Gå til innhold

jeg legger på meg av grønnsaker, ikke godteri;P


Gjest jente16

Anbefalte innlegg

altså, saken er den at jeg vil slanke meg. jeg begynte med å spise veldig lite en stunn, også stoppet jeg helt i 10 dager. på den måten gikk jeg ned 13 kilo.. nå er jeg nesten fornøyd, har bare litt "valpefett" men det viktigste er at jeg ikke går mer opp i vekt, for etter at jeg begynte å spise, har vekten variert litt fra 51-54. jeg begynte med å spise sunt, salat blandinger til hvert måltid, bortsett fra middagen. men ja, jeg begynte smått med å spise godteri igjen (hadde depresjoner før, endte med at jeg proppet i meg en hel potetgull pose, sjokolade og cola hver dag, og boller til frokost osv...ikke bra! men når jeg nå begynte å spise litt godt igjen, la jeg ikke på meg, begynte smått med sjokolade ogsånn. men, så ble jeg lei salaten, å begynte med å steke grønnsaker. da gikk jeg opp 2-3 kilo. jeg kuttet dem ut, å tok kun godteri, å da gikk jeg ned igjen. spiser jeg grønnsaker nå (å ikke godteri) så går jeg opp igjen, ...hvorfor legger jeg på meg av grønnsaker å ikke godteri?:

sorry litt rotete innlegg, men ja..

hilsen jente16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at du kan gå opp i vekt av å steke grønnsaker, er at du må bruke fett hvis du steker grønnsaker og fettet er utrolig mye kalorier i. På den måten får du i deg mye fett som du ikke tenker over at du får i deg..

Det er IKKE slik at man går opp i vekt av grønnsaker og ned i vekt av godteri. Det som gjelder er at kroppen er et mysterium og noen ganger kan det skje slike tilfeller hvor du undrer over hvorfor noe skjer på den måten og hvorfor det går imot alle beviste fakta, men dette er faktisk noe som skjer av og til. Men du må huske på at dersom du spiser godterier en dag, ville ikke denne vekten bli lagt på deg på akkurat den dagen. Inneholdet av fett, sukker og karbo i dette potetgullet og godteriene vil legge seg i reservelageret ditt først for så å bli omgjort til sukker, noe som gjør at du legger på deg disse kiloene noen dager etter du har spist dette. Derfor kan det se ut som at du har lagt på deg av grønnsakene som du gikk over til senere, mens egentlig la du på deg av godteriene og de usunne sakene du hadde spist noen dager før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sånn. Jeg innbiller meg at det er fordi det ikke er noe næring i godteri. Har det mye bedre når jeg spiser skikkelig mat da :)

Men hvorfor vil en jente på 16 år gå ned så mye i vekt? Gå ned 13 kilo i løpet av 10 dager uten å spise i det hele tatt?

Er dette tull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er på diett og spiser lite, og spiser mest grønt, vil du også få i deg mindre salt. Ofte merker du sterk nedgang i begynnelsen av slike kurer, pga at kroppen binder mindre vann. Når du spiser stekte grønnsaker, er det naturlig å salte, og der kan være salt i stekefett, tilbehør og dressing, og vips er to-tre kilo vann tilbake på plass.

Tror du kan finne en gylden middelvei, ved å droppe snop og for smakløse grønnsager, og spise sunn, god og variert sikringskost. Reguler porsjonsstørrelse og beveg deg. :)

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis ordentlig mat og få ordentlig mosjon. Det du driver med nå høres ut som en invitasjon til spiseforstyrrelser. Det kan du dø av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En 16åring som sier hun har gått ned 13 kilo på 10 dager tror jeg ikke så mange av oss kan gi tips og råd til. hva forklaringen på at hun går ned i vekt av godteri og ikke grønnsaker kan være så mangt. antall kalorier, feil måling på vekta osv. Høres jo ikke helt realistisk ut..

ta kontakt med lege :) Du har for lite kunnskap om hva som er bra for deg når det gjelder slanking (metoder, type mat osv) en lege kan hjelpe deg med dette :jepp: om du ikke er overvektig skal du vel strengt tatt ikke slanke deg heller, i og med at du ikke er ferdig utviklet... Men råd om kosthold kan du jo bare få :klemmer:

Endret av hjema
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror svaret ikke har verken med salt eller fett å gjøre, jeg tror rett og slett det beror på vekten av det du til enhver tid har i magen, og ikke det du reelt sett går opp og ned i kroppsvekt.

Godteri = lite volum, grønnsaker = stort volum.

Voila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13kg på ti dager går såklart ikke. Hun kan miste noen kilo vann, og i underkant av ei halvkilo fett daglig. Men ikke alle teller dager like nøye, sånn at både fjorten og tjue dager kan bli ti i husken.

Men å veie seg på full versus tom mage, kan gi utslag. Også om hun veier seg med og uten klær. Dessuten er det ofte et kilos slark i badevekter.

Jeg finner ingen grunn til å tvile på sannhetsgehalten. Det er nære nok til at vi kan ta prinsippene, om ikke annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan legge på seg av "sunn mat" og slanke seg med sjoklade. Alt bunner i kalorier inn og kalorier ut. Så lenge en spiser mindre enn en bruker så går en ned i vekt. Det er det totale beløpet som teller. Men det anbefales jo selvfølgelig å spise normal næringsrik mat og ikke bare sukker/raske karbohydrater, men det er opp til det hva din mat skal bestå av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg. Du er 16 og veier 51 - 54 kilo. Du spiser ikke på 10 dager. Jeg synes du skal snakke med en lege, for det høres ikke ut som om du har et spesielt sunt forhold til mat. Hvis du veier helt nede i 51 kilo, håper jeg du er maks 160 høy? Er du stort lengre enn det, er du for tynn. Du burde enten få kostråd av en lege, eller lese om kosthold selv. Du trenger mat, jente. Det er kroppens drivstoff. Ikke ødelegg deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter.

jeg tror jeg må ha ordlagt meg veldig feil da jeg skreiv innlegget, det tok meg ikke 10 dager å gå ned 13 kilo, men jeg stoppet helt opp å spise i 10 dager, jeg begynte først med å kutte måltider osv... så merket jeg at det " hjalp" å da fikk det meg til å kutte helt ut, også pga jeg følte jeg "overspiste" en dag, så ville jeg da ta en dag helt uten mat, for at det skulle gå opp i opp, jeg drakk kun sukkerfri brus, å følte det gikk bra, holdt på med det i 10 dager. mamma merket jo så klart at jeg spiste mindre og at jeg tok av meg, hun og pappa ble bekymret for å si det sånn. men at jeg stoppet helt i 10 dager vet hun ikke. tok med meg maten inn på rommet å gav den til hunden min, hehe han ble hvertfal glad.

jeg begynte å spise igjen, å gikk ikke opp i vekt, men ned et pr kilo til (jeg spiste riktignok kun bær den perioden) så spiste jeg litt godt(tvang meg selv til det,overbevise meg selv om at jeg ikke er en sånn type som får spiseforstyrrelser osv, for ærlig talt det ligner ikke meg) gikk ikke opp i vekt, før jeg begynte med mat. (salater, grønnsaker, tomatsuppe osv..) men gikk ikke opp masse, 2 kilo ca. det er jeg fornøyd med, for jeg trudde jeg skulle gå mye mer opp.. men så ble det en periode hvor jeg kun spiste godt, å jeg gikk ned 1 kilo på den uken. men det var jo ikke godt for noe, så jeg ville leve litt sunnere for helsa sin skyld også, så spiste jeg 3 posjoner med masse grønnsaker og sjysaus(ikke poteter nei, gulrøtter, erter og blomkål) å det var da jeg følt meg vannvittig oppblåst og stor, hadde også gått opp i vekt. så gikk jeg over til godt, å fikk den gode gamle vekten igjen. jeg er elendig til å forklare, vet X)

men det som er, er kanskje det at sånn i lengden så kommer jeg til å legge mye mer på meg, hvis jeg forstsetter med å kun spise godteri? jeg går lange turer med hunden hver dag, så jeg får a mosjon :)

takk for svara jeg har fått !:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du fortsetter med å kun spise godteri kommer du til å bli alvorlig syk. Du må spise variert, og jevnt. Det er ikke rart du føler deg oppblåst når du plutselig legger innpå grønt etter å ha levd på godteri - du stresser fordøyelsen.

Jeg antar at du innser at du har, eller er i fare for å utvikle, en alvorlig spiseforstyrrelse? Du trenger hjelp til å finne ut av dette. Du kan for eksempel gå til helsesøster på skolen eller til en helsestasjon for ungdom, http://unghelse.no/wips/579623936/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter.

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite om det ligger god kompetanse bak svarene som gies.

Jeg vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Vennlig hilsen

Yvonne (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...