Gå til innhold

delamming


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg delammer fordi jeg har for lite melk. På natta har jeg heldigvis nok, så da trenger han ikke flaske i tillegg. På dagtid har jeg alt for lite, ca 20 ml kanskje, derfor må jeg gi flaske hver gang.. Jeg ammer først og gir flaske etterpå. Problemet er at han blir hysterisk når jeg legger han fra meg for å lage til flaske. Men dersom jeg velger å amme kun på natta og bare flaske om dagen, da vil jeg vel miste melka helt etterhvert??

Noen som har erfaring med delamming?? Hvordan gjorde dere det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du begynt med flaske i samråd med helsestasjonen? For hvis ikke: Du må ikke tro at den melkemengden du klarer å pumpe ut, er det samme som babyen klarer å få ut. Babyen er mye mer effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du begynt med flaske i samråd med helsestasjonen? For hvis ikke: Du må ikke tro at den melkemengden du klarer å pumpe ut, er det samme som babyen klarer å få ut. Babyen er mye mer effektiv.

Nei, men med sykehuset. Fikk derimot ingen anbefaling ifht hvordan jeg skulle gjøre det, mengde osv.. Ofte er han ferdig etter 1 min, så da regner jeg med det er minimalt jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig dårlig at de anbefaler deg å gi tillegg uten at de følger opp med råd og hjelp! Men leger på sykehuset har spesialfelt, og amming er sjelden et av dem. Ta kontakt med ammepoliklinikken (vet ikke hvor du bor, men ring barsel der du fødte, så får du vite om de har ammepoliklinikk og hvor du kan henvende deg). Hvis du fortsetter å gi flaske uten veiledning, kan du ende opp med å måtte slutte å amme. Ingen krise, barn blir fine og friske og store på flaskemat også, men det er jo latterlig at sykehuset skal ødelegge for muligheten din til å amme hvis det er det du vil!

Noen korte tips:

Du skriver ikke hvor gammel babyen er eller hvor mye mme du gir, men prøv ev. å gi erstatningen med noe annet enn flaske. Skje/kopp/hjelpebryst. Poenget er at brystene dine trenger å stimuleres for at ikke produksjonen skal bli mindre og mindre, og babyen kan lett foretrekke flaske etter hvert.

Du gir tillegg etter hvert brystmåltid, er det nødvendig? Tror det kan være enklere hvis du gir bare bryst til en del måltider.

Litt avhengig av alderen til barnet, kan det hende at du kan klare å komme tilbake til fullamming ved å kjøre noen økedøgn. Da må babyen være villig til å ta brystet, og så må du rett og slett bare amme og amme så mye som overhodet mulig noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min er 4 uker. han tar fint pupp og flaske foreløpig. Jeg merker at dersom jeg ikke gir mm til et måltid men bare flaske, så har jeg nok mm til neste måltid. Men er da redd jeg etterhvert vil miste mere og mere dersom jeg ammer sjeldnere??

Etter pupp gir jeg som regel 60 ml erstatning. Det har stort sett vært nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten min er 4 uker. han tar fint pupp og flaske foreløpig. Jeg merker at dersom jeg ikke gir mm til et måltid men bare flaske, så har jeg nok mm til neste måltid. Men er da redd jeg etterhvert vil miste mere og mere dersom jeg ammer sjeldnere??

Etter pupp gir jeg som regel 60 ml erstatning. Det har stort sett vært nok.

Men du er klar over at han ikke nødvendigvis er sulten selv om han drikker mme etter at du har amma? Han suger, det er det babyer driver med, så han får i seg det du tilbyr - men han ville kanskje vært fornøyd uten også en times tid eller så. Og en time etter at du har amma, er 70 % av melkemengden på plass igjen. Så hvis du ammer oftere, kan han bli mett og du få økt produksjon. Men ta kontakt med ammepoliklinikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er klar over at han ikke nødvendigvis er sulten selv om han drikker mme etter at du har amma? Han suger, det er det babyer driver med, så han får i seg det du tilbyr - men han ville kanskje vært fornøyd uten også en times tid eller så. Og en time etter at du har amma, er 70 % av melkemengden på plass igjen. Så hvis du ammer oftere, kan han bli mett og du få økt produksjon. Men ta kontakt med ammepoliklinikken!

Jeg har operert (forminsket) så sjangsen for at jeg har nok melk er nokså minimal.. Mulig jeg vil kunne øke litt, men å alltid ha nok er det nok svært liten sjangse for.. Er nokså overrasket over at jeg har noe til han i hele tatt, så er bare glad for det lille jeg har. Det vil nok bli alt for lite for han om jeg ikke gir tillegg, så jeg kommer nok ikke til å bare gi mm en dag, men jeg forsøker noen dager å pumpe eller amme oftere allikevel for å øke produksjonen..

Hittil har det vært nokså mye stress med å gi mme etter mm, spesielt de dagene mannen er på jobb, så derfor lurer jeg veldig på hvordan jeg skal legge opp dette sånn at det blir mere kos fremfor stress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tvillinger som får en kombinasjon av flaske og amming. Jeg har flasker med kokt vann stående i kjøleskapet og varmer dem i mikrobølgeovn, kjapt og greit.

Jeg ammer alltid først og gir flaske etterpå, ca tre ganger om dagen. Alle andre måltd er kun amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådet vi fikk på helsestasjonen var å amme så mye som overhodet mulig for å få opp produksjonen. La ungen ligge å suge så mye han/hun vil. Legg ungen til oftere enn du egentlig trenger. For de fleste går produksjonen opp etter hvert.

I natt sov vår fra 21.00 - 06.00, og etter han hadde spist da merket jeg faktisk at det var litt mindre melk neste måltid igjen, altså hadde jeg ikke rukket å produsere like mye. Tror ikke det skal mye til før melka gravdis blir mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg delammer fordi jeg har for lite melk. På natta har jeg heldigvis nok, så da trenger han ikke flaske i tillegg. På dagtid har jeg alt for lite, ca 20 ml kanskje, derfor må jeg gi flaske hver gang.. Jeg ammer først og gir flaske etterpå. Problemet er at han blir hysterisk når jeg legger han fra meg for å lage til flaske. Men dersom jeg velger å amme kun på natta og bare flaske om dagen, da vil jeg vel miste melka helt etterhvert??

Noen som har erfaring med delamming?? Hvordan gjorde dere det??

Kan du ikke lage flaska klar på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort flasken klar for servering før amming. mye kan gjøres klart før dette også, feks ha ferdig oppmålt pulver i små bokser osv.

Jeg har også redusert, og pumpet bittelitt (5-6 ml pr gang) de første ukene før jeg sluttet helt. Noen får ikke nok melk, slik er det bare.

Endret av Donpedro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan lage flaska klar på forhånd, men det kommer jo litt an på hvor lang tid ammingen tar. Mme skal brukes i løpet av en time etter tillagning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 5 år senere...

Jeg delammer og opplever også at datteren min kan være utålmodig etter flaske etter at hun har diet. Jeg har kommet fram til en løsning som fungerer veldig godt for oss:

Jeg har kjøpt små bokser fra Avent og Tupperware med tre rom i hver. Der har jeg målt opp de mengdene med pulver som jeg trenger og merket antall måleskjeer med frysetape (f.eks. 1-3-4 eller 2-4-5, eller som denne perioden, en boks med bare 3 og en boks med bare 4). Jeg måler opp pulver i ledige stunder. Jeg koker vann i vannkokeren og måler opp i en flaske (Nan er 30 ml vann per måleskje) så mye som hun pleier å trenge. Jeg putter flaska i en tjukk raggsokk og legger i stelleveska rett ved der jeg ammer så den holder varmen lenge. På bordet der jeg ammer har jeg en bolle med vann stående til vannbad, der kan jeg avkjøle flaska raskere dersom amminga kommer før eller varer kortere enn jeg trodde. På denne måten kan det gå veldig raskt å gjøre i stand. Noen ganger gråter hun ikke i det hele tatt, andre ganger gråter hun litt. Men jeg er uansett nær henne hele tiden, så hun føler seg ikke forlatt.

Før situasjonen vår stabiliserte seg, hadde jeg noen ganger to flasker med ulikt vanninnhold klare, noen ganger to vannbad (1 kaldt og 1 varmt eller 1 tomt så jeg kunne heller over hvis det ene inneholdt så mye vann at flaska fløt opp), noen ganger ble det melk til overs og noen ganger ble amminga utsatt så lenge at jeg valgte å koke opp nytt vann. Noen ganger viste det seg at hun ville ha litt mer enn jeg hadde lagd i stand, så da reiste jeg meg opp og lagde 30 eller 60 ml ekstra. Da var hun såpass fornøyd at hun ikke skrek hvis jeg holdt henne mens vannet kokte opp og la henne ved siden av meg i sofaen mens jeg helte pulveret fra boksen oppi flaska.

Nå er hun 4 1/2 mnd gammel og hun ligger rolig ved siden av meg i sofaen etter amming og smiler bort til flaska når hun hører pulverboksen dunke mot flaskeåpningen :) Jeg opplever at det at hun er trygg på at hun alltid får nok mat etter amming gjør henne mer tålmodig med å suge ut mer av den melka jeg faktisk har. Det gjør meg mindre stressa, og kanskje gjør det at jeg faktisk har litt mer melk. (Hvis hun blir mer utålmodig etter flaska kan jeg heller vurdere å begynne med langsom flaskemating som Ammehjelpen skriver om, men så langt har jeg ikke trengt det.)

Jeg er også som deg så heldig at hun ikke trenger flaske etter amming om natta. Plutselig en dag oppdaget jeg at hun ikke trengte flaske etter første amming om morgenen heller, hun kan sove videre etterpå så lenge det er relativt tidlig. Hun har ingen eldre søsken som skal i barnehagen, så jeg er overlykkelig over å få legge meg til å sove igjen hvis jeg vil!

Jeg leste om en annen mor et sted med en litt annen løsning: Hun hadde kokt vann på en termos og passe mengde avkjølt kokt vann på flaska. Hun hadde sannsynligvis funnet ut på forhånd hvor mange ml kaldt vann og hvor mange ml varmt vann hun trengte for å ende opp med riktig temperatur på vannet.

Denne tråden er gammel, men jeg svarer likevel i tilfelle noen leter den opp via f.eks. Google :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...