Gå til innhold

Ned 10 kg frem til jul.... Trenger råd og støtte for å få det til...


Leanne

Anbefalte innlegg

Jeg er 24 år, mor til 2 barn på 2 og 4 år - noe som har satt sitt preg på kroppen....

Per i dag veier jeg 73 kg og er 166 cm "høy"

Jeg har i år, som ifjor og året før satt meg et mål om å gå ned 10 kg før jul, og i år SKAL jeg klare det...

Jeg har godt fra å være støttemedlem i Elixia en god stund, til å faktisk bruke medlemskapet mitt og har de siste 2 ukene trent 2-3 ganger i uka :)

Den siste uken har jeg sluttet å spise smør og jeg er blitt veldig flink til å drikke mye vann. Drikker et stort glass vann før hvert måltid og et etter måltidet. Jeg prøver å ta meg god tid til å spise slik at jeg ikke hiver inn på alt for mye...

Spiser mer frukt enn før - og har klart å unngå godteri i uka men tillater meg litt i helgene...

Vel nå trenger jeg råd til matvarer som ansees som sunne, gjerne oppskrifter på middager.....

Har skjønt at man skal unngå pasta, poteter og selvfølgelig junk food og godteri... Mer som er veldig fy fy??

Skal prøve å komme med oppdateringer på trening og vekt (endringer??) etterhvert....

Leanne :goodbye:

Endret av Leanne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Leanne! Jeg har også som mål å gå ned i vekt, selv om hovedmålet mitt er fysisk aktivitet. Syns det høres ut som om du er på god vei allerede. Selv så fokuserer jeg ikke så masse på kostholdet helt ennå, spiser jo ganske sunt i utg.pt., vil komme inn i treningsrutinen først.

Jeg gikk ned 14-15 kg for et par år siden, men nå har halvparten krøpet på igjen. Jeg gjorde det på mye samme måte som deg: trening og regelmessige måltider. Grunnen til at de krøp på igjen var at jeg sluttet å trene, beholdt matvanene og spiste da for mye siden treningen ble droppet :(

Vil bare si at for meg er verken poteter, ris eller pasta fy-fy. Alt er lov i moderate mengder, og velger du dessuten fullkornsvariantene av de to sistnevnte inneholder de langsomme karbohydrater som hjelper på å stabilisere blodsukkeret (les: holde sulfølelsen/matsuget unna).

Det sunneste slik jeg ser det er å spise variert og etter behov og holde de opplagt usunne matvarene til et minimum i løpet av en uke (mat med mye mettet fett, snacks, farsemat (kjøttdeig, pølse) - ikke fordi de er "usunne" men fordi det er et kalorisluk uten like og er ca. helt ubrukelig for kroppen din). Til og med en liten dæsj med majones er ikke usunt, der er nemlig nesten utelukkende umettet fett som er kjempeviktig når du trener og slanker deg. Det samme gjelder (plante-)margarin - det er laget av vegetabilsk fett som stort sett er en-umettet og oligo-umettet fett. Smør er animalsk fett og dermed mettet fett.

Det er også viktig å holde maten lystbetont ellers så forsvinner motivasjonen fort. Spis ting du liker - unn deg selv å eksperimentere litt mer med matvarene og prøv nye ting som kan piffe opp hverdagen.

Lykke til! :vinke:

Endret av Tanna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tanna :duskedame:

Vil bare si at for meg er verken poteter, ris eller pasta fy-fy. Alt er lov i moderate mengder, og velger du dessuten fullkornsvariantene av de to sistnevnte inneholder de langsomme karbohydrater som hjelper på å stabilisere blodsukkeret (les: holde sulfølelsen/matsuget unna).

Takk for at du svarte i dagboken min:)

Jeg synes det er så vanskelig med disse matvarene man skal prøve å unngå, jeg klarer jo ikke å unngå poteter, ris og pasta- da blir det jo ikke noe igjen.. Men jeg prøver å kutte veldig ned på det. Vi spiste poteter til middag i dag, jeg spiste en halv potet, masse grønnsaker og svinekjøtt.. Synes det ville blitt litt rart å bare spise grønnsaker og svinekjøtt...

Jeg prøver å holde motivasjonen oppe - selv om det ikke alltid er så lett.. Spesielt ikke med to barn som gjerne vil ha pitapizza, spagetti, pølse og lompe til middag hver dag...

Men i morgen har jeg tenkt meg på styrke trening på Elixia, jeg grugleder meg for den timen er fæl - men så herlig når det er over :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det mandag igjen... Har gjømt bort vekta slik at jeg ikke skal gå å veie meg konstant, men på mandager veier jeg meg...

Og jeg har i løpet av den siste uken gått ned nesten 1 kg! (0,8)

Så det er jeg jo kjempe fornøyd med! :)

Dagen i dag har bestått av

Frokost:

1 brødskive med hjemmelaget jordbærsyltetøy til frokost (minimalt med sukker)

3 glass sitron vann

Lunsj:

En pita med kylling og pesto. 0,5 l bon aqua sitron

Middag:

Litt lasagne og masse salat 2 glass sitron vann

Kveldsmat:

Litt havregryn og axa frokost blanding blandet med melk og en halv banan.

Har i hele kveld unngått å spise noe godteri eller annen snacks og har heller ikke drikket brus :)

Også har jeg jo vært på en styrke time på Elixia - det var herlig :)

Nå er det natt, så får vi se hva det blir til i morgen :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye: Hallo!

Vil råde deg til å ikke fokusere alt for mye på kostholdet - styr unna de tomme karboene, og ha alltid (helst masse friske) grønnsaker til middag. Velg havregryn og knekkebrød framfor brød, og prøv å kutt ut sjokolade, kaker og alkohol. Du må gjerne ha en dag i uka der du kan ta kake og en øl (feks lørdag), så er det lettere å si nei de andre dagene.

Grunnen til at jeg sier det er at det er ingen løsning å fokusere på de kortsiktige tingene (hva har jeg spist i dag), fordi det er ikke det på kort sikt som er viktig, men det som skjer på lang sikt. Istedenfor "hva skal jeg spise i dag", sette heller opp "hva skal jeg trene de neste 3 mnd". Prioriter trening - du SKAL (selv om du har vært flink og ser resultater) trene 3 ganger i uka, uansett hva slags unnskyldning du har. Helgetur, overtid, barnas fritidsaktiviteter osv. er ingen unnskyldning. Får du ikke trent på kvelden må du opp om mårran og ta igjen økta før jobb! Osv. Jeg sier det såpass strengt fordi disiplin er det eneste som har hjulpet meg. Jeg sørger ikke om jeg sprakk og det ble kake på tirsdag, men treningene, de SKAL jeg ha med meg. Minimum 2 ganger i uka med minimum 1 time kondisjon eller styrke per gang. Tidligere har jeg startet med trening, holdt i 2 mnd, begynt å se resultater, og så har jeg tenkt "nå er jeg jo i gang!" og slappa av og "unnet meg" å skippe en trening. Det er så farlig ;)

Det er jevn flyt av fysisk aktivitet som gir de beste resultatene! Selv om du bare rekker 20 min powerwalk / jogg så er det bedre enn ingen ting! :)

Og du - 10 kg til jul er mye. Jeg ville heller satset på 5 til jul og 5 til 17. mai :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anniken, koselig du stakk innom min dagbok :blomst:

Er enig med deg at treningen er det som må fokuseres mest på, men det skal gå greit.. Har en mann som jager meg ut på trening og barn som elsker å være i barnepassen på treningssenteret så her er det mas om trening i tide og utide :ler:

Jeg har begynt å legge stor vekt på kostholdet og har funnet ut at det kan være lurt å skrive ned hva jeg spiser - mest for min egen del slik at jeg holder litt oversikt over alle mine synder...

I dag har det ikke blitt så mye trening enda da mannen jobber sent, ikke hjemme enda... og eldste jenta er syk..

Tenker jeg skal lete frem en yoga dvd som har støvet ned i noen år og for se om jeg ikke kan sette på den etterpå :)

Synes jeg har vært flink i matveien i dag også...

Frokost 1 brødskive med gulost, 3 glass vann

lunsj spagetti og kjøttsaus, 4 glass vann

middag 1/2 potet, 1 kjøttkake og masse kokte grønsaker, 4 glass sitron vann

kveldsmat er ikke inntatt enda... lurer på hva det skal bli..

Jeg har som mål å holde meg unna brus, snacs og sjokolade i kveld også.....Og når det står her svart på hvitt må jeg jo holde det også :ler:

Noen som har gode oppskrifter på sunne og gode matretter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var det gjort for i kveld! 20 min pilates dvd x 2! Syntes det var over så fort så kjørte programmet to ganger... Deilig :)

I morgen blir det nok en time på Elixia..

Det ble forresten en grov pannekake til kveldsmat. Jeg lagde den med bare grov mel jeg og det ble kjempe godt! Serverte den med litt cottage cheese, en halv banan og noen druer... Droppet syltetøyet også :kokk: Dette blir nok servert flere ganger tenker jeg....

Nå må jeg i seng skal jeg rekke å sove litt før barna våkner :fnise:

Ha en fin kveld :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... I går kjørte jeg hele veien til Elixia for å trene :trene: - men timen var full :grine::sur: og jeg som var så motivert!! Frustrerende...

Men jeg fikk da gått en lang tur i stedet, selv om det ikke er like god trening..

I dag bestod frokosten av 1 brødskive med litt syltetøy og sitron vann

Til lunsj hadde jeg kokt laks, salat og poteter.

Middag var omelett med mange gode grønsaker og 1 knekkebrød.

Har drukket snart 2 L med vann uten om måltidene i dag.. Er blitt veldig flink til å drikke vann :)

For se om jeg får til litt trening i kveld - enten med pilates dvd eller med å gå en lang tur. Men får vente til barna har sovnet og mannen har kommet hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på 1 times trening på Elixia.. Det var herlig! Følte med så sliten, men så bra etterpå :)

I helgen har det ikke vært så mye trening, men jeg har ikke spist de store mengdene med godteri som jeg pleiede før heller.. Så det er jo en fremgang det også :)

Har planlagt flere trenings økter denne uken, så håper jeg får det til.

Tirsdag "fri" skal på fjelltur med jobben - så tror det er nok...

Onsdag trene pilates hjemme

Torsdag Elixia power (styrke time...)

Fredag Styrke og kondisjons time hos Elixia..

Lørdag og søndag fri - eventuelt litt pilates dvd hjemme...

I dag har menyen bestått av:

Frokost: Axa frokost blanding og melk

Lunsj: 2 brødskiver m/ 1 banan

Middag: Grønnsaksuppe

Har drukket masse vann i dag også :)

Har kjøpt meg boken mirakeljuice dietten

tror ikke jeg klarer å kutte ut alle måltider og bare drikke juice/ smoothie en hel uke, men kan jo bruke de som mellom måltid...

Noen som har brukt denne boken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nesten klart å holde meg til forrige ukes plan også jo :):)

Tirsdag "fri" skal på fjelltur med jobben - så tror det er nok...

Onsdag trene pilates hjemme

Torsdag Elixia power (styrke time...)

Fredag Styrke og kondisjons time hos Elixia..

Lørdag og søndag fri - eventuelt litt pilates dvd hjemme... Trente forøvrig også 1time styrke Elixia power i dag!!

Det ble 3 dager med trening på Elixia, og 2 dager med pilates hjemme (onsdag + lørdag)..

Neste uke blir det værre.. er mye som skjer på jobb og på kvelden.. Blir nok lite på Elixia, men skal få til litt pilates trening hjemme....

Har planer om å lage/drikke noen av juicene fra mirakeljuice dietten... Spennende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Uken som gikk var preget av mange kveldsaktiviteter, både jobbmessig og privat.. Men jeg fikk til 2 treningstimer på Elixia, samt at jeg har gått noen lange turer på kveldene...

Veide meg i dag, og vekten viser nå 70 kg.

3 kg mindre enn utgangspunktet på 73!

:duskedame::hoppe::bolledeig::nigo::skya::hoppe::duskedame:

Er fornøyd med forrige ukes innsats, spesielt i matveien.. Klarer å holde meg unna sjokolade i ukedagene, og spiser egentlig ikke så mye i helgene heller...

Denne uken er det høstferie, og i morgen reiser jeg på hytta - langt unna trenings senteret.... Blir nok noen turer i skogen i stedet, for håper kiloene holder seg unna....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulere så masse! få heller ikke angst om kiloene kommer litt tilbake rett rundt mensen, mine gjør alltid det, men et par dager etterpå så er det tilbake til det vanlige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for koselige tilbakemeldinger alle sammen :smilyblomst:

Jeg håper at kiloene holder seg nede, selv om det kan bli en utfordring nå som det er høstferie... Får prøve å rote frem noen trenings dvder og ta de med på hytta.. Kjenner jeg er blitt helt avhengig av å trene, er inne og sjekker timeplanen til mitt Elixia senter flere ganger og prøver å finne ut hvilke timer jeg kan være med på.. Tror jeg skal rekke en time eller to på søndag hvis vi reiser tidlig og rushtrafikken ikke er for ille :fnise:

Lykke til videre til dere også i kampen mot kiloene :vekt::skratte: :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter litt innom, for nå har jeg akkurat startet min egen treningsdagbok, og synes det er gøy å se hvordan det går med andre. Gratulerer med så god start!! Du har vært kjempeflink!!

Hvordan gikk høstferien da? Håper du unner deg litt kos også! :)

Spent på å følge utviklingen videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

koselig at du stikker innom twinkelstar.. :hallo:

Nå har jeg hatt en uke høstferie på hytta / hos mine foreldre med ingen trening.. Har gått noen turer og lekt sammen med barna...

Det har blitt mye kakao, kringle, sjokolade og andre usunne greier...

Men jeg veide meg i dag, og vekten er fortsatt stabil :danser: Veier fortsatt 70 kg.

I kveld skal jeg på trening igjen.. så får vi se om jeg klarer å gå ned mer fremover....

Tar gjerne i mot tips på sunne men gode matretter... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom meg jo på trening mandags kvelden.. Var litt tidlig ute så jeg fikk tid til å løpe 20 min på sånn løpemaskin før jeg skulle inn på sal time.

Trente med de samme vektene som jeg trente med sist (men det var jo 1,5 uke siden...)

De siste dagene har jeg vært så støl.. Vondt i lårene og klarer nesten ikke bøye meg.. :sjokkert:

Håper det går seg til snart....

I dag er jeg hjemme med sykt barn og har en mann som er på kurs til kl 11 i kveld... Blir nok ingen trening i dag...

Men skal nok få til noe på lørdag

Endret av Leanne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shady Lady

Heisann :vinke:

Tenkte eg skulle begynne å følge med her. Vi er litt like ifht cm og kg vi! Men du har nok litt større ambisjonar enn meg, pluss at du er mykje flinkare til å trene. Kanskje eg kan bruke deg til å få litt inspirasjon! :gjeiper:

Lykke til i alle fall, du er jo på god veg allereide!! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Shady Lady :vinke:

Jeg har nok tatt meg litt vann over hodet med mål om 10 kg før jul, men jeg håpe på det beste... Ellers kan man vel fortsette kampen neste år ;)

Du sier jeg er flink til å trene.. men det var nok mest i startfasen.. Denne uken har det blitt med den ene mandagen.. Men jeg har et håp om å få til noe i morgen også... Så blir det i alle fall to ganger denne uken også :Nikke:

Har klart å holde meg unna godteri og chips på ukedagene (med noen få krise unntak- må ha, bare må ha) Håper jeg klarer å holde dette målet fremover..

Lykke til videre til deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...