Gå til innhold

Hvorfor stemples intelligente mennesker som sosialt tilbakestående?


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Kanskje det ikke bare har med misunnelse å gjøre (det har det nok), men også at de som er mindre smarte har lettere for å forklare andres oppførsel med feilslutninger?

Sikkert! Det var det jeg mente med at "Det kan jo også være at det som regnes som "sosialt tilbakestående" er litt annerledes blant de intelligente og de mindre intelligente?", men la det nok fram på en litt uklar måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Langt mot Nord

Intelligens og teft som en toller til å sniffe opp noe skjult som andre gjemmer, stadige tegn på noe i gjerde, kan fort sette enhver ut av skravla. Vanligvis er det snakk om følelser og hva man assosierer med det og fylle på med noe lignende uten å bryte av med å treffe spikeren på hodet.

Føler man at en er sosialt tilbake(for)stående så har man med ett en viss autoritet, kommer man med en f.eks. med en faktaopplysning istedenfor å jatte med så stemples man fort som er nerd.

Hva er prosenten for folk med IQ over Mensa's inntaksgrense? 140ish?

Javel, det utgjør 1 av 50 og hvor mange sitter rundt et lunsjbord på en fabrikk?

På de kalde tinder er luften klar og utsikten skarp, men i dumhetens daler er gresset sannelig grønt. Bare ikke påpek det, da er man heeelt grønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En iq på mensa nivå innebærer ikke automatisk at man er supersmart!

Jeg har tatt testen, og scoret høyt nok til å bli medlem (men valgte å ikke melde meg inn). På en intelligens skala vil jeg si jeg er en oppegående person, men vet om mennesker jeg ser på som mye smartere enn meg, som ikke nødvendigvis ville gjort det så bra på en slik test. Styrken min er logikk og matte, og oppgaver som har med det å gjøre pleier jeg å løse ganske greit. I tillegg til at jeg har klisterhjerne, så er jo det gull verdt i en slik test.

Og jeg er ikke en sosialt tilbakestående person. Har en stor omgangskrets, og en litt mindre krets med virkelig gode venner, og har ellers veldig lett for å bli kjent med folk. Enkelte dager foretrekker jeg å sitte hjemme med studiebøkene, fordi jeg er så heldig at jeg interesserer meg stort for det jeg holder på med. Andre dager blir det til en skikkelig sladrekveld med jentene, mens andre dager igjen blir det byn og fylla.

Den grunnen jeg ser til at intelligente folk blir stemplet som sosialt tilbakestående, er at de har stor interesse for det de gjør, og prioriterer kanskje dette fremfor sosiale settinger fra tidlig av. Slik at de ikke får utviklet den "normale" sosiale standarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Langt mot Nord
En iq på mensa nivå innebærer ikke automatisk at man er supersmart!

Nei, det er jeg aldeles enig i.

Faktisk kan man også ha høy EQ, SQ og gud vet hva, men nok om det.. forskjell på aksept og respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intelligens og teft som en toller til å sniffe opp noe skjult som andre gjemmer, stadige tegn på noe i gjerde, kan fort sette enhver ut av skravla. Vanligvis er det snakk om følelser og hva man assosierer med det og fylle på med noe lignende uten å bryte av med å treffe spikeren på hodet.

Føler man at en er sosialt tilbake(for)stående så har man med ett en viss autoritet, kommer man med en f.eks. med en faktaopplysning istedenfor å jatte med så stemples man fort som er nerd.

Hva er prosenten for folk med IQ over Mensa's inntaksgrense? 140ish?

Javel, det utgjør 1 av 50 og hvor mange sitter rundt et lunsjbord på en fabrikk?

På de kalde tinder er luften klar og utsikten skarp, men i dumhetens daler er gresset sannelig grønt. Bare ikke påpek det, da er man heeelt grønn.

Unnskyld meg (husk, vi er i skråblikkforumet nå), men snakker du med stemt "s"?

:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de mest brilliante genier hadde sosiale problemer , de vil bli husket i motsetning til oss som blir glemt sekundet vi havner under torva.....face it !

Steven Spielberg

George Lucas

Dan Aykroyd

Chris Walken

Sharon Stone (kanskje ikke Asberger men veldig geek som liten , bokorm)

Streisand

Bill Gates

Crispin Glover

Monroe

Mozart & div andre komponister

Disse har jo oppnått MYE til tross for at de ikke er spes sosiale.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den grunnen jeg ser til at intelligente folk blir stemplet som sosialt tilbakestående, er at de har stor interesse for det de gjør, og prioriterer kanskje dette fremfor sosiale settinger fra tidlig av. Slik at de ikke får utviklet den "normale" sosiale standarden.

Jeg tror ikke nødvendigvis det handler om at man ikke har fått utviklet sosial standard, men at man ikke nødvendigvis "gidder" å beskefrige seg med deg. Sosialisering innebærer en god del uskrevne regler og normer som ikke har opphav i logikk feks. Om man da er superintelligent (Mensa+++) og man har en sterk logisk sans så kan det vikre ganske meningsløst å inngå i en del av disse normene og ritualene.

