Sorelle Skrevet 14. juli 2011 #2701 Del Skrevet 14. juli 2011 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Sorelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilla Skrevet 14. juli 2011 Forfatter #2702 Del Skrevet 14. juli 2011 Og siden jeg er så himla erfare tvillingmamma nå (ha, 8 uker gir jo all verdens av erfaring, liksom... ), så skal jeg komme med enda et tips: Ikke bry med å kjøpe bleiebøtte! Vi hadde tenkt å bruke en sånn bøtte med pedal, men bare den lille bevegelsen for å få åpnet bøtte og kaste bleien nedi føles unødvendig knotete når man skal ha raske skift. Vi har rett og slett brukt en vanlig vaskebøtte på badet, satt en pose oppi og kaster rett nedi der. Bleier, engangskluter og våtservietter, emballasje og annet "baderomssøppel" fyller opp sånn at vi uansett må gå ut med den en gang om dagen, og da rekker det ikke å stinke bæsj der inne. Særdeles godt fornøyd med at vi bare pakker bleia sammen og kaster den i en rask bevegelse! Vi bruker forresten engangskluter (Mesoft eller Vidi) til å tørke og vaske i rompa med. Det gir litt mer avfall, men gjør det enormt mye lettere for oss enn å stå å vaske, henge opp og brette små kluter som det hadde blitt MYE av. I ansiktet og til bading bruker vi vanlige kluter, men det er jo ikke fullt så mye vasking av dem. Flere enlingemammaer lo av meg som hadde gulpeklutene ferdig stablet (oh jess, vi snakker stabler), senga ferdig reid opp og stelleplassen ferdig oppstilt før jentene kom. Men da vi kom hjem fra sykehuset var det fulle bleier og to supersultne jenter, da var det greit at alt faktisk sto klart og at vi slapp å begynne med ting da. En tvillingmamma kan liksom aldri vært nok i forkant, har jeg lært meg! Nei, den bleiebøtta kommer lenger og lenger ned på prioriteringslista kjenner jeg. Selv om vi skulle få den gratis, så må vi jo fortsatt kjøpe refillene. Og med to bleiebrukere, så ser jeg for meg at en refill kanskje ikke varer så lenge heller. Må prøve å tenke litt økonomi også. Vi har valgt å satse på engangsbleier og engangskluter. Er som du er inne på, noen ganger må effektivitet og lettvinthet gå først. Men våtservietter holder vi oss unna! Vi har kjøpt en reol i dag som skal stå i forlengelse av stellekommoden her nede i 1. etg. (Hovedbasen. ) Og denne her stellekroken har jeg tentk å ha klar før fødselen (så fremt ikke noe skulle skje veldig brått da.) Gleder meg til det kjenner jeg. Bor visst en liten redebygger i meg likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilla Skrevet 14. juli 2011 Forfatter #2703 Del Skrevet 14. juli 2011 Enda en snikleser her. Jeg kom over dagboken din for et halvt år siden, men har ikke kommentert noe ennå. Du virker som en superflott dame, som har vært gjennom mer enn noen skal behøve. Det er utrolig godt å lese at alt er bra med guttene dine nå, og det skal bli en glede å følge deg helt inn. Vil bare slenge på et lite tips til deg etter fødsel. Ta med flere t-skjorter og joggebukser enn du tror til barsel/barselhotell. Jeg svettet som en gal og blødde gjennom joggebuksen, ikke spesielt trivelig frem til samboeren fikk hentet mer klær. Og jeg hadde med en litt penere bukse (bare en helt ny joggis ) og topp til når vi fikk besøk. Jeg vet at ingen forventet å se meg helt fresh etter fødsel, men det var viktig for meg å føle meg litt finere enn i en utsvettet t-skjorte og slitt joggis. Ellers tror jeg du har full kontroll. :D Hei Sorella! Tipset om ekstra klær er notert! Merker at jeg tenker mye mer på utstyret til gutta enn hva jeg/vi selv trenger. Men det er ikke noe særlig å ikke føle seg ren og fresh heller, så takk for påminnelsen! ---------- Herlighet, jeg er i dag rammet av "Owæææh-ting kan skje når som helst, og vi har slettes ikke kontroll!"-panikk! Stressende, og litt artig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilla Skrevet 14. juli 2011 Forfatter #2704 Del Skrevet 14. juli 2011 Nei, den bleiebøtta kommer lenger og lenger ned på prioriteringslista kjenner jeg. Selv om vi skulle få den gratis, så må vi jo fortsatt kjøpe refillene. Og med to bleiebrukere, så ser jeg for meg at en refill kanskje ikke varer så lenge heller. Må prøve å tenke litt økonomi også. Vi har valgt å satse på engangsbleier og engangskluter. Er som du er inne på, noen ganger må effektivitet og lettvinthet gå først. Men våtservietter holder vi oss unna! Skjønner at jeg svarer litt i mot meg selv her, særlig for dere som er drevne med tøybleier. Men det føles ikke helt overkommelig med noen annen løsning, ihvertfall ikke ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 14. juli 2011 #2705 Del Skrevet 14. juli 2011 (endret) Elastisk sjal er ikke så vanskelig som det ser ut til i VG-reklamen, altså. Jeg henger på bæreforumet på Tettinntil, og det har vært noe frustrasjon over det der - for det er mange som plutselig tror at bæring er fryktelig vanskelig! Men bæreseler er jo veldig greit. Sånne nyfødtluer er erfaringsmessig ganske stretchy! Lillejenta var nokså stor i hodet (39 cm, kanskje like greit at det endte med KS? ), men brukte fint den minste størrelsen fra Nøstebarn i starten. Mor Signe-teppet er veldig greit. Hvis du vil strikke det "vanlig" legger du opp et sted mellom 140 og 160 masker i tynt garn, jeg brukte Drops-alpakkaen, men babymerino, vanlig babyull, Lanett osv vil også funke fint. Jeg brukte pinne 6. Det går ganske radig! Om du vil strikke på skrå legger du opp tre masker, øker i begynnelsen av hver pinne med å strikke 2-3 masker (avhengig av hvor bred ytterkant du vil ha), lager et kast, og så strikke pinnen ut. strikker til du har brukt opp litt mindre enn halvparten av garnet, og feller ved å strikke 2-3 masker som før, lage kast, og så strikke tre sammen før du strikker pinnen ut. Det skjer litt mer når du strikker på skrå, men uten at det blir vanskelig... Så det er vel mest smak og behag. Jeg har strikket begge typer og liker på skrå best. Pluss at du får en pen hullkant og ikke trenger å hekle rundt etterpå. Om du har et bibliotek i nærheten og kan låne bøkene "Strikk til Nøstebarn" og/eller "Myk start", så er det oppskrifter på både tepper og luer i begge. Her ser du forresten noen ferdigstrikkede tepper. Endret 14. juli 2011 av *Joyce* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 14. juli 2011 #2706 Del Skrevet 14. juli 2011 Skjønner at jeg svarer litt i mot meg selv her, særlig for dere som er drevne med tøybleier. Men det føles ikke helt overkommelig med noen annen løsning, ihvertfall ikke ennå. Jeg skjønner deg godt, jeg. Tøybleier er jo litt utenfor allfarvei i alle tilfeller, og det er mye å sette seg inn i. For vår del var det rett løsning, men det betyr jo ikke at det er det for alle! (Men nå - for oss - føles det mer styrete å måtte gå ut med søpla daglig enn å sette på en maskin med tøybleier hver 3.-4. dag. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 14. juli 2011 #2707 Del Skrevet 14. juli 2011 Jeg var også fast bestemt på å ikke bruke våtservietter, men jammen er det Mannen som holder på engangsklutene og jeg som oftere og oftere tyr til våtserviettene... Faktisk opplever jeg at de ikke blir spesielt såre av å bruke våtservietter, og om natten er det fint å ta noe som går fortfort for å unngå at bleieskiftet varer for lenge. Å skru på vannet vekker to små nysgjerrige jenter ganske bra, mens det er lettere å bare trekke noen servietter ut av pakken og vips, så er det ny og ren bleie på. Og ute på tur er det jo gull verdt! Du skal få et godt tips til, fra en tvillingmamma til en annen, selv om det ikke handler om utstyrlista. Jeg er ustoppelig når jeg først begynner! Men jeg blir alltid så sykt tørst når jeg ammer/pumper, det tar bare to svelg fra en av tvillingene og så er jeg helt desperat etter kaldt vann. Vi har 8-10 Imsdalflasker som vi fyller med kaldt vann hver kveld og legger i kjøleskapet. Da er det enkelt for Mannen å hente vann til meg selv om han egentlig bærer den andre tvillingen, og vannet er alltid iskaldt og deilig. Det høres ut som et bittelite tips, men når det er som aller mest hektisk her er det nettopp sånne småting som gjør tvillinghverdagen LITT lettere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 14. juli 2011 #2708 Del Skrevet 14. juli 2011 Hei du Nilla! Hvis du vil kan jeg ta på meg å strikke en lue? Men da må du sende en PM med hvor jeg skal sende den - garn og sånt spanderer jeg. Ellers er det jo så koselig å se redebyggingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 14. juli 2011 #2709 Del Skrevet 14. juli 2011 Hei du Nilla! Hvis du vil kan jeg ta på meg å strikke en lue? Men da må du sende en PM med hvor jeg skal sende den - garn og sånt spanderer jeg. Ellers er det jo så koselig å se redebyggingen. Så lurt! Det kan jeg gjøre også! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sorelle Skrevet 14. juli 2011 #2710 Del Skrevet 14. juli 2011 (endret) . Endret 28. oktober 2015 av Sorelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pysepusen Skrevet 14. juli 2011 #2711 Del Skrevet 14. juli 2011 Jeg har brukt en litt egen oppskrift på "Mor Signe"-teppene. Her i huset kommer nemlig ikke Nøstebarn-garn innenfor døra Jeg eeeeeelsker alpakka Så jeg brukte fire nøster mini alpakka fra Sandnesgarn på p. 4,5. Det blir sååå herlig og mykt! Kan nok ta det på p 5 også for at det skal gå fortere! Og djevellua i Myk start er superlett og går fort å lage Vil du ha litt tykkere har de en fin i Merino extra fine fra Drops Når det gjelder ull; bodyer i str. 50 passer nok lenge. Og for en liten lue; her hadde vi Janus sin tynne ull-lue i str. 60 og det passet helt fra nyfødt til han var seks mnd. kanskje? Og hadde nok passet lenger også! Er ellers enig i mye av det de andre har skrevet En ting jeg vil legge til; gensere er uhyre upraktisk til disse små. Heller flere bodyer. Om vinteren har han vært kledd som dette (i den rekkefølgen): ullbody, ullstrømpis, body, bukse (også sokker da). Så henger han sammen. Det er først nå når han løper rundt at genser er OK, men fremdeles er bodyen best Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aud Long Skrevet 15. juli 2011 #2712 Del Skrevet 15. juli 2011 Så koselig redeprat det var her! Jeg lurer på om du kanskje trenger noen flere bodyer, men det kommer an på du om du fått gulpeunger eller ikke. Det kan dere jo også se an, og heller supplere tidlig. Det er jo ikke uvanlig at bodyer er barselpresang . I begynnelsen brukte vi nesten bare pysj, body og strømpebukse. Har dere tørketrommel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinio Skrevet 15. juli 2011 #2713 Del Skrevet 15. juli 2011 Herlighet, jeg er i dag rammet av "Owæææh-ting kan skje når som helst, og vi har slettes ikke kontroll!"-panikk! Stressende, og litt artig. Vet du, da jeg var like langt på vei som det du er nå så bodde vi på hotell fordi leiligheten var totalt ødelagt av oversvømmelse. Tror du jeg var stressa eller?? Her snakket vi VIRKELIG null kontroll! Tenk om tvillingene kom mens leiligheten fortsatt var bombet og full av arbeidskarer som borret og hamret! Tror ikke vi fikk flytte hjem igjen før jeg var 34 uker på vei eller noe sånt, herlighet... Heldigvis holdt de seg inne i magen en ukes tid til, så vi rakk å få ordnet litt da. Og godt var det, for det var full action med en gang vi kom hjem fra sykehuset! Det tipset du har fått om vannflaskene var forresten veldig smart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Frida* Skrevet 15. juli 2011 #2714 Del Skrevet 15. juli 2011 for 30 veker! Hurra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 15. juli 2011 #2715 Del Skrevet 15. juli 2011 30 uker! 70 dager igjen. Tror egentlig at fødselen kommer i uke 35 jeg da. Altså ukenr 33 etter kalenderen - fra og med 15. august. Hvilket minner meg om at det vel på tide med en tippeliste tenker jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvira Skrevet 15. juli 2011 #2716 Del Skrevet 15. juli 2011 Det er så gøy å lese her for tiden! Har sniklest en stund nå, tenkte kanskje det var på tide å legge igjen et spor...en hilsen og masse lykke til for ukene som kommer! Og hurra for 30 uker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilla Skrevet 15. juli 2011 Forfatter #2717 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) Tar Blondie på ordet og erklærer herved: Tippelista for fødsel for åpnet! Blondie får også æren av å være første noterte! Selv må jeg ha litt betenkningstid ennå. Hvilken dato får vi sett hurraguttene for første gang? Gaby: 11. august *Frida*: 12. august MarianneE: 15. august Kanutten: 15. august Pusilus: 16. august Aud Long: 17. august Blondie: 15. - 21. august Pysepusen: 20. august Ruccola: 21. august Dreia: 21. august Småkjekset: 22. august Frk.Høne: 23. august MarianneE: 24. august Kanutten: 24. august Sorelle: 25. august Mary Poppins: 26. august Lucky: 27. august Chico: 27. august Nilla: 27. august Spatula: 28. august Lumos: 28. august Aud Long: 29. august Minttu: 30. august Nôtt: 1. september Mazilla: 1. september Pysepusen: 1. september (2. gangs gjetting) MarianneE: 2. september (2. gangs gjetting) Anamelona: 7. september Caramba: 9. september Ruccola: 12. september (2. gangs gjetting) Endret 30. august 2011 av Nilla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anamelona Skrevet 15. juli 2011 #2718 Del Skrevet 15. juli 2011 7 september. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mazilla Skrevet 15. juli 2011 #2719 Del Skrevet 15. juli 2011 1. september Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilla Skrevet 15. juli 2011 Forfatter #2720 Del Skrevet 15. juli 2011 Anamelona og Mazilla; dere er notert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå