Gjest Skjelven Skrevet 25. september 2009 #1 Del Skrevet 25. september 2009 Jeg var ute og kjørte i tett bytrafikk i dag. I et vanskelig og uoversiktlig kryss med flere felt (burde definitivt vært lysregulert) speidet jeg etter en luke der jeg kunne svinge til venstre. En syklist kom susende fra venstre (nedoverbakke, god fart) og hadde jeg ikke stått på bremsa så hadde syklisten kjørt rett inn i venstre front og stupt videre over panseret. Både jeg og syklisten hadde vikeplikt, fordi de andre bilene kom fra en forkjørsvei. Og jeg hadde vikeplikt for syklisten fordi han skulle rett fram og jeg skulle svinge. Men syklisten hadde i tillegg vikeplikt for andre biler som skulle samme vei som han. (de fulgte forkjørsveien, syklisten kom susende inn mellom bilene og snek seg til en plass) Før jeg kjørte så sjekket jeg jo at bilene som kom fra venstre sto stille og ikke kunne kjøre fordi de hadde vikeplikt for de som kjørte på forkjørsveien. Syklisten så jeg ikke før han var ca 10 meter fra bilen, fordi han først var skjult av bilene som sto og ventet på tur. Kronglete forklart, jeg ser det. Jeg tenker med skrekk på hva som hadde vært konsekvensen om jeg ikke hadde rukket å bremse i tide og syklisten hadde kjørt rett på meg. Hadde han omkommet? Jeg hadde ikke rukket å få god fart, men syklisten hadde nok minst 30 km/t (som sagt nedoverbakke der han kom fra) og ville fått seg en kraftig smell om han traff bilen. Og hadde jeg mistet lappen og risikert å bli siktet for uaktsomt drap? Jeg hadde jo vikeplikt. Men finnes det regler som tilsier at syklisten handlet galt? Nesten så jeg føler det er litt skummelt å kjøre i byen etter dette. Takler ikke tanken på å få et liv på samvittigheta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #2 Del Skrevet 26. september 2009 Både jeg og syklisten hadde vikeplikt, fordi de andre bilene kom fra en forkjørsvei. En sykkelist er en såkalt myk trafikant. Det betyr at ved evnt. sammenstøt med bil, da hviler det størst ansvar på bilisten selv om begge har vikeplikt. I det tilfellet du skisserer, ville det ved en ulykke antakelig bli snakk om delt skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2009 #3 Del Skrevet 26. september 2009 Og hadde jeg mistet lappen og risikert å bli siktet for uaktsomt drap? Jeg hadde jo vikeplikt. Men finnes det regler som tilsier at syklisten handlet galt? Ved enhver ulykke der noen forulykker, foreligger det også mulighet for tiltale for drap - uaktsomt eller forsettelig. Dette vil i så fall ble noe domsstolen skal vurdere. I det tilfellet du skisserer har jeg over antydet et delt skyldsspørsmål, fordi sykkelisten ikke overholdt trafikkreglene. Ja, det finnes regler som sier at sykkelisten handlet galt. Disse reglene finnes i vegtrafikkloven. Alle som ferdes på veien, er pålagt å følge denne loven. Bryter man den, da bærer man også ansvaret for bruddet. Dette er noe forsikringsselskap er meget nøye med når de vurderer skademeldinger. Bryter man vegtrafikkloven, da har man heller ikke automatisk krav på å få dekket eventuelle skader gjennom sin forsikringsavtale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå