Skarv Skrevet 23. september 2003 #161 Del Skrevet 23. september 2003 Hei Torarin. Vill bare ønske deg lykke til videre på veien din. Stå på,til sist vil du komme i mål. Klem fra Skarv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torarin Skrevet 23. september 2003 Forfatter #162 Del Skrevet 23. september 2003 Skarv og Vega, takk for hilsen i dagboka! Det har ikke skjedd noe i dag. Jeg sover og ser på tv.. gidder ikke noe annet. Håper jeg kommer meg mer ovenpå snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torarin Skrevet 24. september 2003 Forfatter #163 Del Skrevet 24. september 2003 I dag har jeg i det minste kommet meg ut for å kjøpe noe mat. Det er jo noe. Ser på tv og spiser potetgull. Nå blir jeg sikkert feit på toppen av alt. Tenkte jeg måtte svinge innom dagboka en tur selv om jeg ikke har noe å skrive om, men det er greit å ha noen daglige syssler som er fast hver dag. Snakket lenge med venninna mi i telefonen i stad. Hun skal ta en tur hit i helga, hun inviterte seg selv. Greit nok.. men jeg advarte henne og sa at jeg ikke har ork til å rydde og vaske først. Snart kan jeg legge meg igjen. Soving er godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torarin Skrevet 25. september 2003 Forfatter #164 Del Skrevet 25. september 2003 Føler meg litt mer levende i dag. Har vært hos psyk og gjort noen avtaler. Jeg skal prøve et dagsenter først, se om det er noe for meg. Jeg er selvsagt skeptisk, men det er sikkert lurt. Så jeg kan begynne der allerede neste uke! Er glad for det. Vet lite om hva som skjer på sånne steder og tenker en del på det. Skjønner ikke helt hvorfor jeg er så nervøs for alt mulig nå, det stemmer ikke med slik som jeg er vant til å se meg selv. Jeg har alltid vært ganske utadvendt og hatt mange venner og har fått lett kontakt med folk. Men det har stoppet litt opp for meg. Kanskje det kommer tilbake. Jeg antar at man må lære å takle sånt uten rus også.. er jo lenge siden jeg har gjort det. Men før jeg begynte å ruse meg var jeg ihvertfall også utadvendt og alt det der.. da må det vel kunne bli sånn igjen.. håper jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torarin Skrevet 26. september 2003 Forfatter #165 Del Skrevet 26. september 2003 Fredag. Det begynner å bli skikkelig ufyselig og kaldt her. Må vel snart på med ovnene, men venter så lenge som mulig. Høy strømregning trengs ikke akkurat nå. Men jeg har kommet meg opp og i klærne og har til og med sminka meg i dag. Det var litt godt, føler at jeg reiser meg igjen. Har snakket med faren min. Han kom innom i dag. Han sier at dette er siste sjanse.. han gidder ikke hjelpe meg med leia her hvis jeg sprekker og blåser masse penger på rus flere ganger. Det blir litt sånn at jeg sitter der og nikker og sier jada, jada, jeg skjønner, jada, jada. Jeg skjønner jo. Men det er liksom så meningsløst å si sånt til meg likevel. Jeg gjør så godt jeg kan, og noen ganger er bare ikke det godt nok. Han kan ikke gjøre noe fra eller til der, men han får passe på seg selv hvis det skjer og sette sine grenser da. Her og nå er det ingen ting å snakke om føler jeg. Han har ikke hatt det så lett alltid. Mora mi døde da jeg var liten. Jeg husker henne ikke skikkelig. Hun var narkoman. Så var det bare meg og fatter, har alltid vært det. Familien ellers er liten. Fatter fikk selvsagt hetta da han skjønte at jeg rusa meg jeg også, men han er lovlig treig i oppfattelsen mener jeg, for han skjønte altfor seint hva som foregikk. Siden han har sett det før, og helt sikkert ikke har vært noen engel selv, burde han skjønt det mye tidligere. Ikke at jeg tror det ville forandret noe av betydning. Venninna mi kommer om noen timer og vi skal drikke masse rødvin og prate skit. Jeg skal gå ut og handle noen småting så vi kan lage oss litt mat også. Gleder meg litt til hun kommer, for jeg har nesten ikke sett folk i det siste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SD Skrevet 26. september 2003 #166 Del Skrevet 26. september 2003 Hei Torarin, Jeg synes bare det er godt å høre at du er tilbake, at du har kommet deg opp igjen og prøver å gjøre det beste ut av ting. Om faren din har gjennomgått dette en gang før, så er det utrolig stort av han å "orke" å gå gjennom det en gang til - honnør til han for det mener jeg... Det betyr vel at han ikke vil at noe skal skje datteren hans. Du betyr nok veldig mye for han, og han vil ikke miste deg. Klart han sier at dette er siste sjanse osv... det MÅ han vel? Det er nok for å skremme deg... for å skjerme seg selv... og for å vise deg at han faktisk bryr seg og kun vil det beste for deg? Give the man some credit Tror han gjør sitt beste, og jeg tror også at han sliter veldig mye oppi alt dette... Men nok om han. Over til deg. Torarin, jeg ser opp til deg. Du har hatt et utrolig tøft liv. Du har bestemt deg for å begynne på nytt - uten dop. Klart det er vanskelig. Klart du vil møte mye motgang. Ting vil være vanskelig. Du har lyst å gå tilbake til det livet du kjenner, for da kan du være deg selv. Det skjønner jeg. Selv har jeg vært borti litt forskjellig... masse menn.... masse alkohol... pengesløsing på randen av konkurs... (kan kanskje ikke sammenlignes men... hardt nok). Og jeg har lært at det er viktig å ta imot støtte fra de som står oss nær selv om det er nedverdigende og går imot vår stolthet... Gjør det! Det er absolutt verdt det. Nei, nå skal jeg ikke preike. Var ikke det som var meningen. Ville bare si hei og si at jeg støtter deg - du virker som ei knall jente! Kos deg med venninna di - og masse rødvin Klem fra SD Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torarin Skrevet 27. september 2003 Forfatter #167 Del Skrevet 27. september 2003 Lørdag. SD, tusen takk for innlegg fra deg. Godt med sånne oppmuntringer! Litt slapp i dag, for det gikk med en god del rødvin i går.. Vi lagde taco også. Det er skikkelig godt! Også er det ganske hyggelig å lage sammen når man sitter og kutter tomater og salat og alt det og drikker rødvin og prater. Vel, først måtte vi rydde kjøkkenet mitt, for det så ikke ut. I dag skinner sola og jeg har trukket fra gardinene her. Livet er ikke så verst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vivi Skrevet 29. september 2003 #168 Del Skrevet 29. september 2003 Hei Thorarin. Har lest masse i dagboka di, og er imponert over deg. Du virker å være ei jente med tæl. Stå på. Veien videre vil du klare,med sine opp-og nedoverbakker. Ta imot den hjelpen du kan få fra det offentlige. Jeg tenker da på dagsenter. Du vil jo få fylt dagen din på en positiv måte.Vil fortsette å lese i dagboka di. :brunette: :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torarin Skrevet 29. september 2003 Forfatter #169 Del Skrevet 29. september 2003 Mandag. Takk for hilsen i dagboka vivi. Har vært på dagsenteret i dag. Ble vist rundt og pratet litt med forskjellige ansatte der. Det virker ok, ikke så veldig farlig. Jeg går nok dit igjen i morgen også. Føler meg helt pumpa etter turen, men det er sikkert fordi jeg var så nervøs på forhånd. Så det er en lettelse å bli ferdig med det. Er litt stolt over meg selv også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 29. september 2003 #170 Del Skrevet 29. september 2003 Du har all grunn til å være stolt av deg selv. Det er ikke så dumt å ha noen faste avtaler, et sted å gå til, noe som kan hjelpe deg gjennom dagene, og som forstår hva du går gjennom uten å dømme deg. Dessuten kan det hende du kan få hjelp til å finne måter å takle det neste gang suget etter en rus er der, hjelp fra folk som har vært der og vet hva du prater om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ursula Skrevet 29. september 2003 #171 Del Skrevet 29. september 2003 Så flott da:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 30. september 2003 #172 Del Skrevet 30. september 2003 Heisann! Fant akkurat dagboka, og har lest igjennom nesten hel nå. Er veldig sterk lesning. Syns du er knalltøff! Er glad for at du valgte KG.. Håper du vil trives på Dagsenteret da :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Skrevet 30. september 2003 #173 Del Skrevet 30. september 2003 Hei Torarin, jeg fant også din dagbok nå nettop. Når jeg har bedre tid vil jeg lese mer - men jeg har nådd halvdelen og det er ikke værst, for jeg burde slett ikke sitte foran pc´n nå... Klarer bare ikke helt å slippe KG, vet du... Jeg vil bare si at det er flott at du står på! Jeg ønsker deg alt det beste! Og jeg er helt sikker på at du klarer det For noen år siden døde min lillebror av en overdose Heroin, han hadde også holdt skjult hvor galt det egentlig stod til. Så jeg har bittert fått erfare konsekvensene... Fryktelig var det å skulle ned i banken for å avslutte hans bankkonti, sitte der med "medfølende" bankassistenter... Glemmer det aldrig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ursula Skrevet 30. september 2003 #174 Del Skrevet 30. september 2003 Hvordan var det på dagsenteret i dag da? Fint å ha noe å gå til om dagene, da føles ikke tida så lang.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torarin Skrevet 1. oktober 2003 Forfatter #175 Del Skrevet 1. oktober 2003 Onsdag. Jeg gadd ikke skrive noe i går. Får rent dårlig samvittighet når jeg ikke gjør det. Takk for hilsener fra dere, Bettie, Miranda, Ursula og Vigfa. Blir veldig glad når jeg åpner dagboken og ser at noen har vært her! Dagsenteret virker greit, ok å ha noe å gjøre på dagene som noen her skrev og noen som forstår hvordan jeg har det. Dagen i går begynte jeg å føle meg litt trygg der også. I dag har jeg bare vært hjemme. Føles godt etter et par dager med aktivitet. Jeg skal straks gå til psyken. Det er litt tøft å gå dit nå, vi har pratet en del om fortid, overgrep og voldtekt. Har hatt en liten pause, men nå skal vi snakke litt om det igjen. Det er vanskelig å snakke om. Men jeg tror at det må opp i dagen for at jeg skal bli helt ferdig med det noen gang, ellers vil det være som en tikkende bombe inni meg for alltid. Jeg kan plutselig dette sammen og kjenne meg så fortvilet og rasende og hm.. lurt rett og slett. Som om noe viktig er stjålet og jeg aldri kan få det tilbake. Så får jeg sånne dumme tanker om at jeg trenger/fortjener litt trøst.. rus.. eller det er ikke tanker en gang, det er bare et sug som er helt ekstremt. Og det er nødvendig for at jeg skal klare å sette de grensene jeg vil, selv, for jeg er ikke noe flink til det. På mange måter fortsetter jeg å misbruke meg selv. Og så kommer selvforakt og trang til å ødelegge meg selv etterpå. Det er vondt og jeg blir veldig svak for fristelser da.. Men dette siste er visst tillært og kan avlæres også sier psyk. Å sette grenser altså. Jeg må gå. Ha det fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 1. oktober 2003 #176 Del Skrevet 1. oktober 2003 Jeg er også innom Ikke alltid jeg skriver noe, for jeg vet liksom ikke hva jeg skal si. Din verden er en helt annen enn min, og velmenende kommentarer er vel neppe vits. Men jeg følger med, og setter fortsatt pris på at du deler med oss. Også lærer jeg noe nytt hver gang. Har alltid en klem til overs også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 1. oktober 2003 #177 Del Skrevet 1. oktober 2003 Det er nok riktig som du tenker, at du må ta tak i de du har fortrengt, selv om det gjør vondt. Din historie vil du alltid bære med deg, men selv vonde opplevelser kan være et bidrag i erfaringssekken. Det som er viktig er å bli ferdig med redselen, angsten og eventuelt skammen og plassere skyld der en hører hjemme. Det å snakke om det er faktisk mindre farlig enn det som eventuet skjedde, selv om kroppen reagerer med forsvar. Tidkrevende er det også, men avgjort lønnsomt! Og psyken din har rett. Det er fullt mulig å lære å sette grenser for seg selv. Rus har jo mange funksjoner. Trøst er en av dem, men det er jo en falsk trøst, noe du selv er klar over. Og den tar fort styringa, så suget - uten noen egentlig grunn, det vil du nok merke en god stund. Nå som du er på dagsenteret, kan du kanskje si ifra om suget til noen av de som jobber der. De har hørt det før, og ofte blir suget litt mindre når du har sagt ordene. Lykke til videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skarv Skrevet 1. oktober 2003 #178 Del Skrevet 1. oktober 2003 Har ikke så mye å si,ville bare gi deg en klem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torarin Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter #179 Del Skrevet 4. oktober 2003 Lørdag. Plutselig har jeg så mye å gjøre at jeg nesten ikke orker å skrive noe. Det er fint på en måte, jeg har ihvertfall mindre tid til å tenke på hvor mye jeg kjeder meg. Men nå er det helg og ikke så mye skjer. I går drakk jeg meg skikkelig møkk full, alene. Det var en passende avslutning på en ganske slitsom uke. I dag er jeg rastløs igjen.. sitter og vet ikke helt hva jeg skal ta meg til. De to venninnene mine som er de eneste nyktre venninnene jeg har er ute på byen i dag. Jeg tør ikke bli med på det, men jeg har veldig lyst, så jeg føler meg litt forlatt og ensom her jeg sitter. Takk til dere som har skrevet hilsen til meg i boka! Bettie, som vanlig mye klokt å si.. jobber du innenfor psykiatri/rus eller noe sånt? Og Skarv og tusenfryd, takk for klemmene, de kom ganske godt med nå. Det er ordentlig tøft å sitte hos psyk å snakke ut om ting som har skjedd meg. Jeg blir veldig sliten av det, helt utmattet i flere dager etterpå og litt deprimert også. Men det må jo ut.. det blir vanskeligere en stund før det blir bedre tror jeg. Det er jo liksom det å tørre å kjenne på følelsene som er der, jeg har egentlig aldri tillatt meg det. Jeg kan hvis jeg vil fortelle folk om en voldtekt, men det blir liksom som om jeg snakker om noen andre, at det ikke har noe med meg å gjøre. Men nå tør jeg litt mer å kjenne på følelsene også, ihvertfall noen ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 5. oktober 2003 #180 Del Skrevet 5. oktober 2003 Bare titter innom og sier hei, jeg :rosasmil: Stå på, bra at du har begynt på dagsenter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå