha kutta kjøtt! Det at jeg sparer dyra ser jeg på som et kjempepluss og føler absolutt at det er riktig for mennesker å spise grønt, da det gir et fullverdig kosthold.
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2009 #3 Skrevet 27. desember 2009 Vel, hva du synes eller tror trenger ikke ha noe med virkeligheten å gjøre i det hele tatt, husk det. Dyrevern, helse og miljø, tre fantastiske grunner.
Gjest Gjest_sissi_* Skrevet 28. desember 2009 #4 Skrevet 28. desember 2009 spiser selv minimalt med kjøtt til vanlig (julen er unntaket), og ellers stort sett vegetar eller fisk. I stedet for å spørre "hvorfor spiser du ikke kjøtt", hva med å snu på spørsmålet og si "hvorfor SPISER du kjøtt"? Folk vil da argumentere med følgende: -det er vanlig i vårt kosthold -alle andre spiser kjøtt (vil ikke skille meg ut) -kjøtt er godt som man ser er ingen av disse spesielt gode argument. Her er noen av de maaaaange argumentene for hvorfor man bør redusere på kjøttinntaket/evt droppe det helt: -man sparer miljøet enormt mye -det er mer etisk (frigør ressurser, mer miljøvennlig, flere mennesker på jorden blir mette, mindre fråtsing, mer verdig behandling av dyrene+++) -å redusere inntak av rødt kjøtt er faktisk helsemessig veldig lurt! I tillegg til overnevnte argument (der rødt kjøtt er den verstingen som desidert krever mest naturressurser), så er rødt kjøtt også noe kroppen FINT kan klare seg uten. Det inneholder bl.a veksthormoner som sannsynligvis er noe av årsaken til at den gjennomsnittlig kroppsvekst i den vestlige verden stiger, i tillegg til at den også øker risiko for enkelte kreft + hjertesykdommer. -det finnes fantastisk mye god vegetar-og fiskemat -tør påstå at det ikke finnes særlig mange overvektige veggiser -man får mer energi og bedre helse av å spise mindre kjøtt som dere ser er ikke jeg nødvendigvis tilhenger av å totalt fjerne alt kjøtt fra kostholdet (selv om det er veldig beundringsverdig med de som er prinsippfaste nok til å klare dette). Men det er ingen grunn til at vi i vår rike del av verden skal fråtse i haugevis med mat bare fordi vi har trukket vinnerloddet da vi ble født. Litt rettferdig fordeling hadde ikke skadet. Og da MÅ vi faktisk kutte ned, også på kjøttforbuket.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2009 #5 Skrevet 28. desember 2009 Jeg er vegetarianer fordi det bare har blitt sånn med årene... Hehe. Flyttet for meg selv, og gadd ikke lenger å kjøpe inn kjøtt kombinert med en sunnhets-mani. Spiste ikke kjøtt på ca et år, spiste så en stor kjøtt middag og ble kjempedårlig. Fikk litt "angst" for å spise kjøtt en periode etter dette. Nå er jeg så vant til å ikke spise kjøtt og savner det overhode ikke. Får i meg nok vitaminer og mineraler gjennom annen kost.
tineline Skrevet 28. desember 2009 #6 Skrevet 28. desember 2009 Jeg valgte å bli vegetarianer fordi jeg syns det var urimelig at mennesket gjør dyr til ting. Industridyr=matvarer, og det var jeg uenig i. Altså hadde jeg en etisk begrunnelse. Jeg hadde imidlertid helsemessige årsaker til at jeg måtte spise mer variert igjen (mageproblemer som gjorde at tyngre fordøyelige proteiner i egg, melk og nøtter voldte problemer, noe ikke renskåret kjøtt og fisk gjør). Men jeg vil alltid savne å være veggis! Spesielt i England var det en smal sak å spise variert, også ute.
