Gå til innhold

Hva er det egentlig vi spiser


Belima

Anbefalte innlegg

Så på TV her en kveld hvor det var snakk om mat.

Det var et amerikansk program. Husker ikke hvilket og så ikke hele.

Bl a var det snakk om næringsinnhold i frukt. Det ble sagt at vi måtte spise to epler nå, mot ett i 60-70 årene for å få i oss like mye næring. Skremmende!

Det andre jeg husker var at han de intervjuet var at han sa:

Spør deg selv om din bestemor ville spist det du kjøper.

Dette var en voksen mann, så for mange her ville spm vært: Ville din oldemor spist det?

Ble svaret nei da, så ikke kjøp det eller spis det sa han.

Dette har jeg tenkt mye på etterpå, så i dag ble det hjemmelaget tomatsuppe.

Vanvittig mye salt i posesuppe. Mye annet også selvfølgelig.

Da jeg hadde småbarn, lagde jeg all barnematen selv. Hvorfor er jeg ikke så nøye nå?

Jo, jeg vil ha det lettvint hvis jeg kan.

Kanskje det er på tide at vi tar tilbake kjøkkenet og vet hva vi spiser?

Er dette for krevende for oss som jobber og har ingen hjemme i huset hele dagen?

Har dere her inne tenkt over hva dere egentlig spiser og gjort noe med det?

Takker for tips som kan gi meg sunnere kosthold, men ikke så tidkrevende at en av oss alltid står på kjøkkenet om kvelden.

Rett og slett:

Hva gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har fått et større fokus på det jeg kjøper. Kjøtt o.l. blir nok litt vanskelig, da jeg lever på studentøkonomi og kjøper nok etter pris.

Men prøver å kutte ut all ferdigmat, hvertfall å helt hjemmelagde måltider 3 ganger i uken eller mer. Problemet er vel kjæresten når han skal lage mat skal det være enklest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker mye på hva jeg spiser, både mht. næring, etikk og smak. :) Særlig synes jeg det er viktig å unngå ferdigmat og halvfabrikata og å kjøpe økologisk mat der det er mulig.

Jeg elsker å lage mat, så som regel ser jeg det ikke som noe problem å tilbringe en del på kjøkkenet, men det er jo en del man kan gjøre for å forenkle:

- Lage ukemeny og handle én til to ganger i uken i stedet for hver dag. Da er det enklere å planlegge sunn mat, og man sparer både tid og penger.

- Lage mat i stort for å putte i fryseren, sånn at man har "fastfood" til travle dager. Jeg lager f.eks. skikkelig bolognese, fiskeboller og -kaker, ustekt fiskegrateng, tomatsaus til pasta med grønnsaker som kan brukes som den er eller piffes opp litt, dessuten egner mange typer supper og gryter seg til frysing. Med litt sånt i fryseren trenger man ikke gjøre stort annet enn å koke pasta/poteter og kanskje lage litt grønnsaker eller salat, så har man et fullverdig måltid som smaker (viktigst av alt!) mye bedre enn noe man får kjøpt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på hva jeg spiser, både at maten skal være sunn for meg men tenker også på miljøet maten jeg spiser er lagd i. Jeg unngår så langt det lar seg gjøre "fabrikkmat" med det mener jeg mat med lange innholdsfortegnelser.

Vi velger økologisk der det er mulig og har kuttet ned på kjøttforbruket.

Jeg hadde allerede hatt min matvekkelse før jeg leste boka "den hemmelige kokken" av Mats-Eric Nilsson. Men etter å ha lest den ble jeg bare mer bestemt på å fortsette å lage mat fra grunnen av.

Jeg liker å å lage mat og lager ukemeny hver uke og handler 1-2 ganger i uka. Og det er sjelden hverdagsmiddagen tar mer enn 20 minutter å lage.

Jeg gjør også som Nilma og lager "fastfood" til å ha i frysen.

Det var litt stress til å begynne med å lage ukemenyer og handleliste, men nå går det av seg selv. Jeg noterer menyen i en bok og en kveld i uka setter jeg meg ned en times tid og lager meny og handleliste. Jeg bruker nett, kokebøker og blader som inspirasjon.

Endret av pulverheksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat som går raskt å lage fra bunnen av:

- omelett med salat til

- supper (hjemmelaget tomatsuppe som du nevner selv, eller feks purésuppe av blomkål, potet/purre, frosne grønne erter... etc).-

- pastasalat eller grønn salat, med mettende ingredienser som skinke/spekeskinke/røkelaks, feta, oliven, pinjekjerner, avokado + noen friske grønnsaker og vinaigrette.

- enkle pastaretter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å spørre "ville min oldemor/bestemor spist det" funker ikke helt. Riktignok ville de ikke spist halvfabrikata og posesupper, men til gjengjeld: mine eldre slektninger stapper i seg latterlige mengder sukker, usunt fett og salt. Det skal være ekte fløte, helst kremfløte, i alle sauser, og meierismør i rikelige mengder, ikke noe lettmelk eller olje eller allskens "tullball". Dessert hver dag, og appelsin spiser vi med en sukker stappet nedi, og så må vi jo ha noe godt til kaffen, som vi også selvsagt har kremfløte og sukkerbiter i.

Å lage mat fra bunnen = god idé, men ikke akkurat på oldemors/mormors måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å spørre "ville min oldemor/bestemor spist det" funker ikke helt. Riktignok ville de ikke spist halvfabrikata og posesupper, men til gjengjeld: mine eldre slektninger stapper i seg latterlige mengder sukker, usunt fett og salt. Det skal være ekte fløte, helst kremfløte, i alle sauser, og meierismør i rikelige mengder, ikke noe lettmelk eller olje eller allskens "tullball". Dessert hver dag, og appelsin spiser vi med en sukker stappet nedi, og så må vi jo ha noe godt til kaffen, som vi også selvsagt har kremfløte og sukkerbiter i.

Å lage mat fra bunnen = god idé, men ikke akkurat på oldemors/mormors måte.

Enig i den, og i tillegg ser mange i de eldre generasjonene på ferdigmat som et lettvint og tidsbesparende alternativ til omstendelig kokkelering (mange er sikkert ikke så glade i å lage mat heller, det er noe man bare må... ser f eks at besteforeldre som har lagd mat i 70 år fortsatt lager like halvhjertede ting...).

Men å lage mat fra bunnen er bra. Jeg gjør det selv i størst mulig grad (dvs omtrent alle middager, baker en del, spiser havregrøt, ofte hjemmelagd lunsj og mellommåltider som er "rene" ting som nøtter, yoghurt naturell, middagsrester, salater), og etter å ha lært meg endel grunnleggende synes jeg det går like lett som å lage posemat. Jeg har studentøkonomi, men bruker ikke mer penger på mat enn andre tror jeg - er ganske sikker på at jeg klarer meg på 2000 eller mindre i måneden (da spiser jeg relativt lite kjøtt og velger endel billig framfor økologisk).

Jeg synes det også er lettere å bruke opp rester av basisvarer når jeg lager mat på denne måten, da "alt" kan brukes til et eller annet og jeg har kunnskapen til å finne på noe, enn når man må kjøpe 1 liter melk til en suppebase som trenger 4 dl osv - og man ikke kan lage annen mat selv :) Når det gjelder posemat er det jo ofte ikke logisk hva man må tilsette...

Når det gjelder næringsinnholdet i naturlige råvarer er det vel sånn at man har fokusert mye på størrelse, rask vekst og utseende på avlingene framfor næringsinnhold (dette gjelder spesielt frukt og grønt). Jeg tror likevel ikke det er noen grunn til å fortvile dersom man spiser mest mat laget fra bunnen av, og 4-5 om dagen. Husk at vår oldemor sannsynligvis ikke hadde noe særlig tilgang på frukt og grønt i det hele tatt i vinterhalvåret og derfor ikke var så veldig mye heldigere eller sunnere enn oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det var som jeg trodde. Mange flinke, oppegående og opplyste folk her inne.

Jeg skal ikke ha noen diskusjon om hva jeg siterte. Det var ment som et innspill for å fram hva andre enn meg selv gjør og hva vi kunne gi hverandre av tips.

Frukt var sensong før. Derfor ble det hermetisert mye og brukt som desserter.

For 100 år siden spiste en nordmann i gjennomsnitt 4 kg sukker, nå er 44 kg gjennomsnittet. Jeg bruker også mye mindre. Bare en opplysning.

Heldigvis er sukkerforbruket nedadgående.

Mange ikke etniske norske jeg kjenner bruker mye søtt. Forskjellige vaner der som hos andre.

Som sistemann sier:

"Det er mye lettere å bruke opp rester av basisvarer når det lages fra bunnen av." Sitat slutt.

Takker for mange gode tips også. Det er jo ikke alltid lett å huske på alt da.

Økonomi avgjør for meg at jeg ikke kan handle mye økologisk.

Nilma, vil du dele oppskriften på tomtsausen din med meg/oss?

Noen flere som har lettvindte og gode oppskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ingen oppskrift, jeg tar det på slump. :sjenert:

Hakker noen løk, gulrøtter og selleristilker ganske fint, surrer i litt olje til blankt, har i finhakket hvitløk, surrer litt til og har til slutt i noen bokser tomat og lar det koke ganske lenge (viktig for at litt vann skal fordampe og sausen få kraftig smak). Justér til slutt smaken med salt, pepper, kanskje bittelitt sukker og evt. friske urter om du har det.

Mengdeforholdet: pr. tomatboks går det kanskje en løk og et par hver av gulrøtter og selleristilker. Jeg lager gjerne av 3-4 tomatbokser i slengen, og fordeler i passe porsjoner før frysing.

Når jeg da skal bruke sausen varmer jeg den bare opp, kanskje med litt ekstra friske urter om jeg har. Den kan fint brukes som den er, gjerne til fullkornspasta, eller du kan tilsette hermetisk tunfisk, baconbiter (ikke så sunt, men du trenger jo ikke mye for god smak) eller rett og slett mer/andre grønnsaker.

Dette ble nok litt rotete, men håper det var forståelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 100 år siden spiste en nordmann i gjennomsnitt 4 kg sukker, nå er 44 kg gjennomsnittet.

Det er jo ganske tankevekkende! Sukker er så lett å skjule i maten, blant annet fordi det løser seg så godt i væske. Det er også billig og lett tilgjengelig. Kombinert med øvrig forbruk av andre karbohydrater er det ikke rart vi får problemer med overvekt og diabetes...

Når det gjelder konserverte frukt og bær inneholder vel de en god del mindre næringsstoffer enn friske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Nilma.

Nå har jeg spist fullkornspasta med kylling og din deilige saus. Fryser ned resten jeg.

Ble mett i dag også, på noe jeg aldri tenker på å lage til middag.

Ja, det som blir kokt har lavere næringsinnhold enn det friske. Så vi er heldige som kan kjøpe frukt og bær hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...