Gjest LoisLane Skrevet 11. august 2003 #1 Del Skrevet 11. august 2003 Irriterer meg grønn over alle de/ dem-feilene som florerer! En ting er at folk ikke tar det så nøye i muntlige sammenhenger, i innlegg her på KG osv., men det er søren meg mange feil i aviser, nyheter og i bøker. Er det bare meg som er så pirkete at jeg henger meg opp i dette? Hva er dette for slags idiotisk motegreie - å slutte å si dem? :x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 11. august 2003 #2 Del Skrevet 11. august 2003 Er vanligvis en pirk når det gjelder det norske skriftspråket. Men akkurat den har faktisk aldri irritert meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 11. august 2003 #3 Del Skrevet 11. august 2003 Den irriterer meg grønn også... Datteren sier de i stedet for dem konsekvent omtrent, og jeg retter på henne med små sammenligninger til hun/henne og du/deg - for det er lettere for henne å huske og høre. Jeg ga henne et eple - jeg gav dem et eple - jeg ga deg et eple. Ellers blir det: Jeg ga hun et eple - jeg ga de et eple - jeg ga du et eple. Jeg har sagt det til de tusen ganger = jeg har sagt det til du tusen ganger- Lettere å se når man gjør om setningen, ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 11. august 2003 #4 Del Skrevet 11. august 2003 Det verste er egentlig når noen i et forsøk på å være formelle skriver Du og Deg med stoe bokstaver... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 11. august 2003 #5 Del Skrevet 11. august 2003 Har irritert meg mye over det samme. I muntlige sammenhenger kan det kanskje passere, og til nød i uformelle fora, som KG f.eks (selv om jeg synes det blir veldig rart at voksne folk ikke kan forskjell på de og dem). Det jeg virkelig har reagert på er medstudenter, med flere år på høyskole bak seg, gjennomført bruker de i stedet for dem i oppgavene sine... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cita Skrevet 11. august 2003 #6 Del Skrevet 11. august 2003 Jeg er kanskje en "misstolker" av skriftspråket, så om noen kunne fortalt meg reglene for De og Dem, ble jeg glad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maiaa Skrevet 11. august 2003 #7 Del Skrevet 11. august 2003 Slenger meg på med den irritasjon over hun/henne feil! ARGH!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 11. august 2003 #8 Del Skrevet 11. august 2003 Jeg er kanskje en "misstolker" av skriftspråket' date=' så om noen kunne fortalt meg reglene for De og Dem, ble jeg glad. [/quote'] Cita: Hvis du kan sette inn du i stedet for de og det høres greit ut, så er det sannsynligvis riktig. Ville du valgt deg i stedet for du, bør du si dem istedet for de. Se eksemplene mine lenger oppe. Du vil vel aldri si: Jeg har fortalt du det? Da ville du sagt; Jeg har fortalt deg det. Ergo sier du heller ikke; Jeg har fortalt de det, - men jeg har fortalt dem det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 11. august 2003 #9 Del Skrevet 11. august 2003 Jeg vet jeg har mange skrivefeil og det er fordi bokmål egentlig er sidemålet mitt. Tenk om dere skulle ha skrevet nynorsk, da tror jeg det hadde blitt mye feil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 11. august 2003 #10 Del Skrevet 11. august 2003 Helt klart! Jeg tror ikke jeg skulle skrevet mange setninger på nynorsk før jeg hadde blitt arrestert. Men siden bokmål er førstespråket mitt, så synes jeg det er helt på sin plass at jeg kan det Jeg aner ikke hva alle bøyningsformene heter, de har jeg glemt for tretti år siden, men jeg kan ihvert fall bøye (de fleste)verb riktig tror jeg Jeg har fått med meg at det heter verken og ikke hverken, selv om det het hverken da jeg gikk på skolen. Og jeg har fått med meg at det heter tretti og ikke tredve, selv om det het tredve før. Og at det heter trettito og ikke toogtredve... også kan jeg si høyesterettsjustitiarius innmari fort uten å konsentrere meg..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 11. august 2003 #11 Del Skrevet 11. august 2003 Er vanligvis en pirk når det gjelder det norske skriftspråket. Men akkurat den har faktisk aldri irritert meg... .. tvert i mot ... dette er en av de tingene som absolutt irriterer meg. -- Det burde jo være så enkelt..... Er også enig i at blandingen av hun og henne er ille. Synes det er synd og forflatning av språket at formen ham ... forsvinner ut .. og erstattes med han også i lærebøker ... selv om det er tillatt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. august 2003 #12 Del Skrevet 11. august 2003 Det verste er egentlig når noen i et forsøk på å være formelle skriver Du og Deg med stoe bokstaver... Særlig når man likdon skal være fjong og formell på forumet for annonsører.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 11. august 2003 #13 Del Skrevet 11. august 2003 Jeg vet jeg har mange skrivefeil og det er fordi bokmål egentlig er sidemålet mitt. Tenk om dere skulle ha skrevet nynorsk, da tror jeg det hadde blitt mye feil! Men Starie - hvorfor skriver du ikke nynorsk her, da? Ja til et språklig fargerikt fellesskap! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. august 2003 #14 Del Skrevet 11. august 2003 Jeg vet jeg har mange skrivefeil og det er fordi bokmål egentlig er sidemålet mitt. Tenk om dere skulle ha skrevet nynorsk, da tror jeg det hadde blitt mye feil! Da synes jeg du skulle skrive nynorsk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milly:) Skrevet 11. august 2003 #15 Del Skrevet 11. august 2003 Kanskje Starie har lyst til å øve seg i bokmål? Nynorsk er hovedmålet mitt, men jeg skriver begge deler stort sett like godt. Skriver bokmål her fordi jeg føler for det De/dem-feil har jeg aldri tenkt noe særlig over, men orddelinger derimot... :evil: Irriterer meg veldig lett over skrivefeil. Prøver å la være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå