Gå til innhold

Skal kjøre Oslo-Kristiansand


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal kjøre fra Oslo til Kristiansand i overimorgen. Strekningen er vissnok infisert av bompenger og fotobokser.

Jeg bruker heller 20 kr på bensin enn å betale 20 kr i bompenger. Tid har jeg nok av, og det er bare koselig å se nye steder i stedet for å kjøre på motorvei. Hvordan er muligheten for å kjøre parallellveier gjennom Vestfold og Grimstad-Lillesand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nok gjennom hvertfall 2 bommer uansett....

De har det på stikkveier å,

Holmestrand er en. den kan du ungå, men da må du kjøre

Drammen-Kongsberg-Notodden-Skien-Porsgrunn-E-18 videre.

Den neste er et sted rundt arendal, hvordan du ungår den vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Du må nok gjennom hvertfall 2 bommer uansett....

De har det på stikkveier å,

Holmestrand er en. den kan du ungå, men da må du kjøre

Drammen-Kongsberg-Notodden-Skien-Porsgrunn-E-18 videre.

Den neste er et sted rundt arendal, hvordan du ungår den vet jeg ikke.

Jeg skjønner at du ikke lommekjent i området.

Du kan unngå bommen i Sande på en enklere måte, nemlig ved å kjøre den gamle veien over Hanekleiva. For å kunne kjøre denne veien må du ta av i første avkjøring på E18 etter Drammen hvor det står skiltet til "Sande" og muligens også "Svelvik". Da skal du komme inn på gamle E18. Når du kommer til Sande sentrum, så følger du skiltingen mot Hof. Når du har kommet deg over Hanekleiva og er på vei ned på flata igjen, så kan du enten fortsette videre på veien mot Hof og kjøre mot Holmestrand derifra eller du kan ta av mot Eplerød(?) og Hillestad. Når du kommer hit er du ikke langt unna E18. Dette er mye kortere enn å kjøre om Notodden og Skien.

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du ikke lommekjent i området.

Du kan unngå bommen i Sande på en enklere måte, nemlig ved å kjøre den gamle veien over Hanekleiva. For å kunne kjøre denne veien må du ta av i første avkjøring på E18 etter Drammen hvor det står skiltet til "Sande" og muligens også "Svelvik". Da skal du komme inn på gamle E18. Når du kommer til Sande sentrum, så følger du skiltingen mot Hof. Når du har kommet deg over Hanekleiva og er på vei ned på flata igjen, så kan du enten fortsette videre på veien mot Hof og kjøre mot Holmestrand derifra eller du kan ta av mot Eplerød(?) og Hillestad. Når du kommer hit er du ikke langt unna E18. Dette er mye kortere enn å kjøre om Notodden og Skien.

:fnise:

ER ikke så lommekjent du heller...

Er en bom der å skjønner du:)

Det har de jammen sørga for, derfor tok jeg den veien som du hvertfall unngår bom, men som er en gedigen omvei.

Hadde ts kjørt over siljan er det også bom.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Kjører du av ved Brokelandsheia, så kan du kjøre over vegårdshei, så til åmli og så mot evje. Fra evje så går det rake veien til kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du må passere tre bomstasjoner på strekningen. den tredje er gratis om du passerer inne fem timer fra forrige. P.S. jeg kan sende deg en 20 kroning om du synes det er verdt å spare en times kjøretid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg skal kjøre fra Oslo til Kristiansand i overimorgen. Strekningen er vissnok infisert av bompenger og fotobokser.

Jeg bruker heller 20 kr på bensin enn å betale 20 kr i bompenger. Tid har jeg nok av, og det er bare koselig å se nye steder i stedet for å kjøre på motorvei. Hvordan er muligheten for å kjøre parallellveier gjennom Vestfold og Grimstad-Lillesand?

Jeg pleier alltid å kjøre innlandet, mest fordi jeg kjører MC og veiene der er mye vakrere og mer interessante.

Den mest aktuelle ruten er kanskje E134 forbi Seljord til Vrådal, ned Nissevatn til Trehørningen, og derfra RV41 hele veien til Kristiansand.

Du får opp ruten hvis du på kart.gulesider.no legger inn Oslo(by) som start, Kristiansand(by) som slutt, og Seljord som viapunkt.

Det blir 366km istedenfor 322km på E18, så det er bare litt lengre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest aktuelle ruten er kanskje E134 forbi Seljord til Vrådal, ned Nissevatn til Trehørningen, og derfra RV41 hele veien til Kristiansand.

Du får opp ruten hvis du på kart.gulesider.no legger inn Oslo(by) som start, Kristiansand(by) som slutt, og Seljord som viapunkt.

Det blir 366km istedenfor 322km på E18, så det er bare litt lengre!

Den veien er nyyyydelig og anbefales så absolutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
:fnise:

ER ikke så lommekjent du heller...

Er en bom der å skjønner du:)

Det har de jammen sørga for, derfor tok jeg den veien som du hvertfall unngår bom, men som er en gedigen omvei.

Hadde ts kjørt over siljan er det også bom.....

Det er bom på gamle E18 som går gjennom Holmestrand sentrum. Og denne bommen står rett på utsiden av Sande sentrum hvis man følger veien mot Holmestrand. Men det er definitivt ikke noen bom på den ruta jeg nevnte som går over Hanekleiva, og som ikke har noe med gamle E18 å gjøre.

Man møter på bom i Larvik også, denne veit jeg ikke helt hvor befinner seg ettersom jeg ikke kjører E18 til Larvik. Har aldri truffet på noen bom i Siljan. Du er sikker på at du ikke mener Porsgrunn?

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...