Gå til innhold

Så får man prøve å finne fotfeste igjen...

Nilla

Anbefalte innlegg

Så koselig at dere liker teppet. Jeg er kjempeglad i disse fargene, og hadde for lengst bestemt meg for dette teppet om det skulle bli gutt(-er) denne gangen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjempefint teppe :Nikke: Har strikket et slikt jeg også...men ikke sydd det sammen da :sjenert: Veldig lurt av deg å strikke remser...tenkte ikke på det før jeg var ferdig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli påtide med ei utstyrsliste. Går etter hvert i surr i alt vi trenger/ikke trenger, har og ikke har. :bond:

Ble litt langt da, men greit å ha alt samlet. :) Er VELDIG åpen for innspill! :jepp:

Utstyrsliste:

Klær:

Hentesett: OK.

Str 50:

- x antall bodyer: Har 8 stk.

- Bukser: Har 8 stk.

- Gensere: Har 3 stk.

- Sokker: Har 4 par.

- Luer: Har 8 luer. 4 takket være snille KG-tanter. :)

- Nattdrakter: Har 4 stk.

- Strømpebukser: Har 4 stk

- Ulltøy: OK

Str 56:

- x antall bodyer: Har 6 stk

- Bukser: Har 9 stk

- Gensere: Har 2 stk

- Sokker: Samme som over

- Luer: Samme som over

- Nattdrakter: Har 2 stk

- Strømpebukser: Som over.

- Ulltøy:

Str 62:

- Har kjøpt litt etter innfallsmetoden. Fant noen sett jeg ikke kunne gå forbi. :lol:

Stell:

- Stellekommode. OK. Har 2 faktisk, en oppe på loftet, og en her nede. (begge brukt)

- Stellematter til kommodene: OK.

- Innsats til badebaljen: OK.

- 2 vaskefat: OK

- Noe høyt nok som vaskefatene kan stå på?

- Negleklipper: OK.

- Babyshampo/Babyolje/sinksalve: OK.

- Otribaby nesesuger: OK.

- Saltvannsdråper: OK

- Øretermometer: Avventer til behovet (evt) melder seg.

- Baby q-tips: OK.

- Rumpetermometer baby: OK.

- Paracet stikkpiller: OK.

- Klorhexidin oppløsning 0,5% : OK

- To søppelbøtter med vippelokk: OK

- Flanellskluter: OK. (til gulpekluter, "hodeputer" m.m.)

- Vaskekluter/gaskluter: OK

- Håndklær: OK (Har 4 stk, og ser ikke bort fra at vi får noen også.)

- Bleier: OK. (str 1)

- Reise-stellematte: OK (plushpad)

- Vidi engangskluter (i stedet for våtservietter): OK

- Zip-poser: OK

Diverse:

- Vogn: OK (Emmaljunga ca 2000-modell med dobbelbag)

- Lufthjul til vogna: OK

- Vognleker: OK

- Underlag i vogna: OK.

- 2 dyner til vogna: 65x80 ok.

- Dynetrekk til vogndynene: OK

- Insektstrekk/regntrekk: OK

- Handlenett: OK

- Stelleveske: OK.

- Bilstoler: OK. (MaxiCosi Cabriofix)

- Nyfødtinnsats i setene: OK

- 2 baksetespeil: OK

- Lammeskinn til vogna: OK

- Solskjermer til bilen: OK

- 2 babygym: OK

- Vippestoler: OK (2 stk BabyBjörn, en brukt og en ny)

- Smokker: OK.

- Bitering/tyggeleker: OK.

- Bæreseler: Har arvet en. (Ser det an hvor ergonomisk den er)

- Flaskesterilisator?

- 2 høystoler: Kan stolene etter meg og Nilla-mannen brukes?

- Tåteflasker: OK.

- Smokker til tåteflaskene: Har 4 stk.

- Flaskeoppvarmer: OK.

- En pakke MME i tilfelle...: OK.

- Smokkeklyper og –bånd: OK.

- Babycall: OK

- Vognposer: Avventer til vi går over til sportsvogna.

Sove:

- 2 sprinkelsenger: OK. (Bruker min og mannens.)

- 2 madrasser: Har en.

- 2 dyner: 80x100: OK.

- Sengesett til senga: OK (Har 4 sett.)

- Laken: OK

- Tisselaken: OK

- 2 Kantbeskyttere til sprinkelsengene: OK

- Uro til å ha over senga: OK (Ble 2 stk)

Til mor:

- 3 AmmeBHer: Har 1.

- Ammeinnlegg: OK. (en pk engangs samt et par i ull.)

- Ammetopper: Har 2.

- Brystvortekrem: OK (Purelan)

- Brystskjold: OK

- Medela hydrogel pads: OK

- Antibac: OK

- Ammepute: OK (Har arvet en dobbel og to enkle!)

- Brystpumpe: OK. (Har en manuell, låner om jeg trenger en annen.)

Fødebag mor:

- Sandaler: OK

- Joggebukse: OK

- Store truser: OK

- Nattbind med vinger: OK

- AmmeBH: OK

- Ammeinnlegg: OK

- Mykt toalettpapir: OK

- Føner: OK

- Klær til mannen: boxer (OK), t-skjorte (OK), bukse, sokker (OK), genser, tannkost (OK)

- Toalettsaker: hårbørste, fuktighetskrem, mascara, hårstæsj

- Shampo/balsam/dusjsåpe: OK

- Rettetang

- Brystvortekrem: OK

- Helsekort: OK

- Mobil- og kameralader: OK

- Kamera!: OK

- Matpakke med iste, kjeks og vannflaske

Nyfødtbag:

- 4 bodyer i str 50: OK

- 4 bukser i str 50: OK

- 4 par sokker: OK

- 2 luer: OK

- 2 nattdrakter: OK

- 2 babytepper: OK

- 4 flanellskluter: OK

- 2 hentesett: OK

- 2 smokker: OK

Endret av Nilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en lang liste! Kan hende jeg bare ikke så det på lista di, men brystpumpe? Også er det utrolig kjekt å ha en pakke med avent begere, de kan brukes rett på pumpa hvis du har avent, så kan du fryse ned eller oppbevare morsmelk i kjøleskapet dersom noen skal passe småtissene. Men sånne ting er kanskje ikke nødvendig før man vet om det blir amming eller ikke da, jeg fikk det ikke til pga diverse.

Når det gjelder flaskesterilisator og flaskevarmer så er det to ting jeg ikke kunne klart meg uten! Kjekt å slippe å koke hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nok en snikleser melder seg. Syns det er helt fantastisk å lese her inne nå. Så utrolig spennende! Og nå nærmer det seg virkelig også!! :)

Har fulgt meg deg en god stund etter at jeg så den triste signaturen din i et innlegg for et par år siden. Er så glad på deres vegne over at det går BRA denne gangen!

Angående utstyrslista så vil jeg si at dersom du får to stk av samme type som min baby så vil du ikke trenge så mye som 6 bodyer og 6 bukser i hver størrelse. Min har ikke hatt for vane hverken å fylle bleia så det renner over eller å gulpe, så vi har kunnet bruke klærne mange dager på rad. Og de første månedene brukte han stort sett bare body og strømpebukse inne. Men på den annen side så er det kanskje mer enn nok å gjøre med to nyfødte til at dere vil risikere å måtte kjøpe mere klær dersom de viser seg å være av gulpetypen.

Uansett: kjempemasse lykke til!!

(doh.. det blir jo i grunn bare tre sett til hver, det er kanskje ikke så mye ved nærmere ettertanke :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettetang i sykehusbagen? :ler:

Her gikk det i str 50 i ihvertfall en måned, selv om hun var 50 cm ved fødselen, men vaskemaskinen gikk så ofte at hun stort sett brukte de samme 3-4 bodyene hele tida selv om hun var gulpebaby. Apropos gulp, vi måtte kjøpe masse gulpekluter, både store og små. Kjempekjekt, for de kan jo brukes til alt mulig :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har skrevet det, men den minste dyna 60x80 er veldig grei i starten. Mine gutter bruker de fortsatt og de er 5mnd.

Brystpumpe hadde jeg ventet med. Anbefaler å leie en av de store til Medela hvis du satser på pumping etterhvert. De små du får kjøpt holder ikke i lengden, og som tvillingmamma kan det fort bli mye pumping. Alt etter hva du velger, og hvordan det går med ammingen.

Purelan er gull verdt for såre bryst! Vi har ikke flaskesterilisator, og syns det fungerer utmerket uten. Koker alt i en stor kasserolle en eller to ganger i døgnet.

