Becky1 Skrevet 25. april 2010 Forfatter #381 Skrevet 25. april 2010 Kjoler er bra! :rødme: Går bare i kjole jeg, og det er jg glad for nå, får de har plass til en oppblåst mage.. Kjoler er fint for å skjule magen gravid eller ikke Har funnet forskjellen på PCO pg PCOS nå. Men hvordan uttales det? Sier man boksavene? pe-ce-o? pe-ce-o-s?
Gjest Iril Skrevet 25. april 2010 #382 Skrevet 25. april 2010 (endret) Jeg sier det ikke så ofte, men ville sagt hver bokstav liksom. Sånn som du skrev! Det gjorde forresten gynekologen jeg var hos også. Endret 25. april 2010 av Iril
Tinio Skrevet 25. april 2010 #383 Skrevet 25. april 2010 Så flink du er å tenke positivt, jeg beundrer deg! Sikkert lurt å gå til en gynekolog så kan du få svar på ting du lurer på! Ikke noe godt å gå rundt og gruble heller.. Forresten, hvis du skal begynne på pergo og har veldig uregelmessig mensen så setter de i gang en falsk mensen med medisiner. Jeg måtte gå på p-piller en måned, og startet med pergo da jeg fikk pillemensen. PCOS uttales akkurat slik; P C O S! :gjeiper: PCO står for PolyCystisk Ovarier og PCOS står for PolyCystisk Ovarie Syndrom. Mange kan ha PCO, det er en tilstand uten symptomer som går over. Man har mange små cyster på eggstokkene i en periode. PCOS er mer alvorlig, det går vanligvis ikke over. En har også da mange små cyster på eggstokkene, i tillegg har man symptomer. Tror man må oppfylle minst 2 av 3 krav: - Cyster på eggstokkene - Ubalanse i hormonene som vises på prøver, for mye mannlige hormoner. - Uregelmessig eller ingen menstruasjon En del som har PCOS kan se litt "mandig", en har økt hårvekst på kroppen, uren hud og legger veldig lett på seg rundt magen. Mange er overvektige. Man føler seg ofte sliten og uvel, og har humørsvingninger. For noen overvektige kan PCOS gå over eller bli bedre om de slanker seg noen kg. Mange leger sier PCO og PCOS om hverandre, men det er altså store forskjeller på de to diagnosene. Min erfaring er at leger vanligvis kan veldig lite om dette. Håper du ikke har PCOS da, men heldigvis er det hjelp å få om det er det som skulle være problemet.
Zia Skrevet 25. april 2010 #384 Skrevet 25. april 2010 (endret) Jeg og uttaler det slik du skriver - og det er hva en venninne av meg med PCO gjorde også. Og hun var jo hos gynekologen annen hver uke i et års tid - regner med hun villa ha snappet opp om det var annen uttale som var korrekt Vet egentlig ikke helt hvordan man kunne uttalt det ellers? :klø: "Peso" og "pesos"? Høres mer ut som meksikansk valuta Så bra at du bestiller time hos gynekolog med en gang! Jeg angrer egentlig på at jeg lot meg påvirke av mannen i sin tid jeg og - det endte jo med 2 måneders venting. Hadde vært godt å slippe. Så synes du er lur som hopper over ventingen Blir spennende å høre hva han finner på deg - forhåpentligvis ingenting da *edit* Forøvrig bra innlegg av Tinio rett over her Oppklarende på en enkel måte Endret 25. april 2010 av Zia
Tinio Skrevet 25. april 2010 #385 Skrevet 25. april 2010 Haha, nå så jeg at du hadde funnet forskjellen selv!
Gjest Alabama Skrevet 25. april 2010 #386 Skrevet 25. april 2010 Hos Oslo-akutten får du time på dagen omtrent. Sjekk hjemmesidene deres. Gynekologen heter forresten Linda Johansen.
Becky1 Skrevet 26. april 2010 Forfatter #388 Skrevet 26. april 2010 (endret) Tusen takk for gode svar. jenter. Takk for tips, informasjon, lykkeønskinger og annet. Hva skulle jeg ha gjort uten dere? :klemmer: Jeg fikk time til gynekologen i dag kl. 16.20. Må betale 730 kr, men synes det er verdt det. Nå er det sånn at jeg gruer meg SKIKKELIG til det. Dama i telefonen sa at gynekologen jeg skulle til var veldig behagelig. Sa det som det var jeg. Har kun vært hos gynekolog en gang før (for 7 år siden )og det var grusomt. Som jeg har nevnt før, så sliter jeg med noen mystiske smerter der nede. De kommer og går og vi klarer fint å hvis vi bruker litt på å komme i gang. Jeg bare merker jeg gruer meg så veldig nå. Eller er mer nervøs. Ikke for hva de finner ut, men for selve undersøkelsen. Vi hadde forresten i går. Det er vel ikke helt heldig? Da det kan renne sædrester ut. Men trodde ikke jeg kunne få time så fort. Noen som kan si meg hva som ble gjort på undersøkelse da de mistenktte PCOS? Regner med innvendig ultralyd. De bør vel ta blodprøve og? Håper han kan ta en celleprøve. Det har jeg fått brev om to ganger i posten om at jeg må gjøre.. Spurte faktisk den forrige fastlegen min om å gjøre det for et par år siden. Han sa jeg ikke trengte det. Da hadde jeg mannet meg opp og greier Beklager at jeg ikke er så flink til å svare i dagbøkene til folk om dagen. Jeg leser det meste. Er bare det at senebetennelsen har slått til igjen. Har vært her alt for mye i det siste. Det er jo så koselig Endret 26. april 2010 av Becky1
Gjest Iril Skrevet 26. april 2010 #389 Skrevet 26. april 2010 (endret) Da jeg var hos gyn. snakket vi først litt om hvordan syklusene mine hadde vært opp gjennom årene, prøvehistorie og sånne ting. Så GU med innvendig UL, jeg hadde mensen så derfor ble det ikke tatt celleprøve, men regner med det blir gjort på deg. Etter GU snakket vi litt igjen, om Pergo som vi fikk resept på, og litt om mannens problemer og hva vi skulle gjøre med det. Før vi gikk ble det tatt en million blodprøver av oss begge, noen av dem for å sjekke for seksuelt overførbare sykdomer, men det var visst bare for å slippe å gjøre det senere i fall vi trengte prøverør. Mannen leverte sædprøve forresten, som vi hadde med hjemmefra. Om du kan bør du vel ta med mannen din, men kan hende han må bestille seg en egen time til utredning. Utredning av menn er som regel bare å levere sædprøve og ta blodprøve, men det heter at sædkvaliteten skal være sjekket før man får Pergo, for hvis den er dårlig er det jo best å slippe å gå på Pergo unødvendig. Det kan jo være ganske heftige greier. Det går nok så bra så, det er ingenting å grue seg for! Lykke til! Endret 26. april 2010 av Iril
Becky1 Skrevet 26. april 2010 Forfatter #390 Skrevet 26. april 2010 Da jeg var hos gyn. snakket vi først litt om hvordan syklusene mine hadde vært opp gjennom årene, prøvehistorie og sånne ting. Så GU med innvendig UL, jeg hadde mensen så derfor ble det ikke tatt celleprøve, men regner med det blir gjort på deg. Etter GU snakket vi litt igjen, om Pergo som vi fikk resept på, og litt om mannens problemer og hva vi skulle gjøre med det. Før vi gikk ble det tatt en million blodprøver av oss begge, noen av dem for å sjekke for seksuelt overførbare sykdomer, men det var visst bare for å slippe å gjøre det senere i fall vi trengte prøverør. Mannen leverte sædprøve forresten, som vi hadde med hjemmefra. Om du kan bør du vel ta med mannen din, men kan hende han må bestille seg en egen time til utredning. Utredning av menn er som regel bare å levere sædprøve og ta blodprøve, men det heter at sædkvaliteten skal være sjekket før man får Pergo, for hvis den er dårlig er det jo best å slippe å gå på Pergo unødvendig. Det kan jo være ganske heftige greier. Det går nok så bra så, det er ingenting å grue seg for! Lykke til! Tusen takk for utfyllende svar Ja, jeg vet det går bra. Er vel mer det at jeg går til noe ukjent. Jeg har nemlig gjort MYE vondt i løpet av min sykdomshistorie. Så bør klare dette og. Er nok derfor folk gruer seg sånn til fødsler. DE vet rett og slett ikke hva de går til. Kjente smerter er lettere å forholde seg til enn ukjente. Mannen kommer ikke hjem fra jobbe så tidlig, men han kan evt gjøre det senere. Har ikke tenkt på bivirkningene av pergo. Tenker bare på å få EL jeg.. Godt du nevner. Hva vil du si er det verste med å ta medisinene? Ikke for å få et skremselsbilde, men for å få et mer nyansert bilde. Tenker på en måte at det er en vidunderkur som gir EL
*Lollipop* Skrevet 26. april 2010 #391 Skrevet 26. april 2010 Skjønner godt at du gruer deg, det har jeg også gjort de siste gangene pga de smertene du vet om at jeg har For meg så har det betydd mye hvordan selve gynekologen har vært. Ei dame jeg var hos tok meg ikke på alvor med smertene jeg hadde, sa bare at det var normalt å ha smerter (men jeg hadde jo ikke de normale!! Ble litt irritert når hun ikke tok hensyn da ja), mens han andre som ga meg diagnosen var kjempegrei. Han ga også beskjed om at jeg måtte si ifra hvis jeg trengte en pause eller hvis det gjorde veldig vondt osv, og det var godt å få en som faktisk tok hensyn og var forsiktig og lot det gå i mitt tempo. Aldri fått noe utredning for PCOS så aner ikke noe der Men det kommer til å gå bra! Vær ærlig om hvordan du føler det, sånn som du var på telefonen, det hjelper masse!! Både for din egen del og for at gynekologen skal få en bedre forståelse av hele totalen. Godt at du fikk time så fort og at du blir ferdig med det. Ikke noe særlig å gå rundt lenge og grue seg til det. Masse masse lykke til becky
Gjest Iril Skrevet 26. april 2010 #392 Skrevet 26. april 2010 Jeg var heldig og hadde lite bivirkninger, mens andre får heftige bivirkninger. Det verste for meg var kanskje hodepinen, stikkingen i eggstokkene og hetetokter. Følte meg som en kokt hummer mens mannen holdt på å fryse ihjel fordi jeg nektet å lukke vinduet.. Men når man sitter der med positiv test er jo alle plager verdt det! Og har man ikke EL på egenhånd er det bra Pergo finnes, så du trenger ikke bekymre deg for det på forhånd, synes jeg!
Tinio Skrevet 26. april 2010 #393 Skrevet 26. april 2010 Det går nok kjempebra hos gynekologen skal du se! Nå var jeg jo hos to forskjellige gynekologer, en håpløs først og deretter en flink privat en. Hos den håpløse: Foretok vanlig undersøkelse, deretter innvendig UL som viste mange små cyster på eggstokkene. Hormonprøvene jeg hadde tatt hos fastlegen i forveien var innenfor normalen, så da mente gynekologen at det bare var p-pillene som hang igjen i kroppen. Det var håpløst å prøve å forklare han at mine sykluser før jeg startet på p-piller varte 1-2 år, vent og se var svaret jeg fikk selv om det var nesten et år siden jeg hadde sluttet på p-pillene og ikke hatt mensen en eneste gang. Men fikk beskjed om at mannen skulle levere sædprøve på kvinneklinikken i tilfelle jeg skulle begynne på pergo senere. Liten vits med pergo om svømmerne hans ikke hadde funket. Hos den flinke: Jeg tok bare innvendig UL, ikke noenting annet. Han sa at de hormonprøvene jeg hadde tatt tidligere ikke sa noe om PCOS, fordi de må tas på spesielle dager i syklusen, noe som ikke gikk an med mine årslange sykluser. :gjeiper: Men jeg hadde veldig tynn slimhinne i livmoren, noe som tydet på hormonell ubalanse. Han startet behandling med medisiner med en gang, jeg måtte jo gå på mye i tillegg til dobbelt dose pergo. Hadde nok blitt prøverør på oss om ikke denne gynekologen hadde hatt så utrolig god peiling. Syns ikke det var noe ille å gå på pergo, var litt svimmel og det stakk litt i eggstokkene men ikke noe gale i det hele tatt!
Becky1 Skrevet 26. april 2010 Forfatter #394 Skrevet 26. april 2010 Tusen takk igjen, Iril, Buffy og Tinio. Hva skulle jeg ha gjort uten dere? Setter utrolig pris på støtten. Nå er det ikke lenge igjen til klokka er 16.20. Spurte mannen istad om han synes det var greit å ta sædprøve. Det synes han. Ville ikke gå med på det uten hans samtykke. Blir uansett ikke i dag. Håper alle KG-jentene mine får en strålende dag
Gjest Iril Skrevet 26. april 2010 #395 Skrevet 26. april 2010 Spurte du mannen? Så hensynsfull du er da! Jeg sa bare at sånn var det og at om han synes det var ille kunne han jo forestille seg hvordan det var å måtte brette ut glufsa til en middels gammel mann man ikke kjente.. Skal tenke på deg klokken 16.30 i dag, det kommer til å gå så bra så!
Tinio Skrevet 26. april 2010 #396 Skrevet 26. april 2010 Jeg sa bare at sånn var det og at om han synes det var ille kunne han jo forestille seg hvordan det var å måtte brette ut glufsa til en middels gammel mann man ikke kjente.. Enig! Det mannfolka må gjennom er ingenting i forhold til hva vi må! Tenk om man må gjennom prøverørsforsøk da! Alt mannen trenger er å sprute i en kopp da også, uansett om problemet ligger hos han eller ikke.
Zia Skrevet 26. april 2010 #397 Skrevet 26. april 2010 Noen som kan si meg hva som ble gjort på undersøkelse da de mistenktte PCOS? Regner med innvendig ultralyd. De bør vel ta blodprøve og? Håper han kan ta en celleprøve. Det har jeg fått brev om to ganger i posten om at jeg må gjøre.. Spurte faktisk den forrige fastlegen min om å gjøre det for et par år siden. Han sa jeg ikke trengte det. Da hadde jeg mannet meg opp og greier Nå er det sikkert for sent med svar her uansett, men jeg har jo veldig fersk erfaring på området da Det var bare litt samtale her, deretter en GU hvor han tok celleprøve (etter å ha spurt om når jeg tok det sist, og det var omtrent like lenge siden ssom for deg ), og så presset han litt fra begge kanter (altså både ut- og innside). Litt ubehagelig, men mest ekkelt. Deretter kikket han litt på eggstokkene med UL, og viste meg hvor lekre PCOS-eggstokker jeg har Deretter tok de blodprøve for å sjekke et par hormoner fastlegen min hadde glemt. Det var alt - fikk resept på Primolut og Pergo. Ingenting nevnt om at mannen burde ta prøve her i gården - nesten litt rart? :klø: Spurte du mannen? Så hensynsfull du er da! Jeg sa bare at sånn var det og at om han synes det var ille kunne han jo forestille seg hvordan det var å måtte brette ut glufsa til en middels gammel mann man ikke kjente.. Skal tenke på deg klokken 16.30 i dag, det kommer til å gå så bra så! Jeg prøvde den samme på mannen, men han ble av en eller annen grunn furten :klø: Synes det var rart, for det er jo åpenbart at de slipper fryktelig billig unna i forhold Mistenker det er fordi han er redd for at det er noe galt med han - han er jo mannen med stor M, hadde blitt et knekk i manns-egoet vet dere
Gjest Iril Skrevet 26. april 2010 #398 Skrevet 26. april 2010 Ingenting nevnt om at mannen burde ta prøve her i gården - nesten litt rart? :klø: Virker som om det er mange gynekologer som synder her, men det står jo til og med i pakningsvedlegget at man ikke skal ta Pergo om det ikke er utelukket problemer hos mannen. Men jeg hadde ikke bekymret meg mye over det om jeg var deg.
Zia Skrevet 26. april 2010 #399 Skrevet 26. april 2010 Virker som om det er mange gynekologer som synder her, men det står jo til og med i pakningsvedlegget at man ikke skal ta Pergo om det ikke er utelukket problemer hos mannen. Men jeg hadde ikke bekymret meg mye over det om jeg var deg. Ja, jeg leste det i sted. Det er egentlig en god del ting som bør sjekkes før man settes på Pergo. Men vi får gå ut i fra at mannen er ok i første runde, så får jeg heller ta det opp i neste runde. En bekymring om gangen Masse lykke til Becky - nå er det rett før! Det går helt sikkert bra Det gikk mye greiere enn jeg forventet også - litt mindre gynekolog-angst nå faktisk Blir spennende å høre rapport når du er tilbake! :hopp: Heier litt på at du får gode nyheter og jeg
Gjest Iril Skrevet 26. april 2010 #400 Skrevet 26. april 2010 Ja, man skal vel egentlig sjekke at egglederne er åpne også, men det er aldri gjort på meg, og jeg har faktisk ikke hørt om noen som har gjort det før en pergo-kur.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå