Gå til innhold

Vondt nederst i ryggen/bekken


Miss I.W.

Anbefalte innlegg

Jeg var til legen på fredag og jeg spurte om henvisning til fysioterapaut fordi jeg har så vondt helt nederst i ryggen/bekkenet, men der var det lite hjelp å få.

Jeg har slitt smerter av og på i hele sommer, det har vært så ille noen ganger at jeg ikke har greid å stå på et ben og løfte det andre for ha på meg buksa.

Så har det gått greit en stund før det kommer tilbake.

I de siste ukene virker det som om det virkelig har satt seg og jeg sliter med å gå vanlig uten at det er vondt. Jeg har begynt vanngym 2 ganger i uka, da det skal være god og skånsom trening. Blir ikke værre av den, men litt mere sliten i ryggen. Planen var å få gått seg en liten tur om dagen i tillegg, men det gjør for vondt.

Prøver jeg meg på f.eks. støvsuging/gulvvask eller handling (litt mer en kjapp tur på nærbutikken) blir jeg sengeliggendes det neste døgnet.

Men jeg fikk ingen henvisning fordi legen min mente at jeg burde bli værre først. Jeg fatter ikke hvordan hun kan si det, og føler akkurat nå at det som er værre er vel bekkenløsning, krykker og det som følger med.

Jeg mener at det er bedre å komme inn nå, og få behandling og rett trening sånn at resten av svangerskapet skal gå best mulig. Jeg er permitert fra jobb pga svangerskapet og dagene blir ganske stillesittende når jeg har så vondt. Er redd for at jeg skal få andre problemer med kroppen og for at jeg skal legge på meg mange unødvendige kilo. Jeg er ei stor jente og legen burde oppmuntre til trening og fysisk aktivitet, men hun har ikke nevt det med et ord.

Jeg skal ta kontakt med legen igjen og få henvisning for jeg kan ikke gå rundt (les:sitte) slik! Måtte bare få luftet oppgittheten og skuffelsen...

Hører gjerne andres historier om leger, fysio, ryggplager, bekkenløsning, trening, tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har de som kalles symfyseløsning. Det er en "enklere" variant av bekkenløsning som for min del gjør at jeg har vondt midt i skrittet. Hadde det i forrige svangerskap også og vet fra da at det ikke utviklet seg til vanlig bekkeløsning og det ble borte med en gang barnet var født. Jeg merker selv at det hjelper å bevege seg så lenge det ikke er oppover, men jeg er enn så lenge ikke så flink til det. Men da jeg var hos legen forrige uke og sa at jeg har litt vondt var han raskt frempå og lurte på om jeg ville til fysioterapeut. Så det er tydeligvis forskjell fra lege til lege hvor fort de henviser videre.

Synes absolutt at du skal mase mer om å få en henvisning videre. Men dersom du har samme plager som meg så kan du jo prøve å bevege deg litt på egenhånd også. Som jordmor sa til meg - all trim er bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bekkenløsning og fikk henvisning til fysioterapeut uten problemer, fikk diagnosen bekkenløsning med gangvansker (og da får man dekket fysio). Og mine smerter er langt fra så ille som det dine høres ut som. Nå har jeg blitt aktivt sykmeldt fra jobben pga bekkenløsningen fordi jeg er helt ødelagt etter å ha vært på jobb, må ligge rett ut i flere timer før jeg orker å gjøre noe som helst her hjemme.

Jeg fikk beskjed om at det var bedre å komme igang med fysio så fort som mulig slik at det kunne holdes i sjakk så lenge som mulig. Jeg synes du skal mase på legen din om denne henvisningen for slik du har det skal det ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke henvisning for å komme til fysioterapeut. Det er bare å ringe og bestille time, men vær obs på at du må betale selv.

Dersom du har bekkenløsning med gangvansker kan du få henvisning av legen din, og da får du fysioterapi gratis. Det må da stå spesifikt i henvisning av du har gangvansker. Sånn var det i alle fall for to år siden da jeg var innom den problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at jeg kan gå til fysioterapeut uten henvisning og betale selv. Men dette er svangerskapsrelatert og jeg synes at jeg kan få henvisning og få dekt det, når systemet ennå er sånn. Og ja, jeg har problemer med å gå!

Men om hun ikke gir seg og ser hvor alvorlig dette er for meg så må jeg nok ordne dette selv. Det er siste utvei.

(Det er litt økonomi inn i bildet her å, for siden jeg er går på svangerskapspenger da jobben min ikke kan kombineres med graviditet uten for store farer for barnet, har jeg gått ned i lønn med ca 5000 i mnd. Jeg skal alltids greie å betale for meg, men hvorfor skal jeg betale selv, når andre slipper?)

Ser ut som det er forskjellig praksis på det å sende gravide videre med henvisning ja!

Håper det hjelper å spørre henne en gang til...

Takker for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en vrang fastlege som mente at mine bekkensmerter var isjas. Først da jeg gikk til en annen lege (fordi min fastlege var bortreist) fikk jeg den henvisningen jeg trengte. Grunnen til at jeg hadde "isjas-smerter" i skinka var fordi den var full av muskelknuter som følge av sterk bekkenløsning og skjevbelastning.

Så stå på ditt, evt bytt fastlege. Jeg byttet fastlege etter dette, og kunne ikke vært mer fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ¤bella¤

Du kan også gå til mauellterapeut, som er fysioterapeut med videreutanning. Der trenger du ikke henvisning da de har mulighet til å henvise selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp fått henvisning til fysioterapaut pga smerter i korsryggen. Er ikke veldig plaget av det enda, men innimellom kan det være litt slitsomt. Men legen min mente at jeg burde få behandling før det ble alvorlig.

Jeg har ikke fått diagnosen bekkenløsning med gangproblemer. Legen min mente det kunne være uheldig å ha den diagnosen "hengende ved seg" hvis man ikke ble så plaget. Tror det kan skape trøbbel hvis man skal ha/bytte forsikring som krever helseattest en gang... Så hvis man ikke trenger så mange behandlinger kan vel egenandelen være overkommelig. Ellers er det jo frikort for fysiobehandling også:

http://www.nav.no/Helsetjenester/Frikort/Egenandelstak+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk smerter i ryggen rundt uke 14, men fikk heller ikke henvisning til å begynne med.. legen vil se hvordan det utviklet seg først..... begrunnet det med at noen blir verre av bevegelse... så da ville hun se det an først... fikk nå når jeg var i uke 19 - men har ikke fått time enda noe sted.. er så mye ventelister at det er nesten så jeg ikke ser poenget...

legen min er også skeptisk til fysio - mener det stort sett ikke har noen effekt... og at jeg bare må prøve å tilpasse aktiviteten til smertegrensen min... men er ikke så lett.... jeg blir også frustrert av å sitte stille og ikke få brukt kroppen...

Fikk anbefalt varmtvannsbasseng av jordmor.. kanskje det er en ide for deg? Ikke nødvendigvis trening i vann, men bare det å være i varmtvann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en vrang fastlege som mente at mine bekkensmerter var isjas. Først da jeg gikk til en annen lege (fordi min fastlege var bortreist) fikk jeg den henvisningen jeg trengte. Grunnen til at jeg hadde "isjas-smerter" i skinka var fordi den var full av muskelknuter som følge av sterk bekkenløsning og skjevbelastning.

Så stå på ditt, evt bytt fastlege. Jeg byttet fastlege etter dette, og kunne ikke vært mer fornøyd.

Jeg har lest at bekkenløsning og begynnende bekkenløsning utarter seg forskjellig fra person og fra dag til dag, og da synes jeg at det er rart at legene ikke er mere ydmyk i forhold til å finne ut hva som kan være galt! Det skader jo ikke å finne ut hva som er galt og ta det derfra, spesielt når en går gravid og har ekstra belastning på kroppen.

Jeg har nettopp fått henvisning til fysioterapaut pga smerter i korsryggen. Er ikke veldig plaget av det enda, men innimellom kan det være litt slitsomt. Men legen min mente at jeg burde få behandling før det ble alvorlig.

Jeg har ikke fått diagnosen bekkenløsning med gangproblemer. Legen min mente det kunne være uheldig å ha den diagnosen "hengende ved seg" hvis man ikke ble så plaget. Tror det kan skape trøbbel hvis man skal ha/bytte forsikring som krever helseattest en gang... Så hvis man ikke trenger så mange behandlinger kan vel egenandelen være overkommelig. Ellers er det jo frikort for fysiobehandling også:

http://www.nav.no/Helsetjenester/Frikort/Egenandelstak+2

Er selvfølgelig noe å tenke på det med forsikring, og jeg håper virkelig ikke vi får amerikanske tilstander her i Norge (er vel på vei...).

Å ta behandlingen selv er et alternativ, det vet jeg, men jeg ser på det som siste utvei. Jeg synes som sagt at legen min burde i det minste være ute etter å finne ut hva som er galt når jeg plages så mye og har gjort det over flere måneder. Tror ikke det bare forsvinner av seg selv når jeg har gått med det så lenge.

Litt dumt at jeg får årskiftet før fødselen og med lange ventelister før jeg kommer inn til en fysioterapeut som har avtale med kommunen så spørs om det blir noen vits i frikortet. Men det er verd å prøve hvis det kommer til det! Takk for tipset!

Jeg fikk smerter i ryggen rundt uke 14, men fikk heller ikke henvisning til å begynne med.. legen vil se hvordan det utviklet seg først..... begrunnet det med at noen blir verre av bevegelse... så da ville hun se det an først... fikk nå når jeg var i uke 19 - men har ikke fått time enda noe sted.. er så mye ventelister at det er nesten så jeg ikke ser poenget...

legen min er også skeptisk til fysio - mener det stort sett ikke har noen effekt... og at jeg bare må prøve å tilpasse aktiviteten til smertegrensen min... men er ikke så lett.... jeg blir også frustrert av å sitte stille og ikke få brukt kroppen...

Fikk anbefalt varmtvannsbasseng av jordmor.. kanskje det er en ide for deg? Ikke nødvendigvis trening i vann, men bare det å være i varmtvann..

Vet at ikke alle mener at fysio er løsningen, men det er ikke akkurat morro å sitte "å råtne" i sofaen heller! En fysioterapeut vet kanskje bedre hva som vil funke for hver og en etter en god undersøkelse, og kanskje i det minste gi tips og råd om hvordan en skal gjøre ting i dagliglivet for å avlaste bekkenet best mulig. Legen min løftet på bena mine og bøyde dem mot magen, og ba meg løfte benet mens hun holdt det nede. Jeg skulle gradere hvor vondt det var. Jeg hadde ganske trange bukser på, det var utrolig vondt bare å ligge og undersøkelsen tok under ett minutt og på det grunnlaget bestemmer hun at jeg skal bli værre.... Hadde følt meg tryggere om en fysioterapeut gjorde en mere inngående undersøkelse og så bestemte om fysio, trening eller hvile var den beste behandlingen.

Har nettopp vært å spurt resepsjonisten om hun kan høre med legen om jeg kan få den henvisningen. Håper det ordner seg for jeg merker at ryggenvondtet begynner å tære på humøret! (Synes jeg virket litt bitter i et av innleggene ovenfor, men er bare oppgitt og lei meg... :sjenert: )

Det er så innmari kjedelig å bli helt uslått av smerte av småtterier som f.eks. et cafèbesøk!

Takker igjen for innleggene og historiene deres! Er litt trøst å lese at andre ei nogenlunde samme båt og det gir litt ekstra pågangsmot til å ta tak i problemet når jeg leser om dere som har fått hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må visst prate med rette personen på mitt legekontor, for nå har legesekretæren skrevet ut henvisning!

Så da er det bare å sette seg ned å prøve å finne en fysioterapeut som er flink med gravide og rygg/bekkenplager som ikke har for lang ventetid og er knyttet opp til NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du fikk henvisning! Vet jo ikke hvor du bor, men legen min nevnte noeon på Lørenskog (tror jeg det var) som han ville henvist meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤
Så fint at du fikk henvisning! Vet jo ikke hvor du bor, men legen min nevnte noeon på Lørenskog (tror jeg det var) som han ville henvist meg til.

Regner med at han tenkte på Gruppefysio som ligger ved Elkjøp på lørenskog.

De har masse erfaring med gravide med bekkenløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med at han tenkte på Gruppefysio som ligger ved Elkjøp på lørenskog.

De har masse erfaring med gravide med bekkenløsning.

"Gruppefysio" høres ikke så feil ut. Jeg bet meg ikke merke i navnet siden jeg tenkte jeg skulle klare meg uten fysiotimer, men det kan da ikke være så mange på Lørenskog som er ekstra flinke på bekkenløsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får time litt fort hos en fysio du kan trives med, og at det kan hjelpe! Skjønner godt at det tærer litt på humøret ja.. sitter selv rett og opp og ned i sofaen, mens resten av familien er på sykkeltur i det fine været, og i dyreparken og koser seg i helgene etc.. er kjempekjipt å være stuck i sofaen...

Jeg prøver stadig å komme gjennom til en sånn gruppefysio - men de tar aldri telefonen... og de andre fysioterapeuten i området her har ventelister på over to mnd! Er jo helt håpløst.... så håper du kommer noen vei nå !

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får time litt fort hos en fysio du kan trives med, og at det kan hjelpe! Skjønner godt at det tærer litt på humøret ja.. sitter selv rett og opp og ned i sofaen, mens resten av familien er på sykkeltur i det fine været, og i dyreparken og koser seg i helgene etc.. er kjempekjipt å være stuck i sofaen...

Jeg prøver stadig å komme gjennom til en sånn gruppefysio - men de tar aldri telefonen... og de andre fysioterapeuten i området her har ventelister på over to mnd! Er jo helt håpløst.... så håper du kommer noen vei nå !

Lykke til !

Har ringt til ei som er anbefalt pga at hun har forståelse for gravide og er flink, men jeg vet ikke hvor lenge jeg må vente. Han som tok telefonen hadde det visst veldig travelt og de skulle ringe på når de fikk ledig time. Skal la det gå noen dager (en uke?) før jeg ringer på, men jeg regner med at jeg må vente en månedstid. Hjelper å vite at noe skjer i allefall!

Er helt tragisk med to måneders ventetid! Men sånn er helse-norge innimellon, dessverre! Tenk hvor mye en kan får gjort med rett trening og behandling på to måneder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...