Vi varmer i mikro og det går fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si dere er mer avanserte enn meg som bare strikker rett fram med et lysteblått og hvitt garn.. :fnise: Første gangen jeg strikker, da. Veldig fint teppe du lager til guttene dine!

Og en laaang utstyrsliste! Regner med den blir noe lenger når man venter to og ikke bare en. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær:

Str 50:

- 6 bodyer: Har 2 stk.

- Luer: Vurderer å avvente og la mamme kjøpe disse mens vi er på sykehuset. Er så vanskelig å vite str!

- 4 nattdrakter: Har 2 stk.

- 4 strømpebukser: ok

- Ulltøy

Diverse:

- Nyfødtinnsats i setene??

- Vippestoler?:

- Bæreseler: Har arvet en. Trenger vi 2?

- 2 høystoler: Kan stolene etter meg og Nilla-mannen brukes?

Sove:

- 2 sprinkelsenger: OK. (Bruker min og mannens.)

- 2 madrasser: Har en.

- 2 dyner: 80x100

- Tisselaken?

- Uro til å ha over senga?

Til mor:

- Brystvortekrem: Er det den som heter Purelan?? :vetikke:

Siden du vil ha innspill, så kan jeg godt komme med noen :goodbye:

Mine gutter ble født i uke 36 pluss 5, og de brukte str 50 leeenge. Jeg vil tro 10 bodyer er greit, det ble en del skift i starten, ikke minst fordi de var små og tynne og da holdt ikke bleiene alltid tett, selv de aller minste bleiene. Jeg skiftet også nattdrakt HVER natt i starten på hver unge, på grunn av lekkasje (skikkelig pes akkurat det, husker jeg). Kan kanskje være kjekt med noen flere strømpebukser, men der kan de sikkert bruke både 50 og 56 i maaaange måneder, siden de er så elastiske. Jeg la sikkert bort det siste 50-tøyet etter 3-4 mnd, selv om ungene vokste utrolig fort.

Jeg synes nyfødtinnlegg var greit fordi ungene var så små, de veide 2,3 og 2,6 og forsvant helt i bilstolene.

Som du vet, så eeeeelsket jeg vippestolene mine (mye på Finn, dessuten er de uvurdeelige når du begynner med grøt eller smaksprøver. Det tar lang tid før de kan sitte i høystoler og spise.

Hvis mannen er glad i å bære så er det sikkert koselig å ha 2 bæreseler, vi lånte to og det var kjekt i en del situasjoner, feks reising og kjapp tur i butikken hvor mann, mamma eller svigermor var med og vi ikke gadd ta ut den blytunge vogna.

Stolene etter deg og Nilla-mannen er sikkert fine, men de må ikke kunne tippe. Noen av de eldre modellene er ikke så stødige som de nye. Dette er uansett ikke stress, de er sikkert 9-10 mnd før de kan sitte i dem.

Sprinkelseng: mine delte sprinkelseng i 4-5 mnd, hadde ikke hjerte til å legge dem fra hverandre i starten, de hadde jo ligget tett i tett i magen :rodmer:

Ja, det er Purelan og den er super-kjekk. Man blir fort sår, særlig med første barn.

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke le av rettetang i fødebagen da! :fnise: Jeg gadd ikke ta med min, det angret jeg litt på da avisen skulle ta bilde av oss, jeg var jo fortsatt litt forfengelig til tross for at jeg nettopp var blitt mor til to. :sjenert:

Ok, mine innspill:

- Jeg anbefaler også å leie en Medela dobbeltpumpe! Vi tvillingmammaer har nemlig ikke tid til å sitte lenge og pumpe en og en pupp!

- Vi hadde hvertfall MYE nytte av flaskesterilisatoren

- Tisselaken er lurt! :jepp: Slanke små tvillinggutter tisser stadig gjennom sidene på bleien, også gjerne oppover uansett hvor tett man har festet bleien. Har samme erfaring som Caramba, vi måtte skifte klær på gutten vår minst en gang hver natt. Tisselaken er også kjekt å ha hvis du får supergulpebabyer.

- Vippestol - et must når man har tvillinger, ville heller prioritert 2 vippestoler enn 2 babygymmer. Vi greide oss med bare en litt stor babygym, de kunne fint leke der samtidig.

- Lypsyl i fødebagen! Det er jo så tørr luft på disse sykehusene...

- Vi trengte mange bodyskift til gutten vår på sykehuset, fordi han hele tiden tisset gjennom bleien og gulpet. De klærne på sykehuset var i str 62 (!?) han druknet jo i dem, vet ikke hvordan det er på deres sykehus da men.. Husker mannen hele tiden måtte dra hjem og hente nye bodyer til han. Akkurat med det der så er det SÅ mye lettere med jentebabyer. :fnise:

- Lekegrind har vi forresten hatt mye bruk for! Ikke helt i begynnelsen da, men etterhvert. Lurt å venne dem til å leke der litt tidlig. :) Kjekt å ha en trygg plass å plassere den ene tvillingen hvis du er alene og opptatt med den andre. Eller når de bruker hverandre til klatrestativ, lugger, klyper og stjeler leker, da er det greit å kunne skille dem litt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud for en liste. :sjokkert: Ingen har sagt det er billig å få barn. :fnise: Vi har nettopp fått første regning på 2 barn i bhg. Gledelige 5 lapper i mnd. :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det teppet strikket min mor til Lille F, vi har ikke fått brukt det enda, men de er iallefall helt nydelig, og veldig godt :jepp

Veldig fin (og laang) liste! :jepp: Som nybakt mamma til en liten en på knappe 2 uker så tenker jeg at det kanskje blir litt knapt med klær i de minste str.. Nå er jo ikke alle småtiser like, men her går det iallefall tre-fire bodyer om dagen - både åpga gulp og pga urin som sniker seg opp mellom huden og bleien ;)

Tenk, 30 uker allerede :rodmer:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig teppe! :jepp: Jeg slår forøvrig et slag for å strikke et par sånne tynne, helseteppe-aktige ulltepper også (Mor Signe, gjerne strikket på skrå), det gjorde jeg til Turnerose, og de har vært gull verdt. Hun bruker dem fortsatt mye, såpass at jeg nå strikker et nytt, tilsvarende teppe i større størrelse. :)

Og ikke minst - hurra! for 30 uker! Det er helt fantastisk at du har kommet så langt! :strix:

Kommentarer til utstyrslista:

Jeg hadde nok kjøpt inn noe mer klær, gjerne i ull. Vi hadde gulpebaby, og det gikk med mange skift. Jeg ville muligens satset på tilsvarende antall av alt du har nevnt i første kolonne, bare at i ull... Forøvrig var vi glade for at vi hadde med oss to tynne ulluer på sykehuset, siden lillejenta ble tatt med keisersnitt anbefalte de oss å ta på henne lue umiddelbart etter fødsel, og hun hadde den på størsteparten av tiden på sykehuset. Hadde en tynn fra Joha og en hjemmestrikket i alpakka. Du kan jo strikke noen luer? Kjapt og greit! En såkalt djevellue (eller hjertelue, jeg liker det navnet bedre!) er veldig rask, og er nokså fleksibel mtp hodestørrelse. Denne strikket jeg flere av.

Forøvrig må jeg bare få slenge inn at vi brukte tøybleier, og jeg kan telle antall bæsjelekkasjer over 2,5 år på én hånd... :sjenert: (Siden flere har nevnt det med bleielekkasjer.) Nå ser jeg jo at det kan virke uoverkommelig med tøybleier til to, men jeg vet om enkelte som har kjørt tøy på tvillinger, og som har vært veldig fornøyde. Da type brettebleier med ullbukser over. Da tilpasses jo bleia til ungen, ikke omvendt. ;)

Nyfødtinnlegg følger med Maxi-Cosi-seter, men det finnes kanskje noe ekstra man kan kjøpe? I vårt Maxi-Cosi (Cabriofix) er det ihvertfall en skumgummibit under rumpa som kan tas ut etterhvert som ungen blir større. Og så vidt jeg husker kan også den hodestøtten ("pølsa") fjernes.

Vi har både øretermometer og "vanlig" termometer og synes det er kjekt å ha begge deler. Øretermometeret gir en grei indikasjon, og om temperaturen er høy der tar vi en ekstra sjekk i rumpa. Men det å sjekke i rumpa er lite pop her, så det er greit å slippe å gjøre det hver gang vi har mistanke om litt feber... Av nesesugere har den som heter "Näsfrida" vært favoritten her. Langt bedre enn den tradisjonelle kjøpt på apotek, synes vi.

