Gå til innhold

Trening selv når en litt små syk?


Gjest Gjest_Siri_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Siri_*

Hei,

Tenkte jeg kunne høre om dere trener når dere er småsyk??

Jeg og jentene mine (er småbarnsmor) er små snåttite, vond hals, hode pine, hovne kjertler o.l. men ingen feber..

Er litt slakk kan man si... er det lurt å tvinge seg å trene???

Er liksom kommet så godt i gang på treningsstudio med venniner.., får liksom litt dårligsamvittighet.

Vil så gjerne ned i vekt selv om vekta bare stiger... satser på at det muskler jeg ser og ikke noe annet.. Klærna føles også som før.

Må jo si vekta mi varierer ganske mye fra dag til dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du trener når du er småsyk vil det ta lengre tid før du blir frisk, og du kan faktisk bli sykere av det. Du bryter ned kroppen, og er følgelig mer sårbar.

En annen ting er at du kan smitte de andre som trener der... Jeg setter pris på at mine treningskamerater holder seg vekke når de er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvor dårlig du føler deg, mener nå jeg. Har du ikke feber er det ikek farlig å trene og du kan oppnå en av to ting: Enten svetter du ut faenskapen og blir frisk, eller så blir du skikkelig sjuk. Begge deler er i mitt hode bedre enn å gå og småhangle, men det avgjør du selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Siri_*
Det kommer helt an på hvor dårlig du føler deg, mener nå jeg. Har du ikke feber er det ikek farlig å trene og du kan oppnå en av to ting: Enten svetter du ut faenskapen og blir frisk, eller så blir du skikkelig sjuk. Begge deler er i mitt hode bedre enn å gå og småhangle, men det avgjør du selv.

Jeg har ikke feber... kun slakk og noe smerter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde trent jeg - du kan jo gå midtvegs om du kjenner at det virkelig ikke funker. Tipper at etter skikkelig aktivitet, en deilig varm dusj og en god natts søvn, så kommer du til å være i mye bedre form i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har feber eller er skikkelig dårlig, kan du fint trene når du er småsyk. Du bør redusere intensiteten og ikke bli skikkelig pumpa, men aktivitet har du bare godt av. Men ville nok ikke trent på helsestudio, pga smittefaren du utgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du trener på studio, så bør du holde deg vekke. Av respekt for de andre som trener der. Du sprer smitte når du er der. Du svetter, og basselusker blir overført til alt du tar i.

Om du vil trene, så tren hjemme eller ute i skauen. Ikke på studio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten svetter du ut faenskapen og blir frisk

Vet ikke hva slags medisinsk utdannelse du har, men sist jeg sjekket var ikke svette et godkjent legemiddel mot bakterier og virus! Ellers hadde vel antibiotika vært erstattet med badstueresepter for lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Maiken_*
Om du trener når du er småsyk vil det ta lengre tid før du blir frisk, og du kan faktisk bli sykere av det. Du bryter ned kroppen, og er følgelig mer sårbar.

En annen ting er at du kan smitte de andre som trener der... Jeg setter pris på at mine treningskamerater holder seg vekke når de er syke.

Man er ikke syk fordi om man er litt forkjølet. Det hadde blitt litt av et samfunn om folk hadde holdt seg hjemme fra jobb og skole bare fordi man følte seg litt shabby.

Jeg trener så lenge jeg ikke har feber eller kraftig mens. For meg virker trening positivt når jeg føler meg halvgroggy og sliten .. det piffer meg opp og gir meg krefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

– Farlig trening

Idrettslegen sier at det kan være direkte farlig å trene når man er syk.

– Selv om man ikke har feber, men har en sykdsomsfølelse i kroppen, kan trening føre til at man blir syk igjen og kanskje sykere enn man opprinnelig var. Det kan også hende at det er en sammenheng mellom akutte dødsfall ved trening og sykdom. Men det er det veldig vanskelig å forske på, sier Talsnes.

Feberfri dag først

Han understreker at vi heller ikke bør utfordre skjebnen når vi er forkjølet.

– Hvis du har feber, skal du ha en feberfri dag før du begynner å trene igjen.

Hvis du ikke har feber, bare er litt tett i nesen og ikke føler deg så dårlig, er det ok å trene, mener idrettslegen. Han legger til at det er nok med en kort skitur, sykkeltur eller lett joggetur.

http://www.klikk.no/helse/trening/article398342.ece

Forkjølelse er forårsaket av virusinfeksjon, hvor det finnes over 130 forskjellige virus som kan frambringe tilstanden. Forkjølelse og influensa er ikke det samme, da de oppstår som følge av ulike virus og har forskjellige symptomer. Trening er ikke å anbefale, da organismen vil være svekket og ute av stand til å svare positivt på treningen. Unntaket er ved svært mild forkjølelse, som ikke i betydelig grad svekker kroppen. Utøvere har merket at prestasjonsevnen stiger i tidsrommet rett før forkjølelsen bryter ut.

Infeksjoner reduserer kroppens overskudd og energi, og innebærer at den i mindre eller ingen grad er i stand til å tilpasse seg trening. Ofte vil også immunapparatet være i en svekket tilstand, noe som kan medføre at organismen ikke har krefter til å opprettholde sitt vante aktivitetsnivå, eller i verste fall opprettholde og bevare sine livsviktige funksjoner. Trening bør ikke skje, da kroppen trenger ro og mest mulig hvile.

http://www.trim.no/pub/art.php?id=555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde K S

Som oftes er ma ikke i stand til å yte noe særlig dersom man er mer enn bare pittelitt snørrete. Ved en ordentlig forkjølelse, vil man være helt ute av form de dagene ganen klør, snørret er tynt og rennende og man har vondt i hår-røttene. Da gjør det bare vondt å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjal dette fra lommelegen.no:

Trene ved sykdom?

Så er spørsmålet om man skal trene med sykdom. Her hersker det mange teorier og det er nesten opp til den enkelte å kjenne etter hvordan formen er.

Man skal ikke trene med feber og bør ha hatt minst en feberfri dag før man begynner å trene igjen. Og da bør man gå litt ned på intensitet de første øktene for å kjenne kroppens reaksjon på treningen.

Går man på medisiner som penicillin eller betennelsesdempende kan man også med fordel ta det med ro mens kuren pågår. Er man i tvil så kan man konsultere med lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hilde K S
Hva i svarte...? :klø:

Er det logikk i dette?

Mulig kroppen er full av endorfiner og i beredskap. Dermed kan man yte mer? Jeg vet ikke, altså, men det kan være et mulig svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...