Gå til innhold

Koblet lampe, så sa det pang....hjelp meg med watt ol.


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Kjøpte en lekker lampe..Skulle sette dimmer på denne, hadde en eldre dimmer og koblet til. Denne duret så mye at jeg kjøpe en ny. Men det er ikke av en slik dimmer som har strøm i veggen, ledningen er koblet til på begge sider. Den nye duret likedan!

men plutselig sa det pang også slukket lyset.

Lampen er har 7 stk pærer, halogen!

På lampen står det: 7*G4 max 20 watt

pri 230v 50hz.

på den første dimmeren brukte vi en sikring som var 1600 v 250 w. den nye dimmeren hadde en sikring på 1.8v 250 watt.

sånn som det ser ut nå, så virker ikke lampen eller dimmeren...

Tittet på denne dimmeren fra ikea, og lurer på om jeg kan bruke den? etter jeg har kjøpt ny lampe vel og merke. (vil ikke måtte gjøre det engang til for den er dyr, så viktig å gjøre det riktig denne gangen).

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00067967

Håperpå svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Høst_*

Kjære deg, ring en elektriker og få utstyret installert av en profesjonell. Det er farlig å leke med strøm! Hvis du hadde hatt peiling, så hadde du ikke spurt om hjelp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg er fristet til å være enig med Høst her .

Av det du skriver så ser jeg at elektro nok ikke er det du normalt arbeider med.

Fast installasjon (og det gjelder definitivt også dimmere) skal foretas av autorisert personell :opplyser:

Du har selvsagt lov til å sette i støpselet i stikk-kontakten på veggen, og dermed selvsagt lov til å bruke den IKEA dimmeren du linket til (om det blir vellykket er selvsagt avhengig av hva du kobler til i den andre enden av ledningen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G4-pærer er 12V. Det betyr at du ikke kan bruke en dimmer beregnet på 230V til den lampa. Men noen bedre forslag har jeg egentlig ikke, snakk med noen som har peiling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

okey, da er det jo 12 ganget med 7 da som utgjør totalt? siden det er 7 stk pærer i lampen? skulle ikke den linken fra ikea passe da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, da er det jo 12 ganget med 7 da som utgjør totalt? siden det er 7 stk pærer i lampen? skulle ikke den linken fra ikea passe da?

Du kan ikke på generelt grunnlag regne sånn på antall volt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke bruke den du linker til fordi den skal brukes til glødelamper og høyvolts halogen (230V). G4 er lavvolts halogen, 12V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 7 lampene (12V) er helt sikkert koblet parallellt så strømforsyninga må derfor være 12 V fortsatt.

7*20W er 140W, så du bør kanskje ha en som tåler 200 for at den skal holde en liten stund.

Som nevnt over et sted, den Ikea-dimmeren kan du ikke bruke direkte, men om du har en trafo (vanlig viklet trafo heter det) så kan du plugge den trafoen i utgangen på dimmeren også vil lampa få maks 12V eller ned mot 0 når du dimmer.

Det blir fort mye teknisk av sånt, men spør i butikker om hjelp før du kjøper. Sørg for at de skjønner hva du har og skal bruke.

Fungerer dimmeren din ennå? Prøv med ei vanlig lampe med 230V pære (lampett eller annet som har 230V direkte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bruke den du linker til fordi den skal brukes til glødelamper og høyvolts halogen (230V). G4 er lavvolts halogen, 12V.

En del advendstaker med f.eks. 7 pærer er koblet i serie sånn.

Pærene har påstempla 34V og stemmer bra med 230/7.

Hele lampekretsen sett under ett blir da ei 230V-lampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, da er det jo 12 ganget med 7 da som utgjør totalt? siden det er 7 stk pærer i lampen? skulle ikke den linken fra ikea passe da?

***

Åh, herre...få en proff til å gjøre jobben. Strøm er farlig, og forsikringsselskapet vil le av deg hele veien til banken om kåken din brenner ned etter at du selv har kødda det til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...