Gå til innhold

Får dere ros på jobben? F.eks.


Gjest Gjest_Sliten_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sliten_*

Har jobbet et sted i 10 mnd., og mangelen på "positivitet" har begynt å gjøre meg sliten.

Det er en ganske tøff jobb, med mange vanskelig skjebner, og mange vanskelige oppgaver. Opplever ofte å bli "kjeftet ut" av brukere.

Derfor er det desto viktigere å ha det lett og trivelig på selve jobben, tenker jeg.

Men der er det ikke noen takhøyde for ros. Jeg har jobbet som et pisket skinn siden jeg startet, og har hittil hatt to 5-minuttere, og ikkenoe fravær. Kollapser omtrent etter jobb.

Men har til gode å høre et rosende ord. Eventuelle feil blir derimot raskt påpekt og kritisert.

Jeg har begynt å tenke litt, og nekter å tro at dette kan være sunt i lengden.

Men kanskje er det jeg som syter og klager, og at det egentlig ikke er så vanlig å bli skrytt av og roset på jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har jobbet et sted i 10 mnd., og mangelen på "positivitet" har begynt å gjøre meg sliten.

Det er en ganske tøff jobb, med mange vanskelig skjebner, og mange vanskelige oppgaver. Opplever ofte å bli "kjeftet ut" av brukere.

Derfor er det desto viktigere å ha det lett og trivelig på selve jobben, tenker jeg.

Men der er det ikke noen takhøyde for ros. Jeg har jobbet som et pisket skinn siden jeg startet, og har hittil hatt to 5-minuttere, og ikkenoe fravær. Kollapser omtrent etter jobb.

Men har til gode å høre et rosende ord. Eventuelle feil blir derimot raskt påpekt og kritisert.

Jeg har begynt å tenke litt, og nekter å tro at dette kan være sunt i lengden.

Men kanskje er det jeg som syter og klager, og at det egentlig ikke er så vanlig å bli skrytt av og roset på jobben?

Kjenner meg igjen. Feil blir alltid raskt påpekt og kritisert ja. Da skriker de i kor om hvor ille det er. Roser man er det gjerne overfladisk ros til hele avdelingen eller til den som stikker seg mest frem og leker lillesjefen. Jeg synes jo ikke man skal rose folk uten grunn heller, men kanskje legge litt mindre vekt å å kritisere (og å sladre) hadde vært greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cupcakes

Der jeg jobber(jobbet nå) var vi kollegaene veldig flinke til å rose hverandre-men sjefen vår var kun flink til å kritisere og komme med negative kommentarer, dette ødela masse for oss ansatte, derfor ble vi flinke til å rose hverandre i stedet. ros hjelper hvertfall masse på hvordan vi jobber og hvor effektive vi er, hvertfall gjorde det det hos oss-meye morsommere å gjøre en ordentlgi god jobb på en ting når noen kommenterer hvor bra det er enn når noen bare priker og kommenterer i negativ tone hva som kunne hvert annerledes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig og vanlig... På de stedene jeg har jobbet så har det i allfall vært vanlig å kunne gi ros i form av "dette gjorde du bra". Eller "den saken i går taklet du fint". Altså saklig ros som går på konkrete hendelser, -ikke kosemosedilleros. Det har ikke vært noe som har skjedd hver dag eller for den del hver uke, men det er likevel et såpass jevnt tilsig at man ikke føler seg oversett.

På den annen side har det også vært rom for både uenigheter og friske disputter. Og ærlig kritikk har det også vært plass til når det har vært aktuelt. Mest takhøyde har det vel vært på det stedet jeg jobber nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sliten_*

Takk for tilbakemeldinger :) Synes bare det er så synd når det blir så ubalansert. Man mister litt motivasjonen og piffen..

Første gang jeg har reagert var på fredag. Jeg ble møtt i døra på morgenen av en kollega som kom med kritikk før jeg hadde satt fra meg veska. Jeg spurte om "det er noen spesiell grunn til at du er så negativ?". Han bare gikk.

Så jeg merker jo selv at jeg begynner å merke at det gjør meg frustrert, så prøver å ta tak her. Prøver å rose de andre så godt det går, og merker jo at de setter pris på det. Men ingen gjør det tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen min er kjempeflink til å rose :)

Også å gjøre meg oppmerksom på at hun setter pris på ting jeg gjør..

Feks;

Jeg: Jeg gjorde det og det og det, jeg

Hun: Å, så bra da! :)

Veldig fin arbeidsplass :)

Endret av Involvert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk mye ros/skryt der eg jobba før av sjefene og kollegaene mine, tror de sa det pga at eg var lærling og ny der og de tenkte vel eg hadde behov for ein ego boost siden eg var ganske redd for å fucke noe opp :gjeiper: Hehe... Var greit i begynnelsen, men etter å ha jobbet der i 2 år og ha gjort de samme tingene mange ganger så blei det litt sånn rart når de kom med ros på det. Men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sjelden noen av mine tidligere sjefer roset noe som helst, men der jeg er nå er sjefen veldig flink. Jeg får stadig høre at sjefen synes jeg gjør en kjempebra jobb, og at han setter så stor pris på at jeg gjør den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri.

Jobber i et stort selskap, og de i teamet synes alt jeg gjør er elendig. Det sier de høyt. Sjefen sier "du må bare spørre om det er noe!" Men det går ikke for da kreperer de i teamet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min arbeidsplass får vi aldri ros.

Vi jobber et sted med en god del stress, er en del ute i vær og vind, har vakter hele døgnet (og særlig de nye og vi som er studenter i tillegg jobber nesten bare kveld/natt), og det er svært mye gjennomtrekk av ansatte. Ledelsen ser vi ikke noe til med mindre vi har gjort noe galt - og det er klart det skjer feil ofte når vi har så enormt mye gjennomtrekk og opplæringen er mangelfull. Da blir vi kalt inn på kontoret og kjeftet opp, og/eller det henges opp en lapp med informasjon om hva som ble gjort kalt og kollektiv kjeft. Vaktlederne holder aldri ut i mer enn noen måneder, fordi personalsjefen er umulig å hanskes med, dermed får vi stadig nye vaktledere å forholde oss til, eller mangler vaktledere fullstendig. Noe som betyr at vi aldri får tak i noen når vi trenger å ringe og si fra om sykdom.

Det er i det hele tatt en jævla barnehage, men - jeg liker selve jobben, og jeg liker de fleste av mine pussige kolleger, og det passer meg utmerket å jobbe mest kveld og natt slik at jeg slipper å se noe til ledelsen. Har holdt ut i to år, og har vent meg til at jeg aldri kan stole på informasjonen vi får fra ledelsen, og sjekker derfor opp alt selv. Dermed går jobben ganske knirkefritt for min del. :)

En litt merkelig hendelse: Her har de kjeftet og smelt, sparket folk, latt det skure og gå uten en eneste positiv kommentar i årevis, og nærmest fortalt oss at vi kommer til å få sparken hele gjengen hvis vi ikke skjerper oss (lite matnyttig når halvparten av staben er skiftet ut av egen vilje noen måneder senere - de nye vet jo ikke at de skal skjerpe seg), og så vinner vi en utenlandstur for hele avdelingen, fordi vi var årets beste stasjon i hele landet! Du kan tro det kom som et sjokk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fikk så mye ros at det ble for mye av det gode. Også av andre utforstående som var så fornøyd at det nesten tok litt av;) har ikke opplevd det før.

Hverfall, nå vet jeg hva jeg er god for;) og får ledende stillinger- jiiiiipiiii:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger :) Synes bare det er så synd når det blir så ubalansert. Man mister litt motivasjonen og piffen..

Første gang jeg har reagert var på fredag. Jeg ble møtt i døra på morgenen av en kollega som kom med kritikk før jeg hadde satt fra meg veska. Jeg spurte om "det er noen spesiell grunn til at du er så negativ?". Han bare gikk.

Så jeg merker jo selv at jeg begynner å merke at det gjør meg frustrert, så prøver å ta tak her. Prøver å rose de andre så godt det går, og merker jo at de setter pris på det. Men ingen gjør det tilbake.

Dette er ikke bra, dårlig arbeidsmiljø og ødeleggende i lengden.

Har opplevd litt av hvert selv, personlig så har jeg bare hevet meg over det med full fokus på arbeidet- det har lønnet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk mye ros/skryt der eg jobba før av sjefene og kollegaene mine, tror de sa det pga at eg var lærling og ny der og de tenkte vel eg hadde behov for ein ego boost siden eg var ganske redd for å fucke noe opp :gjeiper: Hehe... Var greit i begynnelsen, men etter å ha jobbet der i 2 år og ha gjort de samme tingene mange ganger så blei det litt sånn rart når de kom med ros på det. Men men...

Jeg har opplevd ganske nøyaktig det samme. Jeg fikk vanvittig mye ros der jeg var lærling. Det var liksom ikke måte på for et naturtalent jeg var. I begynnelsen ble jeg veldig glad for alt det positive som ble sagt. Men etter hvert som tida gikk og jeg ble vant til jobben så oppdaget jeg jo hvor mange feil og hvor mye dumt jeg gjorde i starten. Da ble liksom rosen jeg fikk senere mindre verdt, for jeg følte de overdrev for å gi meg selvtillit.

Ros er viktig, men man må finne balansegangen mellom passelig ros og rosemaling. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke ros i det hele tatt. Bare masse kjeft hele tiden..nå fikk jeg også høre at jeg ikke var motivert for tilbakemeldinger! Jeg stiller alltid opp for de andre, hjelper alle som spør, retter meg etter instrukser og pålegg, er alltid blid og imøtekommende. Men spør jeg andre om hjelp så er det nei og nei....Enkelte av de har betegnelsen rådgivere, og burde virkelig stått på litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke ros i det hele tatt. Bare masse kjeft hele tiden..nå fikk jeg også høre at jeg ikke var motivert for tilbakemeldinger! Jeg stiller alltid opp for de andre, hjelper alle som spør, retter meg etter instrukser og pålegg, er alltid blid og imøtekommende. Men spør jeg andre om hjelp så er det nei og nei....Enkelte av de har betegnelsen rådgivere, og burde virkelig stått på litt!

Og dette mente avdelingssjefen at jeg skulle skrive under på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Desverre lite ros å få. I min avdeling er vi kraftig underbemannet, men konsernledelsen mener at vi er mange nok, så samme hvor hardt vi jobber har vi en solid backlog. Menmen, sånn er livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har vært veldig flinke ihvertfall under opplæring, og jeg tror det blir et utrolig bra sted å jobbe. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger :) Synes bare det er så synd når det blir så ubalansert. Man mister litt motivasjonen og piffen..

Første gang jeg har reagert var på fredag. Jeg ble møtt i døra på morgenen av en kollega som kom med kritikk før jeg hadde satt fra meg veska. Jeg spurte om "det er noen spesiell grunn til at du er så negativ?". Han bare gikk.

Så jeg merker jo selv at jeg begynner å merke at det gjør meg frustrert, så prøver å ta tak her. Prøver å rose de andre så godt det går, og merker jo at de setter pris på det. Men ingen gjør det tilbake.

Huff. Dette høres ut som NAV-jobben jeg hadde frem til i forgårs!

Kul kommentar du kom med til kollegaen din,da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet et sted i 10 mnd., og mangelen på "positivitet" har begynt å gjøre meg sliten.

Det er en ganske tøff jobb, med mange vanskelig skjebner, og mange vanskelige oppgaver. Opplever ofte å bli "kjeftet ut" av brukere.

Derfor er det desto viktigere å ha det lett og trivelig på selve jobben, tenker jeg.

Men der er det ikke noen takhøyde for ros. Jeg har jobbet som et pisket skinn siden jeg startet, og har hittil hatt to 5-minuttere, og ikkenoe fravær. Kollapser omtrent etter jobb.

Men har til gode å høre et rosende ord. Eventuelle feil blir derimot raskt påpekt og kritisert.

Jeg har begynt å tenke litt, og nekter å tro at dette kan være sunt i lengden.

Men kanskje er det jeg som syter og klager, og at det egentlig ikke er så vanlig å bli skrytt av og roset på jobben?

Jobber i mediebransjen. I noen medier er holdninga "gjør jobben din. Hører du ikke noe, er det bra. Hvis ikke, blir det påpekt. MED EN GANG!!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...