Gå til innhold

Ofte brukt på kg men prater dere slik?


Gjest blu

Anbefalte innlegg

Ordene Min kjære blir ofte brukt på kg, men jeg har aldri hørt noen prate slik i jentegjengen eller ellers, selv ikke når noen skal gifte seg.

Prater dere slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også lagt merke til det..Men synes det virker litt "komisk" :fnise: Vi har vært gift i mange år, men har aldri kalt hverandre for "kjære" , ja kanskje den gang vi bodde langt fra hverandre og skrev brevtil hverandre. Før mobil og tekstmeldinger gjorde sitt inntog . Men amerikanere kaller jo hverandre "Dear" i hytt og vær? Kanskje det kommer derfra? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lagt merke til det..Men synes det virker litt "komisk" :fnise: Vi har vært gift i mange år, men har aldri kalt hverandre for "kjære" , ja kanskje den gang vi bodde langt fra hverandre og skrev brevtil hverandre. Før mobil og tekstmeldinger gjorde sitt inntog . Men amerikanere kaller jo hverandre "Dear" i hytt og vær? Kanskje det kommer derfra? :vetikke:

Ja, eller så kommer det kanskje fra den M-perioden vi ikke får diskutere mer på kg og som er tabu? Kanskje hun innførte begrepet her?

Men jeg kjenner få igjen av brukernavn som var her på den tiden, men har oppdaget at noen må ha vært her og noen kjenner jeg igjen på nicket, men det er ikke de jeg sikter til, bare det komiske i Min kjære skal, min Kjære osv...

Kanskje de har sett for mye såpeserier, men det har jeg ikke mye greie på. Bortsett fra Dynastyet da, men det er vel kgs brukere for unge til?

Min kjære, skal vi kjøre innom Rimi eller Rema...

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett når jeg omtaler samboeren min i det daglige så bruker jeg navnet hans. Men, det har jeg ikke lyst til å skrive her. Og om jeg bruker navnet her så vil jo det heller ikke forklare ovenfor leserene hvem "Henrik" er ovenfor meg.

Det hender imidlertid at jeg sier "min kjære" i virkeligheten også. Kan ikke huske at jeg har sagt det til han, men har sagt det om han hvis jeg er i et litt fjollete humør.

Her inne skriver jeg stort sett sambo (alternativet blir "samboeren min" men det blir så langt og tungt), og en gang i blandt min kjære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker uttrykket "min kjære".

Kanskje ikke så mye ovenfor han, men kan si feks "skal hjem til min kjære""min kjære og jeg skal.." etc..

Men nei, sier det nok ikke så mye til han: "du, min kjære,.." Nei, det faller seg ikke like naturlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som oftest navnet eller 'min bedre halvdel' i virkeligheten.. vet ikke hva jeg bruker her på KG? Skriver ikke så mye om ham i grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Purple Haze

Tror mange skriver min kjære her inne, fordi de ikke vil skrive navnet på vedkommende. Alle vil jo være mer eller mindre anonyme her.

Jeg sier aldri min kjære, men det hender jeg sier kjære du til kjæresten. Og han sier det til meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kanskje ikke "min kjære", så mye, men vi bruker ofte "kjære" som vedheng når vi snakker til hverandre, og enda oftere i sms til hverandre. "Hadet, kjære", "Savner deg, kjære". Når jeg snakker om samboeren til folk som kjenner oss, bruker jeg navnet hans, og til folk som ikke kjenner oss, sier jeg "samboeren min", eller "min kjære samboer".

Jeg synes "kjære" er et vakkert ord. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har faktisk møtt på folk (jenter/kvinner) som til dømes seier "Min kjære skal reise med toget idag". Men dette er folk eg ikkje kjenner så godt, så eg tenkte det var for å få tydeleg fram at dei har kjæreste og at dei er veeeeldig glad i denne personen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker uttrykket "min kjære".

Kanskje ikke så mye ovenfor han, men kan si feks "skal hjem til min kjære""min kjære og jeg skal.." etc..

Men nei, sier det nok ikke så mye til han: "du, min kjære,.." Nei, det faller seg ikke like naturlig. :)

Jeg bruker også "kjære", men litt omvendt av din måte, nemlig til ham, ikke om ham. Høres litt rart ut på papiret, men det er ikke sånn høytidelig "Skal vi legge oss nu, min kjære?" Mer: "Hei, kjære!" når vi kommer inn døra o.s.v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ordet ''kjære'' er fint å bruke på dem man bryr jeg om jeg.

Det er forskjellige måter å forklare det med ord på at man bryr seg om noen.

Når jeg hører & leser noen sier min kjære, din kjære osv.. Så får jeg en følelse av at det er noe som er kjært, som betyr mye for noen.

Min kjære venninne,

Min kjære mann

Min kjære kone

''Det er det kjæreste jeg eier''

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Martine_*

Jeg synes den utstrakte bruk av "Min kjære" her på KG grenser til det komiske :ler:

Det virker krampaktig og kunstig og jeg hadde virkelig begynt å lure om søsteren min, venninnene mine eller kollegaer begynte å omtale mannen sin som "Min kjære" ... jeg hadde rett og slett trodd det hadde klikket helt.

En over her sa at hun og mannen brukte "Kjære deg" til hverandre noen ganger ... og etter mine begreper er det en nedlatende og belærenden tone og virker langt fra positivt.

Når jeg skriver kort og brev så bruker jeg ofte "Kjære Karen" osv ... Men det er noe helt annet synes jeg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører ofte folk sier min kjære, både kvinner og menn, her hvor jeg bor.

Kommer helt an på situasjonen og dama. Er skyldig i alt fra "min kjære", "min elskede", "min hjertenskjær", "den hjerteløse psykopatkjerringa mi", "mitt hullete viv" - for ikke å snakke om alle de sødmefylte og honningdryppende når jeg er i det lynnet.

Men det er helt greit at en velger "minste motstands vei" når innlegg skrives. Det fjerner jo all tvil om relasjonen til den som omtales, og har sin misjon.

Kan forestille meg at dette oftest skrives av folk med de mer velklingende dialekter, som også finner det naturlig å si, men at andre dilter etter, fordi det funker på skjermen.

Seineste: (Oppsnappet på nærbutikken)

"Nei, nu lyt æ hut me heim, å bynn på meddan te min kjære!"

"Å, du laga mat tel gubben?"

"Nei, hainn slutta ei tim før mæ, så æ ska ét." - Rått glis.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, eller så kommer det kanskje fra den M-perioden vi ikke får diskutere mer på kg og som er tabu? Kanskje hun innførte begrepet her?

Men jeg kjenner få igjen av brukernavn som var her på den tiden, men har oppdaget at noen må ha vært her og noen kjenner jeg igjen på nicket, men det er ikke de jeg sikter til, bare det komiske i Min kjære skal, min Kjære osv...

Kanskje de har sett for mye såpeserier, men det har jeg ikke mye greie på. Bortsett fra Dynastyet da, men det er vel kgs brukere for unge til?

Min kjære, skal vi kjøre innom Rimi eller Rema...

:fnise:

M-perioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "kjære", "kjæresten min" osv. Tenker ikke så mye over det, men bruker det som faller meg naturlig der og da. Bruker aldri "min kjære" som referanse til ham.

Ellers bruker jeg aller mest bare "min".

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker "min kjære" på KG og til folk jeg ikke kjenner så godt. Må ha variasjon, så jeg ikke sier "kjæresten min" bestandig, for det høres slitsomt ut det også. Han er ikke samboer/mannen min, så det kan jeg heller ikke si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt merkelig med denne "kjære" bruken hele tiden. Jeg sier "samboeren min", evt gubben :P

Innimellom, når han er tilstede, bruker jeg også "min hjertens lille blomst", men det er fordi han synes det er drittpinlig, og jeg synes det er morsomt når store, tatoverte mannen rødmer. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...