Gjest WendyClear Skrevet 29. desember 2009 #7 Skrevet 29. desember 2009 Jeg valgte å bli vegetarianer fordi jeg syns det var urimelig at mennesket gjør dyr til ting. Industridyr=matvarer, og det var jeg uenig i. Altså hadde jeg en etisk begrunnelse. Jeg hadde imidlertid helsemessige årsaker til at jeg måtte spise mer variert igjen (mageproblemer som gjorde at tyngre fordøyelige proteiner i egg, melk og nøtter voldte problemer, noe ikke renskåret kjøtt og fisk gjør). Men jeg vil alltid savne å være veggis! Spesielt i England var det en smal sak å spise variert, også ute. Vanskelig å spise variert som vegetarianer i England? Jeg har hørt at London er "vegetarby nr. 1" hehe
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #8 Skrevet 29. desember 2009 Vanskelig å spise variert som vegetarianer i England? Jeg har hørt at London er "vegetarby nr. 1" hehe Hun sa at "spesiellt i England var det en smal sak"
tineline Skrevet 30. desember 2009 #9 Skrevet 30. desember 2009 I England var det rett og slett himmelrik for en veggis, mens i Norge blir man tilbudt fisk på restauranter dersom man ber om vegetarmat.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 30. desember 2009 #10 Skrevet 30. desember 2009 Man kan selvfølgelig være vegetarianer uten å være sunn - det finnes mye usunn vegetarmat. Men generelt sett er vegetarmat mye sunnere enn det "kjøttetere" spiser - og det er lettere å være sunn når du er vegetarianer. Det er uansett enormt mange helsefordeler ved å bli vegetarianer - jeg kjenner mange veggiser som merker dette uten å engang prøve.
Pjukset Skrevet 30. desember 2009 #11 Skrevet 30. desember 2009 Man kan selvfølgelig være vegetarianer uten å være sunn - det finnes mye usunn vegetarmat. Men generelt sett er vegetarmat mye sunnere enn det "kjøttetere" spiser - og det er lettere å være sunn når du er vegetarianer. Det er uansett enormt mange helsefordeler ved å bli vegetarianer - jeg kjenner mange veggiser som merker dette uten å engang prøve. Nja, er det lettere å være sunn som vegeterianer? Kjøtt og fisk i moderate mengder er ikke spesiellt usunnt, en vegeterianer kan jo spise bakst, godteri, osv. Jeg har vært veganer i 4 mnd's tid (ikke spist kjøtt på 9 mnd), eneste helsefordelene jeg merker så langt er en god fordøyelse. Men det kommer kanskje etterhvert? Skal ta nye blodprøver om er par mnd for å sjekke verdier, og er veldig spent på om det har gjort noen forskjell
Gjest ja Skrevet 30. desember 2009 #12 Skrevet 30. desember 2009 Er veggis fordi jeg ikke orker tanken på å spise dyr. enkelt å greit. Men vurderer å spise fisk igjen for jeg har egentlig ikke noe problem ved å spise fisk når jeg tenker meg om. Og fisk er sunt for hår, hud osv. Men da er jeg seff ikke veggis lenger. Ingen vegiser spiser fisk som mange tror.
Pjukset Skrevet 30. desember 2009 #13 Skrevet 30. desember 2009 Er veggis fordi jeg ikke orker tanken på å spise dyr. enkelt å greit. Men vurderer å spise fisk igjen for jeg har egentlig ikke noe problem ved å spise fisk når jeg tenker meg om. Og fisk er sunt for hår, hud osv. Men da er jeg seff ikke veggis lenger. Ingen vegiser spiser fisk som mange tror. Er det ikke noe som heter pescianer eller noe sånt, som ikke spiser kjøtt, men spiser fisk?
Gjest ja Skrevet 30. desember 2009 #14 Skrevet 30. desember 2009 Er det ikke noe som heter pescianer eller noe sånt, som ikke spiser kjøtt, men spiser fisk? Ja, det er det. men det tlhører ikke vegetar gruppen.
Sheherasade Skrevet 31. desember 2009 #15 Skrevet 31. desember 2009 Jeg ble vegetarianer av etiske grunner. Jeg synes det er grusomt å skulle drepe helt unødvendig, spesielt i dagens verden hvor man har så mange muligheter for å spise sunt og godt uten kjøtt. Dyr sees ikke på som levende vesener, men et produkt. Det er sykt. Derimot kan jeg forstå at man visse steder spiser dyr for å overleve, men på lengre sikt synes jeg alle burde være veggiser. Og ja, fisk og sjømat er også levende vesener, derfor spiser jeg heller ikke det. Men jeg spiser egg og melkeprodukter da dyr ikke må dø for det, men helst fra frittgående høns og økologisk produsert. Dessuten er kjøttindustrien forferdelig CO2-forurensende og dårlig bruk av naturressurser. Men sunn? Det er jeg nok ikke. Blir mye sjokolade, potetgull, chips osv.
