Gå til innhold

Hvordan si opp kioskjobben?


Gjest utlogget

Anbefalte innlegg

Gjest utlogget

Hei!

Jeg er 18 år og har i litt over et år nå hatt en kioskjobb et par dager i uken (pluss minus en kveld/ettermiddag eller to).

Nå er jeg av diverse grunner nødt til å si opp, og guer meg noe enormt til dette. (Les: En tidligere ansatt fikk skikkelig kjeft da hun slutta)

Hva skal jeg skrive i oppsigelsen, og hva skal jeg si når jeg leverer den?

Jeg er nødt til å få gjort dette fort, da oppsigelsestiden min er på én måned, og jeg må være ferdig om en måned og noen dager.

Hjelp ei fortvila ei... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver bare:

"Med dette sier jeg herved opp min stilling som ... ved ... .

Mvh,

..."

Levér arket i en konvolutt med navnet til sjefen din på. Du trenger ikke si noe særlig. Alt står jo i brevet.

Prikkene jeg har skrevet skal selvfølgelig erstattes med din egen stillingstittel, ansettelsessted og navnet ditt.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anna_*

du kan bare skrive: " Jeg sier med dette opp min stilling fra ....(dato og år) og undertegne, grunn er du ikke pliktig til å oppgi. Synes det virker lurt av deg å slutte, arbeidsgiver er uprofesjonell når arbeidstakere blir skjelt ut når de sier opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Så det er nok med

"Jeg sier herved opp min stilling ved xxxxx

I følge kontrakten har jeg en oppsigelsestid på xx måneder, og vil derfor jobbe frem til xx.

Navn navn

Dato"

altså?

Og er det greit å legge til noe a la:

"Jeg vil også informere om at jeg selvfølgelig kan kontaktes angående vakter i travle perioder, og så fremt jeg har mulighet stiller jeg gjerne opp."

Eller skal jeg heller ta det muntlig? Det ble så... tomt, med bare den korte setningen, nemlig. Også mener jeg jo selvfølgelig det med vaktene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten... Hvordan gjøres det rent praktisk? Skal jeg levere arket uten å si hva det er, eller skal jeg beklage og fortelle at jeg er nødt til å si opp, og deretter gi fra meg arket? Jeg gruer meg sånn..... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forklart sjefen muntlig at jeg sier opp (og hvorfor) for å så levere en oppsigelsen. Føler det blir mer riktig å fortelle sjefen min hvorfor jeg har sagt opp (da det har vært grunner som skolearbeid og slikt), i steden for å levere en lapp og løpe ut av kontoret.. Men om sjefen (eller ansvarlig) ikke er på jobb når du skal levere ville jeg bare levert på pulten hans/hennes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det hørtes ikke dumt ut nei... Får ta det opp med ei av de voksne, er usikker på hvordan sjefen kommer til å ta det.

Er det greit å ta det opp med han som er mest ledersk, men ikke offisielt er sjef? Altså å forklare at jeg er nødt til å si opp grunnet travelt skoleår til denne karen, og heller legge den skriftlige oppsigelsen igjen til sjefen?

OG ENDA EN TING: En annen grunn til at jeg slutter (annet enn skolearbeid) er at jeg ved å fortsette vil ødelegge for en ferie som min medkollega (enda en ungdom) har gledet seg til, og fått innvilget. Jeg vil ikke fortsette i jobben når dette forårsaker ulemper for kollegaen min, da denne faktisk fikk innvilget ferie først.

Skal jeg si at jeg velger å slutte på dette tidspunktet pga denne situasjonen, eller skal jeg bare begrunne det med mye skolearbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg si at jeg velger å slutte på dette tidspunktet pga denne situasjonen, eller skal jeg bare begrunne det med mye skolearbeid?

Bare si det som det er. Blir sjefen sur, så får han være sur da. Du gjør dette til et problem, noe det ikke er i det hele tatt. Tusenvis av folk slutter i jobben hver eneste dag.

Sjefen har vel ikke forventet at du skulle jobbe der til du ble pensjonist vel?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsigelsen vil vel gjelde fra den første i måneden etter, så sier du opp nå og har en måneds oppsigelse vil siste arbeidsdag være 1.11, bare så du er klar over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsigelsen vil vel gjelde fra den første i måneden etter, så sier du opp nå og har en måneds oppsigelse vil siste arbeidsdag være 1.11, bare så du er klar over det.

Det kom jeg over på ei nettside nå nettopp.. Men det er ikke nevnt i arbeidskontrakten, og jeg tviler på at sjefen er klar over det. Da er det vel ikke noe jeg bør nevne?

(er selvfølgelig ikke noe problem for meg å jobbe til da heller, bortsett fra ei halv uke midt oppi der som jeg må ha ferie i, og akkurat den er lit av grunnen til at jeg velger å si opp nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom jeg over på ei nettside nå nettopp.. Men det er ikke nevnt i arbeidskontrakten, og jeg tviler på at sjefen er klar over det. Da er det vel ikke noe jeg bør nevne?

Selv om det ikke er nevnt i kontrakten er dette noe "alle" vet og er standard for alle oppsigelser, så sjefen din er nok klar over det. Men det kan jo hende at du får slutte før, hvis du spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgivere som ansetter arbeidstakere i den alderen, 15-25, skjønner at disse ikke kan jobbe lengre enn en viss periode på arbeidsplassen. Fordi folk i denne alderen etterhvert vil studere mer, flytte bort pga studier, andre jobbtilbud eller graviditet osv. Derfor kommer arbeidsgiveren din absolutt til å skjønne at du må slutte i jobben og han har nok opplevd dette mange ganger før. Derfor kommer det ikke til å bli et problem og han kommer til å forstå :-)

Men hvis du en annen gang skulle trenge en anbefaling av denne arbeidsgivern, bør du oppgi grunn for at du slutter i jobben. Du bør også takke for muligheten og si at du har lært mye av jobben og du er glad for at du har fått den erfaringen med deg som du har fått. Så sender du den bare i posten (hvis du skal levere skriftlig oppsigelse).

Muntlig oppsigelse kan noen ganger også være en fordel, men det er helt greit med skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen!

Og Iah, det gjør meg ikke noe om jeg må jobbe lengre, så lenge vi får inn ei til opplæring snarest. Og det blir vel mest sannsynlig gjort temmelig fort om jeg leverer oppsigelse, så får jeg heller ta det når det blir aktuelt om sjefen setter seg på bakbeina.

Og Babyrus, det er klart jeg skal takke for muligheten og være blid og hyggelig, det er jo ikke slik at jeg vil være verken tverr eller grinete, jeg sier jo bare opp. Jeg kan som nevnt gjerne ta ekstravakter i travle tider, så å "brenne alle broer" skal jeg ikke gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke er nevnt i kontrakten er dette noe "alle" vet og er standard for alle oppsigelser, så sjefen din er nok klar over det. Men det kan jo hende at du får slutte før, hvis du spør.

Det er ikke korrekt. Står det "oppsigelsestid er én måned" og intet mer, gjelder det fra dato til dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke korrekt. Står det "oppsigelsestid er én måned" og intet mer, gjelder det fra dato til dato.

Virkelig? For det står:

"Gjensidig oppsigelse: 1 mnd."

Noen som kan henvise til noe, slik at jeg vet dette sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...