Gå til innhold

Trenger tips til effektiv lesing


MidnightChildDreamer

Anbefalte innlegg

Jeg tar for tiden fag ved NTNU, tilsvarende introstudiet i Psykologi.

Jeg skal ha MCeksamen i Psykologiens Historie, og Metode. Problemet mitt er at jeg aldri i mitt liv før ha lest eller studert til noe som helst skal resultere i toppkarakterer. Jeg føler at jeg virrer for mye og at jeg ikke helt vet hva som skal til for å få veldig god karakter.

Jeg sliter spesielt med Metodefaget, som er et puggpuggfag.. Hvordan bør jeg legge opp lesingen? Hjelper det å lese pensum om igjen og om igjen selvom jeg føler at jeg ikke forstår det jeg leser? ... vil det tilslutt gå opp et lys..?

Jeg er glad i å lese, og er relativt strukturert nå om dagen.

Håper noen forstår spm mitt, hehe, for jeg ser at det kan virke noe uklart hva jeg egentlig lurer på..

Takker for alle innspill og tips!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Jeg går ikke samme studium som deg, men jeg kjenner meg igjen i problemet ditt. Svaret for meg blir at når jeg føler at jeg kan lese, så leser jeg. Jeg bestemmer meg ikke for å lese hver dag mellom klokken 17:00 og 19:00, men når jeg føler at det har noe for seg. Blir heldigvis daglig, da, med noen få unntak.

Det har seg dessverre sånn at i noen av bøkene jeg leser, så sitter det ikke uansett. Men, jeg tar det som et godt tegn at jeg har bestått eksamenene mine til nå da. Da setter det seg langt inni der likevel. Føles bare så veldig frustrerende å lese i kanskje tre timer, og etterpå liksom ikke kunne gjengi hva man har lest...

Lykke til, håper du finner en strategi som funker for deg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje les meir enn ca 6timar om dagen, etter det sluttar hjernen å jobbe maksimalt.

Tenk over kva du skal les, før du leser det. Det er viktig å førebu seg mentalt før lesinga. Sjå over innhald, les bak på boka. Prøv å knytte stoffet opp mot noko du kan. Tenk på det du trur eller veit du veit om emne.

Les kritisk medan du les. Stemmer dette med det du veit? Høyres det ulogisk ut? Eller hugsar du noko anna som kan knyttast til det du les? Oppsummer når du har les ei side eller to utan å sjå i boka. Skriv gjerne korte stikkord som du kan prøve å oppsummere ved eigne ord etter fullført lesing. Kan gjerne oppsummere til slutt det du har lese kvar dag.

Det handlar meir om korleis du les, enn kor mange gongar du les.

Anbefalar også å lese "Memo". Her blir du fortalt korleis du brukar assosieringsteknikkar som er meir effektive enn å berre gjenta og gjenta til det sitter. Trur kanskje der er ein versjon til av boka.

Ta pause ca ein gong i timen, tenk over stoffet medan du lagar deg noko mat e.l.

Dersom der er ting du rett og slett ikkje skjønar, så hadde det kanskje hjelpt å diskutert det med nokon? Ta for deg ei og ei setning til du forstår dei. Teikn gjerne dersom det hjelper. Kanskje wikipedia forklarar betre enn boka? Har ofte hendt at eg slår opp eit ord e.l på internett som var dårleg forklart i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Les stoffet

2. Løs oppgaver! Dette punktet er veldig viktig, fordi det krever at du bruker stoffet og tenker selvstendig rundt det.

3. Forestill deg at du underviser i faget, eller forklarer det til noen som ikke kan stoffet i det hele tatt.

Hvis du kjenner noen flere som tar faget;

4. Fordel kapitler og skriv feks ti-tjue spørsmål på ti-tjue lapper fra hvert kapittel og bytt ut kortene fra Trivial Persuit med disse lappene. Lag spillkveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk for alle innspill!

Jeg likte spesielt godt Spillkveld ideen.. Det var noe jeg aldri ville kommet på selv :jepp:

Takk til alle!

:)

Bare laste inn mer også altså, hvis det er noen som kommer på noe..

jeg blir overlykkelig for alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar for tiden fag ved NTNU, tilsvarende introstudiet i Psykologi.

Jeg skal ha MCeksamen i Psykologiens Historie, og Metode. Problemet mitt er at jeg aldri i mitt liv før ha lest eller studert til noe som helst skal resultere i toppkarakterer. Jeg føler at jeg virrer for mye og at jeg ikke helt vet hva som skal til for å få veldig god karakter.

Jeg sliter spesielt med Metodefaget, som er et puggpuggfag.. Hvordan bør jeg legge opp lesingen? Hjelper det å lese pensum om igjen og om igjen selvom jeg føler at jeg ikke forstår det jeg leser? ... vil det tilslutt gå opp et lys..?

Jeg er glad i å lese, og er relativt strukturert nå om dagen.

Håper noen forstår spm mitt, hehe, for jeg ser at det kan virke noe uklart hva jeg egentlig lurer på..

Takker for alle innspill og tips!

:)

Jeg kan gi et tips ang metoden på NTNU, ikke ang hvordan du skal lese, for det tror jeg man finner ut etterhvert som man studerer; det er ikke kun pugge-fag. Jeg tror mange svir seg der. På eksamen kommer spørsmål som forutsetter at du kan bruke metodene aktivt (de er mange og ufattelig vanskelig å skille mellom) og til og med regne deg til et par eksempler (noe de "glemmer" å opplyse om). Mange fikk seg et godt sjokk på den eksamen, men det gikk fint. Det er viktig at du forstår uttrykk og begreper! :)

Problemet med MC er at de kan ikke gi noen eksempler på eksamensoppgave, og da blir eksamen helt annerledes enn man hadde forestilt seg når man først sitter i eksamenslokalet. Kanskje dere kan lage flervalgs-øvingsoppgaver for hverandre? :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men.. de har opplyst om, opptil flere ganger at man slipper å regne, men man skal vite hvordan man gjør det.. altså oppgi metoden..? men gud, nå blei jeg enda mer stressa! hohoho.

Jeg er igang med å lage en begrepsordbok i metoden. Hvis jeg leser den mange nok ganger så vil det jo sitte.. kanskje..

Jeg har også tre gamle mceksamner, og et hefte med mcoppgaver, så kanskje jeg burde fokusere på dette i tillegg?

Åh.

Jeg er redd. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Pust ut! Slapp helt av. Du kan mer enn du tror. Når du sitter og prøver å huske alt du kan, får du ikke tak i noenting og tror at du ikke husker noe. Når du plutselig må bruke stoffet derimot skal du nok se at du blir positivt overrasket over hva du kan.

Du har helt normal eksamensangst, og det går over!

Og selv om det føles sånn akkurat nå, er det ikke verdens undergang om du må ta den opp igjen ;)

Lykke til :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Pust ut! Slapp helt av. Du kan mer enn du tror. Når du sitter og prøver å huske alt du kan, får du ikke tak i noenting og tror at du ikke husker noe. Når du plutselig må bruke stoffet derimot skal du nok se at du blir positivt overrasket over hva du kan.

Du har helt normal eksamensangst, og det går over!

Og selv om det føles sånn akkurat nå, er det ikke verdens undergang om du må ta den opp igjen ;)

Lykke til :klem:

Jo egentlig.. heh.. for det er siste året med MCeksamen. Og å få A i en essay/oppgaveeksamen med en sensors dagshumør og meninger som "flaks"elementet som skiller en A ifra en B så..

Jeg føler litt på at det er krise om jeg må ta den opp igjen.

Ekstra press. Akkurat det jeg trenger! :jepp:

Også tenker jeg... det er kanskje litt tidlig å få eksamensangst NÅ? .. Men det har jeg, og det i gode posjoner.

*jobbe videre med begrepsordboken i metode*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo egentlig.. heh.. for det er siste året med MCeksamen. Og å få A i en essay/oppgaveeksamen med en sensors dagshumør og meninger som "flaks"elementet som skiller en A ifra en B så..

Jeg føler litt på at det er krise om jeg må ta den opp igjen.

Ekstra press. Akkurat det jeg trenger! :jepp:

Også tenker jeg... det er kanskje litt tidlig å få eksamensangst NÅ? .. Men det har jeg, og det i gode posjoner.

*jobbe videre med begrepsordboken i metode*

Men det er egentlig ikke det. Forstår godt at du føler det sånn. Men det er ikke det, det er bare kjipt og kjedelig, og det er overkommelig :) Lettere å slappe av og få den A'en dersom du er litt mer tilbakelent, og ikke lar verden din avhenge av den.

Eksamensangst i store doser bare ødelegger for deg, så finn en måte å få bukt med den på, så du kan gjøre et godt stykke arbeid ;) Bruk tiden i mellom øktene til å gjøre ting som gjør deg godt. Fint å trene også, så får du ut litt av spenningen og får frigjort endorfiner i kroppen.

Glasset er halvfullt, ikke sant? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.

Nå har det seg sånn at det er først det siste året av livet mitt at glasset KANSKJE til tider har vært halvfullt ;)

Jeg er nok en vaskekte pessimist..

Men jeg ser jo fornuften i det du skriver.

På fritiden kan jeg ikke gjøre så mye annet enn å ta vare på dattern min på to år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.

Nå har det seg sånn at det er først det siste året av livet mitt at glasset KANSKJE til tider har vært halvfullt ;)

Jeg er nok en vaskekte pessimist..

Men jeg ser jo fornuften i det du skriver.

På fritiden kan jeg ikke gjøre så mye annet enn å ta vare på dattern min på to år :)

Å være en vaskeekte pessimist er en gylden mulighet til å bli en god optimist ;)

Kos deg masse sammen med datteren din i fritiden, flott "adspredelse"! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være en vaskeekte pessimist er en gylden mulighet til å bli en god optimist ;)

Kos deg masse sammen med datteren din i fritiden, flott "adspredelse"! :)

Dette sier bare en vaskeekte Optimist! :jepp:

Takk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men.. de har opplyst om, opptil flere ganger at man slipper å regne, men man skal vite hvordan man gjør det.. altså oppgi metoden..? men gud, nå blei jeg enda mer stressa! hohoho.

Jeg er igang med å lage en begrepsordbok i metoden. Hvis jeg leser den mange nok ganger så vil det jo sitte.. kanskje..

Jeg har også tre gamle mceksamner, og et hefte med mcoppgaver, så kanskje jeg burde fokusere på dette i tillegg?

Åh.

Jeg er redd. :sukk:

Det kom et par små regneoppgaver - men det var ikke slike man trengte kalkulatoren til - jeg tror de var mer for å vise at man hadde forstått det - men et godt tips - hvis du tar kognitiv psykologi ved siden av, så bruker du en god del av de når du skriver oppgave, så det er bare å slappe av :D! Men, så vidt jeg har forstått det, så har dere vel karakter i både kognitiv og historie i år?

Det går så fint. Jo mer du føler at du får tak på fagene, jo mer rolig blir du - og på eksamensdagen kommer du til å være superstresset til du får oppgavesettet - og da forsvinner alle nervene, for du vet du kan dette! Og for å si det sånn: De fleste ender opp med å ta opp fag på psykologien, og det er ikke verdens undergang :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho: nå gjorde du meg enda mer stressa!!

KARAKTER I KOGNITIV!?!?!?!

*springe i ring*

men, men, men.. er ikke det bare bestått/ikke bestått på oppgaven?!?!

Vrææææææææææææææææl!!

MÅ finne ut.. fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho: nå gjorde du meg enda mer stressa!!

KARAKTER I KOGNITIV!?!?!?!

*springe i ring*

men, men, men.. er ikke det bare bestått/ikke bestått på oppgaven?!?!

Vrææææææææææææææææl!!

MÅ finne ut.. fort.

:fnise: Du må ikke høre 100 % på meg, det er noe jeg fikk opplyst av min venninne, men hun kan ta feil hun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fakta om PSY1002 Kognitiv psykologi

Versjon: 1

Antall studiepoeng: 7.5

Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I

Karakter: Bestått/Ikke bestått

Undervisning:

Termin nr.: 1

Undervises: HØST 2009

Start termin : HØST 2009

Forelesningstimer: -

Øvingstimer: -

Fordypningstimer: -

Undervisningsspråk: Norsk

Eksamensplan:

HØST 2009

Vurderingsordning: Oppgave

Del: 1

Oppgave, teller 100/ 100

Sier Ntnu..

Så da kan du hilse venninnen din at hun ikke må spre så skremmende rykter! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... en ting er ikke riktig der;

undervisningen foregår på en mellomting av engelsk og nederlandsk

Herlig på et sånt type stoff :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Gled deg til undervisningen blir en blanding av islandsk-norsk! (hvis de ikke har fjernet han siden alle klagde!) Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...