Sheherasade Skrevet 31. desember 2009 #16 Skrevet 31. desember 2009 (endret) Er veggis fordi jeg ikke orker tanken på å spise dyr. enkelt å greit. Men vurderer å spise fisk igjen for jeg har egentlig ikke noe problem ved å spise fisk når jeg tenker meg om. Hvorfor det? Det er da levende vesener det også. De lever bare under vann, ikke over. Fortjener ikke fisk like mye empati som andre dyr? Endret 31. desember 2009 av Sheherasade
Gjest ja Skrevet 31. desember 2009 #17 Skrevet 31. desember 2009 Hvorfor det? Det er da levende vesener det også. De lever bare under vann, ikke over. Fortjener ikke fisk like mye empati som andre dyr? Ja fisk er levende vesener det også. Men jeg har egentlig ikke noe problem med å spise det. Det er bare sånn jeg er. Og grunnen til at jeg ikke spiser dyr er ikke fordi jeg syns synd på dem eller no men det erfordi jeg bare ikke klarer å spise det. Helst ikke kjeft på meg bare fordi jeg klarer å spise fisk og ikke kjøtt. Ikke min feil det vel. Forresten jeg spiser ikke fisk nå men vurderer
Gjest ja Skrevet 31. desember 2009 #18 Skrevet 31. desember 2009 Jeg ble vegetarianer av etiske grunner. Jeg synes det er grusomt å skulle drepe helt unødvendig, spesielt i dagens verden hvor man har så mange muligheter for å spise sunt og godt uten kjøtt. Dyr sees ikke på som levende vesener, men et produkt. Det er sykt. Derimot kan jeg forstå at man visse steder spiser dyr for å overleve, men på lengre sikt synes jeg alle burde være veggiser. Og ja, fisk og sjømat er også levende vesener, derfor spiser jeg heller ikke det. Men jeg spiser egg og melkeprodukter da dyr ikke må dø for det, men helst fra frittgående høns og økologisk produsert. Dessuten er kjøttindustrien forferdelig CO2-forurensende og dårlig bruk av naturressurser. Men sunn? Det er jeg nok ikke. Blir mye sjokolade, potetgull, chips osv. det er dessverre ikke sant. Hvorfor skal ikke kalver og haner og egg ha like mye sympati som fisk og dyr? Når man drikker melk så tar de kalven fra moren og dreper den. Derfor er det noe som kalles kalvekjøtt skjønner du. og dette støtter du. Og haner blir drept. dette støtter du også. Og tenk på egg som aldri for leve fordi folk spiser dem før de får mulighet. skal man først gjøre noe pågrunnav dyra burde man bli veganer
Sheherasade Skrevet 31. desember 2009 #19 Skrevet 31. desember 2009 (endret) det er dessverre ikke sant. Hvorfor skal ikke kalver og haner og egg ha like mye sympati som fisk og dyr? Når man drikker melk så tar de kalven fra moren og dreper den. Derfor er det noe som kalles kalvekjøtt skjønner du. og dette støtter du. Og haner blir drept. dette støtter du også. Og tenk på egg som aldri for leve fordi folk spiser dem før de får mulighet. skal man først gjøre noe pågrunnav dyra burde man bli veganer Tull. Egg blir kun kyllinger hvis de er befruktet. Enig at mange dyr i dag lider pga egg- og melkeindustrien, og dette mener jeg bør endres. Men det er ingen kalver som dør pga melkemangel. Kalver som slaktes dør fordi folk vil ha kalvekjøtt. Endret 31. desember 2009 av Sheherasade
Sheherasade Skrevet 31. desember 2009 #20 Skrevet 31. desember 2009 Ja fisk er levende vesener det også. Men jeg har egentlig ikke noe problem med å spise det. Det er bare sånn jeg er. Og grunnen til at jeg ikke spiser dyr er ikke fordi jeg syns synd på dem eller no men det erfordi jeg bare ikke klarer å spise det. Helst ikke kjeft på meg bare fordi jeg klarer å spise fisk og ikke kjøtt. Ikke min feil det vel. Forresten jeg spiser ikke fisk nå men vurderer Sorry. Men når du sier at du ikke klarer å spise kjøtt tolket jeg det slik at du ikke klarte det på grunn av etiske grunner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå