Gå til innhold

Bli bonde/agronom eller et eller annet sånt?


dulle

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Marianne_*

Det er en i Lier, og en i Hallingdal ivertfall. Her er en "fellesside" for alle naturbruksskolene: http://www.naturbruk.no/ og her er alle skolene i buskerud: http://www.naturbruk.no/skoleoversikt/buskerud

Veldig mange av disse skolene har også et voksenopplæringstilbud, og jeg går ut i fra at hvis du har allmennfagene fra før, kan du ta bare studieretningsfagene, og da blir det jo ikke så mye skole;) Jeg gikk sammen med en del voksne som omskolerte seg, og som bare ville bli f.eks gartner o.l...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en i Lier, og en i Hallingdal ivertfall. Her er en "fellesside" for alle naturbruksskolene: http://www.naturbruk.no/ og her er alle skolene i buskerud: http://www.naturbruk.no/skoleoversikt/buskerud

Veldig mange av disse skolene har også et voksenopplæringstilbud, og jeg går ut i fra at hvis du har allmennfagene fra før, kan du ta bare studieretningsfagene, og da blir det jo ikke så mye skole;) Jeg gikk sammen med en del voksne som omskolerte seg, og som bare ville bli f.eks gartner o.l...

Takk, så kjekt at totalt fremmede gidder å være til så mye hjelp :)

Funnet masse jeg kan sjekke mer ut nå...

Må innrømme jeg blir veldig forvirret av alle mulighetene, men samtidig glad for at det er noen. Gjelder vel bare å vite hvor man starter :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil utifra egen erfaring påstå at det er veldig vanskelig å livnære seg som bonde så lenge en ikke har odelsrett på en gård som er i drift. Du får følge med på bonderomantikk på TV2, det er jo en løsning å finne seg en bonde:)

Jeg har drevet en liten gård, mine inntekter kom via utleie av lagerplass, utleie av stallplasser og beite samtidig hadde jeg en liten gjeng dagbarn hos meg.

Jeg mener du isåfall bør tenke alternativt. Ting som kan gi inntekter er å dyrke/drive økologisk. Videreforedling av kjøtt, skape merkevare som feks håndverk av ull og å jobbe innenfor Grønn omsorg.

Kennel/hundeklipping, rekreasjon for hest.

Tenk kreativt!!

Du kan jo undersøke hvordan det er å jobbe som avløser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30 og har lenge tenkt i samme baner. Selv endte jeg opp med å kjøpe et lite hus med stor hage midt imellom flere gårder. Nå er jeg omringet av hest, ku og sau, men jeg slipper heldigvis arbeidet! ;) Min nærmeste nabo driver med melkeproduksjon og litt kornproduksjon, og selv om jeg vurderer å jobbe litt som avløser, ser jeg hvor hardt arbeid det er å ha på heltid. Opp kl 04, ferdig i fjøset 08, tresking/forefallende til ca 16, så er det i fjøset igjen. Han har et familiemedlem og en deltidsansatt til å hjelpe seg og dette er ikke en spesielt stor gård, heller. Man jobber fra natt til tidlig kveld hver dag og det blir ikke tid til mye sosial omgang eller andre interesser. Ikke er det særlig innbringende, heller (ikke at det er så fryktelig viktig).

Naboparet med sau har rundt 100 dyr, men må ha hver sin heltidsjobb ved siden av.

Selv har jeg hunder, katter og høns og lever et idyllisk landliv. Jeg har en annen type jobb nå, men det er kanskje ikke så dumt allikevel, for da får jeg tid til å nyte livsstilen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nærmeste nabo driver med melkeproduksjon og litt kornproduksjon, og selv om jeg vurderer å jobbe litt som avløser, ser jeg hvor hardt arbeid det er å ha på heltid. Opp kl 04, ferdig i fjøset 08, tresking/forefallende til ca 16, så er det i fjøset igjen.

Jeg tenkte også å nevne avløser som et mulig yrke etter utdanning, uten at trådstarter trenger å kjøpe deg gård. Imidlertid kjenner jeg ikke helt igjen arbeidstidene gjest nevner ovenfor.

Ut ifra en gård jeg kjenner til (med kyr som hovedinntekt), jobber avløseren de dagene han er der morgenmelkingen og ettermiddagsmelking. F.eks. 05.00-08.00, så har man fri frem til kl. 15.00 når ettermiddagsmelkingen begynner, og er ferdig ca. 18.00. Om sommeren når kuene beiter hjelper h*n til med annet gårdsarbeid, f.eks. nedvasking av fjøs, kjøre møkk, plukke stein etc. Da er det "normal" arbeidstid som gjelder, f.eks. 8-16 eller hva man er enige om.

Det er mulig det varierer mye fra gård til gård hvordan man benytter avløserordningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste selv opp ved siden av et småbruk, var der mye og har hele tiden sett og hørt at det er ekstremt mye jobb for å få det til å gå rundt, og de er 4 stk som har hatt det sammen 2 generasjoner, + at de har deltidsansatte i heksiske perioder. Og det er heller ingen stor gård med masse dyr, men de livnærer seg av blomster, frukt og grønt, juletrær +++.

Jeg innser at det er mye jobb med både gård eller og drive noe annet på egenhånd, selv om jeg selvsagt ikke vet hvor hardt det er før jeg evt gjør det.

Greia er likevel at jeg har jobbet i "en del" 8-4 jobber selv om jeg bare er 22, og jeg kan virkelig ikke se for meg at det kommer til å være tilfredstillende å gjøre livet ut.

Jeg liker tanken på å ha hjertet og sjela mi i det jeg gjør. jeg liker tanken på å arbeide mer selvstendig, være min egen sjef, ha mer ansvar og at jeg kan jobbe med landbruk, naturen, dyrke ting, og ikke minst å drive med dyr som er min interesse nr 1.

Det er som en sier her veldig mange muligheter og alternativer man kan prøve å livnære seg av, og hvor spennende er det ikke å skape noe eget :D

Men ang det med å jobbe som avløser, høres jo interessant ut, men må man ha utdanning da? Eller er det noe man kunne prøvd seg som for å se hvordan man trivdes?

(Ps, jeg hadde lett meldt meg på jakten på kjærligheten hadde det ikke vært for at halve nasjonen hadde fått sett meg på tv da:p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik er det: Skal du utdanne deg til bonde går du agronomlinja på videregående skole. Altså naturbruk med allsidig landbruk på vg2. Hvis du ønsker å lære mer om bondeyrket kan du ta årsstudium i husdyrvelferd eller en bachelorgrad i husdyrfag. Det er absolutt å anbefale, og du trenger ikke å ha gått natubruk for å komme inn der. Du trenger vel studiekompetanse.

Nå har det tidligere ikke vært krav til utdanning for å praktisere som bonde, men det har kommet nå. Er vel ute til høring igjen, men regner med det kommer tilbake. Og krav eller ikke, det er da utvilsomt en fordel å lære noe om dyr og jord før en skal ha det som en del av levebrødet. Ting skjer ikke av seg selv...

Har du en bachelorgrad i husdyrfag kan du få nesten alle mulige jobber innen landbruket, og en mastergrad gir enda fler muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst på gård + har gått husdyrlinja på Ås. Har mastergrad. Jobber nå som konsulent i landbruksfirma.

Har du undersøkt om det er vinterlandbruksskole der du bor? Dette er en agronomutdanning som er mer tiltenkt å ta på deltid. Tror den tilsvarer noenlunde det som er agronomutdanniga på videregående.

Ellers finnes også "Høgskulen på Jæren" (hlb?). Her tror jeg også de har litt mer "praktiske" tilbud enn den utdanninga de har på UMB og HiST. Kan være interessant å sjekke opp. Men da må du jo flytte litt på deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det: Skal du utdanne deg til bonde går du agronomlinja på videregående skole. Altså naturbruk med allsidig landbruk på vg2. Hvis du ønsker å lære mer om bondeyrket kan du ta årsstudium i husdyrvelferd eller en bachelorgrad i husdyrfag. Det er absolutt å anbefale, og du trenger ikke å ha gått natubruk for å komme inn der. Du trenger vel studiekompetanse.

Nå har det tidligere ikke vært krav til utdanning for å praktisere som bonde, men det har kommet nå. Er vel ute til høring igjen, men regner med det kommer tilbake. Og krav eller ikke, det er da utvilsomt en fordel å lære noe om dyr og jord før en skal ha det som en del av levebrødet. Ting skjer ikke av seg selv...

Har du en bachelorgrad i husdyrfag kan du få nesten alle mulige jobber innen landbruket, og en mastergrad gir enda fler muligheter.

Takk for oversiktlig svar :)

Er du bonde selv siden du vet så mye?:d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst på gård + har gått husdyrlinja på Ås. Har mastergrad. Jobber nå som konsulent i landbruksfirma.

Har du undersøkt om det er vinterlandbruksskole der du bor? Dette er en agronomutdanning som er mer tiltenkt å ta på deltid. Tror den tilsvarer noenlunde det som er agronomutdanniga på videregående.

Ellers finnes også "Høgskulen på Jæren" (hlb?). Her tror jeg også de har litt mer "praktiske" tilbud enn den utdanninga de har på UMB og HiST. Kan være interessant å sjekke opp. Men da må du jo flytte litt på deg..

takk :) sjekker opp alt når jeg er mer opplagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også å nevne avløser som et mulig yrke etter utdanning, uten at trådstarter trenger å kjøpe deg gård. Imidlertid kjenner jeg ikke helt igjen arbeidstidene gjest nevner ovenfor.

Ut ifra en gård jeg kjenner til (med kyr som hovedinntekt), jobber avløseren de dagene han er der morgenmelkingen og ettermiddagsmelking. F.eks. 05.00-08.00, så har man fri frem til kl. 15.00 når ettermiddagsmelkingen begynner, og er ferdig ca. 18.00. Om sommeren når kuene beiter hjelper h*n til med annet gårdsarbeid, f.eks. nedvasking av fjøs, kjøre møkk, plukke stein etc. Da er det "normal" arbeidstid som gjelder, f.eks. 8-16 eller hva man er enige om.

Det er mulig det varierer mye fra gård til gård hvordan man benytter avløserordningen.

Jeg ordla meg ikke helt klart, det er arbeidstidene til han som eier gården, og ikke avløseren! Hups! Når det er sagt, prater vi om at jeg skal jobbe litt som avløser for han.

TS, de forskjellige avløserlagene i kommunene avholder avløserkurs.

http://www.landbrukstjenester.no/Avl%26osl...+deg/cid/11704/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ordla meg ikke helt klart, det er arbeidstidene til han som eier gården, og ikke avløseren! Hups! Når det er sagt, prater vi om at jeg skal jobbe litt som avløser for han.

TS, de forskjellige avløserlagene i kommunene avholder avløserkurs.

http://www.landbrukstjenester.no/Avl%26osl...+deg/cid/11704/

Neat... Tror søndag blir den store dagen til å sette meg enda mer inn i dette:)

Spennande..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

takker for alle svar.

Jeg driver og søker og søker for harde livet for å finne best mulig løsning.

Det er jo et HAV av muligheter, men vanskelig å orientere seg når man er utenfor alle skoler o.l.

Den Landbruk og naturforvaltning-skolen du prater om hørtes spennende ut, (med unntak av at det er nesten uaktuelt å begynne på en skole hvor gjennomsnittsalderen er 17 år igjen) da skal jeg hvertfall vite at det er andre på min alder der, hehe. Men, jeg prøvde å finne disse skolene, men de jeg fant var langt unna. Vet du tilfeldigvis om det er noen i buskerud (østlandet) f.eks...?

:)

Hei Dulle, så postene dine da jeg googlet "bli bonde". jeg skal søke meg til Sogn jord og hagebruksskole til våren 2010. Har hørt mye bra om stedet og man trenger vanligvis ikke full studiekompetanse for å komme inn. Skolen er litt internasjonal tror jeg. Og man får tittelen økologisk agronom etter endt utdanning.

Jeg skal besøke skolen nå i høst. Bli med?

www.sjh.vgs.no/

vet at dette er nettsted for kvinner, men dere får gjøre et unntak.

Fredrik

epost:xxxxx

Epost fjernet, se Kvinneguidens regler.

vimse-mod.

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Dulle, så postene dine da jeg googlet "bli bonde". jeg skal søke meg til Sogn jord og hagebruksskole til våren 2010. Har hørt mye bra om stedet og man trenger vanligvis ikke full studiekompetanse for å komme inn. Skolen er litt internasjonal tror jeg. Og man får tittelen økologisk agronom etter endt utdanning.

Jeg skal besøke skolen nå i høst. Bli med?

www.sjh.vgs.no/

vet at dette er nettsted for kvinner, men dere får gjøre et unntak.

Fredrik

Epost fjernet, se Kvinneguidens regler.

vimse-mod.

takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at for å kjøpe en gård med konsesjon så må man ha agronomutdanning, med mindre man har odel. Men for et småbruk med relativt lite drivverdig jord er det ofte ikke konsesjon. Og desto mindre å tjene penger på om man tenker tradisjonelt landbruk, selvsagt, hvis man hverken har jord, skog eller jakt- og fiskerettigheter i attraktive områder. Prisen på et småbruk varierer veldig avhengig av hvor i landet og hvor sentralt/usentralt bruket ligger, så ville ikke latt meg stoppe av "at det er så dyrt".

Uansett er det lurt å være klar over at en nesten alltid må ha en annen inntekt enn selve gården. Det går an å utdanne seg innen noe en kan drive med på stedet, f eks vet jeg at det er ganske vanlig å drive grønn omsorg på gården - og da kan man utdanne seg innen helse, sosial og omsorgsfag f eks. Eller man kan tenke på hva slags utdanninger det er bruk for på et slikt sted man kunne tenke seg å flytte til - tenker du landbruksrelatert er mange av fagene ved UMB eller HiNT interessante, fordi man kan jobbe som rådgiver o.l innen kommune eller for landbruksorganisajonene direkte, samtidig som du får mye generell kunnskap om å drive jordbruk. Hva det er bruk for kommer selvsagt veldig an på hvor du flytter - bygda er ikke ensartet akkurat. Noen steder er det mer bruk for folk innen turist- og reiseliv enn innen landbruk, andre steder innen industri. Landbruket i seg selv sysselsetter faktisk ikke SÅ mange lenger.

Hvis du er interessert i å finne ut hvordan det er å jobbe praktisk i landbruket kan du ta avløserkurs og prøve deg som avløser i ulike typer drift.

Jeg vil anbefale deg å sjekke ut UMB, det er åpen dag i forbindelse med 150-årsjubileet på lørdag, så ta turen dit om du bor i nærheten, og følg med på når det skal være karrieredag etc (eller send mail til de aktuelle instituttene og spør om råd, vil tro de er hyggelige og hjelpsomme). Jeg er selv student der og trives veldig godt. En fin ting er at selv om du velger én utdanning går det an å styre seg i ulike retninger i løpet av studiet ved å velge mer eller mindre basalfag (f eks mye kjemi), fag fra andre institutter eller spesialisere seg i én gren innen faget du har valgt.

Hvis du tenker veldig på nisjeproduksjon er det lurt å sette seg inn i hvorvidt det egentlig er nødvendig med landbruksutdanning, eller om det er andre fagområder som kan være vel så aktuelle. Her kan matfag, estetiske fag, kunst/kulturhistorie etc være like nyttige... men det å drive nisjeproduksjon er ganske tøft, så tror jeg ville latt den interessen modnes mens du utdanner deg, med mindre du tror du har en skikkelig god idé :)

Også lurer jeg på om Tomb landbruksskole ligger i Østfold..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, hvis du skal drive nisjeproduksjon kan det kanskje være lurt å sjekke ut etablererkurs og -utdanninger. De har dette også på UMB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Marianne_*
Også lurer jeg på om Tomb landbruksskole ligger i Østfold..?

Jepp!

Dessuten er jeg veldig enig i at UMB er å anbefale;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at for å kjøpe en gård med konsesjon så må man ha agronomutdanning, med mindre man har odel. Men for et småbruk med relativt lite drivverdig jord er det ofte ikke konsesjon. Og desto mindre å tjene penger på om man tenker tradisjonelt landbruk, selvsagt, hvis man hverken har jord, skog eller jakt- og fiskerettigheter i attraktive områder. Prisen på et småbruk varierer veldig avhengig av hvor i landet og hvor sentralt/usentralt bruket ligger, så ville ikke latt meg stoppe av "at det er så dyrt".

(....)

Usj, Jeg angrer så på at jeg ikke gikk ferdig vgs, ble ferdig med det med en gang og visste mer hva jeg ville og ikke hadde vingla noe forferdelig.. da hadde alt vært så mye enklere nå, kunne jeg bare valgt noe og sett om det funka. Nå må jeg finne ut hvordan jeg best mulig kan skaffe meg studiekompetanse før jeg får gjort noe:S

Jeg er 22 år og føler at å sette seg på videregåendebenken igjen blir rart... :/ Veit det ikke hjelper å sutre og dvele ved det heller, men...

Umb er den i ås eller? Har hørt mye bra om den ja...

BTW; er det noen som vet hvordan de avløserkursa funker i praksis? vært på noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dulle, så postene dine da jeg googlet "bli bonde". jeg skal søke meg til Sogn jord og hagebruksskole til våren 2010. Har hørt mye bra om stedet og man trenger vanligvis ikke full studiekompetanse for å komme inn. Skolen er litt internasjonal tror jeg. Og man får tittelen økologisk agronom etter endt utdanning.

Jeg skal besøke skolen nå i høst. Bli med?

Sogn og fjordande blir nok litt langt unna, bor i buskerud, men takk for tilbudet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er maange 22åringer som går på vgs :) Jeg hadde flere som var litt eldre enn oss i klassen min på vgs. Ingen problemer i det hele tatt, de gled inn sammen med resten av oss. Men det går jo an å gå på voksenopplæringen da, å ta restn av vgs der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...