Vi har ikke brukt tisselaken, ref. ikke-eksisterende problem med lekkasjer, samt at vi har hatt ullkladd (nå overmadrass) i senga, som fungerer som tisselaken, men uten at det blir klamt. Snarere tvert imot, det hjelper med å regulere temperaturen. Jeg er i grunnen nokså misunnelig på Turneroses seng pga den overmadrassen. Har kjøpt her.

Og til slutt min store kjepphest - bæretøy. Anbefaler dere virkelig å skaffe noe annet enn Babybjörn! BB er ikke ergonomisk korrekt for hverken bærer eller båret. :riste: Den er for smal mellom bena til barnet, noe som gjør at den belaster hofter og rygg feil. Babyer skal ha bena spredd godt til siden (bæretøyet skal dekke fra knehase til knehase) for å gi rett stilling på hofter (Turnerose hadde hofteleddsdysplasi, så dette har jeg lest mye om), og skal ha sin naturlige bananform på ryggen når de bæres. Dvs ingen utoverbæring! ;) For bærer er den heller ikke god, den legger all vekt på skuldrene, i stedet for på hoftene. Selv synes jeg elastisk sjal var fantastisk å bære i, og også meitai som er det vi bruker mest nå, men ellers finnes det mange gode alternativer i form av ergonomisk riktige bæreseler. Anbefaler deg en tur innom Krusedull på Bakklandet, der får du god hjelp! (Og tøybleier har de også. :fnise:)

Hehe, jeg blander meg, jeg, når jeg blir bedt om det. :ler:

Endret av *Joyce*
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he, regnet med å få noen reaksjoner på rettetanga. :ler:

Men jeg har så viltert hår, det er ikke snakk om å bare kunne samle det i en strikk eller dra fingrene gjennom liksom. Så rettetanga mi er uvurderlig! :ler:

Syns dette med mengde klær er vanskelig, noen sier at tvillinger garantert kommer til å bruke str 50 lenge, mens andre sier at det er ikke sikkert de passer i str 50 i det hele tatt. Men var og kikket etter ull-tøy for å supplere i dag faktisk, men fant veldig lite, og ingenting i de riktige størrelsene. Kommer det mer med høstklærne tro? :vetikke: Skal fortsette å kikke etter det da. Mulig jeg bør gjøre som Joyce anbefaler her, å matche den lista jeg har satt opp med ei tilsvarende i ull...

Har tenkt en del på dette med tøybleier, men har gått bort i fra det. Vi finner ut at vi har så mye å forholde oss til i utgangspunktet, at vi må prøve å gjøre det litt lettvint for oss. Så får vi se hvor lettvint det blir med engangsbleier om lekkasjene slår til! :regn:

Brystpumpe: Har fått ei manuell ei, men ser virkelig hva dere mener ift det med ei dobbelpumpe. Så om behovet kommer, skal jeg høre med sykehuset/helsestasjonen om det er mulig å leie. :)

Luer; har tenkt på det i dag jeg også, at jeg kanskje må kjøpe to ullluer i nyfødtstr, så mye større hoder kan de vel ikke ha...? :redd:

Ellers noterer jeg meg at jeg kanskje bør øke body-lageret og sjekke ut ergonomiske bæreseler/-innretninger. Lurer på om det må bli noen mer "normale" seler, tror mannen får hetta om han må sno seg inn i sjal a la den VG-reklamen... :fnise:

Og høystolene skal sjekkes ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er enda en tvillingmamma som melder seg på til å kommentere utstyrlisten!

* Våre jenter ble født i uke 37+2, var 2,7 og 3,0 kilo, og bruker fremdeles bodyer i størrelse 50... Nå er de 8 uker, klokket inn på 4,5 kilo og vi begynner så smått å gå over til str 56, men jammen har det vært kjekt å ha endel bodyer i den aller minste størrelsen! Vi har så mange som 20, tror jeg, hadde bare 8-10 i starten og merket fort at det ikke holdt, så vi kjøpte noen flere og fikk noen i arvegave (Takk, Trekkoppfuglen!). Jentene våre gulper mye, så en body holder sjelden så lenge som en hel dag, og i hvert fall ikke lenger. Men små babyplagg er nettopp små, og det er greit å slippe å kjøre halvfulle vaskemaskiner bare for å få dem reine og tørre i tide, synes jeg.