Selv er jeg ikke så intelligent(iq på rundt 130), men kan nok av og til bli beskrevet som å ha litt dårlige sosiale antenner. Jeg er ikke flink til å snakke med ukjennte og trives ikke i store grupper. Dette fordi jeg er for dirrekte og ikke legger helt fingrene mellom. Jeg har problemer med å se logikken med at jeg skal oppføre meg på en viss måte, for å bli godtatt, for så å etterpå heller kunne være meg selv. Jeg blir godtatt av alle som kjenner meg og har flere veldig gode venner, men atferden min kan bli litt vel mye når folk ikke kjenner meg fordi normene da tilsier at man ikke skal være så dirrekte etc. Jeg liker heller ikke det meningsløse tørrsnakket som man må gjennom når man ikke kjenner folk så godt, samtidig som jeg ikke har interesser som fanger andres interesse like godt så vi har ofte ikke så veldig mye å snakke om.

Dette har altså ikke med at jeg ikke leser kodene og har lave sosiale antenner, men at jeg ikke gidder å følge disse og ikke gidder å delta i mye av det som jeg ser på som meningsløst dill. På kontoret sitter mange og jabber gjerne 30 min ut over lunchtiden, mens jeg går ofte tilbake til kontoret før lunchhalvtimen er over. De pjatter jo bare om totalt uinteressante ting. Hadde de snakket om ting som interesserte meg, eller tatt litt interesse i ting jeg snakket om hadde jeg gjerne sittet lenger jeg også. Det er ikke antennene mine det er noe galt med, men interessene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i det gjesten over skriver. Det er ikke det at jeg ikke kjenner til de sosiale normene, men jeg er på en måte uenig i enkelte av dem. Og jeg liker ikke å innordne meg etter regler som jeg ikke er enig i eller ikke finner logiske. Synes det er irriterende når folk forteller meg hvite løgner eller er høflige når det er lett å gjennomskue at det ikke er oppriktig ment. Jeg ønsker at folk skal være mer direkte og ærlige enn de ofte er, og derfor liker jeg å være sånn selv også. Men antar at jeg kan oppfattes som litt sosialt uintelligent da.

Imidlertid har jeg i motsetning til gjesten over ofte veldig interessante lunsjsamtaler. Det kommer nok av at det er en veldig stor andel av mennesker med doktorgrad ved lunsjbordet(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Langt mot Nord
Unnskyld meg (husk, vi er i skråblikkforumet nå), men snakker du med stemt "s"?

:klø:

Nei, det har vi Ari Behn til å gjøre, også en uting med sch- som mange på Østlandsområdet bruker. Schjø! i trøndelag er ikke så hipster dufus, men får noe av den samme følelsen av Schpaa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på da, er om dem som tar Mensa's matematisk-logiske test er like smarte om de tar en annen test som inneholder flere deler av de såkalte intelligensene? :-o

For det er jo slik at noen kan score særdeles HØYT på noen tester, mens på andre scorer de lavere. Som med alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Dette har jeg også tenkt på. Problemet med en del av de andre intelligensene er jo at de til større og mindre grad er tillærte, og de er mer kultur- og aldersavhengige. Enkelte mål på for eksempel emosjonell intelligens vil jo være veldig avhengig av hvilke normer og kulturer man har vokst opp i. Matematisk intelligens, som musikalsk intelligens, vil til en stor grad være avhengig av regelrett øving. (selv om en del ting, som absolutt gehør, ikke nødvendigvis er trenbart).

Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig med sosial intelligens, og har man ikke det, kommer man ikke langt med mensaintelligens heller. At man velger å lese en påstand om at sosial intelligens er viktigere enn den man måler med mensametoder som at det dermed betyr at mensamedlemmer ikke eier sosial intelligens, blir litt mystisk for meg. Er man hårsår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mie_*

Det er ganske interessant,men jeg synes at det ofte virker som det motsatte.

Jente nr 1; skoleflink og gode karakterer,men ikke så veldig "sosial intelligent, det vil si at hun ikke vet helt diverse sosiale "regler", hva som er ok å si i hvilken setting,og hva man bør holde for seg selv.

Jente nr 2: har ikke fullført vgs, giftet seg i ung alder og fått unger, mesteparten av tiden går på sladring og skaffe seg kontakter/bekjente noe som man vil kalle sosial intelligens, men som plutselig sier ting som er helt på vidda. Selv om hun har lett for å komme i prat med folk og bruke de "rette ordene" så er det spørsmål om tid før hun slenger ut en eller annen idiotisk setning der man blir stående og tenke "hva faen". Denne jente nr 2 har forstått det slik at sosial intelligens går ut å sladring og prate bullshit med kassadamen på Rimi. Men det er en ting hun er flink til som man kan si er hennes sosiale intelligens er at hun er flink til å manipulere mennesker for å få enten sympati,støtte,penger - hva som helst (men som igjen er lett å avsløre bare man stiller de riktige spørsmålene). Men spør du meg så velger jeg å omgås jente nr 1 anyday fremfor hun her siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...
Gjest Suliaitei

Det er vel enkeltes erfaring at de som er veldig flinke faglig ofte ikke har så gode sosiale antenner. Men det handler vel egentlig om kommunikasjonsproblemer, og at det er like vanskelig for en med en veldig høy IQ å ha en givende samtale med en med en veldig lav IQ som omvendt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...