* Tipset om å strikke ull-luer er også veldig bra, jeg hadde laget i to forskjellige størrelser og de var gull verdt både på sykehuset og den første tiden hjemme. Kjekt for å holde varmen! Et tynnstrikket ullteppe a'la Nøstebarnteppet er også helt supert, våre ble byltet inn i dem og bruker dem fremdeles både for å beskytte mot kulde eller som "dyne" i vogna hvis det er for varmt for vanlig dyne. Masse rettmasker på store pinner, og vips så har du et kjempefint teppe. Vi hadde med våre på sykehuset og jordmødrene sto klare med dem under keisersnittet, fikk mye skryt både for hjemmestrikken og for at vi hadde tenkt på å ha med ulltepper.

* Jeg avventet både brystpumpe, sterilisator, varmer og ammepute for å se om jeg fikk dreisen på ammingen. Nå ammer jeg ca 75 prosent av det de spiser, men har ikke hatt bruk for annet enn brystpumpen. Den kjøpte vi samme dag som vi kom hjem, en Medela Swing som jeg har vært veldig fornøyd med. Som ammepute har jeg brukt en vanlig hodepute (til enkeltamming), vi gjør som Trekkoppfuglen og koker flasker i en stor kasserolle to ganger i døgnet (morgen og kveld), og varmer flaskene ved å koke opp litt vann i vannkokeren, helle over i et desilitermål og sette flasken oppi. Det tar bare et par minutter å varme opp kjøleskapskald melk, akkurat passe tid til å bytte bleien først. ;)

* Både babygym og vippestoler har vi ventet med, det er jo ikke noe man får bruk for de aller første ukene uansett. Nå ser vi at vi trenger vippestoler snart, for de blir veldig begrenset til enten å ligge på ryggen eller å ligge på oss. Tror vippestoler kan løse endel for oss i forhold til å kunne legge dem fra oss...

Jeg har også fulgt med deg en god stund, og må bare si at det er SÅ stas at dette går veien for deg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden jeg er så himla erfare tvillingmamma nå (ha, 8 uker gir jo all verdens av erfaring, liksom... :ler:), så skal jeg komme med enda et tips: Ikke bry med å kjøpe bleiebøtte! Vi hadde tenkt å bruke en sånn bøtte med pedal, men bare den lille bevegelsen for å få åpnet bøtte og kaste bleien nedi føles unødvendig knotete når man skal ha raske skift. Vi har rett og slett brukt en vanlig vaskebøtte på badet, satt en pose oppi og kaster rett nedi der. Bleier, engangskluter og våtservietter, emballasje og annet "baderomssøppel" fyller opp sånn at vi uansett må gå ut med den en gang om dagen, og da rekker det ikke å stinke bæsj der inne. Særdeles godt fornøyd med at vi bare pakker bleia sammen og kaster den i en rask bevegelse!

Vi bruker forresten engangskluter (Mesoft eller Vidi) til å tørke og vaske i rompa med. Det gir litt mer avfall, men gjør det enormt mye lettere for oss enn å stå å vaske, henge opp og brette små kluter som det hadde blitt MYE av. I ansiktet og til bading bruker vi vanlige kluter, men det er jo ikke fullt så mye vasking av dem.

Flere enlingemammaer lo av meg som hadde gulpeklutene ferdig stablet (oh jess, vi snakker stabler), senga ferdig reid opp og stelleplassen ferdig oppstilt før jentene kom. Men da vi kom hjem fra sykehuset var det fulle bleier og to supersultne jenter, da var det greit at alt faktisk sto klart og at vi slapp å begynne med ting da. En tvillingmamma kan liksom aldri vært nok i forkant, har jeg lært meg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg bør strikke luer og morSigne-teppe og... Men hvordan skal jeg rekke alt dette da! Det går ikke SÅ fort med de teppene jeg holder på med heller.

Her er det bare å innta go'stolen og brette opp ermene skjønner jeg! :trene::fnise:

Noen som har tips til garn og linker til oppskrifter på hjerte-luer og mor Signe-tepper da?

-----

Så artig at så mange melder seg til å kommentere lista, jeg vet den er laaaang, vi har jo ingenting fra før omtrent. (Vi har nok et helt annet utgangspunkt for eventuelle småsøsken! :jepp: )

Og så må jeg få si at det er litt ekstra stas at det fins andre tvilling-mødre her som kan komme med spesifikke tvilling-erfaringer.

Er så takknemlig for alle råd fra alle dere kjære KG-damene! :skravle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...